Utrustning
Publicerad: 2015-07-28Sadelinprovning och sadelköp – en djungel
Att hitta en sadel som passar både häst och ryttare är sällan lätt, det tar tid och kostar pengar. Med tanke på att det kan bli dyrt vill man ha bästa möjliga hjälp – men var hittar man den i djungeln av titlar och teorier? Och vad gör jag om det ändå blir fel?
Text: Åsa Pernes
Arkivfoto: Annika Grundberg
Du kan vända dig till sadelinprovare, sadelinpassare, sadeltekniker eller till equipment coacher – och personer som provar ut sadlar kan kallas godkända, diplomerade, kvalificerade eller auktoriserade.
Då och då höjs röster – både inom branschen och från hästägare – om att sadeltjänsterna borde styras upp, såsom man gjorde när titeln ”godkänd hovslagare” infördes på det området. På så sätt skulle det bli tydligare för kunderna vad de kan förvänta sig av den person som hjälper dem att prova ut en sadel. För det finns många kortkurser och utbildningar att gå, du får ett diplom eller liknade i handen och sedan kan ”nästan vem som helst” utge sig för att vara sadelinpassare.
Inte många reklamationer
En annan svårighet är när det inte blir som man har tänkt sig, sadeln passar inte trots att du har fått hjälp. Det kanske är något fel på själva sadeln, på stoppningen eller på bommen. Vad gör man då?
I första hand ska du kontakta säljaren, så att den får möjlighet att avhjälpa felet. Men ibland har köpare och säljare olika uppfattning, kommer ni inte överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som hjälper till att pröva tvister mellan konsumenter och företag.
När vi kontaktar ARN och frågar om inkomna reklamationer på sadlar hittar de 16 stycken från de senaste fem åren. Det är inte många.
– Det är tyvärr svårt att säga om det är 16 ärenden om sadlar eller fler som nämnden har fattat beslut om, eftersom vårt datasystem inte är anpassat efter att söka efter ärenden på det sättet, förklarar Karin Granberg som är beredningsjurist på myndigheten.
Finns ett mörkertal
När vi berättar för Anneli Karlsson, som är auktoriserad sadeltekniker*, att ARN har fått in 16 reklamationer på fem år säger hon att den siffran nog skulle kunna vara högre. Hon berättar att hon har mött kunder som köpt sadlar som de inte är nöjda med, men som bara väljer att sälja produkten vidare.
– Visst, de tappar ett par tusen och det svider, men alternativet är att de ska försöka häva köpet och det tar oftast tid oavsett vem man har köpt sadeln av. De flesta ryttare kan inte vara utan sadel i flera månader, konstaterar hon och fortsätter:
– Det här är verkligen inte bra för vår yrkeskår, det är ett problem. I dag finns det så många oseriösa sadelinpassare som bara kränger sadlar och kommer undan, det drabbar alla oss som är i branschen. Har du provat ut en sadel måste du följa upp och göra en efterkontroll. Det är viktigt. Man måste ta ansvar för de jobb man utför och för mig är det viktigt att både hästar och ryttare är nöjda.
Vem är det som säljer sadeln?
Några ärenden hos ARN handlar om att kunden har köpt en sadel i en ridsportaffär som förmedlar begagnade sadlar för andra kunders räkning. Köparen tror att han eller hon har köpt av affären, men de har bara förmedlat sadeln. Så i praktiken är den köpt av en privatperson.
Det här innebär vanligtvis att affären inte tillåter att man byter till en annan sadel och att de inte ”köper tillbaka” sadeln, eftersom det inte är företaget som sålt den. Men ibland kan även konsumentköplagen gälla här, det finns något som kallas för förmedlingsfall.
I konsumentköplagens 1§, andra stycket, sägs:
”Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.”
Den här bestämmelsen är enligt Karin Granberg på ARN avsedd att förhindra att en näringsidkare, genom att uppträda som förmedlare i stället för som säljare, kringgår det skydd som konsumentköplagen ska ge köparen. Konsumenten får inte sämre skydd av lagen om näringsidkaren bara är förmedlare – utan bättre – eftersom både säljaren och förmedlaren får ett ansvar för försäljningen enligt reglerna i konsumentköplagen.
Om näringsidkaren däremot bara har satt köpare och säljare i förbindelse med varandra utan att direkt ha deltagit i förhandlingarna om köpet, då är det inte fråga om ett sådant förmedlingsfall, förklarar Karin Granberg.
Vid tvist går det som sagt eventuellt att få hjälp av Allmänna reklamationsnämnden.
– Men vi har en checklista du bör titta på innan du skickar in ditt ärende till oss. Det finns även mycket information på vår hemsida, säger Karin.
ARN:s checklista i korthet
– Är varan eller tjänsten köpt för privat bruk?
– Har du köpt varan från ett företag?
– Företaget har avvisat ditt krav, de har sagt nej. Här finns en tidsgräns för hur länge man kan vänta med att kontakta ARN.
– Mitt krav ligger över värdegränsen.
– Ärendet hör inte till ARN:s undantag.
Källa: Allmänna reklamationsnämnden
Tänk alltid efter före
När du köper sadel, ny eller begagnad, bör du alltså ställa dig ett antal kontrollfrågor. Vem är det jag handlar av, kan jag byta eller lämna tillbaka sadeln? Det här gäller oavsett om du handlar i ridsportbutiken, av sadelinprovaren eller via annons.
Titta på kvittot, eller kontantfakturan när du handlar en begagnad sadel. För i ett ärende som ARN beslutat om blev kvittots utformning en viktig faktor, som bland annat gjorde att man valde att tolka det som att kvinnan köpt sin sadel från en näringsidkare och inte av en privatperson.
I det här fallet var den en i affärens egen personal som sålde sin sadel privat, men på kontantfakturan stod affärens namn. Momsen var dessutom specificerad på ett sätt som privatpersoner rimligen inte gör, enligt ARN.
Finns det någon organisation eller något förbund för sadelinprovare?
Ja, det gör det, men långt ifrån alla är eller får vara med. SBO står för Sadelmakarnas Branschorganisation, det är (eller rättare sagt var när intervjun gjordes) den största organisationen för sadelinprovare. Men alldeles i dagarna startade Maria Hallring även organisationen Skandinaviska Sadeltekniker* (SKAS).
Maria hävdar att det behöver styras upp på den här marknaden, det finns för många människor som har gått kortkurser i sadelinprovning och som inte har de kunskaper som behövs.
– Alla som utger sig för att kunna hjälpa till att prova ut sadlar ska kunna förklara för kunden var sittpunkten är, samt vad topplinje och överlinje är. Kan de inte svara och visa, då ska man inte köpa en sadel av dem, anser Hallring bestämt.
FOTNOT: Vi har även pratat med SBO:s ordförande Madeleine Ekelund, intervjun med henne kommer i en senare artikel här på Hippson.se.
* En auktoriserad sadeltekniker är utbildad av Menet Saddles och Sadelspecialisten (grundat av Maria Hallring), samt har arbetat sammanlagt minst fem år och sammanhängande de sista tre åren i yrket. Sadeltekniker under utbildning kallas av organisationen SKAS för lärlingar.
Liknande webbartiklar
- Syntet- eller lädersadel: Vad är skillnaden?
- Forskningskollen: Sadeln kan avslöja både hälta och ryttarfel
- Danny Kroetch kommer till Sverige: '"Han har anpassat över 60.000 sadlar"
- En sadelpadd du korrigerar med luft
- "Ställ massor av frågor till sadelinprovaren"
- Fyra nya sadelpaddar på marknaden
- Samtliga stulna sadlar tillbaka i sadelkammaren
- Trenden: Färgglatt till skänkeln
- Tips till önskelistan: Schabrakbonanza
- Smart sadelhängare med bara ett grimskaft
”Charlie” byttes mot ensilagebalar som liten
Det tog hundra försök för Ebba Berglöf att hoppa upp på Catch Me Not innan Peder för tolv år sedan såg honom på en tävling.
Här berättar ägaren mer om hästen som blev trea i världscupfinalen
Misstänkts gjort sexuell handling mot häst
En man i södra Sverige ska vid flera tillfällen ha tagit sig in i stall och även gjort sexuella handlingar mot en häst. Nu åtalas han för flera brott.
Vid ett tillfälle hittades han inne i en hästbox med en stol
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Grannfejd i Halmstad – häst fick avlivas
Två grannar har haft en konflikt med varandra i Halmstad. Den ena grannen misstänkts ha släppt ut den andra grannens hästar under gårdagen.
Hästägaren: “Jag var helt i chocktillstånd”
Patrik Kittel och hästen Touchdown skrev i helgen in sig i historieböckerna. Hästägaren är fortfarande omtumlad av vinsten.
Framtidens hästvård med AI-teknologi
Veterinären och forskaren Elin Hernlund arbetar med en 3D-modell av häst. AI-teknologin ska kunna bedöma sjukdoms- och hälsotillstånd.
"Det ska framför allt hjälpa veterinärer med diagnostik för hästar"
Så förändrar du hästens hull
Ett för lågt eller för högt hull kan ge långsiktiga konsekvenser för hästens hälsa. Här ges konkreta tips på hur hästägare kan tänka för att nå optimalt hull.
»Utan våg är det extra viktigt att vara objektiv i sin bedömning«
Variera och planera voltarbetet
Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm utan att det egentligen händer något.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
EEF höll webinar om hästvälfärd
Det europeiska ridsportförbundet EEF höll ett webinar om en tidigare enkätundersökning. Panelen diskuterade arbetet för hästvälfärd.
Camilla Andreasson – en mångsysslare
Ödmjuk för sporten, vill se glädje i det hon gör samt brinner för hållbara hästar. Camilla tror en nyckel till framgång är att våga samarbeta.
Hästar omhändertagna i Värmland
Tre hästar har blivit omhändertagna av länsstyrelsen. Hästägaren hade inte ordnat ett nytt stall efter att ha blivit vräkt från sin gård.
Hästägarna skriver på avtal om välfärd
Johanna står upp för hästarnas välfärd och har infört en ny policy i sitt stall. Inga inspänningstyglar eller tvångsmetoder är tillåtna, då åker man ut.
Ankarcrona om framgångarna i världscupen
Sverige var på topp i världscupen. Hippson har pratat med Henrik Ankarcrona, förbundskapten hoppning, om framgångarna i Riyadh.
Nio av elva ridhjälmar klarade inte test
Det finska Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) har genomfört säkerhetstester på ridhjälmar. Flera ridhjälmar drogs bort från marknaden.
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
12-åriga Molly satsar mot OS i USA
Hon har bott i USA nästan hela sitt liv – men tävlar ändå under den svenska flaggan. Drömmen är att en dag vara del av det svenska OS-laget.
Vann stor tävling i Wellington: ”Trodde inte jag skulle klara det"
Varför blir hästen ”lugn” vid bremsning?
I vissa situationer kan en brems vara till hjälp när hästen ska undersökas, både veterinärt och på hemmaplan. Veterinär Eva Olsson förklarar hur de verkar.
Att bremsa en häst innebär att hästens nervsystem påverkas indirekt
Se världscupfinalens svenska segerrundor
Sverige är dubbelt upp världscupmästare och där till fick vi även en tredjeplats i hoppning. De svenska ryttarna har minst sagt levererat i Riyadh.
I Hippson-TV kan du se såväl Patrik som Henriks sista rundor
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!