Sportkollen - Jag ska rida amatörtouren i Falsterbo 2012!

Sportkollen

JUL
14

Jag ska rida amatörtouren i Falsterbo 2012!

Punkt slut!


Så enkelt är det, jag har bestämt mig. Jag ska göra det! Nu gäller det att hålla motvationen uppe, hästen i skadefri form och träna med siktet inställt på målet.


Dagboken här kommer gå med den röda tråden att jag ska ned till Falsterbo med Cajza i transporten.

Jag tror på mål, man ska ha målsättningar och jobba mot dom!

"En människas mål ska ligga bortom hennes räckvidd, för vad är annars himlen till för?"


Så jag kan väl börja att berätta om min hemska dag i stallet efter att jag kom hem från falsterbo?


Glad och motiverad åkte jag ut för att rida fina C som vilat i en vecka.

Möts då av nyheten att hon fastnat i hagen och "vi trodde att hon fått en senskada"...

I mitt huvud snurrar två tankar :
1. Senskada - thank you and goodbye!!
2. varför har ingen RINGT mig????


Jag blir både jättearg och jätteledsen när jag ringer min vän Johanna för att gråta en skvätt och få vara förbannad.

Tur så verkar det enda problemet vara hennes skolösa bakhov. Där sömnarna böjts och suttit rätt in i sulan på min stackars häst. Inte konstigt att hon inte ville gå på hoven.


Hovslagar Eva kommer ut och slår på skon. Och just i såna lägen behöver man någon som tröstar och avdramatiserar det hela, det gjorde hon bra!


Cajza fick vila måndag, tisdag och igår onsdag red jag ut på henne. Hon kändes fräsch så det var skönt!

Imorse red jag henne uppe på vår gräsbana, och då kände man att hon har vilat i mer än en vecka :)

Någonting har hänt med henne, alla muskler har fullkomligt exploderat :) Hon ser superfin ut i kroppen, så jag tror att vilan var bra för henne, men herregud vad stel hon var ;)


Nu på kvällen ska vi åka till vår lägenhet och se om målaren "gjort om - gjort rätt"... För hur dum kan man vara när man målar med takfärgen på väggarna också?

Scheisse!


Livet fortsätter i samma fart som vanligt, nu ska jag skriva en affärsplan - det har jag aldrig gjort förut.


Men målet som ni måste komma ihåg, som jag ska göra allt jag kan för att uppnå är - Amatörtouren i Falsterbo 2012. Ses där!

 



taggar


Läst 33413 ggr



comments powered by Disqus

Mer från sportkollen

OKT
02

Den gula transportskylten är en rekommendation



Vad gäller egentligen för transport av häst, krävs den gula skylten med svart text eller inte? 
Vi beslutade oss för att ta reda på vad som gäller – en gång för alla.




Under onsdagen publicerade vi en artikel gällande poliskontrollen i Jönköpings län, som flera ryttare på väg till Flyinge och Avelschampionatet fick stanna i. Länsstyrelsens djurskyddsinspektör, som vi då pratade med, informerade om att hon flera gånger stött på hästtransporter som inte har de gula skyltarna med texten "djurtransport" alternativt "hästar". Enligt djurskyddsinspektören krävdes detta enligt lag.
Flera läsare har kommenterat att detta inte stämmer, att skyltarna inte krävs, så vad gäller egentligen? 

Gör inte skillnad
Lars Rangdén på Stockholmspolisens trafikenhet berättar att ur trafikpolisens synvinkel är en släpvagn alltid en släpvagn. Oavsett om du transporterar en motorcykel eller en häst.
– Släpvagnen ska ha sina vanliga skyltar och rätt belysning för att uppmärksamma medtrafikanter om att det är ett släp. Men några gula skyltar har jag inte hört talas om, säger han.
På Jordbruksverkets hemsida finns dock en paragraf ur kapitel 6 i djurskyddsföreskrifterna, som säger följande:


"Varje motordrivet fordon, dock ej personbilar, och släpfordon som innehåller levande djur ska vara försett med skyltar av vilka detta framgår.
 Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar med text och/eller bild som ska vara placerade väl synligt fram- och baktill på fordonet. Texten/bilden ska vara lätt att uppfatta även på avstånd. Text ska vara uppfattad på svenska eller engelska."
Vi ringer upp David Slottner som jobbar på Jordbruksverkets enhet för häst, fjäderfä och vilt, som reder ut begreppen:

Polisen säger att de gula skyltarna inte är nödvändiga, vad säger ni på Jordbruksverket?
– Det stämmer, regleringen om att det ska vara en gul skylt är borttagen, men hästtransporten ska ändå vara tydligt uppmärkt om att det finns djur där inne, säger David.

För polisen är en släpvagn alltid en släpvagn, oavsett last.

– Trafikpolisen jobbar enligt sina regelverk, om du framför ett släp utan hästskyltar på vägen bryter du inte mot deras bestämmelser. Ur djurskyddssynpunkt blir det dock tveksamt, förklarar David.
Vad som står i Jordbruksverkets föreskrifter är enligt honom tvingande och ett förtydligande av djurskyddslagen. Det vill säga det är rekommendationer som ska följas.

För att reda ut det här en gång för alla – måste skylten vara gul?
– Nej, det behöver som sagt inte vara en gul skylt längre. Men det ska synas på håll att transporten innehåller levande djur. Vanliga hästtransporter förutsätter man nästan att det är en häst i, andra transporter vet man inte riktigt, säger David.
Han påpekar att det är viktigt, oavsett hur du väljer att tala om att det är ett levande djur i transporten, att du tänker på väderförhållandena.
– Skylten får inte bli smutsig och måste synas när det är mörkt eller dimmigt. En gul skylt som är högt placerad på transporten kan därför vara ett bra alternativ. Men som sagt, just den gula färgen är inget krav.

Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur

Text och foto: Annelie Lundkvist 


Läst 1757 ggr Kommentarer Kommentera

OKT
01

Venice debuterade 1,60 felfritt i USA


Johanna Hurtig och Venice hoppade 2013 mot SM-guld.
Foto: Anna Florin 

För lite mindre än ett år sedan sålde SM-vinnaren Johanna Hurtig sin guldhäst Venice (född 2005, e. Cardento, u. Valencia (53) (SWB), e. Stanford) till Andrew Bourns på Irland. Andrews plan var att ta med hästen till USA för tävlande i hästmeckat Wellington.

Framgångarna har varit stadiga, bland annat har ekipaget vunnit en trestjärnig 1,50-hoppning. I dag delar Andrew via Facebook med sig av största triumfen hittills - ekipaget var felfritt i 1,60-debuten.


– Jag blir så otroligt glad när jag ser filmen, jag saknar den fantastiska hästen så mycket. Det vore en dröm att få tillbaka henne som avelssto när hon har avslutat sin karriär, som jag bara tror har börjat, säger tidigare ägaren Johanna Hurtig till Hippson.


Tidigare artiklar:
Hopp-SM: Johanna Hurtig vinnare i Junior-SM
Guldhästen från SM är såld 


Läst 18113 ggr Kommentarer Kommentera

OKT
01

Flera ekipage stoppade i stor poliskontroll


De flesta förare tänker på hästens väl och ve i transporten. 
Arkivfoto: Tomas Holcbecher 

Några ryttare fick ta en ofrivillig paus i resandet till Flyinge och Avelschampionatet, när polisen i samarbete med länsstyrelsens djurskyddsenhet kontrollerade transporterna. Ett ekipage fick inte fortsätta resan.

Att tisdagen var den stora resdagen för ekipage till Svenskt Avel- och Sportchampionat på Flyinge, det var inget som polisen eller länsstyrelsen hade i åtanke när datumet bokades.
– Jag som uppfödare visste att tävlingarna i Flyinge närmade sig, men det var inte min tanke när vi bokade det aktuella datumet för kontrollen. När vi stod vid vägen insåg jag att det var stora resdagen, säger djurskyddsinspektör Ingela Björklund till Hippson.
Första transporten som polisen stannade innehöll nämligen alla priser och segertäcken som var på väg ner till Flyinge. Den transporten fick fortsätta sin resa, men bjöd personalen på ett förvånat skratt.
  
Polisen – en viktig partner
Ingelas arbete tillsammans med polisen gör att hon får möjlighet att kontrollera djurens tillstånd under resans gång, något som annars inte är möjligt.
– Vi behöver polisens hjälp med att stoppa fordonen, det får vi självklart inte göra själva. Men om vi träffar på en hästtransport som står still har vi rätt att gå fram och göra en kontroll, berättar Ingela.
Vid en djurskyddskontroll har enhetens personal en checklista med över hundra punkter, allt detta är omöjligt att bocka av under tidspress. I stället har de valt att korta ner listan, så att hästarna slipper stå och vänta i transporterna.
– Bland annat lägger vi stort fokus på att rätt skyltar finns på transporten, att hästarna åker bra och att det finns en temperaturmätare installerad. Vi hästmänniskor värnar om våra älskade djur, det är väldigt sällan hästarna åker dåligt, säger Ingela.
De flesta bristerna upptäcks när polisen gör sin kontroll av däck, fordonets lampor och lastbilarnas färdskrivare. Ibland händer det även att ekipage inte får åka vidare, av trafiksäkerhetsskäl.
  
Ett fall av olovlig körning 
Alexandra Rönnqvist, informatör på Polisen i Jönköping, bekräftar att polisen hjälpte till att stoppa femton ekipage. Både hästlastbilar och hästtransporter.
Det fanns brister hos ekipagen, men endast en förare förvägrades att fortsätta och anmäldes för olovlig körning. För det aktuella ekipaget handlade det om att föraren inte hade rätt att köra den kombinationen av bil och hästtransport.
En polisman på plats, med rätt körkortsbehörighet, hjälpte till att köra hästarna till ett närliggande stall för övernattning. En annan förare får komma och köra hem hästarna.
Ingela Björklund berättar att polisen inte vill hindra ekipagen från att köra vidare, men när det blir olagligt innebär det en trafikfara, då kan de inte blunda.
  
Färddatorn skapar ofta problem 
Hippson ringer upp en av ryttarna som blev stoppad i gårdagens kontroll, för att höra hur den upplevdes.
– Det blev ett långt stopp på två timmar där allt kontrollerades - från hur hästarna mådde till att vi hade passen, temperaturmätare och kniv tillgängligt om någon häst skulle fastna. De kontrollerade till och med att min hund var chipmärkt, säger ryttaren och skrattar.
Hästarnas och hundens välmående var det inget fel på, men polisen hade åsikter gällande färddatorn. På de nyare lastbilarna krävs det att man checkar in med ett personligt, digitalt kort innan man börjar köra. Detta kort är beställt, men hann inte komma innan avfärden.
Polisen kom då på att ryttaren kunde köra den andra lastbilen som stoppats - båda skulle nämligen till Flyinge. Den andra lastbilen har det gamla systemet, där inget personligt kort krävs.
– Mitt personliga kort kommer den här veckan, min pojkvän tar med det till Flyinge så att att jag kan köra hem lastbilen efter tävlingarna igen, säger ryttaren.

Temperaturmätare i transporten
Ingela Björklund rekommenderar att man har temperaturmätare i transporten.
– En temperaturmätare är inget dyrt inköp. Det räcker med en billig variant, typ den man kan sätta vid köksfönstret hemma. Viktigast är att den är placerad framtill i transporten, där hästen faktiskt står och andas och där luften ofta är sämst, säger Ingela.
   

Temperaturmätare
I Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur står följande gällande temperaturmätare:
Kaptiel 6 
4 § I transportmedel där utrymmet för djuren är helt inbyggt ska det finnas reglerbara ventiler, luckor och/eller fläktar i det antal som krävs för att hålla god ventilation om inte annat anges i dessa föreskrifter. I lastutrymmet ska det finnas temperaturmätare som ska avläsas med lämpliga intervaller.
Till föreskriften (pdf)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln stod det att det var lag på att ha gula skyltar med svart text med text, "hästar" eller "djurtransport" på transporten. Det har visat sig att det inte stämmer, vi jobbar nu med att få tag på korrekt information.
Mer information finns ni här: Den gula transportskylten är en rekommendation

Text: Annelie Lundkvist


Läst 23466 ggr Kommentarer Kommentera

Till startsidan för Sportkollen »