Hoppning
Publicerad: 2019-04-10Jens Fredricson och Cayenne de Clarence tävlade under GHS.
På hoppclinic med Jens Fredricson och Daniel Svensson: "Handlar inte om tur eller otur"
Under Gothenburg Horse Show bjöd Jens Fredricson, Daniel Svensson och Tomas Torgersen publiken på en hoppclinic. Syftet var att berätta hur ryttare kan planera sin ridning och om olika val de ställs inför.
– Det handlar inte om tur eller otur utan om strategiska val som ryttaren gör, säger Jens.
Text och foto: Frida Bank
Under hästveckan i Göteborg fick publiken se några av världens bästa ryttare ta sig an hinder på upp till 1,60. Det kan se lätt ut när proffsen gör sitt, men vilka svårigheter döljer sig egentligen på banorna? Och vad ska man tänka på när man hoppar olika hinder? Det berättade Jens, Daniel och Tomas på torsdagen. Här sammanfattar vi några av deras tips.
Koppelräck
När man hoppar rättuppstående hinder är konsten att få hästen att hoppa uppåt, den behöver inte gå så mycket framåt. Försök att få högsta punkten mitt över hindret.
– I anridningen behöver jag egentligen ingen acceleration. Det är viktigt att hästen trampar under och att den kan vänta med att hoppa av. Du kan komma väldigt långsamt på ett koppelräck. Det är nästan svårare om du kommer med hög fart att få hästen att sätta sig och hoppa, säger Jens.
På högre nivå måste ryttaren ofta komma i högre fart, för att spara in på tiden. Men för att klara det, utan att hästen hoppar för flackt, krävs mycket träning.
Oxer
Här måste hästen ha kraft nog att komma över hindret på längden.
– En del hästar är mer explosiva, då kommer det mycket kraft av sig själv. I andra fall måste ryttaren tillföra lite mer energi, det handlar om samspelet med hästen, säger Daniel.
Trippelbarr
Trippelbarren är många ryttares skräck, men det enklaste hindret egentligen, menar Jens.
– Det är som ett räcke med en rejält framdragen marklinje. Man behöver ofta accelerera sista biten mot hindret så att hästen verkligen sträcker ut sig. Men ju mer man accelererar desto sämre balans får man i landningen, det gör det svårare att balansera upp till nästa hinder, säger han.
Vattenhinder
För att hoppa vattenhinder krävs ett ganska högt grundtempo, samt acceleration och precision.
– Kommer jag lite tokigt på ett räcke kanske hästen kliver av tidigt eller så trampar den om. Men om jag kliver av för långt innan på en vattengrav ligger jag risigt till. Det är därför som det krävs bra precision när man hoppar längdhinder, säger Jens.
Att stega banan
Jens menar att det är viktigt att alltid stega banan, oavsett nivå och även om det finns en banskiss att titta på. Detta eftersom ryttaren får en känsla för hur långa vägarna är. Jens stegar alltid minst två gånger. Den första gången mäter han antalet meter mellan hindren. Den andra gången fokuserar han på att se var hästen troligtvis kommer att landa.
Daniel inflikar att det är väsentligt att lära sig vilken galopp hästen har, så att du är säker på hur många språng det blir mellan hindren. Sedan gäller det att bestämma sig för en plan och att hålla sig till den.
Antalet galoppsprång har minskat
Förr brukade man säga att 27,5 meter var sju galoppsprång för en stor häst. Men antalet språng har minskat, i dag är det ofta sex språng, berättar Jens.
– Det är av flera orsaker. Dels så har maxtiden blivit kortare generellt, då har man inte tid att lägga in extra språng. Sen har hästarna utvecklats och fått en bättre galopp. Underlaget har ändrats, sporten har ändrats. Ser man filmer på tävlingar för 20–30 år sedan ser det ut som en helt annan sport, säger han och fortsätter:
– Ryttarna har ett stort antal val att göra innan de tar sig an banan. Det intressanta är egentligen vad som händer efter linjen. I en grundomgång är det kanske säkrast att rida på sju språng, men gör man det måste man eventuellt tjäna in tid mellan två andra hinder för att inte få tidsfel.
Ta bort språng i slutet av banan
Hur du väljer att variera hästens galopp hänger ihop med din förmåga att rida hästen i balans. I början av banan vill man ofta inte ta bort för många språng, för då riskerar man att det blir för flack hoppning vilket gör det svårt sedan. Jens tips är att i stället ta bort språng i slutet av banan, om man kan välja.
– En som tagit detta väldigt långt är min bror Peder. Han har gått på djupet med var man tjänar in tiden. Inom ridsporten finns det verkligen utrymme för förbättringar på ämnet.
Hoppa snett och rid snävt
För att få hästen snabb i vändningarna är ryttarens blick och vikthjälperna viktigare än handen. Ett annat sätt att spara in tid är att hoppa snett över hindren. Det är enklare att göra det över rättuppståenden än på en oxer eller en trippelbarr. Men det kan straffa sig att rida för snävt, eftersom du kan tappa vinkeln till nästa hinder.
– Det kan finnas mycket tid att spara, men det här är inte något man gör när det dyker upp. Man planerar det innan, säger Tomas.
Ha alltid en plan
Ryttarna har alltid en plan ett, men det måste även finnas en plan två och kanske en krisplan – om rundan inte går som man har tänkt. Det viktigaste är att alltid tänka framåt och att fokusera på nästa hinder. Men redan innan du går in på banan ska du ha bestämt dig för hur du ska rida. Både när det gäller tempo, antalet galoppsprång, var du ska vända och i vilken vinkel du ska hoppa varje hinder.
– Vi vill att ni ska få förståelse för att det inte handlar om tur eller otur, utan om strategiska val som ryttarna gör. Det är därför de går banan ett antal gånger och kliar sig i huvudet, säger Jens och får medhåll från Daniel:
– Man ska inte bara låta saker hända. De bästa ryttarna kanske går upp i risktagande, men de har stor kontroll på vad de gör och ett bra samspel med hästen.
taggar
Liknande webbartiklar
- Knapp förlust för jockeylaget i bejublad Showjumping Challenge
- Juri Sokolovski vann unghästklass
- Bildspel: Häng med till Gina Tricot Grand Prix
- Ebba Berglöf om världscuptrean Charlie: "En häst med extrem kapacitet"
- Gudrun Patteet glad efter felfri vecka i Göteborg
- Steve Guerdat vinner världscupen – Peder trea
- Trippelt svenskt i topp – Rolf-Göran Bengtsson vann Gothenburg Trophy
- Janelle Larsson vann Krafft Young Rider Cup – hyllas av Baryard
- Peder Fredricson och Catch Me Not bäst i Scandinavium – vinner andra finalomgången
- Daniel Deusser vann 1,50-klass – supersnabba Irma trea
Nionde gången gillt för Patrik Kittel
Endast decimaler skiljde de tre på podiet och Charlotte Fry fick inte starta. Det var spänning när Patrik Kittel red hem världscupfinalsegern.
"Jag brukar vara bra med orden, men nu är jag ganska mållös"
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Ny lösning för ridsportanläggning i Växjö
Växjöortens fältrittklubb och Växjö hästsportcenter vill bygga klart ridarenan. Nu diskuteras en lösning med kommunen, enligt Smålandsposten.
Kan bli en nystart för relationen mellan klubben och kommunen
Bildbomb från torsdagen i Riyadh
Under torsdagen hade dressyrhästarna vilodag inför kürfinalen medan hopphästarna presterande i inne på banan. Se bilder från dagen.
Stora skillnader mellan hästgymnasier
Det finns stora skillnader mellan gymnasieskolorna med utbildningen hästhållning. Detta enligt en granskning av Sydsvenskan och HD.
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Resan hem från tävling blev en mardröm
På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen och det började brinna – med fem hästar lastade.
”Jag fick panik och skrek till 112 att de skulle komma med allt de hade”
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!