Utrustning
Publicerad: 2017-04-08Foto: Anna Carlsson-Käck (transport) och Adobe Stock (häst)
Så kontrollerar du golvet i hästtransporten
En hästtransport besiktas vartannat år. Kontrollen av golvet sker visuellt underifrån och om inget misstänkt noteras görs ingen vidare undersökning. Att regelbundet göra en egenkontroll av golvet bör därför ligga i förarens – och hästägarens – eget intresse. Vad ska man vara observant på? Hippson har pratat med en expert.
Text: Anna Carlsson-Käck
Trä, plast, aluminium, kompositmaterial, olika inblandningar… Materialet i hästtransporternas golv varierar mellan både tillverkare och modeller. På Rydsgårds hästtransportcenter i Skurup, RHTC, har man erfarenhet av dem alla. Här arbetas det uteslutande med hästtransporter och har så gjorts sedan 2009.
– I dagsläget tar vi hand om mellan fem och sju transporter i veckan som ska servas eller repareras. Så vi har sett det mesta, berättar Henrik Nord som är delägare och verkstadsansvarig.
Han fortsätter:
– Visst kan vi se att en del transporter har mer problem än andra, men det handlar mer om material och konstruktion än om tillverkaren som sådan. Man får vad man betalar för, helt enkelt.
Är det något material som är bättre eller sämre än något annat just när det gäller golv?
– Rent generellt kan man säga att material med inblandning av aluminium har visat en längre livslängd än rent organiska material. Men man ska vara medveten om att det finns mer eller mindre välbyggda släp i aluminium, precis som det gör i glasfiber och trä, eller plyfa som det heter när vi pratar om hästtransporter. Man ska inte dra ett material över en kam.
Vanligare med flera skikt
På lite nyare släp är en sandwichlösning bestående av två aluminiumskivor med något kompositmaterial emellan, ofta plast, väldigt vanligt. Det här är enligt Henrik erkänt ett av de starkaste golven på marknaden, men det har också sina nackdelar eftersom det är svårt att kontrollera hur golvet mår.
Aluminium marknadsförs dessutom vanligen som ett underhållsfritt material, något som enligt Henrik är en sanning med modifikation.
– Risken för ett trasigt golv i en aluminiumvagn är extremt låg, men det gäller bara så länge det inte kommer i kontakt med någon annan metall, exempelvis chassits galvade stål, i kombination med en sur miljö som till exempel urin. Uppstår det då samtidigt friktion börjar även det ”underhållsfria” aluminiumet att rosta, säger han.
Nedbrytningsperioden är visserligen lång.
– Men om man tänker sig rost tillsammans med över- eller punktbelastning så kan man ju bara föreställa sig vad som kan hända, även om det tar ett tag tills det sker.
Ett annat golvmaterial är polyeten, en typ av plast, hur står det sig i konkurrensen?
– Det är ett material som hittills inte har visat några större brister eller problem med varken fukt eller urin, konstaterar Henrik.
Längst bak och i kanterna
De första tecknen på att golvet börjar ge sig, oavsett material, hittar man oftast längst bak i släpet. Alternativt ute i kanterna eller längst fram i transporten, där det lätt blir stående vatten och/eller urin. Även kanterna alldeles innanför skötardörren är utsatta.
– Ett trägolv är enklast att kontrollera. Har släpet en lös matta lyfts den ur, det ska ändå göras då och då för att låta golvet torka ordentligt. Titta sedan både ovanifrån och underifrån. Tryck med en vass mejsel i ytterkanterna. Är det mjukt och svampigt bör du hålla ett öga på det, med täta kontroller. Det är sällan fukten tränger ner mitt i vagnen, men med tiden sprider den sig även dit, säger Henrik och fortsätter:
– Med ett aluminiumgolv har du nästan alltid ett gjutet golv eller en limmad matta ovanpå. Det innebär att golvet måste undersökas underifrån. Samma sak med ett glasfibergolv, både aluminium- och glasfibergolven är svårkontrollerade, säger Henrik.
Låt den inte stå öppen
Annat som är bra att vara observant på är om transporten tar in vatten och om den ofta är fuktig när du öppnar den. Fukt är, oavsett material, inte bra.
– Håll transporten stängd, det gäller alla transporter, inte bara de som har trägolv. Genom att städa vagnen och hålla borta fukt ökar du livslängden med flera år, oavsett material. Alla släp mår bra av en ordentlig rengöring, säger Henrik.
- En hästtransport besiktas vartannat år, det hinner hända mycket på de där två åren.
- Besiktningspersonalens kontroll är ingen garanti för att golvet är helt.
- Gör en egenkontroll av golvet i din hästtransport regelbundet.
- Sköt om din transport så lever den längre, inte bara dess golv.
- Det är alltid förarens ansvar att lasten, det vill säga hästen, står säkert på ett helt golv.
Tidigare på Hippson.se:
"Besiktningen ska alltid kontrollera golvet"
Svensk produkt skyddar golvet i transporten
Theresa om mardrömmen: "Stod med hoven genom golvet"
Hästägarens mardröm slog in – golvet brast på trailern
Liknande webbartiklar
- Gammal hästtransport blev konstverk
- Jeanettes hästar åker i en röd stuga för två
- Iris efter premiären med pimpade släpet: ”Jättehäftigt tyckte alla”
- Varannan hästtransport fick anmärkning
- Gammal transport blev rullande butik
- Mardrömsscenariot: Kraschade med dräktigt sto i släpet – på motorvägen
- Transport helt utan ramp
- I USA har man jättesläp i stället för lastbil
- Jättestor hästtransport
- Malin förvandlade ett gammalt hästsläp till hövagn: "Ville göra det enkelt för mig"
"Vad har vi för strategi för framtiden?"
Sveriges hopplandslag är bland det bästa i världen. Samtidigt har tävlingsarrangörer svårt att få ihop det. Det skapar oro för sportens framtid.
600 starter på hopptävling i Värnamo
I helgen går Värnamobygdens Ryttarförenings årliga hopptävling av stapeln, i år med 600 starter. Många hjälper till och stämningen är på topp.
”Bygger på SLU:s rekommendationer”
För att underlätta för kunderna lanseras nu en AI-tjänst baserad på forskning från SLU. Syftet är att hjälpa kunden välja rätt analyserat grovfoder.
Rekommenderar grovfoder utifrån ägarens beskrivning av sin häst
Lada brann ned till grunden
En lada har brunnit ned till grunden i Frölanda. Med tio enheter på plats koncentrerar sig räddningstjänsten på att skydda en närliggande bostad.
Det kan du få för 15 000 kronor i Portugal
Astrid går igenom vad man bör förvänta sig när man köper en häst i Portugal. Hon menar att de flesta bara är ute efter super-fynden, det är svårt.
"Man alltid skaffa sig en käpphäst om man vill vara bombsäker"
Gör ingen skillnad på bom eller högt hinder
En övning som Tobias Grönberg ofta gör är att galoppera över en bom. Då hittar man bjudningen, och kan ta med sig det till högre hinder.
Varför får skimlar hudcancer?
Drygt 80 procent av alla avblekbara skimlar äldre än 15 år får hudcancer. Doktor Anna Hjälm Golovko vid Uppsala Universitet har forskat i ämnet.
Bondens levebröd används som kuliss
Att fotografera hästar i böljande gula rapsfält är populärt. Men fälten är inte ögongodis utan böndernas levebröd, så glöm inte att be om lov.
Läsarfavorit: "Be alltid om tillstånd och respektera markägaren"
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Bohuslänsk pärla med eget stall
Strax innan Lysekil finns en hästgård med renoverat bostadshus och stall med fem boxa. Till fastigheten tillhör det hela 24 hektar mark.
Arealen är fördelad på jordbruksmark, skogsmark och impediment
Byggde en haybar av återbrukat material
Agnes Ringvall hittade varken en prisvärd haybar eller en som matchade hennes önskemål. Hon tog då helt enkelt saken i egna händer.
Helgstrand tar ansvar för misshandeln
Misshandel och våld mot hästarna uppmärksammades i dokumentären ”Operation X”. Nu erkänner han att ansvaret ligger hos honom.
”Det är hundra procent mitt fel, hundra tusen procent mitt fel”
”Henrik von Eckermann är gjuten i laget”
Malin Fransson, sportjournalist på DN, menar att säga vilka ryttare som tas ut till sommarens OS i Paris är en delikat och fantastisk svårt uppgift.
En sportjournalists tankar om laguttagningen och OS-formatet
Man förgrep sig på häst – döms till fängelse
Tidigare i år tog sig en 74-årig man in i ett stall utanför Helsingborg och förgrep sig sexuellt på en häst. Nu döms han till fängelse i över ett år.
Ledig polis grep mannen efter att övervakningskameror sett honom
Hälften av kontrollerna visade skaderisker
Trots att rutinkontrollerna av länsstyrelsen minskade under förra året upptäcktes brister hos nästan hälften av alla kontroller av hästar.
Utan bett kan Amy och Breesby inte tävla
Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett ett faktum.
”Jag tycker det är en orimlig regel, jag blir så provocerad”
Så skyddar du din häst mot kvarka
Kvarka är en smittsam luftvägsinfektion som kräver isolering. God hygien, rengöring och desinfektion är väsentligt för att hindra smittspridning.
Från smitta till sjukdom räknar man med tre dagar till två veckor
»Började rapporteras i mitten av 2000-talet«
Allt fler tandsjukdomar hos häst uppmärksammas. Cecilia Ekeberg, veterinär vid Mälaren hästklinik, berättar mer om sjukdomar i allmänhet och EOTRH specifikt.
"Grunden till en god tandhälsa är att hästen till största del äter grovfoder"
Arkiv: Ovanlig tandsjukdom drabbar stor andel av äldre hästar
Fölet efter två topphästar har fötts
Föräldrarna till den nya fölungen är inga mindre än Mazy Klövenhöj som rids av Johanna Due Boje och Skyline To Be som ägs av Carl Hedin.
Betäcktes genom embryotransfer: ”Första gången vi avlade så”
Vilka rider i Paris – tippa dina OS-lag
De olympiska spelen närmar sig. Hippsons redaktion är nyfikna: vilka ryttare tror ni läsare kommer att utgöra respektive OS-lag i de tre disciplinerna?
”Man märker att det är mycket nerver”
Semifinalen av elitallsvenskan kommer gå av stapeln på Norrköping Horse Show. Där avgörs vilka lag som går till Falsterbo i sommar.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!