Nyheter
Publicerad: 2015-09-14Kvinnorna på bilden sprutar kemiskt ren bensin på tyget för att ta bort fläckar. Det kan irritera andningsvägarna och ge huvudvärk, illamående och hudproblem. De har inga munskydd. FOTO: Sveriges Radio
Svenska ridprylar tillverkas under eländiga förhållanden: ”Stod i kromångor”
I dag, måndag, avslöjar Sveriges Radios Kaliber hur svenska företag inom ridsportbranschen säljer hästprodukter – som träns, grimmor och täcken – från fabriker i Indien med riktigt dåliga arbetsförhållanden. Vi kontaktade reportern Veronika Karlsson för att få veta mer.
Enligt Sveriges Radios granskande program Kaliber produceras många hästprodukter i fabriker i Indien, där arbetare jobbar under dåliga arbetsförhållanden och utsätts för risker. Detta pågår trots att de svenska företagen som säljer prylarna har uppförandekoder som de menar kontrolleras.
Kaliber har varit på plats i några av de indiska fabriker som svenska företag använder sig av, och blottlägger hur en bransch som omsätter hundratals miljoner fungerar på bekostnad av fattiga människor och miljö långt härifrån.
Det är en granskning i två delar av reportrarna Matilda Eriksson-Rehnberg och Veronika Karlsson, som döpts till ”Made in India – om ridsportens smutsiga baksida”. Vi kontaktar SR:s reporter Veronika Karlsson:
Hej Veronika, hur kommer det sig att ni har gjort den här granskningen?
– Vi fick ett tips om att förhållandena för dem som producerar hästsportartiklar var eländiga, så vi bestämde oss för att ta reda på om det stämde. Vi valde att wallraffa, alltså att utge oss för att vara svenska inköpare, för att komma in i fabrikerna och kunna se det vi behövde se.
Ni åkte alltså till Indien – hur ser fabrikerna ut och vilka är det som tillverkar vår hästutrustning?
– Våra uppgifter säger att det finns mer än 300 fabriker som gör hästsportutrustning i den här staden, Kanpur, och dessutom flera hundra garverier. De industrier vi har besökt ser inte riktigt ut som man tänker sig svenska fabriker… De är väldigt röriga, dåligt ventilerade (det var 45 grader varmt vid vårt besök) och ofta sitter arbetarna på golvet och syr exempelvis tränsen.
– Eftersom konkurrensen mellan fabrikerna om kunderna är hård, får arbetarna ofta bara kontraktsanställning. De arbetare vi såg hade ingen skyddsutrustning som handskar, munskydd eller ögonskydd – trots att de jobbade med farliga kemikalier och i dammiga miljöer.
Vad var mest upprörande av det ni såg?
– Att de inte har skyddsutrustning! I metallavdelningen, där spännen och hakarna görs till våra grimmor och grimskaft och träns, stod arbetarna i kromångor. Det är förstås upprörande att de faktiskt blir sjuka av att göra det här jobbet, särskilt garveriarbetarna… Och att vissa av lokalerna verkade rent livsfarliga ur brandskyddssynpunkt.
Är ridsportbranschen sämre i det här avseendet än exempelvis klädbranschen?
– Enligt vår erfarenhet är branschen åtminstone mer omedveten. ”Omogen” har flera vi pratat med benämnt den som. Och konsumenterna är mer omedvetna. Som en tjej säger i reportaget: ”Jag tänker alltid på att köpa ekologisk mat, men när det kommer till hästprylar … nja.”
Hur svarar företagen på kritiken?
– De företag som har svarat medger att de har brustit i sina kontroller.
Tillverkas all ridsportutrustning så här, eller finns det goda exempel?
– Merparten av de ridsportprodukter som säljs i Sverige tillverkas här. Det finns exempel på bättre fabriker än dem vi har besökt, även i Kanpur. Men det vi har tittat närmare på är produkter i lågprissortimentet.
Vad kan man som konsument göra? Går det att kontrollera hur och var det man använder är producerat?
– Det vår granskning visade är att det kan vara svårt som konsument att veta hur sakerna är producerade. Dels för att butikerna ofta inte vet, dels för att knappt heller de företag som köpt in eller har tillverkat dem vet hur och var de är gjorda. Men självklart ska man som konsument fråga – om vilken typ av läder det är, hur det är garvat etcetera. Och var varorna är tillverkade, för att kunna göra de val man själv tycker känns bra.
– Det som har blivit mest uppenbart för mig, när jag gjorde den här granskningen, är dock hur vår konsumtion påverkar människor och miljö i andra delar av världen. Kanske måste vi börja fundera över om vi verkligen behöver mer än ETT träns? Och om det är nödvändigt med modehets även på hästarna – och för ryttarna? För nu vet vi ju vilka konsekvenser vårt shoppande får.
Här kan du lyssna på programmet:
Del 1 av ”Made in India – om ridsportens smutsiga baksida” sänds måndag den 14 september kl. 10.03 i P1. Det kommer även att gå att lyssna via Kalibers hemsida eller i appen Sveriges Radio Play.
Kaliber är Sveriges Radios program för undersökande journalistik – som avslöjar och granskar samhällsfenomen i tiden, i enskilda reportage eller i en serie program.
Efter dagens program kommer reportrarna att chatta med lyssnarna.
Arbetare limmar träns. Det luktar starkt av lim. Inga munskydd. Ingen ventilation. FOTO: Sveriges Radio
Mannen på bilden förnicklar metallspännen. Han har inga skyddshandskar, utan doppar spännen i baden med sina bara händer. Fabrikens chef berättar att de gör metalltillbehör till 80 procent av hästsportsfabrikerna i Kanpur. FOTO: Sveriges Radio
I den indiska lagtexten står det att varje fabrik ska hållas ren. Ansamlingar av skräp i arbetslokalerna, trappor och passager ska tas bort dagligen. I varje fabrik ska alla medel vidtas för att förhindra att brand uppstår och sprids. FOTO: Sveriges Radio
På flera håll ser Kaliber exempel på undermåligt brandskydd i fabrikerna. Här är markerad utrymningsväg blockerad av kartonger.
I den mörka lokalen står två män i garvgroparna och trampar på hudarna. De har kortbyxor och är barfota. Ägaren uppger att det är vegetabilisk garvning, men även arbete med sådan kräver skyddsutrustning.
Liknande webbartiklar
- Kaliber granskar Distriktsveterinärerna – långa arbetspass och hotat djurskydd
- SR:s granskning av ridsportens smutsiga baksida kan vinna pris
- ”Billigt läder betyder att tillverkningen måste ske fortare – med mer kemikalier”
- "Har du alla hästar hemma?" – lyssna på radioinslaget
- Svenska ridsportföretag agerar efter granskning av missförhållanden i Indien
- Man misstänks för bedrägeri vid hästförsäljning
- Vass skördas för bättre miljö – kan bli hästfoder
- Veterinärförbundet önskar 400 nya veterinärer
- Succéduon i ny ridpodd: "Tittar på ridsportens framgångar och fenomen"
- Henrik von Eckermann vidare i omröstningen om Jerringpriset
Patrik Kittel vinner i världscupfinalen
Det var tajt i toppen – men Patrik Kittel med Touchdown gick in som sista ryttare i dressyrens världsupfinal och red hem segern.
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Ny lösning för ridsportanläggning i Växjö
Växjöortens fältrittklubb och Växjö hästsportcenter vill bygga klart ridarenan. Nu diskuteras en lösning med kommunen, enligt Smålandsposten.
Kan bli en nystart för relationen mellan klubben och kommunen
Bildbomb från torsdagen i Riyadh
Under torsdagen hade dressyrhästarna vilodag inför kürfinalen medan hopphästarna presterande i inne på banan. Se bilder från dagen.
Stora skillnader mellan hästgymnasier
Det finns stora skillnader mellan gymnasieskolorna med utbildningen hästhållning. Detta enligt en granskning av Sydsvenskan och HD.
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Resan hem från tävling blev en mardröm
På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen och det började brinna – med fem hästar lastade.
”Jag fick panik och skrek till 112 att de skulle komma med allt de hade”
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!