Hästhantering
Publicerad: 2006-04-10Transportskolan, del 3: Att köra med släp
Det kräver lite mer av bilföraren när man har ett släp bakom bilen och därtill en levande last. Bland annat blir bromssträckan längre och man måste tänka på hur man tar kurvorna för att färden ska bli behaglig för hästen. Hippson tipsar om hur du kör med hästtransport!
I förra delen av Transportskolan behandlade vi ämnet lastning. Men när man väl har fått in hästen i släpet så är det dags att köra iväg och då finns det också en del att tänka på för att göra färden så bekväm som möjligt för hästen. Vi har pratat med Helena Widell, B-tränare i dressyr och själv en flitig förare av bil och hästsläp. Hon har en rad goda råd till den som ska ge sig ut och köra sin häst.
- Det viktiga är att kolla att låsningen verkligen har låst sig när man hängt på släpet på bilen. Jag har varit med om flera gånger att trailern lossnat! Antingen ska man ha en handske med sprint, eller en där man kan se att den är låst. Det är något man inte kan kolla för många gånger, säger Helena.
Ska kunna svänga fritt
På många släp är elsladden väldigt lång och det kan vara frestande att dra den ett varv runt handsken för att den inte ska släpa i marken. Helena brukar låta sin sladd hänga fritt, men om man drar den ett varv runt handsken poängterar hon att det är viktigt att man kan svänga bilen i 90 grader helt fritt.
Stödhjulet ska hissas upp ordentligt och var noga med att hjulet är riktat i färdriktningen så att det kan rulla fritt om det skulle åka ner eller slå i marken av någon annan anledning.
Bromsa färdig innan svängen
Innan man över huvud taget lastar hästen ska man kontrollera att bromsljus och blinkers fungerar som de ska. När hästen är lastad och det är dags för avfärd finns det en del saker man bör hålla i huvudet under färden.
- Tänk på att du inte ska känna någon centrifugalkraft i kurvorna. Man ska ha bromsat färdigt innan man svänger eftersom hästen inte kan parera både svängar och inbromsningar samtidigt. Av samma anledning ska man inte svänga och gasa samtidigt. Tänk också på att hästen inte har någon möjlighet att se kurvan innan den kommer, säger Helena.
Hon menar också att en häst som normalt sett står bra och åker bra kan man skrämma upp genom dålig körning så pass att den inte går att köra igen.
Det är väldigt olika hur hästar upplever att åka transport och Helena tycker inte att man kan säga något generellt.
- Det är så individuellt, men man ska alltid komma ihåg att de inte ser någonting i förväg, varken svängar eller gropar. Man kan märka det om man kört väldigt länge på motorvägen och sedan svänger av, då trampar hästarna ofta om. Har en häst svårt att parera svängarna, ja då måste den kanske åka brett.
Höger eller vänster sida?
Nästan alla säger olika när det gäller vilken sida av trailern hästen ska stå på. Helena har en klar åsikt.
- Jag kör mycket på smala vägar och har min häst på vänster sida. Där ska den stå för att minska risken att trailern ska välta om den kommer nära en dikeskant. Samtidigt kan hästen uppleva att det är obehagligt med möten eller omkörningar och då kan den behöva stå på höger sida, säger hon.
Helena trycker också på att ventilationen i släpet är jätteviktig, liksom att hästen inte ska vara för varmt påklädd.
- Det är många fler hästar som har obehag av att vara för varma än hästar som fryser i släpet. Utrymmet är så litet och hästen värmer upp det snabbt, säger Helena.
Det där med att backa
Många hästmänniskor har nog slitit sitt hår när de backat med släp. Det kräver till och med övning bara för att klara av att backa rakt med trailer och ska man lära sig att göra en snygg parkering är det bra att öva hemma först.
- Det viktiga är att man följer med släpet. Om släpet börjar svänga så ska man följa efter med bilen. Använd små rattrörelser. Börja svänga lite och se sen om man behöver svänga mer. Jag tycker att det är viktigt att man kan backa innan man ger sig ut, säger Helena.
Automat är bäst
Ska man köpa en bil för att dra släp tycker Helena att man ska satsa på en automatväxlad bil eftersom det blir mjukare för hästen.
- Den ska orka dra också! Inte bara få dra, säger Helena.
Hon fortsätter:
- Jag bor på landet och jag skulle aldrig drömma om att köra utan fyrhjulsdrift. Jag måste känna mig säker på att om jag får möte i en uppförsbacke och måste stanna så ska jag komma därifrån även om det är halt. Dessutom är parkeringarna på tävlingsplatser ofta leråkrar. Fyrhjulsdrift är en trygghet.
Reglerna för att köra släp är lite småkluriga eftersom det ibland kan vara svårt att veta när det räcker med B-körkort och när man måste ha BE-behörighet.
- Jag tycker att det är bra att ta E-kort oavsett, för sin egen kunskaps skull, säger Helena.
Om något går fel?
De flesta resor med häst i släp slutar förstås lyckligt, men ibland kan det gå illa och släpet kan bli illa åtgånget. Då är det bra att veta vad som gäller, rent försäkringsmässigt. Åsa Sköldefalk som är produktspecialist på försäkringsbolaget Folksam berättar att det i dagsläget inte finns någon försäkring som täcker exempelvis sparkskador på släpets insida.
- Det diskuteras ju hela tiden, men den typen av skador är inte plötsligt oförutsedda skador om det inte inträffar i samband med exempelvis en olycka, säger hon.
Släpet ska vara antingen halv- eller helförsäkrat. Halvförsäkringen omfattar brand, stöld, glas och rättsskydd. Har man helförsäkring så ingår även vagnsskada.
- När det gäller hästsläpen så har vi också lagt till att om det händer en olycka, till exempel att släpet börjar wobbla och man hamnar i diket och räddningstjänsten måste tillkallas för att få ut hästen genom att man skär sönder släpet, så täcker försäkringen även de kostnaderna, säger Åsa.
Samma sak gäller om hästen exempelvis får panik på en tävlingsplats och hoppar över frambommen och veterinär och räddningstjänst måste tillkallas för att få ut hästen.
Hyra eller låna släp?
Många gånger lånar eller hyr man ett släp för att transportera sin häst och det är inte helt riskfritt. Skulle hästen sparka sönder släpet så blir den som har lånat eller hyrt ersättningsskyldig för skadorna. Händer det däremot en olycka så är det samma regler som gäller som om det hade varit ens eget släp. Det är viktigt att kolla att släpet är ordentligt försäkrat innan man ger sig ut!
I nästa del av Transportskolan rapporterar vi om årets nyheter på Euro Horse-mässan!
På en del handskar ploppar en liten plopp ut och blir grön när låsningsmekanismen är låst.
Var noga med att dra upp stödhjulet ordentligt innan resan. Och tänk på att det ska vara riktat i färdriktningen.
Innan du svänger, var noga med att ha bromsat färdigt.
Backa kan vara klurigt. Det är bara att öva och öva, tills det sitter!
Regler för släp
B-behörighet räcker i två fall, när man kör med släp.
1. För alla släpvagnar som har en totalvikt på högst 750 kg. Totalvikten finns specificerad i släpvagnens registreringsbevis.
2. Har släpvagnen en totalvikt på över 750 kg så kan man ändå köra med B-körkort – om släpets totalvikt understiger dragbilens tjänstevikt och så länge inte dragbilens och släpets sammanlagda totalvikt är högre än 3 500 kg.
BE-körkort behövs för släpvagnar med en totalvikt över 750 kg om släpets totalvikt är högre än bilens tjänstevikt och/eller om dragbilens och släpets sammanlagda totalvikt är högre än 3 500 kg.
Tänk på att det alltid är den totalvikt som anges i registreringsbeviset som bestämmer vilken körkortsbehörighet som krävs, inte vad släpet väger just för tillfället.
När det gäller däck så ska däcken på släpvagnen vara dubbade om bilen har dubbade däck när vinterväglag råder.
Bil med odubbade däck får dra släpvagn som antingen har dubbade eller odubbade däck.
Fem självklara rutiner för hästens status
Annelie Lundkvist driver ett rehabstall och tar dagligen hand om skadade hästarna. Här tipsar hon om fem rutiner som hon rekommenderar alla att göra.
"Genom att löpande ha koll ser man snabbt förändringar på hästen"
Nionde gången gillt för Patrik Kittel
Endast decimaler skiljde de tre på podiet och Charlotte Fry fick inte starta. Det var spänning när Patrik Kittel red hem världscupfinalsegern.
"Jag brukar vara bra med orden, men nu är jag ganska mållös"
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Bett eller bettlöst, är det så antingen eller?
Maria Yttermyr skriver ett nytt blogginlägg om diskussionen kring bett och bettlöst. Hon konstaterar att frågeställningar kring bett engagerar.
"Det centrala för mig är att det är hästarnas behov som styr"
Ny lösning för ridsportanläggning i Växjö
Växjöortens fältrittklubb och Växjö hästsportcenter vill bygga klart ridarenan. Nu diskuteras en lösning med kommunen, enligt Smålandsposten.
Kan bli en nystart för relationen mellan klubben och kommunen
Bildbomb från torsdagen i Riyadh
Under torsdagen hade dressyrhästarna vilodag inför kürfinalen medan hopphästarna presterande i inne på banan. Se bilder från dagen.
Stora skillnader mellan hästgymnasier
Det finns stora skillnader mellan gymnasieskolorna med utbildningen hästhållning. Detta enligt en granskning av Sydsvenskan och HD.
Svenska hästarna godkända i besiktningen
Finalen av världscuphoppningen avgörs i morgon lördag. Under dagens veterinärbesiktning blev båda de svenska hopphästarna godkända.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
Ägaren och uppfödaren om Chromatic BF
Den amerikanska hästen Chromatic BF gick plötsligt bort efter torsdagens världscupsomgång. Nu skriver ägaren och uppfödaren om sorgen.
Träna på flytet och rytmen i kombinationer
I denna video tipsar Tobias Grönberg om att två upphöjda bommar på böjt spår är en bra uppvärmning för att hoppa kombinationer.
”Övningen ska leda till att hästarna driver i en kombination”
VC-finalen i Riyadh – Det händer idag fredag
Det är fredag och dags för dressyrens världscupfinal att avgöras. Hopphästarna får vila medan dressyrhästarna möts i en Grand Prix kür.
Fem stjärnor på fyra ben
Stor, liten, varmblod och kallblod. Våra hästar kommer i många former. Här möter du en vårdhäst, tre polishästar och en allsidig ridtravare.
Svenskarna bäst – även i dag
Det var en tuff runda i dagens 1,60-klass i Riyadh. Efter en dramatisk omhoppning stod det klart att Henrik och King Edward var bäst, även i dag.
Ny tv-serie ska locka unga till ridsporten
Hur blir man egentligen landslagsryttare, hur kommer man bäst upp på en häst och hur fungerar det när hästar ska få nya skor? Det är något som tas upp i nya SVT-serien Lilla Ridskolan som drar igång på lördag
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Följ med när Eamon visar sin hästhantering
Under gårdagen höll Eamon Hickey en clinic på Flyinge där han tränade tre för honom helt nya hästar på olika nivåer. Se vår film från kvällen!
Nya utmaningar väntar i kvällens deltävling
Henrik och Peder imponerade i den inledande deltävlingen av världscupsfinalen. Ikväll väntas ytterligare en klass och ekipagen är i toppform.
Så mycket är topphästarna värda
Royne Zetterman, hästhandlaren och före detta landslagsryttaren, diskuterar topphästarnas värde och försäljningspriser med SVT Sport.
"Någon hade velat ge mellan 150-200 miljoner för att få den hästen"
Sökandet efter hästen Luna fortsätter
För snart två månader sedan försvann Luna från hagen som ligger norr om Norrtälje. Lunas ägare Anna Westerlund berättar om sökandet.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!