Saras vardag
2013

Igår besökte vi Argentina! :) Åkte bil från hotellet i Iguacu över till Puerto Iguazu, som alltså ligger i Argentina. Tog bara drygt en halvtimma att åka över. Väl i Argentina tittade vi på vattenfallen från deras sida. På den argentinska sidan kommer man närmre fallen, medan man på den brasilianska sidan har en bättre panoramautsikt, så det är helt klart värt att besöka båda sidorna :) Vi hade dock lite otur med vädret, då det var väldigt molnigt och kallt. Dessutom blåste det jättemycket när vi var så nära fallen. Så otroligt kraftfullt!! Kul i alla fall att få ha varit så nära fallen och fått en ny stämpel i passet :)

När vi kom tillbaka till hotellet gick vi ner till deras spa och satte oss i ångbastun. Varmt och skönt!! Jag gick på ansiktsbehandling efteråt, som varade i en timma. Kändes verkligen hur lyxigt som helst! Det är inget man unnar sig varje dag direkt, eller inte jag i alla fall :)

Nu är vi tillbaka i Rio igen. Vi gick upp jättetidigt i morse för att flyga från Iguacu till Sao Paulo och sedan till Rio. Dock var det så mycket dimma så flygplatsen stängde någon timma. Eftersom vi hade en connection flight som vi skulle missa fick de ändra våra biljetter och vi fick mellanlanda i Curitiba, samma ställe som när vi åkte dit. Blev inte så lång väntan, så det var skönt, men lite segt när man gått upp fyra på morgonen..

Väl tillbaka i Rio gick vi till en liten restaurang som vi såg förra veckan som serverade crêpes. Jag älskar efterrättscrêpes och beställde en med nutella, jordgubbar och vaniljglass. Mums! Inne på restaurangen hade de på TV:n som sände friidrotten, så kollade lite på den innan vi gick. Har sedan gått lite på marknad i Ipanema och nu är vi tillbaka på hotellet. Ikväll ska vi gå till en churrascaria i Ipanema som pappas arbetskamrat har rekommenderat. Hon är född och uppvuxen här i Rio och brukar åka hit en gång om året :)

Här är några bilder från Argentina igår:

Argentina

Devil's Throat!

Här vill man inte trilla ner.. Vi frågade om någon trillat över staketkanten och ner för fallen, men vår guide sa att det har aldrig hänt av misstag. Däremot händer det att folk kommer hit för att begå självmord.. Senast i januari var det en kvinna som kom hit och hoppade över staketet och ner för fallen. Hon hade tydligen en väldigt elak cancer och bestämde sig därför för att ta sitt liv.. :(

Lite varm choklad i kylan!

Fint!

Mäktigt!

En söt liten coati (brasiliansk tvättbjörn) sitter och gäspar :)

Här ovan är en video med några klipp som jag filmade från den brasilianska sidan :) Lite klipp från de häftiga, mäktiga vattenfallen och så klart på de söta små tvättbjörnarna som vant strosade omkring bland turisterna :)

Läst 6378 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Här är bilder från vår äventyrliga dag igår :) Först blev det alltså rappel, då vi fick hissa oss ned i varsitt rep. Från avsatsen ner till marken var det cirka 60 meter och man styrde helt och hållet själv över hastigheten. Höll jag hårt runt repet stannade jag och öppnade jag handen lite började linan löpa och jag åkte neråt. Superkul, men det kändes att man var tvungen att vara ganska stark :)

När vi kom ner var det dags för rafting! På med hjälm och flytväst och i båten för att paddla för livet. Den första biten i floden var det en del vågor, så det var jättekul! Sista biten var lugnare, för då var vi längre bort från fallen, och då hoppade vi i floden och forsade med bredvid båten. En riktigt skojig och spännande dag! :)

Uppe på avsatsen! :)

Nu börjar det :) Going down!

Ganska go utsikt :)

We made it! :)

Läst 6906 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Idag har varit en spännande äventyrsdag! Låt mig berätta om det i nästa inlägg, för nu vill jag visa några vackra bilder som pappa och jag tog igår på kvällen när solen gick ner här i Iguacu :)

Love the sun! :)

Min nya profilbild på Facebook blev denna ovan :)

Se vad det ångar upp av allt vatten från fallen :)

En hel del fåglar här :)

Vackert!

Läst 11053 ggr Kommentarer Kommentera
2013

I förmiddags kom vi fram till Foz do Iguacu, och jag vet inte hur jag ska beskriva det. Iguacufallen är ett av världens sju nya underverk, och inne i nationalparken, precis bredvid fallen, ligger ett hotell. Hotel das Cataratas, det enda hotellet i Brasilien som ligger inne i parken, det är där vi bor nu. Lyxigaste stället jag någonsin bott på! Servicen här är outstanding. Är liksom mållös!! Efter att vi hade checkat in gick vi och bokade några aktiviteter. Imorgon ska vi prova på Rappel (googla det, jag vet inte vad det heter på svenska, men man hissas ner med en lina) och forsränning. Pappa är livrädd, jag är exalterad! På lördag har vi bokat en tur över till Argentina för att se fallen från den sidan. Kul att besöka ett annat land också, även om det bara är för en dag :)

Efter att vi bokat aktiviteterna gick vi ut och kollade på vattenfallen och gick omkring lite här i parken. Jag har varit vid Niagarafallen innan, och det var det mäktigaste, mest kraftfulla jag någonsin sett. Iguacufallen tar nu över den platsen. Det är otroligt många fall, breda och höga, smala och låga. Superhäftigt och naturen här är så vacker! Vi har dessutom sett vilda brasilianska tvättbjörnar, mängder med fjärilar, en pungråtta och lite småkryp :)

Vi har haft sol och varmt idag, men imorgon ska det tyvärr regna. Inte för att det gör något, vi ska ju ändå prova på forsränning och bli genomblöta. Tror inget kan förstöra denna vistelse i Iguacu. Dör jag nu, då dör jag lycklig!

Kommer bli mååånga bildinlägg!

Jag utanför hotellet

Pappa, med några av fallen i bakgrunden

En hårig liten krabat

En, av ofantligt många, fjärilar :)

Powerful!

Spindlarna trivs här, men som tur är bäst i sina nät :)

Jag med några av fallen i bakgrunden :)

Min nya bästis och jag :)

En pungråtta :)

Vi såg mängder av brasilianska tvättbjörnar. Så söta, och inte rädda :)

Man vill ju komma så nära fallen som möjligt :)

Så himla fint!

Läst 7963 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Sitter på flygplatsen i Curitiba nu, där vi har mellanlandat, så passar på att visa bilder från igår när vi var på båttur i Angra Dos Reis :)

Hamnen

Schooner

Angra dos reis

Redo att hoppa i!

Massor med fiskar!!

Fishy!

Chillax

Stannade på en strand där det var hur många krabbor som helst!!

Läst 6100 ggr Kommentarer Kommentera

Go'kväll (snart morgon för er). Känns som det var en vecka sedan jag bloggade, men det var egentligen bara två dagar sedan. Blogga för mig är lika naturligt (och livsnödvändigt) som att äta, sova och gå på toa. Typ. Men igår var jag helt färdig på kvällen. Solen var tillbaka i Rio efter en dag med mulet, så vi gick till Ipanema Beach efter frukosten och spenderade dagen där till eftermiddag/kväll. Klockan sju blev vi upphämtade för att först gå till en bufférestaurang, en Churrascaria, steakhouse. Ungefär som Marius, som vi var på häromkvällen, men här fick man en lapp som var grön på ena sidan och röd på andra. Hade man den gröna sidan upp kom de och serverade mera kött, hade man den röda sidan upp betydde det att man vill vänta. Ganska kul!

Efter maten var det dags för Plataforma Samba Show. Ett måste när man besöker Brasilien så klart :) Det var skoj att titta på showen, som även hade inslag av Capoeira. Alla dräkterna de bar var fantastiska med mycket färg och bling!

Idag har vi varit på båttur hela dagen i Angra dos Reis, men de bilderna bjuder jag på imorgon. Blir för mycket på en och samma gång annars :) För övrigt flyger vi till Foz do Iguacu imorgon. Hörs där!

Glädjesprång på stranden!

Njuter!

Redo för show!

Karnevaldress!

Färgglatt, bling och lättklädda damer har vi här! :)

Hela fruktfatet på huvudet!

Vacker fjärilkostym!

Lite capoeira. Coolt! :)

Läst 4913 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Hejsan! Idag har vi inte haft något strandhängväder. Istället har det småregnat på förmiddagen och varit mulet resten av dagen. Trist, men enligt rapporten så ska det vara strålande sol och 31 grader imorgon igen :) Dagen har vi ägnat åt lite stadsvandring. Ska snart sova och det värker liksom i vaderna. Känns som om vi har gått flera mil, men tyvärr är det nog inte så. Jag skulle behöva förbättra både styrka och kondition..

Efter väldigt mycket gående var vi tillbaka på hotellet och jag tog premiärdoppet i hotellets pool. Den är väldigt liten, men ligger uppe på taket, så utsikten är det inget fel på :) Nu på kvällen åkte vi till restaurangen Marius, som jag blivit rekommenderad. Ett piratinspirerat steakhouse som var jättebra! Det kom en pirat till vårt bord med jämna mellanrum med nya köttbitar. Vi fick totalt nio olika köttbitar, och allt var jättemört och fint! Supermums! Kan verkligen rekommenderas om någon ska åka till Rio. Restaurangen ligger i Leme, allra längst bort efter Copacabana Beach, på stora gatan Avenida Atlantica :)

Ett litet sandslott på Copacabana :)

Uppe på hotelltaket, nöjd efter premiärdoppet i icke uppvärmd pool = kaaallt

Vår pirat som kom in med mört kött, hela tiden :) Man betalade ett pris och fick sedan äta precis hur mycket kött man ville :)

Gott!

Roligt med temarestaurang :)

Läst 5498 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Idag har vi bara hängt på Ipanema Beach. Druckit läsk, ätit majskolv, läst min braiga bok som snart är slut (tur att jag har nästa del med mig också), svalkat sig lite i havet och fotat och filmat lite med mobilen. Det var hur mycket folk som helst idag, säkert bara för att det är söndag och många av den lokala befolkningen var på stranden :) Det var dessutom någon form av sjöräddningsövning med helikopter. Helikoptern flög en bit ut över havet, nära ytan, och plötsligt dök det gubbar från helikoptern som sedan åkte upp igen i någon slags "korg" som hängde i en lina. Ganska skoj att se på :)

Vi hade tänkt gå på en restaurang längst bort på Copacabana ikväll som jag blivit rekommenderad. Dock när vi var på väg tillbaka till hotellet såg vi en restaurang/bar, Astor, med uteservering som verkade jättepopulär. Vi kikade på menyn och bokade bord, så där har vi ätit middag ikväll. Mycket gott :) Vi får helt enkelt gå till den andra restaurangen, Marius, imorgon istället.

Har gjort en liten B turistvideo också från igår, när vi var uppe på Sugar Loaf Mountain och även på Corcovado Mountain :)

Köper majskolv. Kostade 5 reals (drygt 15 kr) och jag lämnade fram en tia. Fick 15 tillbaka, men jag var ärlig och gav tillbaka tian. Dagens goda gärning :)

Redo att hugga in!

Cöla!

På Astor

God efterrätt :)

Ursäkta slemmet mellan tänderna i sista klippet.. ;)

Läst 5399 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Hej! Idag har vi haft en guidad heldagstur här i Rio och åkt runt överallt, känns det som. Blev hämtade halv nio i morse på hotellet och kom tillbaka klockan sju på kvällen. Har bland annat åkt förbi Rios galoppbana, som var jättestor och fin, och har två gånger åkt förbi deras tävlingsanläggning för hästhoppning, där de hade tävlingar idag! Hindren såg jättefina ut och var säkert 150cm höga, så det var nog en stor tävling som pågick idag. Vem vet, kanske självaste Pessoa var där och tävlade? Såg mängder med hästbussar. Hade gärna klivit av och tittat på tävlingen :)

Vi har idag bland annat sett Rios katedral, operahuset, har åkt linbana upp till Sockertoppen (Sugarloaf Mountain) och åkt tåg upp genom Tijuca Rainforest till Corcovado Mountain där Kristusstatyn står. Har tagit så mycket bilder så jag vet inte ens var jag ska börja. Haha! Jag har ju skrivit att ni kan följa min andra blogg och min Instagram för fler bilder, men om någon är intresserad av att se alla bilder så kan ni söka på mig, Sara Ekman, på Facebook, för där lägger jag upp alla bilder. Man behöver inte vara vän med mig för att se dem, alla mina resealbum är offentliga :)

Här kommer några bilder från dagen :)

Började med att göra ett stopp vid en utsiktsplats :) Här ser man Leblon Beach och Ipanema Beach

Inne i katedralen

Operahuset

Linbanan upp till topparna :)

Sugar Loaf Mountain

Vacker utsikt

Såg ett gäng apor :)

Den här bilden tog jag uppe på Corcovado Mountain. Uppe till höger i bild är den enorma, fina galoppbanan :) Nere till vänster ser ni två stora sandbanor. Den ena är framridning och framhoppning och den andra är tävlingsbana. Såg jättefint ut där nere med fina hinder och fina hästar! :)

Zoomar in hoppanläggningen, mitt i Rio de Janeiro! :)

Christ the Redeemer, 40 meter hög!

Pappa, jag och vår vän Jesus!

Solen gick ner medan vi var uppe på Corcovado :)

Läst 5790 ggr Kommentarer Kommentera
2013

Go'kväll! :) Idag har vi åkt på en båttur i Guanabara Bay och fått se en del av Rio från vattnet. Mycket trevligt! Efteråt åt vi lunch på en fiskrestaurang i Ipanema för att sedan gå till Ipanema Beach. Gick till samma ställe på stranden som igår och hyrde solstolar av den trevlige snubben som kände igen oss. Vi kommer att bli hans nya stammisar! :)

Nu på kvällen åkte vi till vad som nog anses vara Copacabanas finaste hotell, nämligen Copacabana Palace. Ser verkligen ut som ett palats från utsidan, och jättefint där inne också! På detta hotell finns restaurangen Cipriani, som ska vara den finaste restaurangen i Rio, och det blev en riktig finmiddag vi fick :) Mums!

Imorgon ska vi åka upp och kolla närmre på Jesus och även åka upp till Sockertoppen, som man gör med sådan linbana. Kan bli spännande :)

Hamnen

Båten vi åkte med :)

Sockertoppen!

Vattenmelon

Tar en cöla på Ipanema Beach

Goda efterätter på Cipriani :)

Läst 5473 ggr Kommentarer Kommentera

Här får du följa Sara Ekmans vardag. Det är hästar, resor och allt däremellan.

Maila Sara

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Mest lästa

Arkiv

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.