Nyheter
Publicerad: 2016-07-26Jonas Tornell och väskan är alltid hack i häl med hästarna.
OS-hästarna står still i 18 timmar på planet
Resan till OS i Rio de Janeiro har redan börjat för några av de svenska hästarna, första anhalt är Lièges flygplats i Belgien. Där möter landslagsveterinär Jonas Tornell upp för att ta över ansvaret för dyrgriparna under den långa flygresan. Vi ringde upp Jonas för att höra mer om hans kommande uppdrag.
Text: Annelie Lundkvist
Arkivfoto: Tomas Holcbecher
Det är mycket att tänka på när hästarna ska stå still i en container under nästan ett helt dygn. Även om flygresan tar drygt elva timmar så är det mest tidskrävande på- och avlastningen av alla hästar.
– Själva lastningen är även ett av de större orosmomenten, då man inte kan ha full koll på hästarna. När containrarna åker upp mot planet gnisslar det och ljudvolymen är hög. Några hästar kan bli lite rädda, då använder vi luvor med bomull i öronen, berättar Jonas.
Hästskötarna skyndar till eget flyg
På flygplanet prioriteras hästarna och de tar därför upp nästan allt utrymme. Endast några få utvalda personer får flyga med, dock ingen av de svenska hästskötarna. I stället är det Jonas och den holländska landslagsveterinären som har ansvaret för att vara både hästskötare och veterinärer på plats.
– Man blir lite allt i allo, säger Jonas med ett skratt och fortsätter:
– Men jag prioriterar hellre att hästskötarna är på plats när hästarna landar, eftersom de känner hästarna så väl och kan se om de beter sig som de brukar när de kommer in i boxarna och börjar slappna av.
På plats för att assistera Jonas med lastningen kommer Patrik Kittels kollega Malin Nilsson att vara, hon lämnar direkt när samtliga hästar är på planet.
– Det känns bra att ha Malin på plats, vi har mycket att bära ombord rent fodermässigt och en hel del att hålla reda på.
Jonas flyger med denna första omgång svenska hästar, medan kollegan Johan Lenz flyger med hopphästarna en vecka senare.
Inte första resan för Jonas
Att ha det viktiga ansvaret för hästarna är inget Jonas räds, även om han har stor respekt för uppgiften. Allt kan nämligen hända under den långa tiden på planet och mardrömmen, enligt honom, vore kolik.
– När vi flög till OS i Sydney, Australien, tog resan 26 timmar. Där lärde vi oss väldigt mycket och därför kändes resan till OS i Hongkong lättare.
Enligt Jonas handlar allt om förberedelserna, till exempel att skorna är tejpade på hästarna och att de har fått i sig ordentligt med vätska.
– Container-spiltorna är så pass smala att det nästan är en omöjlighet att ta sig in. Skulle hästen trampa av sig en sko är det inget man kan göra just då, inte ens om de trampar in tåkappan i sulan.
Vätska och lugnande medel prioriteras
Fokus på resan är att hästarna ska må så bra som möjligt och inte känna sig oroliga. Tiden från att de lämnar uppstallningen till att de 40 hästarna som samåker står i lugn och ro i luften, kan vara uppemot fem timmar. Det är något man tar med i beräkningen.
– Hästarna får gå promenader på morgonen, därefter ger vi dem dropp med elektrolyter i. Detta för att vätska upp dem rejält. Väl på planet får de avnjuta både betfor och mash som hästskötarna har packat, men framför allt hö som legat i vatten under natten för att ge dem extra vätska.
Om någon häst skulle bli orolig under resan kommer veterinärerna att ge den lugnande medel, något som enligt karenstiden är inom ramarna.
– Hästarna kommer i god tid till tävlingsplatsen, så det är ingen fara, förklarar Jonas.
Förberedda på det mesta
Med sig på planet har Jonas sin veterinärväska, som är packad för alla typer av krissituationer. Först och främst är det just kolik, behov av att ge lugnande och eventuella behov av att sy som han har utrustning för.
– Om en häst slår i huvudet går det fort att sy ihop ett jack ovanför ögat, menar han.
När de väl kommer fram till Brasilien står antingen hästens hästskötare eller ryttare på plats för att möta upp. Då får hästarna snabbt komma till sin uppstallning och in i de stora boxarna.
– Om alla hästar är friska gör man en preliminär koll när de kommer in i boxarna, sen lämnar man dem efter drygt en timme så att de får vila. Är någon häst sjuk prioriteras den självklart, men förhoppningsvis mår alla bra och då kan jag äntligen själv få lite sömn.
Tror du att tidsskillnaden påverkar hästarna?
– Nej, det skiljer bara fem timmar och hästarna på den här nivån är vana vid att tävla både tidigt på morgonen och närmare midnatt. De blir nog bara lite mer morgonpigga.
Har du något minne från tidigare resor att dela med dig av?
– Det skulle nog vara vår förvåning när vi skulle titta till Rolf-Göran Bengtssons Ninja under en flygresa och han stod vänd åt andra hållet. Det är som sagt riktigt smalt i spiltorna de åker i, men han hade inga problem att vända sig. Så liten var han, avslutar Jonas med ett skratt.
taggar
Liknande webbartiklar
- Tänk på detta vid transport av häst på fartyg
- Jordbruksverket om kritiserade flygningen: ”Händer väldigt sällan incidenter”
- Flygtransporter av islandshästar till Norrköping anmälda till Jordbruksverket
- Veterinärklinik skänker pengar till Cancerfonden
- Jonas vill vara minst omtalad på EM i Aachen
- Hästar måste få tid för både återhämtning och läkning
- Jonas Tornell tog blodprov på de svenska hästarna
- Veterinärbesiktningen gick som en dans
- 4 1/2 dag
- Up in the air!
Fem tips för hästar på boxvila
I konvalescensstallet Stall Steninge By tar Annelie Lundkvist hand om skadade hästar. Hon delar med sig av fem tips för att få hästar på boxvila att trivas.
"Jag gör alltid stretchövningar på hästar som står på boxvila"
Byggde egna bomstöd med nivåskillnader
I rehabiliteringssyfte blev Lina Engelin rekommenderad att arbeta hästen över upphöjda bommar. Hon gav sin man uppgiften att snickra.
Nytt ljus på din hästtransport
Böckmann erbjuder nu en ny ambient belysning som ger ett mjukt sken. Lamporna säkerställer bra belysning av omgivningen vid backning.
Svart på vitt: Nosen bakom lod lönar sig
45 hästar studerades under Aachen Grand Prix Special två år i rad. En färsk studie bidrar med hård fakta till diskussionen i dagens debatt.
Finns kopplingar mellan FEI:s världsranking och hästens noslinje
25 hästböcker du inte får missa!
Mulle, Svarta hingsten och Silver, hästarna i böckernas värld är många. Det är aldrig för tidigt, eller för sent, att börja läsa hästböcker.
Vi vill se era bästa DIY-lösningar för stallet
Frostfritt vattenkar, egenbyggd bromsfälla eller täckeshängare. Genom åren har vi delat många av era smarta DIY-lösningar.
Sitter du inne på någon smart hemmafixad lösning – tipsa oss!
Forskning: Barn blir smartare av ridning
Forskare vid Tokyo universitet har visat att ridning aktiverar den del av hjärnan som står för lärande och minne.
Artikel i repris: Ridningen främjar barns förmåga till problemlösning
Överdomaren vid FEI vill förändra dressyren
Hans-Christian Matthiesen identifierar behovet av förändring inom dressyren. Han föreslår flera strategier för att främja hästvälfärden.
Han förespråkar en balans mellan tradition och nytänkande förändring
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Nu är brunstsäsongen här
Med ljusare och längre dagar kommer brunsten i gång hos våra ston vilket kan påverka deras beteende. Men vad händer när stoet brunstar?
Nytt hopp för Skövde Ryttarförening
Ridskolan har det svårt i ekonomiskt tuffa tider. Nu tar Malin Dahlgren över som ny ridskolechef med energi och en stark tro på framtiden.
"Det är min bästa och sämsta egenskap, att jag aldrig ger upp"
Här är årets hästföretagare
För sjunde året delar Hästföretagarcentrum ut utmärkelsens Årets hästföretagare. Nu står det klart att Tunarps Säteri får motta priset för år 2023.
Läs motiveringen: "En tydlig strategi och arbetet drivs målmedvetet"
Om avelsvärdering i veckans Hästonsdag
Per Skoglund berättar om hur en avelsvärdering går till. I ett härligt inslag får vi följa med till Grevagården och årets avelsvärdering.
Efter Ponnyakuten: ”Fick skriva autografer”
Filippa sökte till Ponnyakuten för att Ludde inte gick att longera. För Hippson berättar hon hur det var där, att bli känd och vad som hände sen.
Kreativ belysning väcker uppmärksamhet
Norska Frida Børli Solaker upplever att många vill ha samma lösning för att lysa upp ridbanan som hon skapat. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.
"Lösningen har fungerat utmärkt för oss i två och ett halvt år nu"
Ridsporten glöms bort i ny idrottsutredning
Regeringen gav i uppdrag att se över idrottsanläggningar – men de tog inte med ridsporten. Nu finns risk att gå miste om framtida investeringar.
Avlivning av häst –så kan du förbereda dig
Att ta farväl av en bästa vän är en av de svåraste stunderna för en häst ägare. Det är ett tungt men viktigt ansvar och förberedelse kan underlätta.
Bildspel: Följ med hem till Erica och Thomas
Utanför Tomelilla hittar vi Erica Swartz Ryan och Thomas Ryans gård. Här har de hagar så det räcker och blir över, varsitt stall och totalt fem olika ridbanor.
"Ibland blir kontrasterna så påtagliga"
Resten av hästvärlden diskuterar femtio nyanser av blått. Maria Yttermyr befinner sig i ett parallellt universum: en distanskurs i targetplacering.
Ställer sig frågan i bloggen: är dressyren för hästen eller människan?
Hjälpte polisen med bortsprungna hästar
Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde då. Det var polisen som stod med två hästar. Hon åkte dit med transporten.
La ut ben och huvuden från döda hästar
Länsstyrelsen ville ta en kvinnlig gårdsägares djur. Hon valde då i stället att avliva sina sex hästar och sprida kadaver och slaktrester över gården.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Allt fler upptäcker WE
– Porträtt: Sara Algotsson Ostholt
– Hitta samspelet med slingan
– I huvudet på Steve Guerdat
– Ridning under småbarnsåren
– Få hästen lösgjord i balans
...och mycket, mycket mer!