Nyheter
Publicerad: 2018-06-24Anna Jonell tillsammans med Hanna Hedman på ponnyn Jalle.
Åre hästsportarena – från vision till verklighet (och hur man tar sig igenom motgångar)
Eldsjälarna bakom Åre hästsportarena har mött en hel del motgångar på vägen. De har kämpat vidare och i dag står äntligen fas ett av anläggningen klar – med stall och ridbana. Fas två är att bygga ridhus.
Text & foto: Ulrika Haglund
Redan 2003 började idén om en ridanläggning i trakten att ta form, då diskuterades var anläggningen skulle ligga. Förslag om både Järpen och Duved fanns med.
– Men det var 2009 som projektet om en hästsportarena i Åre startade på riktigt, säger Anna Jonell, som har varit ordförande i Åre hästsportarenas ekonomiska förenings styrelse fram till nyligen.
Under 2012 var de drivande i projektet med på flera möten och började visa upp sina förslag om en framtida hästsportarena för möjliga finansiärer. År 2015 verkade det som att projektet skulle få hjälp av Tillväxtverket.
– Det första problemet vi stötte på var att vi var tvungna att vara en ekonomisk förening som hade varit i bruk i två år för att kunna söka medel hos Tillväxtverket, berättar Anna.
Skrapade ihop tio miljoner
Eftersom idén om en ridanläggning hade kläckts redan 2003 fanns det en vilande ekonomisk förening från den tiden. Det visade sig vara okej att starta den föreningen på nytt.
– Vi sökte finansiering på 20 miljoner hos Tillväxtverket och deras krav var att vi skulle kunna lägga till 50 procent av den summan själva. Så vi började söka pengar för att få fram de 10 miljonerna. De hade inte lovat oss pengarna, men utsikterna såg ljusa ut vad vi förstod.
Föreningen lyckades få ihop 10 miljoner efter mycket arbete, Arvsfonden la exempelvis till 5,5 miljoner. Åre kommun lovade att köpa marken där anläggningen skulle stå och lånade ut 2 miljoner kronor till detta, men som ska betalas tillbaka på 20 år.
Regionförbundet Jämtland Härjedalen la till 600 000 kronor, Jordbruksverket 600 000 och Svenska ridsportförbundet 350 000 kronor. Resten av pengarna kom från egna medel och sponsorer, flera lokala företag gick in för att möjliggöra bygget.
Att söka dessa pengar tog tid och eldsjälarna frågade om kommunen hade någon hos sig som kunde hjälpa till att söka EU-bidrag. Men man fick tyvärr ingen hjälp där.
– Alla ansökningar vi har hållit på med har varit krångliga och har krävt mycket engagemang, vi la ner mycket tid på ansökan till Tillväxtverket. Så torsdagen den 7 maj 2015 var det som att få ett slag i magen. Tillväxtverket sa nej till projektet, berättar Anna med tung röst.
Hon fortsätter:
– Allt vi hade kämpat för brast kändes det som. Tydligen hade en för stor del av ekonomin med byggnation att göra, och summan var för stor.
Åre hästsportarena ligger vackert belägen på vägen upp till Björnens skidområde, bilden är tagen från infarten till anläggningen.
Uppmärksammades av Lisen
Flera barn grät efter bakslaget och ungdomssektionen skickade ett brev till Lisen Bratt Fredricson, den 13 maj 2015 tog Lisen upp brevet i sin blogg på Hippson.
Efter detta kallade man till ett medlemsmöte i Åre ridklubb om hur föreningen skulle gå vidare. En av eldsjälarna som hade arbetat ideellt med projektet under sex år orkade inte längre, utan klev av styrelsen.
För- och nackdelar diskuterades på mötet. Åre ridklubbs anläggning, som då användes till ridskola, höll inte den standard som krävs för att bedriva verksamheten och hade därför dispens en viss tid. Den tiden skulle snart löpa ut.
– Vi kom fram till att vi skulle driva projektet vidare och en ny styrelse i den ekonomiska föreningen Åre hästsportarena bildades. Därefter delade vi upp projektet i två faser, fas ett var stallet och fas två ridhuset. Eftersom vi hade lyckats få ihop 10 miljoner ville vi driva projektet vidare, berättar Anna som då blev ordförande i föreningen.
Alla grannar sa okej
De ideella krafterna som drev projektet knackade dörr, de pratade med fastighetsägarna runt omkring där anläggningen skulle byggas så att alla godtog den nya ridsportarenan. Samtliga fastighetsägare gick med på planerna.
Marken där bygget står är kulturmärkt och därför får det inte byggas några bostäder där. Området var tidigare uppdelat på flera plättar, så först behövde det göras en ny detaljplan.
I början av juli 2015 beviljades bygglovet för Åre hästsporarena och i oktober samma år meddelade Åre kommun att de hade köpt loss marken till klubben. Arbetet med att ta in offerter på markarbete, stall och ridbana drog i gång.
Föreningen ville ha ett fast pris på markarbetet, men ingen vågade lova det. Till slut fick man ett uppskattat pris av ett företag på 3,7 miljoner och det var bara att tacka ja för att komma i gång med bygget. Det visade sig sedan att markarbetet skulle bli en miljon dyrare.
Den 4 mars 2016 var alla tillstånd klara och klockan 15.00, fredagen den 11 mars, togs det första spadtaget.
– Eftersom bygget redan vid markarbetet började bli dyrare än planerat var vi tvungna att söka mer pengar. Vi lyckades låna 500 000 kronor från Handelsbanken och 500 000 kronor från Norrlandsfonden, så att bygget kunde fortsätta.
Boxinredningen och gödselhanteringen.
Utrymme för mycket hö.
En del strul under processen
I november 2016 skrevs avtalet gällande bygget av stallet, det beräknades i det skedet vara klart den 31 maj 2017. Men först den 14 september började stallet att inredas med boxar.
Ett annat företag hade hand om gjutning av betongplattan, tyvärr visade det sig att fel betong hade använts. Betongen var inte lämplig för urin. Föreningen lyckades dock hitta ett medel att köpa som gick att spreja på betongen så att den skulle tåla urinen. Dilatationsfogen, alltså en fog som tillåter viss rörlighet mellan två byggelement, saknades dessutom på betongplattan. Vilket fördröjde färdigställandet ytterligare.
– Varje söndag från hösten 2017 fanns medlemmar från ridklubben på plats för att hjälpa till med bygget. Boxinredning skulle på plats, det skulle målas och läggas plastmattor och så vidare. Det visade sig vara svårt att montera boxinredningen, så vi var tvungna att köpa arbetskraft till montering. Men vi monterade cirka en tredjedel själva, berättar Anna.
Ska bli ett par boxar till
Lördagen den 17 februari i år invigdes äntligen den nya arenan – och inga mindre än Lisen och Peder Fredricson samt Henrik Johnsson fanns på plats. Lyckan var stor hos Åre ridklubb och Åre hästsportarenas ekonomiska förening.
Bara dagarna innan blev stallet godkänt för inflyttning, hästarna fick flytta in och hagarna pistades så att de kunde röra sig i all snö.
I dagsläget finns det 21 boxplatser klara som används både till ridskolan och till privathästar. Uthyrningen till privathästägare är en del av finansieringen. Alla boxar är inte monterade än, det ska bli totalt 27 platser fördelade på 15 ridskoleboxar och 12 privata sådana.
Det finns tre toaletter, torkrum för täcken, två sadelkammare (en till ridskolan och en till privatdelen), teorirum, klubbrum, lokal till förvaring av hö, ett kontor till ridlärare och fikarum till personalen på anläggningen.
Sadelkammaren.
Nedanför ridbanan finns det planerat för antingen en paddock eller ett ridhus i framtiden.
Lönar sig att ta proffshjälp
Eftersom arenan kostar en hel del att driva, och kommunens två miljoner till marken samt andra lån ska betalas tillbaka, är klubben aktiv och ordnar olika evenemang för att få intäkter. De anordnar bland annat tävlingar, ponnyridning och ridläger.
Anna Jonells tips till andra som står i början av ett stort projekt är att ta totalentreprenad på bygget.
– Eftersom vi själva inte har haft koll på alla lagar och allt som gäller har det blivit en hel del bakslag och extra kostnader. Till exempel skulle länsstyrelsen ha godkänt ritningarna innan vi drog i gång, av ren okunskap missade vi det. Bygget var tvunget att stå stilla en period eftersom pengar saknades. Och för att bli beviljade medel från ett ställe var vi tvungna att visa upp beviljandet från ett annat ställe, och så vidare…
De personer som har drivit projektet Åre hästsportarena har gjort en uppskattning av hur många timmar de har lagt ner ideellt under åren 2013 till 2018. Totalt har det blivit 7 720 timmar fram till februari i år!
- Att göra allt arbete till projektet på fritiden.
- Det har varit svårt att nå till exempel hantverkare på helgerna.
- Det har varit svårt att hitta mötestider med kommun och myndigheter, där ideell arbetskraft kan vara med. Tjänstemännen vill ju ses under dagtid på vardagar.
- Att ha koll på regelverk angående till exempel byggnation och ekonomi, och allt vad det innebär.
Det roligaste med projektet, enligt Anna:
- Känslan när stallet nu står nästintill klart, fullt med hästar.
- Att man lär sig mycket om samhället, om andra människor och om sig själv av att driva ett så stort projekt.
– Det är lite svårt att hålla fingrarna borta och att inte fortsätta driva fas två. Men jag har lovat mig själv att ligga lite lågt ett tag, avslutar hon.
Åre RK är en ideell förening som har varit verksam sedan 2008, den har i dag cirka 200 medlemmar och 100 ridelever per vecka. Efterfrågan har hela tiden ökat och man insåg tidigt att en större ridanläggning än den som fanns behövdes.
På den gamla anläggningen har klubben haft tio ponnyer, då stora hästar inte har fått plats i stallet. Klubben har nu börjat köpa in stora hästar med hjälp av sponsorer, vilket gör att man kan välkomna även de ryttare som inte kan rida ponny.
Det finns en ridlärare som är operativt ansvarig för ridskoleverksamheten och som håller lektioner tisdagar, onsdagar, torsdagar och söndagar. På måndagarna arbetar en annan ridlärare.
Då en hel del inflyttning sker till Åre, på grund av intresse för skidåkning, kommer klubbmedlemmarna och privathästägarna från flera olika håll i Sverige. Detta ser man väldigt positivt på i klubben, det finns mycket kunskap och erfarenhet bland medlemmarna och man delar med sig till varandra.
Liknande webbartiklar
- Nybyggda ridhuset betydande för Åre RK:s verksamhet
- Lova vloggade innan det var stort: "Ha riktigt, riktigt kul"
- Arvsfonden beviljar fyra miljoner kronor till ridhusbygge i Åre: ”Dröm som blir verklighet”
- Stor glädje när nyanlända barn fick rida
- Ridklubbar samarbetar för att bygga nytt ridcenter
- Ridklubb i norr vill bygga Sveriges längsta ridhus
- Ridhus med öppna väggar skapar härligt in- och utsläpp av ljus: "En dröm vi har haft"
- Forskningskollen: Många ridhus byggs och används fel
- Hon byggde ett genomskinligt ridhus
- Jag har vunnit pengar till ett ridhus!
Nionde gången gillt för Patrik Kittel
Endast decimaler skiljde de tre på podiet och Charlotte Fry fick inte starta. Det var spänning när Patrik Kittel red hem världscupfinalsegern.
"Jag brukar vara bra med orden, men nu är jag ganska mållös"
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Ny lösning för ridsportanläggning i Växjö
Växjöortens fältrittklubb och Växjö hästsportcenter vill bygga klart ridarenan. Nu diskuteras en lösning med kommunen, enligt Smålandsposten.
Kan bli en nystart för relationen mellan klubben och kommunen
Bildbomb från torsdagen i Riyadh
Under torsdagen hade dressyrhästarna vilodag inför kürfinalen medan hopphästarna presterande i inne på banan. Se bilder från dagen.
Stora skillnader mellan hästgymnasier
Det finns stora skillnader mellan gymnasieskolorna med utbildningen hästhållning. Detta enligt en granskning av Sydsvenskan och HD.
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Resan hem från tävling blev en mardröm
På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen och det började brinna – med fem hästar lastade.
”Jag fick panik och skrek till 112 att de skulle komma med allt de hade”
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!