Nyheter
Publicerad: 2017-06-29Till vänster Linda Molin med en kundhäst, till höger en kund under en lastning. Foto: Annelie Eriksson och Linda Molin
Linda kör hästtaxi – är med både hos veterinären och på tävling
Det som började som ett sidospår har vuxit om Linda Molins ordinarie verksamhet. Nu håller hon därför på att avveckla sin ridsportbutik, detta för att kunna satsa helt och fullt på att köra ”hästtaxi”.
Text: Åsa Pernes
Hej Linda, hur kom du på idén att starta ”hästtaxi”?
– Tanken föddes för cirka tio år sedan när jag satt i styrelsen på en ridskola, där såg jag en trend som inte fanns när jag växte upp. I stället för att barnen skulle ”traggla” och lära sig hästhantering och att rida på ridskolan köpte föräldrarna egna ponnyer till sina barn.
– Står man på ridskola kan man få hjälp med skötseln av hästen och både barnen och de vuxna lär sig att hantera hästarna. När barnen sedan har fått sina ponnyer brukar de vilja åka i väg och träna och tävla, då har föräldrarna kanske inte erfarenhet av det här med att lasta och köra häst i transport. Eller de kanske inte har något släp. Det var så idén med att köra hästtaxi började ta form.
Har bara rullat på
Ungefär fyra år tog det innan tanken blev till verklighet. När Linda 2011 bestämde sig för att i alla fall pröva sin idé började hon försiktigt, med att lägga ut en förfrågan på sin hemsida.
– Jag fick genast en kund, snabbare än jag själv hade trott. Det var två hästar som skulle flytta och jag skulle köra dem mellan Skara och Nyköping. Eftersom jag inte hade räknat med att få en kund så snabbt hade jag inte hunnit få alla mina tillstånd, men det löste sig. Så när det var dags för hästarna att flytta hade jag alla papper klara.
Linda fortsätter:
– Sedan dess har det bara rullat på och jag har faktiskt inte gjort någon reklam för det här direkt, eftersom det hittills bara har varit ett sidospår i min verksamhet.
Vilka är dina vanligaste kunder?
– De absolut vanligaste kunderna är de som ska till veterinären med sin häst. Så cirka två dagar i veckan är jag hos olika kliniker med hästar. När jag är med hos veterinären är det ofta jag som springer med hästen vid böjprov eftersom jag står till förfogande hela tiden jag är med. Det är nog det som gör min verksamhet unik.
– Om ägaren vill longerar jag hästen, springer med den och ställer frågor. Många tycker att det är bra, för ibland är man nervös och lite spänd när man ska till veterinären. Och jag har flera gånger fått åka i väg ensam med hästar som ska tillbaka på återbesök, då handlar det alltså om kunder där jag har varit med hos veterinären tidigare.
Nästan som en tävlingshästskötare
Det händer även att Linda åker i väg på tävling med hästar.
– Jag har en stamkund som har två döttrar och deras tävlingar krockar ofta. Då åker jag i väg med det ena ekipaget. När vi kommer till tävlingsplatsen hjälper jag till med allt, som en typ av hästskötare. Det är jättekul.
Många av Lindas kunder är stammisar och när hon får nya klienter är det nästan alltid via rekommendation. Hon berättar att både veterinärkliniker och en hästtandläkare brukar föreslå henne.
– Det är ställen där jag har varit med kunders hästar, så de känner mig och tycker att det fungerar bra när jag kommer med djuren. Så nu har jag även börjat få förfrågningar om föredrag och clinics på temat lastning av häst. Jag anser mig inte vara någon guru på lastning, men det man tränar blir man bra på. Och jag känner mig väldigt trygg med det jag gör.
Det är ett jättestort förtroende du får av dina kunder…
– Ja, det är det. Det har även hänt att jag har fått åka i väg med hästar som ska avlivas och det är väl det största förtroendet man kan få.
Inga allvarliga skador
Att lasta en häst är inte helt riskfritt och Linda lastar dessutom hästar hon inte känner. Har hon, eller någon häst, skadat sig allvarligt någon gång?
– Jag har nog mest fått lite blåmärken och ett par brutna fingrar. Och blå fötter förstås, men inget allvarligare än så.
När det gäller hästar berättar Linda att hon hade jag en unghäst som gick över bommen en gång, då hon åkte ensam med stoet.
– Det var första gången hon stod uppbunden och åkte transport, vi fick ett gäng motorcyklar bakom oss. När det sedan blev två filer brände alla 15 motorcyklar om oss och då klättrade hon över. Men det var inga problem, jag löste ut bommen och ställde tillbaka henne på plats. Hon bet sig i tungan men fick inga andra skador, så sedan kunde vi köra vidare.
Linda låter lugn och trygg när hon berättar om incidenten, en händelse många av oss blir stressade bara av att höra talas om.
– Men det är samtidigt skönt när något sådant har hänt och jag har klarat av det, för då vet jag att jag kan lösa det. Så jag känner mig helt trygg när jag åker med hästarna. Jag har haft några hästar som har rest sig och gått över när vi ska lasta, de har fått skrapsår men inget värre. Så jag har inte haft någon häst som har skadat sig allvarligt.
De flesta är lätta att lasta
Vissa hästar är ovana vid att åka transport och andra kan vara svårlastade.
– Det händer så klart att jag får hästar som är svåra att lasta, men jag kör också många rutinerade tävlingshästar som ska levereras till nya ägare. Samt hästar som ska till bete eller på inridning, så det är väldigt blandat.
De flesta hästarna Linda kör är vana och går in i transporten utan problem.
– Men det har hänt två gånger att jag inte har fått in en häst i transporten och det är inte så roligt. Den ena hästen var helt nyligen faktiskt. Det var en väldigt skärrad individ som var både tuff och rädd. Hon stod på bakbenen, försökte försvara sig så mycket hon bara kunde och vi höll på jättelänge. Till slut fick vi tag på en duktig westernryttare, Tommy Arvidsson, som bodde i närheten. Så han kom bort och hjälpte till och då gick hon till slut in.
Passet måste följa med
Det finns ett par saker Linda vill veta när en hästägare ringer och vill boka hästtaxi.
– Till att börja med skriver jag transporthandlingar. Då vill jag veta vilken hästras det är, kön, passnummer och ålder. Är det en veterinärkörning vill jag veta vad det är för typ av skada hästen har och om det påverkar körningen.
Ska hästen exempelvis till veterinären med en hälta som gör att den har svårt att stå, då behöver Linda känna till det.
– Sedan frågar jag om hästen är van vid att åka transport och om det har varit några svårigheter tidigare. Har hästen gått över bommen eller lagt sig ner är det bra att ha koll.
Linda informerar förstås om att hästens pass ska med under transporten.
– Sedan vill jag ha uppgifter om den som beställer taxin. Oftast är det hästägaren, men det kan vara fodervärdar också som ska boka taxi till hästen. Bilen, transporten och jag är försäkrade, det står jag för. Men hästägaren står för hästförsäkringen, så den informationen vill jag också ha.
Minns första ”problemhästen”
När vi avslutningsvis frågar Linda om hon kan berätta om någon speciell körning, någon häst hon minns lite extra, blir det först svårt. Hon kan inte bestämma vilken hon ska berätta om eftersom det har varit så många som har varit speciella för henne. Till slut bestämmer hon sig.
– En som verkligen har stuckit ut är den första ”problemhästen” jag körde. Den skulle flytta från ett stall till ett annat och ägaren var jättenervös, för hästen hade tidigare lagt sig ner i transporten och blivit hängande i grimma och grimskaft.
Linda och hästägaren pratades vid några gånger, hon sa att hon inte kunde lova något men att hon kunde komma ut och försöka.
– När jag åker i väg på uppdrag jag tror kan bli lite ”knepiga” tar jag med mig en mycket hästvan kamrat och det här var ett sådant tillfälle.
Hästen gick rakt in i transporten precis som hästägaren hade sagt att hon skulle göra.
– Jag ville att hon skulle stå smalt eftersom hon hade lagt sig ner tidigare. Så vi ställde henne så, stängde luckan och gick sedan in och ställde oss med henne i transporten.
Först var hästen lugn, sedan började hon rycka och kasta med huvudet. Därefter galopperade hon på stället och till slut försökte hon lägga sig ner.
– Då puttade jag på henne så att hon inte kunde lägga sig, för jag stod på andra sidan innerväggen. Min medhjälpare höll samtidigt lugnande i hennes huvud och pratade med henne. Det gick bra, hon la sig inte ner och hon lugnade ner sig.
När stoet hade blivit lugnt prövade de igen, fast nu satt grimman fast i båda grimskaften som var relativt korta.
– Samma sak upprepade sig, hon var lugn i cirka fyra till fem minuter. Sedan började hon rycka och dra, men när hon kände att hon satt fast slutade hon och stod som ett ljus. Det gick jättebra att köra henne.
Ingen lösning funkar jämt
Linda poängterar att det inte finns några universalknep när det gäller lastning av häst, det är väldigt individuellt hur hästarna vill ha det. Bland annat hur de vill stå – en del vill stå brett, andra hästar trivs bäst med att stå smalt. Vissa vill stå en kort stund på lämmen och andra går man rakt in med. Så det finns ingen mall. Du får känna in lite hur hästen vill ha det, vad som passar bäst för just den individen.
– Och jag vill inte ha bråttom när jag lastar utan det får ta den tid det tar.
Det blir en liten paus, sedan säger Linda att det ofta är vi människor som för över våra känslor på hästarna.
– Därför är det ibland lättare när jag lastar. Även om ägaren har berättat för mig vad som har hänt tidigare har jag inte de känslorna, för jag har varit med förr och är trygg med att lasta hästar. Är ägarna nervösa är det faktiskt bättre att de tar en promenad medan jag lastar hästen, säger hon och fortsätter:
– Det är inte helt ovanligt att hästar som brukar vägra att gå in i transporten går rakt in med mig. Vilket inte har något att göra med vad jag gör utan snarare med vad jag inte gör.
Linda betonar att det här inte handlar om orutinerade hästägare.
– Om du lastar din häst och vet att det brukar bli problem, då bär du med dig en historik. Den historiken har inte jag, även om jag vill få den berättad för mig.
Vill du boka en hästtaxi av Lindas bolag Hippotique betalar du dels ett fast pris för framkörningen, dels ett pris per kilometer när transporten rullar. Då transporten är stillastående finns en timtaxa, där ingår även hjälp av Linda om man vill. Taxin utgår från Vreta kloster men hon tar körningar över hela Sverige.
taggar
Liknande webbartiklar
Vi vill se era bästa DIY-lösningar för stallet
Frostfritt vattenkar, egenbyggd bromsfälla eller täckeshängare. Genom åren har vi delat många av era smarta DIY-lösningar.
Sitter du inne på någon smart hemmafixad lösning – tipsa oss!
Forskning: Barn blir smartare av ridning
Forskare vid Tokyo universitet har visat att ridning aktiverar den del av hjärnan som står för lärande och minne.
Artikel i repris: Ridningen främjar barns förmåga till problemlösning
Nu är brunstsäsongen här
Med ljusare och längre dagar kommer brunsten i gång hos våra ston vilket kan påverka deras beteende. Men vad händer när stoet brunstar?
Överdomaren vid FEI vill förändra dressyren
Hans-Christian Matthiesen identifierar behovet av förändring inom dressyren. Han föreslår flera strategier för att främja hästvälfärden.
Han förespråkar en balans mellan tradition och nytänkande förändring
Nytt hopp för Skövde Ryttarförening
Ridskolan har det svårt i ekonomiskt tuffa tider. Nu tar Malin Dahlgren över som ny ridskolechef med energi och en stark tro på framtiden.
"Det är min bästa och sämsta egenskap, att jag aldrig ger upp"
Här är årets hästföretagare
För sjunde året delar Hästföretagarcentrum ut utmärkelsens Årets hästföretagare. Nu står det klart att Tunarps Säteri får motta priset för år 2023.
Läs motiveringen: "En tydlig strategi och arbetet drivs målmedvetet"
Om avelsvärdering i veckans Hästonsdag
Per Skoglund berättar om hur en avelsvärdering går till. I ett härligt inslag får vi följa med till Grevagården och årets avelsvärdering.
Efter Ponnyakuten: ”Fick skriva autografer”
Filippa sökte till Ponnyakuten för att Ludde inte gick att longera. För Hippson berättar hon hur det var där, att bli känd och vad som hände sen.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Avlivning av häst –så kan du förbereda dig
Att ta farväl av en bästa vän är en av de svåraste stunderna för en häst ägare. Det är ett tungt men viktigt ansvar och förberedelse kan underlätta.
Kreativ belysning väcker uppmärksamhet
Norska Frida Børli Solaker upplever att många vill ha samma lösning för att lysa upp ridbanan som hon skapat. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.
"Lösningen har fungerat utmärkt för oss i två och ett halvt år nu"
Ridsporten glöms bort i ny idrottsutredning
Regeringen gav i uppdrag att se över idrottsanläggningar – men de tog inte med ridsporten. Nu finns risk att gå miste om framtida investeringar.
Bildspel: Följ med hem till Erica och Thomas
Utanför Tomelilla hittar vi Erica Swartz Ryan och Thomas Ryans gård. Här har de hagar så det räcker och blir över, varsitt stall och totalt fem olika ridbanor.
"Ibland blir kontrasterna så påtagliga"
Resten av hästvärlden diskuterar femtio nyanser av blått. Maria Yttermyr befinner sig i ett parallellt universum: en distanskurs i targetplacering.
Ställer sig frågan i bloggen: är dressyren för hästen eller människan?
Hjälpte polisen med bortsprungna hästar
Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde då. Det var polisen som stod med två hästar. Hon åkte dit med transporten.
La ut ben och huvuden från döda hästar
Länsstyrelsen ville ta en kvinnlig gårdsägares djur. Hon valde då i stället att avliva sina sex hästar och sprida kadaver och slaktrester över gården.
Nytt ljus på din hästtransport
Böckmann erbjuder nu en ny ambient belysning som ger ett mjukt sken. Lamporna säkerställer bra belysning av omgivningen vid backning.
Mulan är en förebild för åringarna
Cerina Lindström köpte den envisa mulan Mulle Meck för två år sedan. Han blev snabbt en modig förebild för de yngre kompisarna i hagen.
"Den största skillnaden mellan en häst och en mula är envisheten"
»En glad häst utgör basen i vår sport«
Jessica von Bredow-Werndl har sett över sin egen och hästarnas vardag. En mer naturlig hästhållning och ryttarträning har gett resultat.
"Det går alltid att hitta ett sätt att träna som passar just din häst"
Professionell ridanläggning med ridhus
Utanför Nyköping finns en gård perfekt för att kombinera olika företaganden. Där finns totalt 20 boxar, ridhus och två ridbanor.
Konferensanläggning, festlokal och produktion av fläderdryck
Ordet tystnadskultur klistras på ridsporten
Hippsons publiceringar om tystnadskultur har fått Niklas Jonsson att fundera. Vad är egentligen tystnadskultur? Och hur får den få oss att agera?
Ordförande i SvRF:s hoppkommitté: "Kanske inte är så svart eller vitt"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Allt fler upptäcker WE
– Porträtt: Sara Algotsson Ostholt
– Hitta samspelet med slingan
– I huvudet på Steve Guerdat
– Ridning under småbarnsåren
– Få hästen lösgjord i balans
...och mycket, mycket mer!