Debatt
Publicerad: 2023-02-09Debatt: "Hur har fälttävlan blivit så farlig? Varför accepteras dödsfall?"
Frågan och svaret ligger enligt Denny Emerson, amerikan och landslagsryttare i fälttävlan på 1970-talet med guld i lag på VM 1974, i vad som ersatte uthållighetsfaserna när formatet kortades på terrängmomentet. Det innebar mer tekniska banor i samma höga fart.
Bilder: Privat och Adobe Stock
Text: Original Denny Emerson, Tamarack Hill Farm
Översättning: Kim C Lundin
I ett debattinlägg publicerat den 8 februari på Denny Emersons Facebook-sida, för sin anläggning Tamarick Hill Farm, skriver han om hur fälttävlan, enligt hans mening, har blivit för farlig. Detta genom ett antal beslut fattade av FEI och de nationella förbunden exekverade av banbyggare och arrangörer. Inlägget har en mycket specifik, liten målgrupp men har trots det delats över 1 400 gånger det första dygnet.
Bilder från ett fälttävlansliv på alla nivåer, Edward "Denny" Emerson. Foto: Privat
Debattinlägg i översättning
Hur har fälttävlan blivit så farlig?
Lite historia från 55-60 år sedan. Alla dessa bilder var från 1960-talets decennium, och den tidigaste togs för 61 år sedan, den senaste från 56 år sedan. Du kommer att se hur enkla koncept det var, stockar, stora banker, marklinjer, inte särskilt knepiga för hästar att "läsa" i anridningen.
Men knepig terräng var inte huvudsaken då, för det låg också en enorm betoning på styrka och uthållighet. En kort tredagarstävling var kanske 19 km med faserna A, B, C och D. Många var 24 km, och några kom upp mot 32 km. Åk en 24 km lång tävlingsslinga för att se hur långt 24 km verkligen är. Fundera sedan på steeplechase-hastigheter för en del av det för att få en känsla av vad den fasen faktiskt testade.
OK, så det som hände var att FEI, med godkännande från de olika nationella förbunden, blev av med Fas A, distans och uthållighet, Fas B, steeplechase, Fas C, längre distans och uthållighet och lämnade Fas D, terrängritten, som det enda momentet i fälttävlans terräng- och uthållighetstest.
Men när terräng- och uthållighetsdagen gick från 19-24-32 km till 5-7 km, lämnade det ett stort hål i nivån på tävling sett till svårighetsgraden. Så för att fylla hålet började banbyggare av terrängbanor att göra terrängmomentet svårare. Större, bredare, mycket mer tekniskt med kombinationer, vinklar, smalhinder, till den grad att delar av många terrängbanor i dag är absolut lika tekniska som banhoppning. Men de rids i högre hastigheter och över rejäla hinder där eventuella fel får stora återverkningar.
En del som FEI INTE ändrade när banorna blev mer komplexa var hastigheterna som ryttarna var tvungna att rida på för att undvika tidsfel. Hastigheterna i dag, 520* meter per minut för internationell 2*-klass, 550 för 3*, 570 för 4*, 5* och VM/OS är EXAKT desamma som de var för 60-70 år sedan när banorna var mycket mer öppna och enkla.
Så nu rider de mest konkurrenskraftiga ryttarna i hastigheter utformade för en typ av utmaning över moderna banor som inte är designade för att ridas snabbt utan att hästarna löper mycket högre risk för fall, särskilt de dödliga rotationsfallen.
Förra sommaren i Europa, inom cirka en två månaders period, dog sex hästar på 4*- och 5*-nivå vid tre tävlingar. Jag frågar dig, vilken annan sport skulle ha SEX dödsfall på EN sommar och inte sluta förrän några förändringar har gjorts?
Men fälttävlan har blivit så vana vid svåra kraschfall, dödsfall och skador, att det rullade på som vanligt, på ett sätt som påminner om hur vi amerikaner har vant oss så vid masskjutningar att de har tappat kraften att chocka oss till handling.
Ni som driver grenen fälttävlan 2023 behöver få upp huvudet ur sanden och göra några verkliga förändringar. Ni har skapat en sport där även era absolut bästa, som William Fox-Pitt och Andrew Nicholson, ådrar sig stora skador, koma och en bruten nacke. Var placerar det resten av ryttarna?
Ja, ni har pysslat med utlösningsbara hinder och andra plåster-på-såret åtgärder, men den sanna frågan är att banorna är för svåra och hastigheterna är för höga för att ge mycket utrymme för misstag.
Ni fyllde luckan som uppstod av att ta bort styrka och uthållighet ur tävlingen med fel sak, hårdare terrängfas. Ni måste ta ansvar för alla dessa häst- och ryttarfall.
Det är dags.
*På nationell nivå i Sverige är tempot lägre, till exempel i H80-H100 samt P60-P90 och CCNP1*
Debattinlägget i original
How has eventing become so dangerous?
-------Some history from 55-60 years ago---
All these photos were from the decade of the 1960s, and the earliest was taken 61 years ago, the most recent from 56 years ago. You will see how basically simple in concept they were, logs, big banks, ground lines, not especially tricky for horses to “read” on the approach.
But tricky cross country was not the main point back then, because there was also a tremendous emphasis on stamina and endurance. A short three day event was maybe 12 miles, phases A, B, C, and D. Many were 15 miles, and some got up toward 20 miles. Go ride in a 15 mile long Competitive Trail Ride to see how far 15 miles is. Then figure on steeplechase speeds for part of that to get a sense of what the test actually tested.
OK, so what happened was that the FEI, with approval from the various national governing bodies, got rid of Phase A, roads and tracks, Phase B, the steeplechase, Phase C, the longer second roads and tracks, leaving Phase D, the actual cross country, as the only test.
But when the cross country day went from 12-15-17 miles to 3-4 miles, it left a big hole in the level of test. So to fill the hole, cross country course designers started to make the cross country phase harder. Bigger, wider, far more technical with combinations, angles, skinnies, to the point that parts of many cross country courses today are absolutely as technical as show jumping,. But at higher speeds over solid obstacles where any error had major repercussions.
One part the FEI did NOT change as courses became more complex was the speeds that riders had to go to avoid having time faults. The speeds today, 520 meters per minute for preliminary, 550 for intermediate, 570 for advanced are EXACTLY the same as they were 60-70 yeas ago when the courses were much more open and straightforward.
So now the most competitive riders are riding at speeds designed for one type of challenge over modern courses that are not designed to be run at fast without putting horses at much higher risk of falls, especially those deadly rotational falls.
Last summer in Europe, within about a two month period, six advanced horses died at three events. I ask you, what other sport would have SIX deaths in ONE summer and not stop until some changes were made?
But eventing has become so used to crashing falls, death and injury, that it rolled along business as usual, sort of the way we Americans have gotten so used to mass shootings that they have lost their power to shock us into action.
You people who run eventing in 2023 need to get your heads out of the sand and make some real changes. You have created a sport where even your absolute best like William Fox-Pitt and Andrew Nicholson sustained major injuries, a coma and a broken neck. Where does that leave the rest of the riders?
Yes, you have tinkered with frangible jumps, other band aid measures, but the true issue is that the courses are too hard and the speeds are too fast to allow much room for error.
You filled the gap left by taking stamina and endurance out of the test with the wrong thing, harder cross country. You need to take responsibility for all these horse and rider falls
---It is time---
Tidigare på Hippson.se
Varför kraschar hästar i hinder?
Svenska idéer ska göra fälttävlan säkrare
Nicola Wilson: "Jag lever, jag kämpar och jag kommer tillbaka"
Stor undersökning visar bristande förtroende för hästars välbefinnande hos allmänheten
Liknande webbartiklar
- Ryttare från hela världen skapar en vacker tavla – till minne av omkomna Olivia Inglis
- Säkerhet – tänk på detta när du tävlar internationellt
- ”Folk är för slarviga i hästhanteringen”
- När elden är lös – så brandskyddar du ditt stall
- Vill skapa ökad säkerhet med nytt verktyg
- Dyraste ridhjälmen är inte alltid bäst
- Hjälm eller inte, är det en fråga?
- Byggde smart brandskåp till stallet: ”Gör allt så lätt och säkert som möjligt”
- Hjälmtesterna otillräckliga menar forskare
- Så förebygger du att hästar kommer lösa
VC-finalen i Riyadh – det händer i dag lördag
Vi har nått den sista tävlingsdagen och spänningen är minst sagt olidlig. Hoppningens världscupfinal ska avgöras – med två svenskar i topp.
Än kan mycket hända som stuvar om – här är allt du behöver veta
Fem självklara rutiner för hästens status
Annelie Lundkvist driver ett rehabstall och tar dagligen hand om skadade hästarna. Här tipsar hon om fem rutiner som hon rekommenderar alla att göra.
"Genom att löpande ha koll ser man snabbt förändringar på hästen"
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Nionde gången gillt för Patrik Kittel
Endast decimaler skiljde de tre på podiet och Charlotte Fry fick inte starta. Det var spänning när Patrik Kittel red hem världscupfinalsegern.
"Jag brukar vara bra med orden, men nu är jag ganska mållös"
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Ny lösning för ridsportanläggning i Växjö
Växjöortens fältrittklubb och Växjö hästsportcenter vill bygga klart ridarenan. Nu diskuteras en lösning med kommunen, enligt Smålandsposten.
Kan bli en nystart för relationen mellan klubben och kommunen
Bildbomb från torsdagen i Riyadh
Under torsdagen hade dressyrhästarna vilodag inför kürfinalen medan hopphästarna presterande i inne på banan. Se bilder från dagen.
Stora skillnader mellan hästgymnasier
Det finns stora skillnader mellan gymnasieskolorna med utbildningen hästhållning. Detta enligt en granskning av Sydsvenskan och HD.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!