8 oktober 2012, 21:52

Introduktion med hältor och böjprovsövning!

Hallå!


Idag hade vi introduktion på hästkursen. Först fick vi en massa information om UDS rutiner och om hur vår tid på kliniken kommer fungera. Sen hade vi undervisning om hältor. Först pratade vi om hur en hältutredning går till. Sedan gick vi igenom olika typer av bedövningar, när hur och var man lägger dem, och inte minst varför.



Lärarna tryckte på att vi elever verkligen måste anstränga oss under kursen och visa framfötterna. Vi ska komma pålästa varje dag och t.ex. veta hur man lägger de vanligaste nervblockaderna. Om vi är pålästa så är chansen större att vi får göra t.ex. en egen nervblockad på en patient. Vi elever får inte sticka i leder men får i vissa fall lägga nervblockader under huden om situationen tillåter. Kliniktiden innefattar mycket eget ansvar och det är mycket upp till oss hur mycket vi lär oss, hur mycket vi frågar och hur mycket vi läser. Jag är ordentligt taggad o har redan tagit in en massa ny fakta bara under den första dagen!



Eftersom jag jobbat en del på hästsjukhus så har jag sett ganska mycket, men då jag jobbat som djursjukvårdare så har ju inte jag haft det yttersta ansvaret. Jag har inte behövt ta beslut eller säga vad vi ska göra med patieneten. Nu får jag första gången träna på att vara hästveterinär och ge förslag på hur vi ska göra med patienterna. Även om det är den "riktiga" veterinären som bestämmer och har det riktiga ansvaret så ska vi elever jobba och ge förslag, precis som om det vore vår egen patient.



Något riktigt kul idag var hält-övningen. Vi fick kolla på ett tiotal filmer och med hjälp av mentometerknappar rösta på vilket ben vi tyckte att hästen var halt på. Jag känner själv att jag sen innan har ganska bra koll på frambenshältor, men bak kan jag tycka det är svårt att se vilket ben det är ibland.



Kort från föreläsningssalen:


Första hästen vi kollade på så hade 20 elever spritt sig ganska jämt över alla 4 benen. Med andra ord var vi rätt dåliga. Sen hade vi genomgång med lärarna som för övrigt var otroligt pedagogiska! Efter det fick vi träna igen och igen och igen och igen på olika filmer på olika hästar. OJ vad man lärde sig! I slutet av övningen, efter ca 1,5 h, så hade nästan 90% av eleverna svarat samma ben! Det var dessutom rätt ben! Hästarna på filmerna var kontrollerade med en lameness locator(som jag tidigare skrivit om i bloggen) så att man visste att de verkligen var halta på just det benet.


Istället för att gissa så kände jag i slutet av övningen att jag verkligen hittat olika saker att hänga upp mig på - som jag kunde titta på. För att skilja bakbenshältorna fick jag lära mig att ffa kolla på hur högt bäckenet rörde sig upp o ner. Även hur långt tid isättningen varade (det benet som sätts i längst tid är det friska benet) samt hur mycket hästen trampade igenom mm mm....En ny sak som jag inte tänkt på så mycket förut var att LYSSNA. Om man blundar o lyssnar när hästen springer på asfalt/hårt underlag så kan man höra rätt mycket. Man kan definitivt höra om den inte springer rent. Riktigt kul och givande övning med andra ord!


På eftermiddagen övade vi även på att göra böjprov. Skolan har ett gäng träningshästar för eleverna. På dem fick vi träna på att hålla benet i luften på rätt sätt för böjprov. Läraren kollade, visade och gav förslag på hur vi kunde ändra vinklar mm. Jag har tidigare böjt en del hästar då jag jobbat, men jag fick en del jättebra nya tips om hur jag ska stå, hålla benet och luta mig mot hästen för att underlätta för mig själv bland annat. Känns inte som att böjprovsarbetet direkt kommer skona ryggen..



I morgon ska jag få min första patient på stallavdelningen som jag ska ansvara för. Hej svejs!/Izabella

ANNONS: