Utrustning
Publicerad: 2006-01-04Helt ny sadel ska skona hästryggar
Framtidens sadlar kan mycket väl vara röda, gula eller blå. I alla fall om företaget Linear AB får bestämma. Deras nya sadel finns inte på marknaden ännu, men har ändå hunnit få designpris.
- Vi har redan sett en ganska stor efterfrågan. Trots att vi inte har börjat marknadsföra sadeln, säger bolagets vd Per Martin Andrén.
Bilder: Propeller
Det hela började med ett samarbete mellan Per Martin, som är veterinär och specialist på hästars rygg- och tandproblem, och sadelmakaren Kicki Näslund.
- Vi arbetade ihop och såg gång på gång de problem som dagens engelska sadlar orsakar. Så småningom började vi tänka ut en lösning på problemen, berättar Per Martin.
Enligt honom har dagens sadlar för liten anläggningsyta mot hästens rygg, de är svåra att få att passa och klämmer på vitala muskler.
- Idag har ungefär 60 procent av alla hästar mer eller mindre ont i ryggen. Det är såklart ett komplext problem. Men sadeln är en stor bidragande orsak. Ridningen blir problematisk för hästen när den har fel sadel, säger Per Martin.
Hindrar muskeltillväxten
Det han som veterinär har blivit van vid att se är gradvisa problem med sadelläget hos hästar, där hästen inte har en naturlig rygg. Per Martin menar bland annat att sadeln många gånger hindrar muskeltillväxten i ryggen, trots att ryggmusklerna är så viktiga på en ridhäst.
- Man ser på hästarnas ryggar att de har anpassat sig efter de engelska sadlarna, de saknar i stort sett muskler bakom manken. Så ser ingen naturlig rygg ut, hävdar han.
Detta leder i sin tur till att hästen börjar belasta sig fel. Och i slutändan kan den få rörelseproblem och exempelvis kotledsinflammationer.
Sadel i tre delar
Tillsammans har Kicki Näslund och Per Martin Andrén tagit fram ett sadelsystem som bygger på tre olika moduler. Sadelsystemet väger ungefär hälften av vad en "vanlig" sadel gör.
Kärnan är en kolfiberbom som finns i olika storlekar.
- Bommen är större än på en vanlig sadel, till och med större än på en westernsadel. Det gör att den fördelar ryttarens vikt över en större yta, berättar Per Martin.
Nästa modul är en ”pad” under bommen som går att byta ut. Den är byggd i ett nytt, ventilerande material som andas och som transporterar bort svett och värme.
- Ett problem med dagens sadlar är att de är så täta. Det gör att smuts och svett samlas under sadeln och orsakar skavsår, förklarar Per Martin.
Börjar med allroundmodell
Sist men inte minst består systemet av sitsen där ryttaren sitter. Även den finns i flera storlekar och kan bytas ut, till exempel om en häst rids av ryttare med olika stora rumpor.
- Det vi tar fram i första läget är en allroundvariant, men det kommer efter hand att komma sitsar i både hopp- och dressyrmodell. Då kan man använda samma sadel när man rider både hoppning och dressyr, det är bara att byta sits, säger Per Martin.
Vilket ytmaterial sitsen kommer att göras i är inte 100-procentigt klart ännu. Men den kommer att vara stoppad med samma material som den underliggande padden.
Sadeln kommer att kunna fås i olika färger och färgkombinationer redan från start. Vilka är dock inte riktigt klart ännu.
- Sedan kommer man att kunna specialbeställa precis de färger man vill för en merkostnad. Lite som när man köper bil och får välja färg på lack och inredning, säger Per Martin.
Stiglädren justeras med en vev
Ryttare som väljer att byta till den nya typen av sadel kommer att få slänga eller ge bort sina gamla sadelgjordar och stigläder.
- Även gjorden är en helt ny produkt. Den spänns åt ungefär som ett flygplansbälte, berättar Per Martin.
Stiglädren justeras steglöst och längden ställs in genom en vev i framkant på sadeln.
- Man behöver inte lyfta på benet för att justera dem. Och de är konstruerade på ett sätt så att de alltid hamnar mitt under ryttaren. Dagens stigläder är fixerade på ett och samma ställe vilket gör att ryttaren lägger all vikt på framvalvet när han eller hon till exempel står upp i fältsits. Med de här stiglädren fördelas istället trycket så att hela sadeln trycks ner och belastas, säger Per Martin, som förklarar att företaget arbetat tillsammans med ergonomer när de tagit fram sitsen och stiglädren.
Ska testas av elitryttare
Hur fungerar då den nya sadeln att rida i? Visserligen har företaget tagit fram en prototyp som ett 50-tal ryttare har provridit. Men det är först nu under våren som de stora testerna ska göras.
- Vi kommer att ha en testperiod med flera elitryttare i olika discipliner, säger Per Martin.
Han menar att de som har testat sadeln hittills har varit väldigt nöjda, de har beskrivit den som att rida barbacka, fast utan det obehag som barbackaridning ger.
Priset är inte helt fastställt
Vad sadelsystemet kommer att kosta är inte helt klart ännu, det beror lite på vilka avtal Linear AB får till med olika leverantörer. Men Per Martin uppskattar att en komplett sadel hamnar någonstans mellan 16 000 och 18 000 kronor.
Linear AB har fått in sin första finansiär, Kopparberg Invest, och räknar därför med att kunna lansera sin sadel på en mässa i Nyköping redan i september i år. Så paret bakom uppfinningen lär ha bråda dagar fram till dess.
- Finansieringen gör att vi kan jobba heltid med det här från och med nu. Det svåra har varit att den här sadeln bygger på industriell produktion, till skillnad från vanligt sadelmakeri som är ett hantverk. Det gör att initialkostnaderna är höga eftersom man måste ta fram verktyg och kontraktera underleverantörer. Den ekonomiska vinningen kommer först när produktionen är igång på allvar, säger Per Martin.
Själv hoppas han inte bara på hemmamarknaden Sverige.
- Det här är en internationell produkt.
Vann designpris
Per Martin menar att Linear redan har sett en ganska stor efterfrågan på sadeln, trots att den bara finns som prototyp och inte har marknadsförts ännu. Det kan bero på den uppmärksamhet sadeln fick i och med att den vann designpris på förra årets CeBit-mässa i Tyskland.
Men hur är det då med hållbarheten?
- Vi kommer att utsätta sadeln för rejäla hållbarhetstester. Kolfiber, som bommen är gjord av, används till exempel i flygplansvingar, så det är ett hållbart material. Och vi kommer att lämna generösa garantier till köpare, lovar Per Martin.
Tror på "revolution" inom ridsporten
Påståendet att ridsporten är konservativ håller han inte med om.
- Det är för att det inte finns några alternativ. Alla sadlar som finns är ju antingen svarta eller bruna. De flesta som rider är kvinnor i 21- till 40-årsåldern och den målgruppen kallas sällan konservativ i andra sammanhang, säger Per Martin.
Själv tror han att ridsporten kommer att genomgå samma revolution vad gäller utrustning och material som skidsporten, golfen och tennisen redan har gjort.
Apropå nymodigheter så är de bomlösa sadlarna en nyhet som marknadsförs hårt just nu. Men dem är inte Per Martin så väldigt imponerad av.
- I mina ögon så fördelar inte en bomlös sadel ut ryttarens tryck, det är ju bommens uppgift. Men visst, en bra bomlös sadel kan säkert vara bättre än en dålig sadel med bom, säger han.
Den nya sadeln lanseras i höst och kommer att heta Rebel by Linear.
Systemet består av flera utbytbara moduler.
Den nya bommen i jämförelse med en traditionell sadelbom.
Designbyrån Propeller har stått för den nytänkande utformningen och färgsättningen.
Stiglädren hjälper till att fördela tyngd över en större yta.
Bakom uppfinningen står veterinären Per Martin Andrén och sadelmakaren Kicki Näslund. Per Martin har varit veterinär sedan -91 och jobbar främst med hästar som har problem med tänder eller ryggar. Kicki Näslund har tidigare tagit fram en egen sadelmodell, den så kallade Hectorsadeln.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver uppfödaren och ägaren om sorgen.
Placerade sig i finalomgång – dog i stallet
Det är via ett pressmeddelande som FEI meddelar att den amerikanska hästen Chromatic BF dog efter torsdagens världscupomgång.
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Resan hem från tävling blev en mardröm
På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen och det började brinna – med fem hästar lastade.
”Jag fick panik och skrek till 112 att de skulle komma med allt de hade”
Finalen i Riyadh – Det händer idag torsdag
I dags är det dags för hoppryttarna att rida andra delen av världscupfinalen. Här är allt du behöver veta inför kvällens klass.
Två spännande hingstar på svensk mark
Den ena är en modern son till legendariska Casall och den andra är en exceptionell tävlingsindivid efter lika legendariska Comme il Faut.
"Om jag skulle betäcka hade dessa hingstar varit med på min lista"
Ingvar fann jobbet på Flyinge i en stolsficka
Ingvar Fredricson valde bort jobbet på Gotland för sina söners skull. Inte visste han då att det skulle leda till hans framtid på Flyinge där han blev kvar i många år.
"Jag bläddrade i tidningen och såg en annons, det jobbet ska jag ha"
Drömstart för svenskarna i Riyadh
Henrik och Peder är etta och tvåa efter den första delen av världscupsfinalen. Ekipagen tar med sig 35 och 33 poäng inför morgondagen.
Peder Fredricsons väg till världscupfinalen
Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Oklarheter kring dödsfall på ridklubb
I fredags hittades en död kropp i en stallbyggnad tillhörande en ridklubb i Småland. Polisen inleder en förundersökning om misstänkt mord.
"Vi är givetvis chockade över att det har hänt i vår lilla by"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!