Utrustning
Publicerad: 2006-01-04Helt ny sadel ska skona hästryggar
Framtidens sadlar kan mycket väl vara röda, gula eller blå. I alla fall om företaget Linear AB får bestämma. Deras nya sadel finns inte på marknaden ännu, men har ändå hunnit få designpris.
- Vi har redan sett en ganska stor efterfrågan. Trots att vi inte har börjat marknadsföra sadeln, säger bolagets vd Per Martin Andrén.
Bilder: Propeller
Det hela började med ett samarbete mellan Per Martin, som är veterinär och specialist på hästars rygg- och tandproblem, och sadelmakaren Kicki Näslund.
- Vi arbetade ihop och såg gång på gång de problem som dagens engelska sadlar orsakar. Så småningom började vi tänka ut en lösning på problemen, berättar Per Martin.
Enligt honom har dagens sadlar för liten anläggningsyta mot hästens rygg, de är svåra att få att passa och klämmer på vitala muskler.
- Idag har ungefär 60 procent av alla hästar mer eller mindre ont i ryggen. Det är såklart ett komplext problem. Men sadeln är en stor bidragande orsak. Ridningen blir problematisk för hästen när den har fel sadel, säger Per Martin.
Hindrar muskeltillväxten
Det han som veterinär har blivit van vid att se är gradvisa problem med sadelläget hos hästar, där hästen inte har en naturlig rygg. Per Martin menar bland annat att sadeln många gånger hindrar muskeltillväxten i ryggen, trots att ryggmusklerna är så viktiga på en ridhäst.
- Man ser på hästarnas ryggar att de har anpassat sig efter de engelska sadlarna, de saknar i stort sett muskler bakom manken. Så ser ingen naturlig rygg ut, hävdar han.
Detta leder i sin tur till att hästen börjar belasta sig fel. Och i slutändan kan den få rörelseproblem och exempelvis kotledsinflammationer.
Sadel i tre delar
Tillsammans har Kicki Näslund och Per Martin Andrén tagit fram ett sadelsystem som bygger på tre olika moduler. Sadelsystemet väger ungefär hälften av vad en "vanlig" sadel gör.
Kärnan är en kolfiberbom som finns i olika storlekar.
- Bommen är större än på en vanlig sadel, till och med större än på en westernsadel. Det gör att den fördelar ryttarens vikt över en större yta, berättar Per Martin.
Nästa modul är en ”pad” under bommen som går att byta ut. Den är byggd i ett nytt, ventilerande material som andas och som transporterar bort svett och värme.
- Ett problem med dagens sadlar är att de är så täta. Det gör att smuts och svett samlas under sadeln och orsakar skavsår, förklarar Per Martin.
Börjar med allroundmodell
Sist men inte minst består systemet av sitsen där ryttaren sitter. Även den finns i flera storlekar och kan bytas ut, till exempel om en häst rids av ryttare med olika stora rumpor.
- Det vi tar fram i första läget är en allroundvariant, men det kommer efter hand att komma sitsar i både hopp- och dressyrmodell. Då kan man använda samma sadel när man rider både hoppning och dressyr, det är bara att byta sits, säger Per Martin.
Vilket ytmaterial sitsen kommer att göras i är inte 100-procentigt klart ännu. Men den kommer att vara stoppad med samma material som den underliggande padden.
Sadeln kommer att kunna fås i olika färger och färgkombinationer redan från start. Vilka är dock inte riktigt klart ännu.
- Sedan kommer man att kunna specialbeställa precis de färger man vill för en merkostnad. Lite som när man köper bil och får välja färg på lack och inredning, säger Per Martin.
Stiglädren justeras med en vev
Ryttare som väljer att byta till den nya typen av sadel kommer att få slänga eller ge bort sina gamla sadelgjordar och stigläder.
- Även gjorden är en helt ny produkt. Den spänns åt ungefär som ett flygplansbälte, berättar Per Martin.
Stiglädren justeras steglöst och längden ställs in genom en vev i framkant på sadeln.
- Man behöver inte lyfta på benet för att justera dem. Och de är konstruerade på ett sätt så att de alltid hamnar mitt under ryttaren. Dagens stigläder är fixerade på ett och samma ställe vilket gör att ryttaren lägger all vikt på framvalvet när han eller hon till exempel står upp i fältsits. Med de här stiglädren fördelas istället trycket så att hela sadeln trycks ner och belastas, säger Per Martin, som förklarar att företaget arbetat tillsammans med ergonomer när de tagit fram sitsen och stiglädren.
Ska testas av elitryttare
Hur fungerar då den nya sadeln att rida i? Visserligen har företaget tagit fram en prototyp som ett 50-tal ryttare har provridit. Men det är först nu under våren som de stora testerna ska göras.
- Vi kommer att ha en testperiod med flera elitryttare i olika discipliner, säger Per Martin.
Han menar att de som har testat sadeln hittills har varit väldigt nöjda, de har beskrivit den som att rida barbacka, fast utan det obehag som barbackaridning ger.
Priset är inte helt fastställt
Vad sadelsystemet kommer att kosta är inte helt klart ännu, det beror lite på vilka avtal Linear AB får till med olika leverantörer. Men Per Martin uppskattar att en komplett sadel hamnar någonstans mellan 16 000 och 18 000 kronor.
Linear AB har fått in sin första finansiär, Kopparberg Invest, och räknar därför med att kunna lansera sin sadel på en mässa i Nyköping redan i september i år. Så paret bakom uppfinningen lär ha bråda dagar fram till dess.
- Finansieringen gör att vi kan jobba heltid med det här från och med nu. Det svåra har varit att den här sadeln bygger på industriell produktion, till skillnad från vanligt sadelmakeri som är ett hantverk. Det gör att initialkostnaderna är höga eftersom man måste ta fram verktyg och kontraktera underleverantörer. Den ekonomiska vinningen kommer först när produktionen är igång på allvar, säger Per Martin.
Själv hoppas han inte bara på hemmamarknaden Sverige.
- Det här är en internationell produkt.
Vann designpris
Per Martin menar att Linear redan har sett en ganska stor efterfrågan på sadeln, trots att den bara finns som prototyp och inte har marknadsförts ännu. Det kan bero på den uppmärksamhet sadeln fick i och med att den vann designpris på förra årets CeBit-mässa i Tyskland.
Men hur är det då med hållbarheten?
- Vi kommer att utsätta sadeln för rejäla hållbarhetstester. Kolfiber, som bommen är gjord av, används till exempel i flygplansvingar, så det är ett hållbart material. Och vi kommer att lämna generösa garantier till köpare, lovar Per Martin.
Tror på "revolution" inom ridsporten
Påståendet att ridsporten är konservativ håller han inte med om.
- Det är för att det inte finns några alternativ. Alla sadlar som finns är ju antingen svarta eller bruna. De flesta som rider är kvinnor i 21- till 40-årsåldern och den målgruppen kallas sällan konservativ i andra sammanhang, säger Per Martin.
Själv tror han att ridsporten kommer att genomgå samma revolution vad gäller utrustning och material som skidsporten, golfen och tennisen redan har gjort.
Apropå nymodigheter så är de bomlösa sadlarna en nyhet som marknadsförs hårt just nu. Men dem är inte Per Martin så väldigt imponerad av.
- I mina ögon så fördelar inte en bomlös sadel ut ryttarens tryck, det är ju bommens uppgift. Men visst, en bra bomlös sadel kan säkert vara bättre än en dålig sadel med bom, säger han.
Den nya sadeln lanseras i höst och kommer att heta Rebel by Linear.
Systemet består av flera utbytbara moduler.
Den nya bommen i jämförelse med en traditionell sadelbom.
Designbyrån Propeller har stått för den nytänkande utformningen och färgsättningen.
Stiglädren hjälper till att fördela tyngd över en större yta.
Bakom uppfinningen står veterinären Per Martin Andrén och sadelmakaren Kicki Näslund. Per Martin har varit veterinär sedan -91 och jobbar främst med hästar som har problem med tänder eller ryggar. Kicki Näslund har tidigare tagit fram en egen sadelmodell, den så kallade Hectorsadeln.
Seger för Henrik och Glamour Girl i Madrid
Henrik von Eckermann och Glamour Girl vann en femstjärnig 1,45-hoppning i Madrid. De segrade med två sekunders marginal. Eveline Tovek startar i Grand Prix idag.
Så tar du hand om din häst i värmen
Det blir allt varmare, hästar klarar ofta värmen relativt väl men det finns en hel del du kan göra för att din häst ska klara av hettan ännu bättre.
”Bygger på SLU:s rekommendationer”
För att underlätta för kunderna lanseras nu en AI-tjänst baserad på forskning från SLU. Syftet är att hjälpa kunden välja rätt analyserat grovfoder.
Rekommenderar grovfoder utifrån ägarens beskrivning av sin häst
Rätt takt genom bakdelsvändningen
Räkna fyrtakten högt när du tränar på bakdelsvändningar. Så råder A-tränaren Eva- Karin Oscarsson. Hon vill se följsamma händer och mer känsla.
Polis utreder Växjö Hästsportcenter för bedrägeri
Hästsportcentret utreds för bedrägeri och urkundsförfalskning. Kommunen anklagar centret för vilseledande uppgifter och fakturaförfalskning.
Lämnade vilseledande uppgifter när de ansökte och beviljades lån
Selfie-rutan i rapsen tillbaka
Linda Ericsson tröttnade på människor och hästar som trampade ner hennes raps. För några år sedan skapade hon en ”selfie-ruta” i sitt rapsfält.
Nytt för i år: avgränsningen syns inte – för att inte förstöra bilderna
Köp en bostad - få en häst
I Norrtälje erbjuds köpare av nybyggda bostäder bidrag till en häst. Mäklare Per Johansson berättar att de ville skapa ett attraktivt erbjudande.
"Vill man ha en häst så får man ett bidrag på 100 000 kronor"
Skelettdelar i höbalar – ärendet hos ARN
En kvinna i Hultsfreds kommun fick höbalar med skelettdelar och giftiga växter. Leverantören vägrar häva köpet och ärendet är nu hos ARN.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Så skyddar du din häst mot kvarka
Kvarka är en smittsam luftvägsinfektion som kräver isolering. God hygien, rengöring och desinfektion är väsentligt för att hindra smittspridning.
Från smitta till sjukdom räknar man med tre dagar till två veckor
Mästerskapsponnyn säljs: ”Hjärta av guld”
Ponnyn Waterloo har vunnit i princip allt som går att vinna tillsammans med Moa Elofsson och de avslutade med att bli bäst i norden.
Hur gör man med all ensilageplast?
Varje år förbrukar hästverksamheter stora mängder ensilage. Det genererar plastavfall bestående av polyeten som ska samlas in för att återvinnas.
Bäst i Test hos Kristian von Krusenstierna
Bäst i Test besökte Ågesta gård för att spela in till programmet. Med spänning väntar vi på hur slutresultatet av deras hästiga inslag kommer se ut.
"Babben har ju ett stort hästintresse så de ville göra något med häst"
"Vad har vi för strategi för framtiden?"
Sveriges hopplandslag är bland det bästa i världen. Samtidigt har tävlingsarrangörer svårt att få ihop det. Det skapar oro för sportens framtid.
600 starter på hopptävling i Värnamo
I helgen går Värnamobygdens Ryttarförenings årliga hopptävling av stapeln, i år med 600 starter. Många hjälper till och stämningen är på topp.
Lada brann ned till grunden
En lada har brunnit ned till grunden i Frölanda. Med tio enheter på plats koncentrerar sig räddningstjänsten på att skydda en närliggande bostad.
Bohuslänsk pärla med eget stall
Strax innan Lysekil finns en hästgård med renoverat bostadshus och stall med fem boxa. Till fastigheten tillhör det hela 24 hektar mark.
Arealen är fördelad på jordbruksmark, skogsmark och impediment
Det kan du få för 15 000 kronor i Portugal
Astrid går igenom vad man bör förvänta sig när man köper en häst i Portugal. Hon menar att de flesta bara är ute efter super-fynden, det är svårt.
"Man alltid skaffa sig en käpphäst om man vill vara bombsäker"
Gör ingen skillnad på bom eller högt hinder
En övning som Tobias Grönberg ofta gör är att galoppera över en bom. Då hittar man bjudningen, och kan ta med sig det till högre hinder.
Varför får skimlar hudcancer?
Drygt 80 procent av alla avblekbara skimlar äldre än 15 år får hudcancer. Doktor Anna Hjälm Golovko vid Uppsala Universitet har forskat i ämnet.
Bondens levebröd används som kuliss
Att fotografera hästar i böljande gula rapsfält är populärt. Men fälten är inte ögongodis utan böndernas levebröd, så glöm inte att be om lov.
Läsarfavorit: "Be alltid om tillstånd och respektera markägaren"
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!