Mångsidig bana för alla

Hoppning

Publicerad: 2011-12-27

Svårighetsgrad: Avancerat | Medel | Bas

Superbana för dig som tränar hemma

Veckans bana är en av hopptränaren Ann Hellströms favoriter.
- Det är en mångsidig övning, du kan använda den på allt från unghästar till dem som går svår hoppning. Man kan ha många olika nivåer på samma träning och du kan få till jättemånga varianter på relativt få hinder.

Tipstack till: Ann Hellström
Text:
Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
 
Innan man börjar hoppa bana ska man vara medveten om hur hästens galopp och rytm känns och fungerar. 
- En annan viktig sak är att man inte slarvar med vägarna. Det är också vanligt att hästarna tappar aktionen, varnar Ann Hellström som är B-tränare i hoppning.
Det ska se så enkelt ut som möjligt att hoppa, menar Ann.
- När det ser som enklast ut är det som svårast. Att ryttaren har bra sits, stilla hand och låter hästen galoppera är en jättestor konst. Många vill ratta och sparka för mycket, men det ska se smidigt ut.
När Ann kör den här banan på ett pass brukar ryttarna få hoppa fram tre-fyra gånger på ett räcke och två-tre gånger på en oxer. Efter det kommer de först en omgång på banan på en normal höjd.
- Sedan höjer jag, och så kommer de på igen. Det är olika hur många språng vi plockar fram, men de får hoppa banan åtminstone två gånger. Blir det problem någonstans plockar vi ut och tränar på just den biten.
Om det finns ryttare med som ska hoppa upp mot 1,30-1,50 brukar det bli en förkortad variant av banan på de högre höjderna.
För unghästar ska det vara mindre jobbigt; de brukar få hoppa fram alla hinder innan hindren kopplas ihop till en bana. Du bör använda infångare på hindren om du har unghäst.
- Hoppa sedan en eller två gånger beroende på utveckling, tipsar Ann.
 
Gör så här:
Rid fram i alla gångarter på raka och på böjda spår i båda varven.
 
A. En bana för ryttare som ska börja tävla eller börja hoppa bana, eller för unghästar. Börja med den här, då har du långa galoppsträckor och får bra anridningar. Du hinner hoppa första hindret, tänka, planera och titta.
 
B. Blir egentligen en variation på A. Ganska enkelt. 
- Det är roligt att variera sig och det är bra att lära sig olika banor, säger Ann.
 
C. Här kommer böjt spår med i bilden. Få stöd på yttertygeln, ha hästen runt innerskänkeln, gör hästen rak efter sväng, planera.
 
D. Här finns en kombination med, vilket gör det lite svårare. Principen är densamma - planera vägen, anpassa tempot, var medveten om distanserna om det ska vara 4, 5, 6 eller 7 galoppsprång. 
- Kommer du in lite kort måste du kanske rida på, kommer du in långt måste du backa av. Lär dig att hitta vägarna på böjt spår. 
Du kan använda den här banan även om du är mindre rutinerad och ska börja träna omhoppning, men lägg då upp hindren lågt. Anpassa tempot efter hindrens storlek.

 

Syfte:
Att öva på att rida bana.

Svårighetsgrad:
Bas-avancerad. Kan användas av ryttare och hästar på alla nivåer. Variera hinderhöjd och avstånd utifrån din och hästens utbildningsståndpunkt.

 

Tänk på det här:
Var noga med vägen och blicken. Leta upp hindret och håll kvar blicken. Låt det inte bli rattande i handen; handen ska vara jämn och stadig och du ska ha kontakt med hästens mun. Våga använd dig av hästens galopp. Om du rider till ändrar du rytmen och galoppen; låt hästen komma till hindret. Rid inte iväg hästen, låt den arbeta med hindret under förutsättning att du har rätt balans och rytm.

 

 


FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Ann Hellström.
Utbildning (inom hästvärlden): Hopptränare B, RIK 1 och 2.
Jobbar med: Tränare, banbyggare, föreläsare, kursledare med mera.
Roligast med att vara tränare: Jag brinner för att se när någonting blir bra. Framför allt finns det så många hungriga elever som verkligen vill lära sig. Det är precis lika roligt när min dotter som tränar på högre nivå och lilla Lisa får en rosett. Sedan är det alltid roligt i de större sammanhangen, men det är lika roligt när mina elever kommer till sin första klubbtävling och kommer runt. Då gläds jag lika mycket.
Läs mer på: Värnamo Kappeleds Ridklubbs hemsida eller Anns hemsida på Tränarportalen.



A.


B.

C.

D.

Relaterat innehåll

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
397 ridövningar listade i datumordning
Dressyr | 2019-01-12 | Medel | Avancerat
Utmana dig själv – rid öppna på kvartslinjen och diagonalen

Det kan ge en hel del att rida gamla invanda rörelser på nya spår. Det menar hippologen Suvi Räsänen, som tipsar om öppna längs med diagonalen.



Markarbete | Dressyr | 2018-12-30 | Bas | Medel
Varva bommar i trav och galopp – för en vaknare häst

Vill du ha en piggare, mer alert häst? Prova då dressyrtränaren Anna Dufvas fiffiga bomövning.



Markarbete | Dressyr | 2018-11-14 | Bas
Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Styrketräning i form av övergångar har vi tipsats om förut. Men Susanne Widner tar konceptet till nya höjder, i och med att hon jobbar med intervaller i styrketräningen.



Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.



Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.



Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.



Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.



Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.


Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market