16 februari 2013, 07:47
"Control of the stride"
Okej, så jag skulle hålla lektion/clinic på engelska inför representanter från Europas stora hästutbildningscenter, ämnet jag fått var "control of the stride", kontroll på galoppsprånget alltså. Och vi ville göra det så bra det någonsin gick.
Den enda rimliga infallsvinkeln att ha på mina 45 minuter var såklart hoppning enligt Strömsholm, att försöka förmedla vårt sätt att rida och undervisa i ämnet. Alla inblandade var ju på ett eller annat sätt inne i ridlärarutbildning.
Så, Lina hjälpte mig att göra en noggrann plan för vad jag ville förmedla under lektionen, sedan drömde jag på engelska tisdagnatten, och på onsdag eftermiddag var det dags att skrida till verket. Så, nu kommer ett referat på min egen lektion!
Det enda jag egentligen var nervös för var att jag skulle haka upp mig på språket, så att instruktionerna inte skulle komma naturligt och jag skulle haka upp mig på att jag inte hittade de perfekta orden. Jag har aldrig undervisat på engelska förut, så man vet ju aldrig. Men det var bara att kasta sig ut och göra sitt bästa. Nog gick det alltid.
Jag inledde lektionen med att presentera mig själv, eleverna berättade om sig själva och sina hästar, och jag presenterade huvudövningen - att träna på att kunna kontrollera galoppsprången genom att rida på ett bestämt antal galoppsprång på ett relaterat avstånd. En grundläggande hoppövning som förbereder för banhoppning.
Sedan gick jag igenom grundläggande hopplära. Hoppning är ganska komplext, precis som all ridning, och det är många faktorer att hålla ordning på. Vi brukar beskriva de grundläggande principerna som fem grundstenar: balans, rytm, linje, tempo, och distans. Om man har förståelse för vad varje faktor innebär och hur den påverkar hoppningen, så blir det lätt att analysera sin ridning, att instruera, och att bygga upp övningar som förbereder för hoppningen.
För att kunna ha kontroll på alla de här faktorerna är det viktigt att man får effekt för hjälperna, och att man kan inverka i en god position som är lämplig för hoppning. Vi började sedan med att renodla hjälperna i skritt, kolla av en hjälp i taget för att se att de fungerade var för sig innan vi lade ihop dem. Tempoväxlingar och halter i skritt. Därefter fortsatte vi att jobba med det här i en övning, volter på kortsidorna, de red innanför spåret på långsidorna med konor som markerade linjen, och på den ena långsidan - där jag stod - hade travade de över två korta bomserier och gjorde en skrittövergång i mellan. Över bommarna stod de i lätt sits och skulle göra en eftergift, både för att jag skulle kolla av deras balans och position, och för att se att hästarna väntade. I övergångarna kunde de fortsätta med renodlingen, volterna hjälpte dem att få hästarna lösgjorda och tillsammans med linjerna på långsidorna var det ett sätt att träna på linjer och bestämda vägar.
I galoppjobbet red de ungefär samma övning, volter på kortsidorna, innanför spåret på långsidorna. Här ville jag jobba med deras position, uppgiften var att göra två tempoväxlingar framåt på långsidorna med en liten minskning mellan konorna där de tidigare skrittat i uppvärmningen. Här ville jag se att de kunde variera både sits och språnglängd.
Jag förklarade att känslan vi ville uppnå av framridningen var att de hade hästen framför sig, men att den väntade. När vi hade samling så knöt jag an till inledningen - vi repeterade balans, rytm, linje, tempo och distans, och jag förklarade hur de hade kontrollerat detta i uppvärmningen. Om de fyra första faktorerna fungerar bra, så kommer det inte bli några problem att hitta en bra distans nu när vi skulle börja hoppa.
Uppgiften var alltså relaterat avstånd - 21 meter, de tyckte att 5 galoppsprång var lämpligt i banhoppning, och på frågan vad som var lämpligt att välja om man ville jobba med kontroll på låga hinder svarade det 6 språng, vilket såklart var rätt. Här är det viktigt att behålla bjudningen även när man minskar, och ha språnglängden klar redan ur sväng. Övningen var att lägga en volt på kortsidan för att förbereda sig, att sedan rida på först 6 språng, och därefter sakta av till skritt på nästa långsida och vänta på sin tur. När de kommit ett par gånger på 6 språng fick de göra sina 5, och sedan gjorde vi samma sak åt andra hållet. Det var verkligen bra elever - ingen gjorde det perfekt första gången, alla hade lite olika svårigheter, men de tog instruktioner otroligt bra och alla fick efter lite jobb till övningen riktigt bra!
De fick trava av hästarna, använda volterna vid A och C, och som avslutning samlade jag dem framför publiken, de fick analysera både sin insats och lektionen, och jag gav dem feedback och knöt ihop det hela. De tyckte lektionen var jättebra, och hade verkligen tagit in alla instruktioner jag gett dem. Som avslutning berättade jag att det ofta är så här vi jobbar på Strömsholm, lägger in teori i lektionerna och det är viktigt att de förstår hur lektionen är uppbyggd, vad som leder till vad. På så vis blir det lättare sedan när de ska ha egna lektioner.
Sedan var det klart! Jag var jättenöjd. Vad kul det var!
Dags för feedback. Nederländernas representant, från Deurne, var först ut.
"I think you made a perfect lesson, and if you're looking for a job, you can come to us"
Jag har highfivat mig själv sedan dess, bättre feedback går inte att få. Vilken erfarenhet det här var, tänk vad man kan, och tänk vad mycket bra vi får lära oss. Tusen tack RS för att jag fick åka, det var otroligt lärorikt och roligt, jag skulle göra om det vilken dag som helst!
ANNONS:
ANNONS: