Nyheter
Publicerad: 2015-12-10Till vänster en av länsstyrelsens bilder från den stannade transporten. Till höger ett av de föl som räddats till Sverige via Fölhjälpen (FOTO: Helena Lundgren).
Tänk till innan du räddar en häst
Häromdagen berättade vi hur Pernilla Gustavsson räddade två österrikiska föl, som med all sannolikhet hade hamnat hos slaktaren annars. Att hjälpa djur i nöd utomlands är dock inte helt oproblematiskt – även om just Pernillas hästar fick en hästvänlig resa och ett kärleksfullt hem.
Text: Åsa Pernes
Just nu debatteras huruvida alla föl som räddas från slakt i Österrike får en lika bra transport till Sverige. Bakgrunden är att en chaufför, som Fölhjälpen hade rekommenderat, blev stannad och kontrollerad av Länsstyrelsen i Skåne i slutet av oktober. Detta efter att man hade fått in en anmälan om att det rådde missförhållanden för hästarna.
I djurtransporten fanns sju föl som var på väg till nya ägare i Sverige och som hade räddats från att slaktas. En kontrollrapport skrevs och där påpekade myndigheten ett antal brister.
I rapporten står bland annat att fölen, som var sex till åtta månader gamla, var av blandade kön och storlekar. De hade hö på golvet och fick vatten regelbundet av chauffören. Dock uppvisade de enligt rapporten aggressivt beteende mot varandra under kontrollen, de bet och sparkade.
Vi har pratat med Mattias Gårdlund på Länsstyrelsen i Skåne, samt med Helena Lundgren på Fölhjälpen, för att höra vad de säger om transporterna från Österrike till Sverige.
Regler om yta och antalet hästar
Mattias Gårdlund var den som var ansvarig för kontrollen, han menar att det fanns många brister. Det han ansåg allvarligast var att man hade samlat ihop sju föl i olika storlekar och från olika besättningar, och sedan kört dem non-stop till Sverige.
– Man utsätter fölen för en enorm stress, det vill jag att folk ska tänka till kring innan de räddar ett föl, säger han.
Enligt Mattias finns det i EU-förordningen ganska tydliga krav på hur stor yta hästar ska ha när de transporteras. I den aktuella transporten skulle sju hästar dela på sju och en halv kvadratmeter i 26 timmar. Men största bristen var enligt inspektören att man körde sju föl som inte kände varandra i samma transport.
– Det är totalt olagligt. Dessutom är det ett stort problem att man körde dem för trångt så att de inte kunde ligga ner, säger Mattias och fortsätter:
– Tycker man att det är okej att transportera djur så här? Det kan vi tycka olika om, det inser jag. Men jag anser inte att det är lämpligt att transportera sex till åtta månader gamla föl i 26 timmar non-stop i en stor grupp.
Blir ofta flera transporter
Motkritiken mot länsstyrelsen har varit att myndigheten sägs ha mätt ytan fel.
– Jag tycker inte att det är lämpligt oavsett om vi har mätt fel eller inte, det är för många djur på för liten yta. Du får transportera max fyra djur tillsammans, om de är uppfödda ihop eller känner varandra. När vi tittade i pappren i det här fallet var det sju individer från sju olika ställen. Eftersom de inte kände varandra skulle de därför ha transporterats i enskilda spiltor, då hade de dessutom haft möjlighet att lägga sig ner om de blev trötta, säger Mattias Gårdlund.
Ofta räcker inte heller den här första resan, flera av fölen lastas om efter att ha vilat i 24 timmar i ett stall. För att sedan åka vidare i kanske sex till åtta timmar i en annan transport, ibland helt ensamma, för att komma till sina nya ägare. Detta handlar alltså om föl, där vissa skiljs från sina mammor först på lämmen till transporten.
– De som gör det här är djurvänner, syftet är att rädda fölen från att slaktas eftersom man tycker att det är fel. Men i sin vilja att rädda fölungarna gör de ibland sådant som inte blir rätt, menar Mattias.
Följer de tyska bestämmelserna
Helena Lundgren driver det transitstall som många av fölen kommer till när de anländer till Sverige. Då vi bad att få ställa några frågor till Fölhjälpen fick vi veta att hon var mest lämpad att besvara sådant som rör transporterna.
Jag frågar Helena om de har problem med sina transporter och om det stämmer att det har varit för många föl på för liten yta, men hon svarar att länsstyrelsen har mätt fel.
– Vi har papper på att transporten är typgodkänd i Österrike och i Tyskland. Vår chaufför följer lagen och vi lyder under tysk lagstiftning eftersom vår transport utgår därifrån, säger hon och fortsätter:
– För enkelhetens skull rekommenderar vi ”vår” chaufför under resan till Sverige. Han fixar alla papper som behövs, samt har kontakt med chipmärkare och veterinärer. Vill man använda sig av en annan chaufför eller transport får man göra det, men då får man ordna allt själv.
Enligt Helena är det inte bara att åka ner till Österrike och hämta en häst, vilket många tror.
– Folk förstår inte hur mycket papper det handlar om och de tror att vi ska fixa det här. Det gör vi inte, vi förmedlar bara kontakten mellan eventuella köpare i Sverige och hästförmedlare i Österrike, förklarar hon.
Fölhjälpen översätter annonser som hästförmedlare i Österrike har lagt ut, sedan är det dessa förmedlare som har kontakterna med slakterier och uppfödare.
– Vi på Fölhjälpen är aldrig inblandade i något pappersarbete, vi förmedlar inte hästar.
Vänjs av precis innan avresa
Helena intygar att inga hästar har blivit skadade under eller i samband med transporterna till Sverige.
– Men vi har haft ett föl som insjuknade ett par dagar efter hemkomsten och som sedan avlivades. Fölet hade skiljts från sin mamma inne i transporten och det visste inte vi. Det vi tror är att fölets mage inte klarade av omställningen till grovfoder och att det var allmänt deprimerat, säger hon.
Här är jurister inkopplade eftersom köpare och veterinär är oense om vad som skett, och hur fölet mådde när det kom till Sverige.
Enligt Helena är det vanligt att fölen inte är avvanda innan de går på lastbilen.
– De skiljs från sin mamma utanför transporten kan man säga. Det är en riskfaktor och det tycker jag förstås att man ska vara medveten om, säger hon.
Innan vi avslutar vårt samtal berättar Helena att Fölhjälpen kommer att göra om verksamheten lite.
– Om någon väljer att köpa ett föl där vi har varit den förmedlande länken, då kommer man vara tvungen att använda sig av den chaufför vi rekommenderar. Alla föl kommer att stanna i mitt stall i 24 timmar och där kommer vi att veterinärundersöka och avmaska dem, för att säkerhetsställa att de mår bra. Ingen kommer att få hämta sitt föl förrän efter 24 timmar, för enligt lag ska de vila minst ett dygn mellan två transporter.
Försäkrings- och ansvarsfrågor
”Jag vill att folk ska tänka till lite innan de räddar ett föl”, sa Mattias Gårdlund från länsstyrelsen när jag pratade med honom. Det tycker Helena Lundgren också att man ska göra.
– Folk vet inte riktigt hur det går till och vad det innebär att köpa hästar från andra länder, konstaterar hon.
Människor engagerar sig ideellt och öppnar sina hjärtan, vilket självklart är positivt. Men om du funderar på att rädda ett föl, eller något annat djur, gäller det att tänka igenom sådant som hur du vill att djuret ska transporteras till sitt nya hem.
Ska du rädda ett föl från slakt i Österrike bör du vara medveten om att det inte finns några garantier för att det har träffat en hovslagare eller genomgått en ordentlig veterinärkontroll innan det påbörjar resan till Sverige. Fölen veterinärundersöks visserligen innan avresa, men det handlar om att bedöma om de är i skick att transporteras till Sverige.
Försäkring, vad täcker den, hur många dagars karens är det och när börjar den gälla? I Österrike eller i Sverige? Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad under eller i samband med transporten? Eller i transitstallet? Om din häst sparkar sönder transporten, vem betalar det? Vilka papper behöver du ordna, vem gör du affär med och vilket lands lagar gäller om något går snett? Det är mycket att kolla upp.
En stund efter att Helena Lundgren och jag har avslutat vårt samtal ringer hon förresten upp på nytt.
– Vår chaufför ska snart åka ner och hämta föl och det finns plats för dig. Vill du följa med och se hur det går till?, undrar hon.
Fölhjälpen är ett nätverk bestående av kvinnor i varierande åldrar, som arbetar ideellt med att rädda österrikiska noriker- och haflingerföl från slakt. Verksamheten sker via en Facebook-sida.
De ideella krafterna i Sverige har inte direktkontakt med uppfödare eller slakterier, utan detta sköts av inhemska förmedlare. Fölhjälpen ser sig snarare som förmedlarnas högra hand i kontakten med fölräddarna/köparna i Sverige.
Läs mer på Facebook-sidan
Kraven på transporterna kommer från ett EU-direktiv (EG 2005:1) där det framgår att föl/unghästar ska kunna ligga ner. De utrymmeskrav som ges är minimum 1,2 kvadratmeter per unghäst. Vid behov, för att djuren ska kunna ligga vid långa transporter, ska ytan dock kunna ökas med upp till 20 procent. Så ett minimumkrav kan sägas vara 1,2 kvadratmeter om djuren bedöms kunna ligga ner.
Kravet om att inte blanda ungdjur kommer också från EG 2005:1, undantag är korta transporter som understiger 50 kilometer eller transporter som inte är av ekonomisk karaktär.
Mer information om införsel och transport av hästar finns på Jordbruksverket.se.
taggar
Liknande webbartiklar
- Pernilla räddade två föl från slakt
- I Falsterbo bjöds det på hästshow med stora och små
- Staccato är drömhästen som har tagit Lovisa på en lärorik resa
- Haflingerlaget saknar transport – riskerar missa mästerskap
- Linda och haflingerstoet Fortuna har kvalat till Msv B: "En väldigt rolig resa!"
- Saga räddades med insamling – ett år senare har sagan fått ett ännu lyckligare slut
- Kiropraktorn och värmekameran
- Johanna till haflinger-EM – med tre hästar
- Coolaste killen i stan
- Förtroende
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Resan hem från tävling blev en mardröm
På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen och det började brinna – med fem hästar lastade.
”Jag fick panik och skrek till 112 att de skulle komma med allt de hade”
Finalen i Riyadh – Det händer idag torsdag
I dags är det dags för hoppryttarna att rida andra delen av världscupfinalen. Här är allt du behöver veta inför kvällens klass.
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Ingvar fann jobbet på Flyinge i en stolsficka
Ingvar Fredricson valde bort jobbet på Gotland för sina söners skull. Inte visste han då att det skulle leda till hans framtid på Flyinge där han blev kvar i många år.
"Jag bläddrade i tidningen och såg en annons, det jobbet ska jag ha"
Drömstart för svenskarna i Riyadh
Henrik och Peder är etta och tvåa efter den första delen av världscupsfinalen. Ekipagen tar med sig 35 och 33 poäng inför morgondagen.
Peder Fredricsons väg till världscupfinalen
Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Oklarheter kring dödsfall på ridklubb
I fredags hittades en död kropp i en stallbyggnad tillhörande en ridklubb i Småland. Polisen inleder en förundersökning om misstänkt mord.
"Vi är givetvis chockade över att det har hänt i vår lilla by"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!