Utrustning
Publicerad: 2015-03-27Sadeln måste ge hästen rörelsefrihet
Sadelmakaren Frederique Halbert, på Belloir i Saumur, gör sadlar han betecknar som ergonomiska. Detta både för hästar och ryttare.
– Hästarna ska ha största möjliga rörelsefrihet i bogarna. Och ryttaren ska hamna i rätt balans automatiskt, säger han.
Text & foto: Stina Helmersson
Frederique är själv ryttare, förr tävlade han inte minst fälttävlan. Numera är det i första hand hans hustru Virginie som tävlar dressyr på hög nivå.
– Jag vet att en häst med full rörelsefrihet presterar bättre i både hoppning och dressyr. Sadlarna är ofta boven när hästarna inte kan utföra det vi ber dem om. Och ofta är även sadeln inblandad när en häst är skadedrabbad, särskilt när det gäller frambenen, säger han.
Inte minst varnar Frederique för sadlar som är för trånga framtill och ner över skulderbladen. De hämmar hästens prestation och frambensrörelser, och kan därmed leda till belastningsskador.
Anrik trakt
Sadelmakeriet Belloir, i den franska staden Saumur, startades av monsieur Belloir 1984. Frederique Halbert började jobba här som sadelmakare och sadeldesigner 1992, år 2004 tog han över verksamheten.
I dag arbetar han med att designa och tillverka sadlar för hästar och kunder över hela världen tillsammans med medarbetarna Gwenael och Rafael, skickliga hantverkare i sadelmakeriet.
Frederique utbildade sig till sadelmakare i hästtäta Haras du Pin i Normandie. Där finns flera stora och berömda stuterier, samt flera häst- och ryttarutbildningar. Området ligger bara ett par timmars bilresa från Saumur, den lilla staden i Loiredalen som sedan länge har varit säte för det franska kavalleriet.
I dag ligger den nationella Franska Ridskolan här med ridlärarutbildning, träningscamp för ryttarlandslagen samt de berömda ridande officerarna i Cadre Noir. Sadelmakeriet Belloir ligger bara ett stenkast från Franska Ridskolan.
Rafael limmar sadelkåpor innan han syr för hand.
Anpassas individuellt
Frederique berättar att han alltid har varit intresserad av att göra bra sadlar som passar både hästarna och ryttarna.
– Jag diskuterar mycket med ryttare och har testat olika sadelmodeller på olika typer av hästar. Det är en fördel att vi jobbar hantverksmässigt, vi gör varje sadel för hand från grunden efter mått på den häst och den ryttare som ska använda den. Alla sadlar som tillverkas hos oss är individuellt anpassade, säger han.
När en ny sadel ska tillverkas vill Frederique ha in bilder och en rad olika mått från både häst och ryttare. Bilderna ska visa hästen framifrån, bakifrån, från sidan, samt snett framifrån. Han är noga med att han kan se ryggens form, bredden över bogarna och mankens typ och storlek.
Bommen, alltså själva sadelträet, ska följa hästens rygglinje. Även bossornas form ska följa ryggen.
– Därför gör jag sällan sadlar med kilbossor. Jag vill hellre att sadeln ska svänga upp baktill och ge hästen ländfrihet. Vilket betyder att den inte ligger an och trycker baktill mot hästens känsliga ländrygg, säger han.
Utgår från en rad bilder
Enligt Frederique är det viktigt att sadeln hamnar i balans över hästens rygg, så att den djupaste punkten hamnar över hästens tyngdpunkt/balanspunkt. Den brukar ligga ungefär en handsbredd bakom armbågen. Sedan ska ryttaren sitta över balanspunkten. Därför är det viktigt att även rita av ryttarens position.
– Har du bara en enda häst som ska använda sadeln mäter du den noggrant enligt mina anvisningar, och skickar bilder via datorn. Men om det finns möjlighet är det alltid bäst om hästen kan komma hit till sadelmakeriet. En ryttare med flera hästar i stallet skickar bilder på alla hästarna och så gör vi två sadlar, en smalare och en bredare. Dessa kan i de flesta fall användas med hyfsad passform till samtliga hästar, säger han.
För att korrigera sadelns balans på hästen kan man enligt Frederique använda olika paddar eller ”block”, i ett material som är fast men som också ger efter för visst tryck.
Målet är full rörlighet
Enligt Frederique finns det vissa hästar som är svårare att tillpassa sadeln till. Exempelvis araber, PRE, lusitano, Irish cob och islandshästar.
– Då behöver vi helst få hit hästen på plats om vi ska vara säkra på att kunna göra en sadel med bra passform och balans, säger han.
Sadelmakarna försöker skapa sadlar som ger hästarna bästa möjliga bogfrihet och rörlighet i framdelen. Bossorna är mjukare stoppade framtill och lite fastare baktill. Framför allt ändrar Frederique sadelbommen för att den ska passa hästens rygg.
– Ibland sägs det att en smal sadelbom hindrar hästen från att röra sig. Men det är inte hela sanningen. Våra bommar är tillverkade av limträ och stål, vi kapar och kortar alltid av ortspetsarna som går ner längs hästens sidor framtill på bommen, säger han.
På de flesta sadlar är ortspetsarna av stål ganska långa. Då kan de trycka mot hästens sidor, mot muskulaturen bakom bogbladet. Lägger man sadeln för långt fram kan de även trycka direkt mot bogbladet, detta hindrar hästens bog- och frambensrörelser.
Tryck kan göra så att muskulaturen bakom bogbladet förtvinar, vilket i sin tur försämrar hästens stötdämpande förmåga i framdelen. Något som kan leda till hältor fram.
Böjer bort järnet
Genom att kapa av ortspetsarna, och dessutom använda ett specialverktyg för att böja dem utåt från hästens sidor, blir det enligt Frederique bekvämare för den. Hästen får ökad frihet och rörlighet i bogar och framben, och kan använda sin kropp normalt och ergonomiskt.
– Jag är också noga med att böja stigläderkramporna utåt, ut från hästens sidor, så att de inte stör eller skaver. Detta har visat sig öka hästarnas rörelseförmåga, förklarar Frederique.
Han framhåller att sadlar ska anpassas efter hästarna.
– Det räcker inte bara med att anlita en sadelinprovare. Man måste kontakta en skicklig sadelmakare som kan ändra på själva sadeln också, så att den blir bekvämare för hästen om det behövs.
Frederique ritar av hur ryttarens ben faller ner längs sidorna när han eller hon sitter på hästens rygg, i balans över tyngdpunkten och med lätt böjda knän.
Genom att böja ortspetsarna och stigläderkramporna utåt ges hästen större bogfrihet.
Alltid enkelkåpa
Om man inte själv kan komma till Belloir får man göra skisserna till Frederique hemma. Skissen visar vilken storlek på sätet och kåporna som ryttaren behöver för att sitta bekvämt i balans.
Frederique ritar en mall för kåpan. När han formar sätet mäter han ut var i sadeln den djupaste punkten ska vara. Då utgår han från ryttarens ben och deras placering. Han får också fram exakt var panelerna som ger benen stöd ska placeras på kåporna.
Det är mycket ritande och suddande innan Frederique har fått fram den perfekta mallen för hela sadeln. Sedan skärs sitsen, kåporna och så vidare ut direkt ur de stora läderhudarna.
Sadlarna som tillverkas av franskt läder har enkelkåpa, vilket gör dem lättare och smidigare. Sadelgjordsstropparna är alltså fästa direkt i kåpan och alla sömmar är handsydda.
Leveranstiden för en handgjord sadel är fyra till sex månader. Beställningarna kommer från hela Frankrike och världen, Frederique säljer även sadlar till Sverige. Sadelmakeriet tillverkar såväl dressyr- som hopp- och allroundsadlar. Priserna varierar mellan 28 000 och 38 000 svenska kronor.
Det är mycket ritande och suddande innan sadelskissen är klar. Till vänster skiss på ryttarens ben.
Nu är ritningen klar.
Alla mallar till en sadel sparas ifall att kunden vill ha fler.
De som inte kan komma till sadelmakeriet med sin häst skickar bilder.
Här kan man se hästens manke och bogar.
Bilden uppifrån visar bredden och formen på hästens rygg.
Till höger visar Frederique fram en färdig sadel. Till vänster sadelmakeriet.
Liknande webbartiklar
- Hästsportaffär med 90 år på nacken: "Det går att hoppa 1,80 i manskapssadel också"
- Jean Luc Cornille: ”Att rida hästen lång och låg ökar belastningen på frambenen”
- Ridkonst à la Frankrike: ”Den följsamma ryttaren får en god relation med sin häst”
- Fransk ridkonst klassas som kultur
- Så tillverkas en engelsk sadel - steg för steg
- Närproducerat i sadelkammaren
- "Manliga" sadlar kan skada kvinnliga kroppar
- Konsten att hitta rätt sadel: ”Det är rätt mycket pengar det handlar om”
- KGL. HOF SADELMAGER BRØDRENE F. & L. DAHLMAN
- Syna och förnya den gamla sadeln
Hästgård med mysigt sjöläge
Utanför Söderköping finns en hästgård med strandläge, hus med pool, sju boxar samt tre mindre ponnyboxar och en egen ridbana.
”Charlie” byttes mot ensilagebalar som liten
Det tog hundra försök för Ebba Berglöf att hoppa upp på Catch Me Not innan Peder för tolv år sedan såg honom på en tävling.
Här berättar ägaren mer om hästen som blev trea i världscupfinalen
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Misstänkts gjort sexuell handling mot häst
En man i södra Sverige ska vid flera tillfällen ha tagit sig in i stall och även gjort sexuella handlingar mot en häst. Nu åtalas han för flera brott.
Vid ett tillfälle hittades han inne i en hästbox med en stol
Grannfejd i Halmstad – häst fick avlivas
Två grannar har haft en konflikt med varandra i Halmstad. Den ena grannen misstänkts ha släppt ut den andra grannens hästar under gårdagen.
Hästägaren: “Jag var helt i chocktillstånd”
Patrik Kittel och hästen Touchdown skrev i helgen in sig i historieböckerna. Hästägaren är fortfarande omtumlad av vinsten.
Framtidens hästvård med AI-teknologi
Veterinären och forskaren Elin Hernlund arbetar med en 3D-modell av häst. AI-teknologin ska kunna bedöma sjukdoms- och hälsotillstånd.
"Det ska framför allt hjälpa veterinärer med diagnostik för hästar"
Så förändrar du hästens hull
Ett för lågt eller för högt hull kan ge långsiktiga konsekvenser för hästens hälsa. Här ges konkreta tips på hur hästägare kan tänka för att nå optimalt hull.
»Utan våg är det extra viktigt att vara objektiv i sin bedömning«
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Variera och planera voltarbetet
Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm utan att det egentligen händer något.
EEF höll webinar om hästvälfärd
Det europeiska ridsportförbundet EEF höll ett webinar om en tidigare enkätundersökning. Panelen diskuterade arbetet för hästvälfärd.
Camilla Andreasson – en mångsysslare
Ödmjuk för sporten, vill se glädje i det hon gör samt brinner för hållbara hästar. Camilla tror en nyckel till framgång är att våga samarbeta.
Hästar omhändertagna i Värmland
Tre hästar har blivit omhändertagna av länsstyrelsen. Hästägaren hade inte ordnat ett nytt stall efter att ha blivit vräkt från sin gård.
Hästägarna skriver på avtal om välfärd
Johanna står upp för hästarnas välfärd och har infört en ny policy i sitt stall. Inga inspänningstyglar eller tvångsmetoder är tillåtna, då åker man ut.
Ankarcrona om framgångarna i världscupen
Sverige var på topp i världscupen. Hippson har pratat med Henrik Ankarcrona, förbundskapten hoppning, om framgångarna i Riyadh.
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Nio av elva ridhjälmar klarade inte test
Det finska Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) har genomfört säkerhetstester på ridhjälmar. Flera ridhjälmar drogs bort från marknaden.
12-åriga Molly satsar mot OS i USA
Hon har bott i USA nästan hela sitt liv – men tävlar ändå under den svenska flaggan. Drömmen är att en dag vara del av det svenska OS-laget.
Vann stor tävling i Wellington: ”Trodde inte jag skulle klara det"
Varför blir hästen ”lugn” vid bremsning?
I vissa situationer kan en brems vara till hjälp när hästen ska undersökas, både veterinärt och på hemmaplan. Veterinär Eva Olsson förklarar hur de verkar.
Att bremsa en häst innebär att hästens nervsystem påverkas indirekt
Se världscupfinalens svenska segerrundor
Sverige är dubbelt upp världscupmästare och där till fick vi även en tredjeplats i hoppning. De svenska ryttarna har minst sagt levererat i Riyadh.
I Hippson-TV kan du se såväl Patrik som Henriks sista rundor
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!