Hälsobloggen

Hippofaxen

Riddagbok Karin Warnmark


Dagboken visad för: 170840 läsare
MAR
28

Inlägg -

End of an era

 

Mars månad börjar gå mot sitt slut, något som känns ganska
skönt om jag ska vara ärlig. Gothenburg Horse Show närmar sig med stormsteg och
för min del drar det redan igång runt den 19 april eller något sådant, ska bli kul!
Dryga månaden efter GHS åker jag till London och firar min 21-årsdag (samt
shoppar som en dåre) och sedan är det sommar. Galet vad tiden går fort.

 

Som ni antagligen har märkt har jag inte direkt matat ut
inlägg till denna blogg. När jag började skriva här hade jag som mål att
leverera fyra inlägg/vecka. Något som snarare har blivit fyra inlägg/månad...
Mycket handlar om tid och motivation. Två saker jag har haft väldigt lite av
det senaste. Jag är en person som går in för saker till 110% och kan jag inte
göra det så blir det istället noll. Därför har jag efter mycket funderande fram
och tillbaka valt att säga hejdå till Hälsobloggen.

 

Tyvärr så drev jag denna blogg under min svåraste tid
hittills i mitt liv. Visst, jag må bara vara 20 år gammal men har varit med om
en hel del saker under dessa tjugo år. Att driva en blogg med inriktning hälsa
när man själv får diagnosen utmattningssyndrom var väl inte det ultimata om man
säger så. Men jag har försökt göra mitt bästa och det är väl huvudsaken antar
jag :) . Samtidigt har det varit väldigt roligt att få berätta om min egen
hälsoresa och ni har fått vara med mig om andra saker som när jag sprang min
första mil.

 

Vad händer framöver då? Ja, mycket bra fråga. Ska träna
vidare med mig själv och försöka springa några lopp i år. Satsa mer på tunga
vikter och få större muskler. Ta hand om min häst och förhoppningsvis kunna
göra GMU (fick tacka nej till
uttagningarna i februari då kroppen inte var riktigt fräsch sedan avåkningen
innan nyår..
). För jag tror att ett arbete inom det militära hade varit
perfekt för mig. Kanske lämnar Sverige några månader i höst om inget annat
kommer i stället. Med andra ord tar jag det lite som det kommer.

 

Det är inte heller helt omöjligt att jag kommer arbeta
vidare inom ämnet "hälsa för ryttare". Kanske föreläsningar eller andra idéer
jag har. Mycket kan hända och trots min åldersnoja är jag faktiskt bara tjugo
år gammal och har väl drygt sextio års arbete innan det är dags för mig att gå
i pension (ja, min generation lär väl få
arbeta till vi är åttio eller något sådant..
).

 

Well.. Ni har väl inte sett det sista av mig om man säger
så. Det finns ju trots allt bara en Karin Warnmark här i världen och världen är
ganska så liten. Finns på diverse sociala medier men den ni kanske ska hålla
utkik på är youtube om ni gillade min "träning för ryttare"-film då det kommer
komma fler tips för ryttare där.

 

Är i alla fall väldigt glad och tacksam över detta år plus
några månader jag bloggade här hos Hippson. De är ett himla gott gäng på
redaktionen och sedan jag började blogga här har jag fått allt från nya
bekantskaper till kunskaper och lite extra kött på mina redan breda ridbyxelår
om man säger så!

 

Ha det awsome för det ska jag ha så ses vi nog i fina
Göteborg i slutet av april! Ser ni någon som går där lagom stressad med en
kamera runt halsen och en burk keso i ena handen så är det nog jag. Ser ni mig
kom gärna och säg hej!

 

Hoppas er påsk blir bra och ät mycket ägg och godis. Jag ska
äta mycket ägg och kanske även lite godis. Känner att det är dags efter 32
månader utan :) 

 

Postat 2013-03-28 13:30Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

I stallskåpet

 

 

I mitt stallskåp har jag lite nödproviant som jag tar till mellanmål när jag jobbar där eller när blodsockret börjar sjunka lite väl mycket. Är verkligen något att rekommendera då det är gött att inte vara vrålhungrig när man kommer hem från stallet samt att man kan ta en knäckemacka istället för en kaka vid stallfikat. 

 

På bilden ser ni knäckebröd, mjukost, banan, tuggummi, Ramlösa & Cola light (min svaghet.. hehe). Har också lite värktabletter och magkatarrtabletter eftersom att det sistnämnda förföljer mig sedan förra vårens stressiga period. Trots att jag inte ens är stressad nu, konstigt det där! Men som sagt lite smått och gott helt enkelt. Man kan ju även ha nötter, torkad frukt och annat gott. Helt enkelt det som man själv tycker om. 

 

Annars har jag åkt på en mindre roligt förkylning som gör så att jag inte har kunnat träna sedan i måndags. Men en roligare sak är att jag bokade en weekend igår. Det är jag och mamma som åker iväg i maj och är borta över min födelsedag, ska bli så kul! 

 

Ha det fint!

Postat 2013-03-22 21:51Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

Tävlingsmat

 

 

Tävlingssäsongen är igång och vad är en tävling utan matsäck? Jag tycker sällan att maten som man kan köpa på tävlingsplatserna håller måttet och därför har jag med mig min egen föda. 

 

På bilden ser ni en favorit. Två mackor med grovt bröd som innehåller keso, skinka och sallad. Mycket protein alltså och långsamma kolhydrater så man håller sitt blodsocker jämt samtidigt som man blir mätt. Mycket bra! I burken finns det fruktsallad och så kan ni även se att jag denna soliga sommardag hade med en extra burk med keso. I love keso! 

 

Vatten är även det ett måste. Alltid lika intressant att se hur ryttare försöker tvinga i sina hästar vatten genom betfor och annat samtidigt som de själva inte dricker någonting. Men ja, det är väl lite så vi är antar jag? Haha. 

 

Andra favoriter på tävling är;

  • Sallad med kassler/kyckling och bulgur/fullkornspasta
  • Wraps med pannbiff eller någon annan form av protein
  • Matmuffins
  • "Nyttigare" plättar med kesella och bär

Postat 2013-03-17 11:28Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

Ang. sopmaskinen

Då många var kritiska till mitt inlägg om sopmaskinen bestämde jag mig för att ta bort det. Jag valde att göra filmen av diverse anledningar;

 

 

  • Jag köpte en ny filmkamera för ex antal tusenlappar för några månader sedan och älskar att använda den. 
  • Tycker det är ofantligt kul att göra filmer som ni kanske har sett på min youtubekanal där det bl.a. finns med en liknande film på en Adventskalender till häst som har uppmärksammats i Prylbloggen här på Hippson. 
  • Jag ville dela med mig av någonting jag tyckte var bra och effektivt till er. Som vanligt tänkte jag "bättre att säga någonting en gång för mycket för att undvika onödiga frågor" och var tydlig. Ni som läser min andra blogg vet att jag gärna upprepar saker gång på gång just för att undvika samma frågor hela tiden. 

Nu ska jag sova. Var på gymmet halv sju imorse och tränade och imorgon väntar bodypump. Tack och hej leverpastej. 

 

 

Postat 2013-03-13 22:24

01

Inlägg -

Morgonträning

 

Med tanke på att mina dagar ser lite annorlunda ut nu mot vad de har gjort de senaste månaderna har jag varit tvungen att lägga om min träning. Tidigare var det bodypump tisdag, torsdag och söndag men nu kommer det bli fredag och söndag etc. Man får helt enkelt vara flexibel, för det är ju faktiskt så att man får aldrig tid att träna. Man tar sig tid att träna. 

 

Idag åkte jag direkt till gymmet efter jag hade kört mamma till jobbet. Stegade alltså in på Sportlife (eller Nordic Wellness som det numera heter) vid 06.50. Var helt underbart då det knappt var något folk där. Började med att springa fem kilometer och körde sedan vidare med styrka. Axlar, rygg och lite ben. Nu när det inte var så mycket människor där vågade jag testa lite nya maskiner, bl.a. en annan typ av benpress, slänge på 80kg och det var lite lätt kanske. Men valde att ta några fler reps istället för att lägga på mer. 

 

Nej men ett bra pass på gymmet. Var lite tveksam hur det skulle gå med tanke på att jag aldrig har tränat så intensivt på morgonen innan med tom mage. Men det gick ju hur bra som helst! 

 

Förra veckan maxade jag förresten på insida lår, 74,3kg. Ett mål avklarat och då får vi se vad nästa blir!

 

Postat 2013-03-12 10:19Kommentarer Kommentera

30

Inlägg -

Matlåda

 

 

Har börjat arbeta i ett stallet denna veckan och det innebär att jag måste ha med mig föda så jag kan fylla på energiförrådet. Speciellt en dag som denna då jag först har tänkt att gå ut och springa i den underbart fina naturen vi har runt stallet, fixa allt och sedan vänta in mamma så jag kan rida. Därför packar jag med följande;

 

  • Proteinshake + banan att ta efter träning
  • Kasslersallad med salladsmix, kassler, avokado, fetaost och körsbärstomater
  • Kvarg med bär till senare mellanmål

 

God och bra mat så att både kroppen och huvudet blir nöjd samt att mitt blodsocker kommer hållas på en jämn nivå. Vi hörs!

Postat 2013-03-06 08:36Kommentarer Kommentera

30

Inlägg -

En liten bättre muffins

- Rekommenderar att se i "1080 HD" för bästa kvalité

 

Vi är äntligen inne i mars månad! Isen är borta från stallplanen och snart även från hagarna. Brodden kommer nog kunna skruvas ur i slutet av veckan och äntligen kan man dra ut och springa på vägarna istället för löpbandet på gymmet. Ganska så gött om jag får säga det själv. 

 

Tävlingarna drar igång nu på allvar och även vårstädning etc. Därför tänkte jag idag bjuda på en liten "bättre" muffins. Mindre socker, smör och inte bara vitt mjöl. Det är ingen nyttig muffins för det finns nog inga nyttiga bakverk men det finns de som är mindre bra och de som är lite bättre. Perfekt att ha med i fikakorgen till tävling eller bjuda stallkompisarna på. 

 

- Råkade ha lite för mycket vätska i smeten, därför fick muffinsen tyvärr inte så mycket färg eller vad man ska säga. Men det är fixat i receptet :).

Postat 2013-03-03 15:28Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

Håll smoothien kall

Här om dagen fick jag en kommentar där det bads om tips att hålla en smoothie eller liknande kall för att ta med sig till stallet, tävling osv. Och vet ni? Er önskan är (oftast) min lag.

 

 

Mitt bästa tips är faktiskt en termos. Japps, en vanlig termos som håller kyla och värme är perfekt att förvara smoothis etc. i. Mina favoriter är dessa från Primus som man kan köpa hos Naturkompaniet för 169:-. De rymmer 0,35l. Produktbeskrivningen säger följande;

"Färgstark, dubbelväggig vakuumtermos i borstat rostfritt 18/8 stål med "Quick- Stop" förslutning och kombinerat lock och mugg. God isoleringsförmåga och låg vikt utan att göra avkall på hållbarheten. Fungerar utmärkt med både varm och kall dryck. Volym 0,35 l .  Finns i flera olika färger som levereras slumpvis."

- Bild & textkälla

 

Primus har även en fin mattermos som kanske också kan fungera. Den rymmer lika mycket men kostar några kronor mindre, nämligen 149:-. Finns i lika läckra färger och som några kanske redan vet så älskar jag färg. Överväger själv att köpa en rosa termos för att matcha min Frozzypack. 

 

Med andra ord är en termos en väl värd investering om du inte redan har en sen innan :).

Postat 2013-02-28 10:49Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

Nödproviant

Hej hopp!

 

Har tillbringat väldigt mycket tid i stallet det senaste och mer kommer det att bli. Jag klagar verkligen inte och speciellt inte nu när våren är på väg. 

 

Men ni vet hur det är när man har varit några timmar längre i stallet än vad man har tänkt. Blodsockret sjunker, hungern kommer och det man hittar i fikarummet är några kakor som man så gärna vill trycka i munnen men vet att man inte borde. Ja, så var det förra torsdagen för mig så jag tog jag bilen till affären istället för att handla lite nödproviant. 

 

Blodsockret är i botten när man kommer in i affären och det första man ser är denna hyllan. Mums tänker hjärnan. En kexchoklad hade ju inte suttit helt fel men precis som vanligt tänker jag nej. Har jag inte ätit godis på över två år ska jag inte göra det idag heller och så vandrar jag vidare. Vad är det med ryttare och kexchoklad förresten........?

 

 

Well.. Efter några varv i affären hade jag skrapat ihop följande;

Godaste mjölken, keso och ett knäckebrödsgrej till mig. Drickyoghurt och knäckebrödsgrejs till mamma. Sist men inte minst knäckebröd och mjukost att förvara i stallskåpet så man har när det behövs. 

 

 

 

Några mellanmål som finns på de flesta ställen, lätta att ta med och goda att äta. Dessutom blir magen och blodsockret ganska så glada av dessa saker (okej, drickyoghurten är väl inte de ultimata men bättre än choklad). 

 

Nu ska jag till stallet -igen. Ha det göttigt! 

 

Postat 2013-02-26 10:27Kommentarer Kommentera

01

Inlägg -

Smoothie

 

 

Finns det något bättre än att börja dagen med att mixa ihop en riktigt god smoothie? Nej jag tror faktiskt inte det! Tillsammans med två knäckebröd vid sidan om är det just nu min favoritfrukost som jag äter dagligen. 

 

På bilden ser ni en mumsig kiwi-banan-hallon smoothie som jag gjorde på två kiwi, en banan, en näve frysta hallon, 0,5dl naturell yoghurt och en skvätt mjölk. Smakade ljuvligt! Vill du ha den lite mer mättande och proteinrik så mixa med ett rått ägg. Låter kanske konstigt men det gör att du står dig ännu bättre. Äter du gröt på morgonen kan du även röra ner ett ägg där också så blir magen nöjd och glad.

 

Ha det gött!

Postat 2013-02-20 20:02Kommentarer Kommentera
Sida: 1 2 nästa  sista  




Filtrera inlägg

Period:

Häst:









Populärt hos Charlies

Husbloggare

Bildbomb från hästfesten i heta Rom

Lisen

And the winner is...

Veterinärbloggen

Vinnarhästen ACINDO SB!

Therese

Till Husbloggarna