Ridning och rädsla

Recensioner - Böcker

Publicerad: 2008-02-29

Ridning och rädsla av Sven Forsström

Recensent:  Emma Rost (Hippson.se)

Säg den hästmännika som inte någon gång blivit rädd. Antingen när man sitter på ryggen eller vid hantering av en häst. Det är helt naturligt att bli rädd när det händer något, men när rädslan tar över vardagen är det inte så kul längre och det kan till och med bli farligt på riktigt. Många fortsätter att rida trots de ständiga fjärilarna i magen och få erkänner att de är rädda. Sven Forsström, NH-instruktör, har skrivit en bok om det här ämnet, som det talas ganska lite om bland ryttare. Boken heter Ridning och rädsla och det är en praktiskt inriktad bok som syftar till att hjälpa rädda ryttare att komma över sin rädsla och kunna njuta av att rida och hålla på med hästar.

Boken inleds med en genomgång av varför vi blir rädda, vilka är de bakomliggande orsakerna. Författaren menar att man grovt kan dela upp anledningarna till rädslan i två kategorier; kunskap eller brist på kunskap. Om man råkat ut för, sett eller hört talas om en allvarlig olycka har man fått kunskap eller erfarenhet om vad umgänge med hästar kan få för konsekvenser och den kunskapen kan leda till att man blir rädd. När författaren pratar om brist på kunskap menar han de tillfällen där ryttaren hamnar i en situation som hon eller han inte kan hantera och det kan också göra att man blir rädd, situationen är ju utom den egna kontrollen.
Läsaren får på ett lättfattligt sätt även veta vad som faktiskt fysiskt händer i kroppen när vi blir rädda.

Därefter följer ett antal fallbeskrivningar där läsaren presenteras för olika ryttare och hästmänniskor som hamnat i situationer där de blivit riktigt rädda och rädslan har därefter begränsat deras hästliv. Vi får också veta hur de klarat av sina rädslor och det kan faktiskt betyda att man måste skiljas från den häst som orsakar rädslan.

När författaren beskriver de olika tecknen på att en ryttare är rädd är det nog många läsare som kan känna igen sig, både sitt eget beteende och andras. Ett tecken på rädsla är till exempel att vi skriker på våra hästar, vilket oftast leder till att hästen blir ännu mer orolig och situationen blir ännu farligare.
Det är också intressant att läsa avsnittet om hur hästen påverkas av vår rädsla och hur det kan trissa upp situationen. En rädd ryttare förlorar också raskt ledarskapet till hästen, vilket skapar en ond cirkel som kan vara svår att ta sig ur utan hjälp.

Den andra hälften av boken handlar om hur man kan lära sig att hantera sin rädsla och vi får flera handfasta tips. Först av allt måste man bli medveten om VARFÖR man är rädd. Först därefter går det att hitta en lösning på problemet och den kan variera efter person. En del blir hjälpta av kognitiv beteendeterapi, andra blir hjälpta av mental träning. Ett tips är att inte dricka kaffe innan ridpasset eftersom koffeinet är ett centralstimulerande medel och känsliga människor kan bli ännu räddare på grund av koffeinets effekter.
Att träna ledarskap på marken är ett annat tips och författaren är noga med att säga att om man inte är ledare på marken ska man inte ge sig upp på hästryggen. Han använder sig av NH-tekniker som känns igen från många andra böcker men det som är bra med den här boken är att författaren tar oss med upp på ryggen och lär ut några enkla tekniker för att ta ledarskapet även från hästryggen. Den gamla framdelsvändningen som kommit lite på skam i andra sammanhang plockas här fram igen.

Rakt igenom boken är det ett väldigt personligt språk, som ibland kan uppfattas lite pratigt. Men jag tycker om det, det inger förtroende och känns som att man som läsare har en dialog med författaren. Resonerandet är intressant och det är befriande med en författare som inte tror sig sitta inne med universallösningar på alla problem utan föreslår olika vägar till lösningen.
Det är en bra självhjälpsbok och jag skulle dessutom rekommendera den till ridlärare och tränare som i sin yrkesutövning säkert träffar på rädda ryttare som kan behöva hjälp att komma över sin rädsla.

Författare: Sven Forsström
Antal sidor:
120 sidor, rikt illustrerad
Ca-pris:
249 kr
Utgiven av:
Equerry AB

Recensentens betyg:

Senaste numret

– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten

– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!

Läs numret på premiumsajten

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.