Hippson Lifestyle
Publicerad: 2021-03-24Foto: Adobe Stock
Guide: Vad räknas som reklam och inte i sociala medier?
Det blir vanligare och vanligare för företag att ha olika samarbetspartner på sociala medier. Nu är de inte heller de största kontona som har sponsorer utan även ”vanliga” personer kan få PR-utskick med förhoppning om att företaget får goda recensioner i dess sociala mediekanaler. Men vilka lagar och regler finns det för denna typen av marknadsföring?
Text: Cajsa Ekström Arman
På Konsumentverkets hemsida finns gott om information om ämnet. Där framgår bland annat att det måste vara tydligt för ens följare vad som är reklam och vad som är ens egna åsikter. Åsikter är skyddade av yttrandefriheten men om man gör reklam är det marknadsföringslagen som gäller. Då krävs att man klart och tydligt markerar att inlägget marknadsför något. Då räcker det inte att lägga en diskret hashtagg längst ner i inlägget. Marknadsföringslagen ger dock inte ett exakt svar på hur man markerar att ett inlägg innehåller reklam. Det viktiga är att följarna direkt förstår skillnaden mellan ett inlägg innehållande reklam och ett inlägg innehållande egna åsikter. Detta kan göras med olika typsnitt på texten eller något annat som gör att innehållet avviker från resten. Man kan också använda ordet annons eller reklam i början av inlägget. Reklammarkeringen ska gå att upptäcka direkt och får inte vara otydlig eller gömd.
Men vad är reklam och vad är egna åsikter?
Reklam är om inlägget har ett kommersiellt syfte. Alltså om man vill öka försäljningen eller försöker göra produkten mer känd. Har man fått någon typ av ersättning för att skriva om produkten är det också reklam. Det gäller även om det är ens egna företag och egna produkter.
PR-utskick är en gråzon
När det kommer till PR-utskick från ett företag som man själv väljer att uppmärksamma hamnar man i en gråzon. Många olika faktorer avgör om man gör reklam eller bara delar sin åsikt. Men för att vara på den säkra sidan är det bättre att reklammarkera en gång för mycket än en gång för lite.
Samarbetspartner eller sponsor
Om man har en samarbetspartner man får produkter från faller de också under marknadsföringslagen. Enligt Konsumentverket är det inte en tillräckligt tydlig markering med #samarbete eller ”i samarbete med”. Det är både företaget och kontots ägare som ansvarar för att marknadsföringen är korrekt och att det tydligt framgår att inläggen innehåller marknadsföring.
Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, förklarar att det avgörande är om det finns en underförstådd, eller uttrycklig, överenskommelse om att profilen ska göra inlägg där produkten omnämns.
– Finns det en överenskommelse att mot betalning eller annan ersättning publicera inlägg kan det inlägget utgöra reklam. Sådana inlägg behöver reklamidentifieras, vilket kan ske på flera sätt. Ett sätt är att använda en uttrycklig markering om att inlägget innehåller reklam. I vägledningen rekommenderar vi att bilden förses med en tydlig markering om att inlägget innehåller marknadsföring genom en stämpel alternativt en flik i hörnet, och att texten till inlägget inleds med "Reklam för ". Det är sannolikt inte tillräckligt att en genomsnittskonsument förstår att inlägget innehåller reklam enbart genom att ett företag taggas i bilden.
Konsumentverket: Vägledning om marknadsföring i sociala kanaler
Liknande webbartiklar
- Nina Rademaekers: "Ha en tydlig vision från början"
- Debatt: Om när barn gör reklam riktad till barn
- Förening fick oväntad och välkommen gåva
- Hoppryttaren Olivia Kinneson kan få unikt sponsorkontrakt
- Mjukosten #2
- Nellie Berntsson pausar bloggen: ”En otroligt stor omställning för mig”
- Lär känna hoppryttaren Jennifer Bratt: "Jag har kämpat precis som alla andra"
- Systrarna Elfstrands Youtube-kanal lockar hästmänniskor i alla åldrar
- Bakom kulisserna med Equestrian Stockholm
- Hästreklamfilmer som fick mig att skratta
Ukrainahästarna levererar på ridskolan
Kalmar HSK chansade när de räddade fyra hästar från Ukraina. Importen blev lyckad och en av hästarna debuterade nyligen på tävlingsbanan.
Galoppiruett i fyra steg
Att få till fina galoppiruetter är en process som tar tid. Liane Wachtmeister använder sig av fyra övningar som leder till den åtråvärda vändningen.
Känsliga luftvägar? Ta del av råd & tips
Våren är en härlig period, men också den tid då andelen partiklar i luften är som högst. För vissa hästar kan det innebära en utmaning för luftvägarna.
Andningshälsan är väldigt viktig för hästens allmänna välmående
Malins smarta lösning för packning av hö
Hoppryttaren Malin Wikström har varit på mängder med meetings genom åren. Hon har kommit på en smart lösning för packning av hö.
Ungdomssektionen köpte ridskolehäst
Ungdomssektionen på Vissmålens ridklubb har samlat ihop pengar för att köpa en häst. I veckan kom efterlängtade Beauty till ridskolan.
"Hela föreningen är verkligen jättestolt över våra ungdomar"
Ryttarförening kan behöva flytta
Sundbybergs ryttarförening kan behöva flytta från anläggningen på Råsta Gård. Ett förslag påverkar området där hagarna och ridbanan är.
Se klippet med King Edwards hästskötare
King Edwards hästskötare Louise Barraud vann Årets hästskötare förra året. I ett klipp hos Svenska ridsportförbundet berättar hon om jobbet.
Så hjälper du din häst under pollensäsongen
Hästar likt människor kan drabbas av pollenallergi och vissa hästar är mer känsliga för pollen än andra. Här är symtomen du ska ha koll på.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
"Det syns på utsidan att de mår bra"
Unghästutbildaren och hoppryttaren Björn Svensson delar här sina tankar och rutiner om hur de ser till att hästarna alltid kan prestera på topp.
Rutiner vid tävling, resa och ridning under sommarens månader
Stärk sits och framåtbjudning
Pararyttaren Sandra Karlsson berättar hur hon lägger upp träningspassen och tipsar om sin allra viktigaste övning, kvartsvändningarna.
Hett under täcket när vårsolen värmer
För flera år sedan mätte Cerrie Hedin temperaturen på sina hästar, för att se hur varmt det blev under täckena när vårsolen värmde.
Ta del av resultatet i en läsarfavorit: "Koka inte hästarna"
Lyckad insamling för ridskolehästen Paddy
Ridskolehästen Paddy är populär på Bollnäs ridsällskap. När han fick en senskada startades en insamling som fick ihop över 30 000 kronor.
Smart tröja mäter rörelser i stallet
Axevalla hästcentrum utanför Skara bygger en modern anläggning. I en ny studie kan en smart tröja mäta rörelser och belastning.
Studien ska mäta människors fysiska och psykosociala arbetsmiljö
Flera brister i djurhållning på gård i Heby
Länsstyrelsen i Uppsala län har uppmärksammat flera brister i djurhållning på en gård i Heby med magra och sjuka djur.
Bruksprovsvinnare stannar i Sverige
Devin Franco GJ från Tollsbo gård korades till bruksprovsvinnare. Nu har hingsten sålts till Lövsta Stuteri, trots flera internationella bud.
Mycket att tänka på vid träckprov
Att avmaska "för säkerhets skull" leder inte till parasitfria hästar, smittan ligger i stället dold och man riskerar att missa förekomst av stor blodmask.
Planera för sommarbetet
Sommaren står för dörren och så även det stundade sommarbetet. Cecilia Müller ger tänkvärda tips utifrån hästens behov och hullstatus.
Handlar om att lyckas bryta en hulluppgång efter betesperioden
Varg skjuten under skyddsjakt i Norrtälje
Tidigare i april inleddes en skyddsjakt på en varg som dödade två minishetlandsponnyer. Under torsdagskvällen sköts en varg i närheten.
FEI startar inte disciplinärende
För några veckor sedan publicerade Sportbladet en granskning av bilder på dressyrhästar. Nu meddelar FEI att de inte startar ett disciplinärende.
Stoet som fick ett extra föl
När fölet Bellatrix föddes slutade det i sorg, mamma Copperbridge klarade sig inte. I all förtvivlan tog historien dock en ljus vändning.
Trulsan fick inte bara ett eget föl – utan adopterade även Bellatrix
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!