Hästhantering
Publicerad: 2006-04-26Hästjuridik, del 1:
Att köpa häst från en hästhandlare
Många hästägare och ryttare är osäkra på vilka regler som egentligen gäller vid köp och försäljning av hästar, vid uppstallning eller om ens häst råkar skada något eller någon. Därför har vi låtit advokaten Lars Deckeman reda ut några av de vanligaste frågeställningarna. Första delen i serien "Hästjuridik" handlar om hästköp.
Foto: Louise Videlyck & Anki Yngve
Allt sedan 1960-talet har det förts diskussioner om att utöka skyddet för konsumenter i olika köprättsliga sammanhang. Därför tillkom år 1971 hemförsäljningslagen med den populära så kallade "ångerveckan". Tyvärr tror många hästköpare felaktigt att det finns en ångervecka även vid hästköp. Men det är felaktigt, ångerveckan gäller enbart vid så kallade "dörrknackarköp".
Nya regler sedan 2002
Ett annat vanligt missförstånd bland hästköpare är att man alltid har två eller tre år på sig att reklamera ett hästköp, så är inte fallet. Däremot tillkom det den 1 juli 2002 nya regler i konsumentköplagen som definitivt innebär en fördel för konsumenten och i motsvarande mån en nackdel för exempelvis en näringsidkare som säljer en häst till en privatperson.
Konsumentköplagen är den lag som gäller när en privatperson köper något från en näringsidkare, till exempel en professionell hästhandlare. I de fall då en privatperson handlar av en annan privatperson gäller den vanliga köplagen.
Bakgrund till den nya lagen
Redan före förändringen som skedde den 1 juli 2002 gällde att reklamationer skulle ske inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dock fick det inte i något fall ske senare än två år efter leveransen. Denna tid har efter den 1 april 2005 förlängts till tre år. Den "skäliga tid" inom vilken reklamation ska ske, har varierat från fall till fall med hänsyn till omständigheterna. En skälig reklamationstid har i många fall ansetts vara cirka två till tre veckor efter att felet upptäckts.
En förutsättning har varit att köparen måste ha kunnat bevisa att felet funnits hos hästen vid köpet. På juridiskt språk säger man att köparen har haft bevisbördan för att felet fanns där vid "riskens övergång", det vill säga vid köptillfället.
Omvänd bevisbörda
Några mycket betydelsefulla ändringar har skett i konsumentköplagen från och med den 1 juli 2002. Det har gjorts som en anpassning till EU:s regelverk. Enligt konsumentköplagen § 20 a gäller numera följande:
"Ett fel som visar sig inom sex månader efter att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller det är oförenligt med varans eller felets art."
Förändringen har medfört att bevisbördan blir säljarens under sex månader efter ett konsumentköp. Säljaren kan dock undgå ansvar om han eller hon kan bevisa att felet beror på en olyckshändelse eller annan omständighet som han eller hon inte har kunnat råda över.
Avtalet avgör vad som är ett fel
Utgångspunkten för vad som kan anses vara ett fel är det som parterna avtalat i sitt kontrakt.
Om säljaren tydligt påpekat att det föreligger en viss avvikelse från det normala och köparen har accepterat detta, kan naturligtvis inte köparen i efterhand åberopa omständigheten som ett fel.
Det kan nämnas att i tidigare rättspraxis har köparens bevisbörda behandlats relativt generöst till köparens förmån. Men som sagt, nu gäller helt andra regler som borde komma att få mycket stor betydelse i den framtida rättstillämpningen.
Även reklamationsfristen har ändrats
Enligt den tidigare lagstiftningen gällde alltså att köparen ska reklamera ett fel inom skälig tid efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Efter den 1 juli 2002 gäller följande enligt konsumentköplagen § 23:
"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det han märkt eller borde ha märket felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnat i rätt tid".
Även detta innebär en betydelsefull ändring till köparens förmån.
Stor betydelse för hästhandeln
Den relativt nya lagstiftningen kommer sannolikt att få mycket stor betydelse för den framtida hästhandeln. Även om konsumentköplagen i sin tidigare lydelse varit förhållandevis konsumentvänlig har det många gånger varit svårt att bevisa att ett fel hos en häst verkligen funnits vid köptillfället. Det har ställts stora krav på att köparen skulle kunna bevisa att felet fanns redan vid köpet.
Uppfödare, hästhandlare och andra näringsidkare löper nu mycket större risk att drabbas av återgångskrav och/eller andra påföljder såsom skadestånd eller prisnedsättning. Det är i än högre grad än tidigare viktigt att säljaren upplyser om alla avvikelser som kan finnas eller har funnits på hästen före köpet.
Det är också minst lika viktigt som tidigare med en omsorgsfull veterinärbesiktning före hästköpet.
Försäkringsfrågan är viktig
För att minimera riskerna för både köpare och säljare bör parterna avtala om att hästen, vid köpet eller kort tid därefter, ska kunna försäkras i en fullständig försäkringsform, A1 eller motsvarande, till fulla köpeskillingen.
Det är också viktigt att upprätta ett köpeavtal där avtalet mellan parterna noggrant regleras. Där bör det till exempel framgå att det utgör en förutsättning för hästköpet att hästen kan försäkras till fulla köpeskillingen utan reservationer.
Det är viktigt att både köpare och säljare ser över sin egen försäkringssituation. Om en tvist uppstår är det betydelsefullt att både köpare och säljare har en gällande rättsskyddsförsäkring. Jag vill i det här sammanhanget fästa uppmärksamheten på att vissa försäkringsbolag överväger att höja självriskerna när det gäller rättsskydd relaterade till hästköp. Denna omständighet medför att det är än mer angeläget att köparen omsorgsfullt undersöker hästen före köpet och upprättar ett noggrant skriftligt avtal, samt ser till så att hästen är fullständigt försäkrad före köpet. Allt för att undvika att tvister uppstår.
Om säljaren lämnar garantier
Vid vissa konsumentköp förekommer det att säljaren lämnar särskilda garantier om varan. Med en garanti menas löften som en säljare, utan extra kostnad, lämnar till konsumenten och som innebär att han eller hon ska återbetala köpeskillingen eller byta ut, reparera eller på något annat sätt befatta sig med varan, det vill säga hästen.
En garanti ska vara juridiskt bindande för den som utfärdar den och som alltid innehålla viss information. I avtalet ska det tydligt förklaras vad garantin omfattar och vad som erfordras för att konsumenten ska kunna göra garantin gällande.
I konsumentköplagen finns en bestämmelse som innebär att fel i varan ska anses föreligga om den under garantitiden försämras i det avseende som garantin omfattar. Däremot gäller inte garantin om näringsidkaren gör sannolikt att varans, det vill säga hästens, försämring beror på olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller liknande.
Skydd vid utmätning
Tidigare har det alltid funnits risk för att en häst som sålts skulle kunna utmätas för säljarens skulders skull innan köparen hunnit hämta hästen. En ny och mycket betydelsefull regel till konsumentköparens förmån har dock tillkommit.
Vid köp som omfattas av konsumentköplagen får köparen så kallat sakrättsligt skydd mot säljarens borgenärer, redan genom köpeavtalet. Med det menas att redan köpeavtalet skyddar hästköparen gentemot säljarens fordringsägare och eventuell utmätning, även om hästen skulle finnas kvar en tid hos säljaren.
Med termen "sakrätt" avses rättigheter som är gällande inte bara mellan parterna i ett rättsförhållande utan också mot utomstående personer, det vill säga mot tredje man. Detta nya skydd till köparens förmån gör det än mer angeläget att parterna upprättar ett skriftligt avtal som reglerar hästköpet.
Om hästen skänks bort
Konsumentköplagen gäller även vid byte, men inte vid gåva. En betydelsefull skillnad mellan köp och byte är att när gåvan är en lös sak, exempelvis en häst, blir den inte giltig mot givarens borgenärer förrän gåvotagaren har det bortskänkta i sin besittning.
Ett löfte om en gåva av en häst blir alltså inte sakrättsligt giltigt förrän hästen avhämtas av gåvotagaren. Detsamma gäller om en häst pantsätts. Pantsättningen av hästen blir inte heller giltig förrän den kommer i panthavarens besittning.
Ett hästköp är en stor och viktig affär. Därför bör du som blivande hästköpare sätta dig in i vilka lagar och regler som gäller.
Du har ingen ångervecka när du köper häst. Ta därför reda så mycket om hästen du bara kan innan du slår till.
Skriv ett ordentligt avtal. Det tjänar både köpare och säljare på.
VILKEN LAG GÄLLER?
Konsumentköplagen gäller när en privatperson köper något från en näringsidkare, till exempel från en professionell hästhandlare, ridskola eller uppfödare.
Köplagen gäller när en privatperson köper exempelvis en häst från en annan privatperson.
Forskning: Barn blir smartare av ridning
Forskare vid Tokyo universitet har visat att ridning aktiverar den del av hjärnan som står för lärande och minne.
Artikel i repris: Ridningen främjar barns förmåga till problemlösning
Överdomaren vid FEI vill förändra dressyren
Hans-Christian Matthiesen identifierar behovet av förändring inom dressyren. Han föreslår flera strategier för att främja hästvälfärden.
Han förespråkar en balans mellan tradition och nytänkande förändring
Avlivning av häst –så kan du förbereda dig
Att ta farväl av en bästa vän är en av de svåraste stunderna för en häst ägare. Det är ett tungt men viktigt ansvar och förberedelse kan underlätta.
Nytt hopp för Skövde Ryttarförening
Ridskolan har det svårt i ekonomiskt tuffa tider. Nu tar Malin Dahlgren över som ny ridskolechef med energi och en stark tro på framtiden.
"Det är min bästa och sämsta egenskap, att jag aldrig ger upp"
Här är årets hästföretagare
För sjunde året delar Hästföretagarcentrum ut utmärkelsens Årets hästföretagare. Nu står det klart att Tunarps Säteri får motta priset för år 2023.
Läs motiveringen: "En tydlig strategi och arbetet drivs målmedvetet"
Om avelsvärdering i veckans Hästonsdag
Per Skoglund berättar om hur en avelsvärdering går till. I ett härligt inslag får vi följa med till Grevagården och årets avelsvärdering.
Efter Ponnyakuten: ”Fick skriva autografer”
Filippa sökte till Ponnyakuten för att Ludde inte gick att longera. För Hippson berättar hon hur det var där, att bli känd och vad som hände sen.
Kreativ belysning väcker uppmärksamhet
Norska Frida Børli Solaker upplever att många vill ha samma lösning för att lysa upp ridbanan som hon skapat. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.
"Lösningen har fungerat utmärkt för oss i två och ett halvt år nu"
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Nu är brunstsäsongen här
Med ljusare och längre dagar kommer brunsten i gång hos våra ston vilket kan påverka deras beteende. Men vad händer när stoet brunstar?
Ridsporten glöms bort i ny idrottsutredning
Regeringen gav i uppdrag att se över idrottsanläggningar – men de tog inte med ridsporten. Nu finns risk att gå miste om framtida investeringar.
Bildspel: Följ med hem till Erica och Thomas
Utanför Tomelilla hittar vi Erica Swartz Ryan och Thomas Ryans gård. Här har de hagar så det räcker och blir över, varsitt stall och totalt fem olika ridbanor.
"Ibland blir kontrasterna så påtagliga"
Resten av hästvärlden diskuterar femtio nyanser av blått. Maria Yttermyr befinner sig i ett parallellt universum: en distanskurs i targetplacering.
Ställer sig frågan i bloggen: är dressyren för hästen eller människan?
Hjälpte polisen med bortsprungna hästar
Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde då. Det var polisen som stod med två hästar. Hon åkte dit med transporten.
La ut ben och huvuden från döda hästar
Länsstyrelsen ville ta en kvinnlig gårdsägares djur. Hon valde då i stället att avliva sina sex hästar och sprida kadaver och slaktrester över gården.
Mulan är en förebild för åringarna
Cerina Lindström köpte den envisa mulan Mulle Meck för två år sedan. Han blev snabbt en modig förebild för de yngre kompisarna i hagen.
"Den största skillnaden mellan en häst och en mula är envisheten"
Nytt ljus på din hästtransport
Böckmann erbjuder nu en ny ambient belysning som ger ett mjukt sken. Lamporna säkerställer bra belysning av omgivningen vid backning.
»En glad häst utgör basen i vår sport«
Jessica von Bredow-Werndl har sett över sin egen och hästarnas vardag. En mer naturlig hästhållning och ryttarträning har gett resultat.
"Det går alltid att hitta ett sätt att träna som passar just din häst"
Professionell ridanläggning med ridhus
Utanför Nyköping finns en gård perfekt för att kombinera olika företaganden. Där finns totalt 20 boxar, ridhus och två ridbanor.
Konferensanläggning, festlokal och produktion av fläderdryck
Ordet tystnadskultur klistras på ridsporten
Hippsons publiceringar om tystnadskultur har fått Niklas Jonsson att fundera. Vad är egentligen tystnadskultur? Och hur får den få oss att agera?
Ordförande i SvRF:s hoppkommitté: "Kanske inte är så svart eller vitt"
Häst bremsades - man döms för djurplågeri
En häst hade sår på mulen vid en oanmäld kontroll. Hästägaren erkände då att han hade bremsat hästen och lämnat den uppbunden.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Allt fler upptäcker WE
– Porträtt: Sara Algotsson Ostholt
– Hitta samspelet med slingan
– I huvudet på Steve Guerdat
– Ridning under småbarnsåren
– Få hästen lösgjord i balans
...och mycket, mycket mer!