Sportkollen - Låt mig berätta om min söndag!

Sportkollen

MAR
11

Låt mig berätta om min söndag!

 

Hästtransporten krånglade ju lite på lördagen, det såg ni. Men jag fick även hjälp med hjulen som låste sig, så det var ju bra ;)

 

Vi åkte till Botkyrka imorse och hoppade 110, allt var frid och fröjd! Fina Cajza!

 

Här kommer filmen!

 

 

 

Sen fick jag lägga mig på läktaren och halvsova medan unghästarna hoppade, jag var helt slut!
La ut sittunderlägg på rad och skapade en säng, måste sett lite konstigt ut.
Men där sov jag så fint ;)

 

Ner och gå banan, helt svag och skakig gick jag i ett moln av hinder och siffror, för att sen gå upp och vila lite till.


Men det är ju så himla roligt att tävla, så åka hem vägrade jag ;)
Skämt och sido, när jag vilat lite till så mådde jag mycket bättre!

Vi hämtade Cajza och veterinärbesiktigade, för att sedan göra oss klara för start.


Det är här det börjar gå utför..

Jag kommer bra, hoppar ettan, tvåan, störs av ett oidentifierat ljud och tänker på det hela vägen fram till trean.. Så jag glömmer rida mot hinder nr 3, satt mest och tänkte på ljudet..


Efter stoppet så kollade jag om skydden satt ok? Benen ok? Hovar ok? Allt såg ok ut!

Åååå så trist med ett onödigt stopp, Cajza stoppar aldrig, men jag red så himla dåligt!
Men men, allt såg bra ut med henne så jag red på´t igen.

 

Hon fortsatte hela banan så fint så fint!

 

När jag kom ut så insåg jag vad som hade hänt. När hon landade efter hinder nummer två så smällde hon av sig skon. Helt galet, man såg det knappt på skon under all lera:) Hoven var i perfekt skick och skon lika så! Det var ljudet jag hörde..

 

Synd, för jag tror verkligen att vi skulle varit felfria om det inte inträffat! Några andra ryttare frågade mig vad jag höll på med mot hinder nummer tre, inte ens dom förstod vad som hänt. :)

 

Känslan var fantastisk och jag är stolt som knappt brydde mig om att hinder nummer ett var en trippelbarr ;)

 

Summan av kardemumman är att jag är SUPERNÖJD och STOLT över säsongens första tävling!

 

Här kommer film :)

 

 

 

Men så börjar då helvetet...

När man ska köra från tävlingsplatsen så ser man att en traktor jobbar hårt för att dra loss alla ekipage från åkern. Jag och Per bestämmer oss för att han tar bort Cajza till vägen och jag kopplar på 4-hjulsdriften och kör ett tomt släp genom leran. Det kändes skönt att komma loss utan att vänta på traktorn!

 

Men när vi kommer upp på motorvägen så låter ena framhjulet på bilen väldigt konstigt..
Vi kör av vid en mack och det visar sig att den kommit in grus och lera under bromsklossen.
Mörker.
Skölja, pilla, fixa, dona och tillslut kan vi fortsätta vägen hem.

 

Vi lastar av Cajza som får gå ut i hagen medan vi sanerar utrustning och trailer på lera.
Per fick hjälp av putsproffset Magdalena med min leriga utrustning medan jag gjorde iordning transporten :)

 

Trötta och glada åker vi hemåt, men kommer bara någon kilometer innan jag kör på något som bonden tappat från sin harv.

 

Mörker igen, punktering följt av en Annelie som kastar den där j*vla metallgrejen 100 meter upp på åkern i vrede (ja ja, iallafall 3 meter kom den...)

 

Vi skyndar till Statoil och hinner fram innan all luft försvunnit ur däcket.

 

Per inser nu att hans flickvän är på kanten att tappa allt, så han byter däcket på något slags rekord faktiskt!

 

 

Hur ska vi då sammanfatta allt?

 

 

Cajza är fantastisk och hoppade som en prinsessa!



Om det finns något typ av gud eller liknande så vill han/hon/den/det straffa mig just nu.
Jag förutsätter att det skrivs I-O-U lappar på allt så att jag får tillbaka mitt flax snart!

 

I veckan ska jag gå till doktorn också, tur att mina föräldrar inte är hemma och vet i vilket skick deras dotter är i.
Synd bara att jag har en "extra-mamma" som är väldigt bestämd på att jag ska gå till doktorn..

 

Får försöka hinna det imorgon, men låt mig avsluta med denna bild! För vet du vad min fina bloggkompis Marie?

Det kommer f*n bli bättre snart! Om inte annat så ler du iallafall nu när du ser denna bild ;)

 

Tjingeling!!



/annelie



taggar


Läst 33848 ggr



comments powered by Disqus

Mer från sportkollen

OKT
01

Venice debuterade 1,60 felfritt i USA


Johanna Hurtig och Venice hoppade 2013 mot SM-guld.
Foto: Anna Florin 

För lite mindre än ett år sedan sålde SM-vinnaren Johanna Hurtig sin guldhäst Venice (född 2005, e. Cardento, u. Valencia (53) (SWB), e. Stanford) till Andrew Bourns på Irland. Andrews plan var att ta med hästen till USA för tävlande i hästmeckat Wellington.

Framgångarna har varit stadiga, bland annat har ekipaget vunnit en trestjärnig 1,50-hoppning. I dag delar Andrew via Facebook med sig av största triumfen hittills - ekipaget var felfritt i 1,60-debuten.


– Jag blir så otroligt glad när jag ser filmen, jag saknar den fantastiska hästen så mycket. Det vore en dröm att få tillbaka henne som avelssto när hon har avslutat sin karriär, som jag bara tror har börjat, säger tidigare ägaren Johanna Hurtig till Hippson.


Tidigare artiklar:
Hopp-SM: Johanna Hurtig vinnare i Junior-SM
Guldhästen från SM är såld 


Läst 15370 ggr Kommentarer Kommentera

OKT
01

Flera ekipage stoppade i stor poliskontroll


De flesta förare tänker på hästens väl och ve i transporten. 
Arkivfoto: Tomas Holcbecher 

Några ryttare fick ta en ofrivillig paus i resandet till Flyinge och Avelschampionatet, när polisen i samarbete med länsstyrelsens djurskyddsenhet kontrollerade transporterna. Ett ekipage fick inte fortsätta resan.

Att tisdagen var den stora resdagen för ekipage till Svenskt Avel- och Sportchampionat på Flyinge, det var inget som polisen eller länsstyrelsen hade i åtanke när datumet bokades.
– Jag som uppfödare visste att tävlingarna i Flyinge närmade sig, men det var inte min tanke när vi bokade det aktuella datumet för kontrollen. När vi stod vid vägen insåg jag att det var stora resdagen, säger djurskyddsinspektör Ingela Björklund till Hippson.
Första transporten som polisen stannade innehöll nämligen alla priser och segertäcken som var på väg ner till Flyinge. Den transporten fick fortsätta sin resa, men bjöd personalen på ett förvånat skratt.
  
Polisen – en viktig partner
Ingelas arbete tillsammans med polisen gör att hon får möjlighet att kontrollera djurens tillstånd under resans gång, något som annars inte är möjligt.
– Vi behöver polisens hjälp med att stoppa fordonen, det får vi självklart inte göra själva. Men om vi träffar på en hästtransport som står still har vi rätt att gå fram och göra en kontroll, berättar Ingela.
Vid en djurskyddskontroll har enhetens personal en checklista med över hundra punkter, allt detta är omöjligt att bocka av under tidspress. I stället har de valt att korta ner listan, så att hästarna slipper stå och vänta i transporterna.
– Bland annat lägger vi stort fokus på att rätt skyltar finns på transporten, att hästarna åker bra och att det finns en temperaturmätare installerad. Vi hästmänniskor värnar om våra älskade djur, det är väldigt sällan hästarna åker dåligt, säger Ingela.
De flesta bristerna upptäcks när polisen gör sin kontroll av däck, fordonets lampor och lastbilarnas färdskrivare. Ibland händer det även att ekipage inte får åka vidare, av trafiksäkerhetsskäl.
  
Ett fall av olovlig körning 
Alexandra Rönnqvist, informatör på Polisen i Jönköping, bekräftar att polisen hjälpte till att stoppa femton ekipage. Både hästlastbilar och hästtransporter.
Det fanns brister hos ekipagen, men endast en förare förvägrades att fortsätta och anmäldes för olovlig körning. För det aktuella ekipaget handlade det om att föraren inte hade rätt att köra den kombinationen av bil och hästtransport.
En polisman på plats, med rätt körkortsbehörighet, hjälpte till att köra hästarna till ett närliggande stall för övernattning. En annan förare får komma och köra hem hästarna.
Ingela Björklund berättar att polisen inte vill hindra ekipagen från att köra vidare, men när det blir olagligt innebär det en trafikfara, då kan de inte blunda.
  
Färddatorn skapar ofta problem 
Hippson ringer upp en av ryttarna som blev stoppad i gårdagens kontroll, för att höra hur den upplevdes.
– Det blev ett långt stopp på två timmar där allt kontrollerades - från hur hästarna mådde till att vi hade passen, temperaturmätare och kniv tillgängligt om någon häst skulle fastna. De kontrollerade till och med att min hund var chipmärkt, säger ryttaren och skrattar.
Hästarnas och hundens välmående var det inget fel på, men polisen hade åsikter gällande färddatorn. På de nyare lastbilarna krävs det att man checkar in med ett personligt, digitalt kort innan man börjar köra. Detta kort är beställt, men hann inte komma innan avfärden.
Polisen kom då på att ryttaren kunde köra den andra lastbilen som stoppats - båda skulle nämligen till Flyinge. Den andra lastbilen har det gamla systemet, där inget personligt kort krävs.
– Mitt personliga kort kommer den här veckan, min pojkvän tar med det till Flyinge så att att jag kan köra hem lastbilen efter tävlingarna igen, säger ryttaren.

Temperaturmätare i transporten
Ingela Björklund rekommenderar att man har temperaturmätare i transporten.
– En temperaturmätare är inget dyrt inköp. Det räcker med en billig variant, typ den man kan sätta vid köksfönstret hemma. Viktigast är att den är placerad framtill i transporten, där hästen faktiskt står och andas och där luften ofta är sämst, säger Ingela.
   

Temperaturmätare
I Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur står följande gällande temperaturmätare:
Kaptiel 6 
4 § I transportmedel där utrymmet för djuren är helt inbyggt ska det finnas reglerbara ventiler, luckor och/eller fläktar i det antal som krävs för att hålla god ventilation om inte annat anges i dessa föreskrifter. I lastutrymmet ska det finnas temperaturmätare som ska avläsas med lämpliga intervaller.
Till föreskriften (pdf)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Uppdatering, Torsdag klockan 11.22: I en tidigare version av artikeln stod det att det var lag på att ha gula skyltar med svart text med text, "hästar" eller "djurtrandsport" på transporten. Det har visat sig att det inte stämmer, vi jobbar nu med att få tag på korrekt information. Mer information kommer inom kort.

Text: Annelie Lundkvist


Läst 20733 ggr Kommentarer Kommentera

SEP
30

Ny ryttare till hingsten Luxus CML 1246


Luxus CML 1246 med sin nya ryttare Filippa Börjeson. Foto: Privat

Ägarna Anna Sundström och Johannes Walter meddelar i ett pressmeddelande att Filippa Börjeson blir ny ryttare till Luxus CML 1246. Filippa kommer rida hingsten fram till 2016.

Ägarna väljer att satsa på Filippa under hennes young rider-år, något som ger henne chansen att utvecklas med hingsten under en längre period.
– Vi tycker att det här är ett mycket spännande samarbete där Luxus dessutom är säkrad för svensk avel i ytterligare två år, meddelar ägarna.

Har gått unghäst-VM
Hingsten Luxus CML 1246 blev tvåa i Breeders Trophy både som fyra- och femåring. 2012 var han i final i Falsterbo och blev uttagen till unghäst-VM samma år, där han blev bästa svenska femåring. Som sexåring var han femma i Breeders Trophy. I år är han kvalad till sjuårschampionatet på Flyinge, men står över på grund av av ryttarbytet.

Framgångsrik på ponny
Filippa Börjeson är en ung men meriterad ryttare, som har ridit i det svenska landslaget både på ponny och som junior. Hon har två SM-guld på ponny och ett SM-silver som junior, från de nordiska mästerskapen har hon ett silver och två brons på ponny. Filippa har också deltagit i två EM och var båda gångerna bästa svensk, 2012 blev hon 10:a tillsammans med sin Basic.


Läst 25671 ggr Kommentarer Kommentera

Till startsidan för Sportkollen »