Nyheter
Publicerad: 2015-12-10Till vänster en av länsstyrelsens bilder från den stannade transporten. Till höger ett av de föl som räddats till Sverige via Fölhjälpen (FOTO: Helena Lundgren).
Tänk till innan du räddar en häst
Häromdagen berättade vi hur Pernilla Gustavsson räddade två österrikiska föl, som med all sannolikhet hade hamnat hos slaktaren annars. Att hjälpa djur i nöd utomlands är dock inte helt oproblematiskt – även om just Pernillas hästar fick en hästvänlig resa och ett kärleksfullt hem.
Text: Åsa Pernes
Just nu debatteras huruvida alla föl som räddas från slakt i Österrike får en lika bra transport till Sverige. Bakgrunden är att en chaufför, som Fölhjälpen hade rekommenderat, blev stannad och kontrollerad av Länsstyrelsen i Skåne i slutet av oktober. Detta efter att man hade fått in en anmälan om att det rådde missförhållanden för hästarna.
I djurtransporten fanns sju föl som var på väg till nya ägare i Sverige och som hade räddats från att slaktas. En kontrollrapport skrevs och där påpekade myndigheten ett antal brister.
I rapporten står bland annat att fölen, som var sex till åtta månader gamla, var av blandade kön och storlekar. De hade hö på golvet och fick vatten regelbundet av chauffören. Dock uppvisade de enligt rapporten aggressivt beteende mot varandra under kontrollen, de bet och sparkade.
Vi har pratat med Mattias Gårdlund på Länsstyrelsen i Skåne, samt med Helena Lundgren på Fölhjälpen, för att höra vad de säger om transporterna från Österrike till Sverige.
Regler om yta och antalet hästar
Mattias Gårdlund var den som var ansvarig för kontrollen, han menar att det fanns många brister. Det han ansåg allvarligast var att man hade samlat ihop sju föl i olika storlekar och från olika besättningar, och sedan kört dem non-stop till Sverige.
– Man utsätter fölen för en enorm stress, det vill jag att folk ska tänka till kring innan de räddar ett föl, säger han.
Enligt Mattias finns det i EU-förordningen ganska tydliga krav på hur stor yta hästar ska ha när de transporteras. I den aktuella transporten skulle sju hästar dela på sju och en halv kvadratmeter i 26 timmar. Men största bristen var enligt inspektören att man körde sju föl som inte kände varandra i samma transport.
– Det är totalt olagligt. Dessutom är det ett stort problem att man körde dem för trångt så att de inte kunde ligga ner, säger Mattias och fortsätter:
– Tycker man att det är okej att transportera djur så här? Det kan vi tycka olika om, det inser jag. Men jag anser inte att det är lämpligt att transportera sex till åtta månader gamla föl i 26 timmar non-stop i en stor grupp.
Blir ofta flera transporter
Motkritiken mot länsstyrelsen har varit att myndigheten sägs ha mätt ytan fel.
– Jag tycker inte att det är lämpligt oavsett om vi har mätt fel eller inte, det är för många djur på för liten yta. Du får transportera max fyra djur tillsammans, om de är uppfödda ihop eller känner varandra. När vi tittade i pappren i det här fallet var det sju individer från sju olika ställen. Eftersom de inte kände varandra skulle de därför ha transporterats i enskilda spiltor, då hade de dessutom haft möjlighet att lägga sig ner om de blev trötta, säger Mattias Gårdlund.
Ofta räcker inte heller den här första resan, flera av fölen lastas om efter att ha vilat i 24 timmar i ett stall. För att sedan åka vidare i kanske sex till åtta timmar i en annan transport, ibland helt ensamma, för att komma till sina nya ägare. Detta handlar alltså om föl, där vissa skiljs från sina mammor först på lämmen till transporten.
– De som gör det här är djurvänner, syftet är att rädda fölen från att slaktas eftersom man tycker att det är fel. Men i sin vilja att rädda fölungarna gör de ibland sådant som inte blir rätt, menar Mattias.
Följer de tyska bestämmelserna
Helena Lundgren driver det transitstall som många av fölen kommer till när de anländer till Sverige. Då vi bad att få ställa några frågor till Fölhjälpen fick vi veta att hon var mest lämpad att besvara sådant som rör transporterna.
Jag frågar Helena om de har problem med sina transporter och om det stämmer att det har varit för många föl på för liten yta, men hon svarar att länsstyrelsen har mätt fel.
– Vi har papper på att transporten är typgodkänd i Österrike och i Tyskland. Vår chaufför följer lagen och vi lyder under tysk lagstiftning eftersom vår transport utgår därifrån, säger hon och fortsätter:
– För enkelhetens skull rekommenderar vi ”vår” chaufför under resan till Sverige. Han fixar alla papper som behövs, samt har kontakt med chipmärkare och veterinärer. Vill man använda sig av en annan chaufför eller transport får man göra det, men då får man ordna allt själv.
Enligt Helena är det inte bara att åka ner till Österrike och hämta en häst, vilket många tror.
– Folk förstår inte hur mycket papper det handlar om och de tror att vi ska fixa det här. Det gör vi inte, vi förmedlar bara kontakten mellan eventuella köpare i Sverige och hästförmedlare i Österrike, förklarar hon.
Fölhjälpen översätter annonser som hästförmedlare i Österrike har lagt ut, sedan är det dessa förmedlare som har kontakterna med slakterier och uppfödare.
– Vi på Fölhjälpen är aldrig inblandade i något pappersarbete, vi förmedlar inte hästar.
Vänjs av precis innan avresa
Helena intygar att inga hästar har blivit skadade under eller i samband med transporterna till Sverige.
– Men vi har haft ett föl som insjuknade ett par dagar efter hemkomsten och som sedan avlivades. Fölet hade skiljts från sin mamma inne i transporten och det visste inte vi. Det vi tror är att fölets mage inte klarade av omställningen till grovfoder och att det var allmänt deprimerat, säger hon.
Här är jurister inkopplade eftersom köpare och veterinär är oense om vad som skett, och hur fölet mådde när det kom till Sverige.
Enligt Helena är det vanligt att fölen inte är avvanda innan de går på lastbilen.
– De skiljs från sin mamma utanför transporten kan man säga. Det är en riskfaktor och det tycker jag förstås att man ska vara medveten om, säger hon.
Innan vi avslutar vårt samtal berättar Helena att Fölhjälpen kommer att göra om verksamheten lite.
– Om någon väljer att köpa ett föl där vi har varit den förmedlande länken, då kommer man vara tvungen att använda sig av den chaufför vi rekommenderar. Alla föl kommer att stanna i mitt stall i 24 timmar och där kommer vi att veterinärundersöka och avmaska dem, för att säkerhetsställa att de mår bra. Ingen kommer att få hämta sitt föl förrän efter 24 timmar, för enligt lag ska de vila minst ett dygn mellan två transporter.
Försäkrings- och ansvarsfrågor
”Jag vill att folk ska tänka till lite innan de räddar ett föl”, sa Mattias Gårdlund från länsstyrelsen när jag pratade med honom. Det tycker Helena Lundgren också att man ska göra.
– Folk vet inte riktigt hur det går till och vad det innebär att köpa hästar från andra länder, konstaterar hon.
Människor engagerar sig ideellt och öppnar sina hjärtan, vilket självklart är positivt. Men om du funderar på att rädda ett föl, eller något annat djur, gäller det att tänka igenom sådant som hur du vill att djuret ska transporteras till sitt nya hem.
Ska du rädda ett föl från slakt i Österrike bör du vara medveten om att det inte finns några garantier för att det har träffat en hovslagare eller genomgått en ordentlig veterinärkontroll innan det påbörjar resan till Sverige. Fölen veterinärundersöks visserligen innan avresa, men det handlar om att bedöma om de är i skick att transporteras till Sverige.
Försäkring, vad täcker den, hur många dagars karens är det och när börjar den gälla? I Österrike eller i Sverige? Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad under eller i samband med transporten? Eller i transitstallet? Om din häst sparkar sönder transporten, vem betalar det? Vilka papper behöver du ordna, vem gör du affär med och vilket lands lagar gäller om något går snett? Det är mycket att kolla upp.
En stund efter att Helena Lundgren och jag har avslutat vårt samtal ringer hon förresten upp på nytt.
– Vår chaufför ska snart åka ner och hämta föl och det finns plats för dig. Vill du följa med och se hur det går till?, undrar hon.
Fölhjälpen är ett nätverk bestående av kvinnor i varierande åldrar, som arbetar ideellt med att rädda österrikiska noriker- och haflingerföl från slakt. Verksamheten sker via en Facebook-sida.
De ideella krafterna i Sverige har inte direktkontakt med uppfödare eller slakterier, utan detta sköts av inhemska förmedlare. Fölhjälpen ser sig snarare som förmedlarnas högra hand i kontakten med fölräddarna/köparna i Sverige.
Läs mer på Facebook-sidan
Kraven på transporterna kommer från ett EU-direktiv (EG 2005:1) där det framgår att föl/unghästar ska kunna ligga ner. De utrymmeskrav som ges är minimum 1,2 kvadratmeter per unghäst. Vid behov, för att djuren ska kunna ligga vid långa transporter, ska ytan dock kunna ökas med upp till 20 procent. Så ett minimumkrav kan sägas vara 1,2 kvadratmeter om djuren bedöms kunna ligga ner.
Kravet om att inte blanda ungdjur kommer också från EG 2005:1, undantag är korta transporter som understiger 50 kilometer eller transporter som inte är av ekonomisk karaktär.
Mer information om införsel och transport av hästar finns på Jordbruksverket.se.
taggar
Liknande webbartiklar
- Pernilla räddade två föl från slakt
- I Falsterbo bjöds det på hästshow med stora och små
- Staccato är drömhästen som har tagit Lovisa på en lärorik resa
- Haflingerlaget saknar transport – riskerar missa mästerskap
- Linda och haflingerstoet Fortuna har kvalat till Msv B: "En väldigt rolig resa!"
- Saga räddades med insamling – ett år senare har sagan fått ett ännu lyckligare slut
- Kiropraktorn och värmekameran
- Johanna till haflinger-EM – med tre hästar
- Coolaste killen i stan
- Förtroende
Lady räddad efter tio timmar i bäcken
Lady fastnade i en bäck under natten till torsdag. Med hjälp från grannar och räddningstjänsten kom hon tillslut upp efter tio i bäcken.
Sigrid åt Tysklönn - dog på en timme
Ettåriga Sigrid dog efter att ha ätit Tysklönn. Trots snabb vård gick Sigrids liv inte att rädda. Nu vill Johanna varna andra för den dödliga växten.
"Det syns på utsidan att de mår bra"
Unghästutbildaren och hoppryttaren Björn Svensson delar här sina tankar och rutiner om hur de ser till att hästarna alltid kan prestera på topp.
Rutiner vid tävling, resa och ridning under sommarens månader
Eamon Hickey: ”Om jag gör rätt, gör de rätt”
Den tredje hästen till Eamons clinic var en utmaning. Det var en femårig hingst som lätt tappade fokus vilket krävde ett starkare kroppsspråk.
[VIDEO] Bomövning för lösgjordhet
Upphöjda bommar är bra för rakriktning och för att få hästen lösgjord. Här visar Sophie Lindström hur hon använder en enkel bomserie på flera olika sätt.
Att rida över kavaletti får igång hästens ryggverksamhet
Skjutbar tränsförvaring underlättar
Platsbrist kan lätt bli ett problem i sadelkammaren. Matilda Trawén hittade en smart kroklösning för att optimera förvaringen på en hylla.
Bildspel: Eamon Hickey visar sitt system
Missade du clinicen med Eamon Hickey och Maria Gretzer på Flyinge? Hippson var på plats och dokumenterade hela kvällen. Följ med i ett stort bildspel.
20% av hästarna bär på 80% av parasiterna
Alla hästar har mer eller mindre mag- och tarmparasiter. När dessa nivåer stiger över ett gränsvärde behöver vi avmaska.
Om träckprov, effektkontroll och när en ny häst kommer till gården
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Känsliga luftvägar? Ta del av råd & tips
Våren är en härlig period, men också den tid då andelen partiklar i luften är som högst. För vissa hästar kan det innebära en utmaning för luftvägarna.
Andningshälsan är väldigt viktig för hästens allmänna välmående
OS-kanditad avstängd från tävling
Den franska OS-dressyrkandidaten Morgan Barbançon har blivit avstängd från tävling. Anledningen är att hon missat dopingkontroller.
Hästarna återhämtar sig efter operation
Två militärhästar som opererades efter att ha sprungit lösa i London förra veckan har gjort framsteg i läkningen. Det bekräftar en talesperson.
"Ynnest att få behålla två ponnyer så länge"
Dimmans Elmia och Dimmans Eros har båda framgångsrika meritlistor i bagaget. Men det är inte det enda mamma och avkomma delar.
Ida kämpar för rättvisa efter bristande vård
Trots tydliga signaler och flertalet försök att få hjälp fick Nässlan livshotande komplikationer efter en operation. Ida anmälde kliniken till ARN.
"Jag frågade flera gånger om jag verkligen kunde åka hem med henne"
Visar vad som hänt inom svensk hoppsport
Malin Fransson började skriva om ridsport när hon var 15 år. Sedan dess har hon rest världen runt och minns särskilt OS-guldet och lilla Mynta.
Ridsportanläggning med två bostadshus
Utanför Uddevalla finns en ridsportanläggning som har 15 boxplatser, ridhus, ridbana och två bostadshus. En gård med gott om plats.
Mycket att tänka på vid träckprov
Att avmaska "för säkerhets skull" leder inte till parasitfria hästar, smittan ligger i stället dold och man riskerar att missa förekomst av stor blodmask.
Nu ska FEI ta nya åtgärder för hästvälfärd
Denna veckan har FEI arrangerat diskussioner mellan förbund, ryttare och veterinärer. På plats var SvRF som framförde sina önskemål.
Utvecklingsprogram ska hjälpa topptränare
Sveriges Olympiska Kommitté startar träningsprogram som riktar sig till tränare på elitnivå. Olof Axelsson inom fältävlan är en av deltagarna.
"Jag vill vara allra bäst för de ryttare jag jobbar för", säger Olof Axelsson.
Ägaren till skenande hästar döms
Förra året skenade fem hästar på Djurgården. Flera personer skadades och en äldre man dog. Nu döms ägaren för flera grova brott.
Uppsalastudent lyfter hästvälfärd
SLU-studenten Cecilia Ravnäs har alltid varit intresserad av hästvälfärd. Nu söker hon kunskap från ryttare och hästskötare.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!