Utrustning
Publicerad: 2006-01-04Helt ny sadel ska skona hästryggar
Framtidens sadlar kan mycket väl vara röda, gula eller blå. I alla fall om företaget Linear AB får bestämma. Deras nya sadel finns inte på marknaden ännu, men har ändå hunnit få designpris.
- Vi har redan sett en ganska stor efterfrågan. Trots att vi inte har börjat marknadsföra sadeln, säger bolagets vd Per Martin Andrén.
Bilder: Propeller
Det hela började med ett samarbete mellan Per Martin, som är veterinär och specialist på hästars rygg- och tandproblem, och sadelmakaren Kicki Näslund.
- Vi arbetade ihop och såg gång på gång de problem som dagens engelska sadlar orsakar. Så småningom började vi tänka ut en lösning på problemen, berättar Per Martin.
Enligt honom har dagens sadlar för liten anläggningsyta mot hästens rygg, de är svåra att få att passa och klämmer på vitala muskler.
- Idag har ungefär 60 procent av alla hästar mer eller mindre ont i ryggen. Det är såklart ett komplext problem. Men sadeln är en stor bidragande orsak. Ridningen blir problematisk för hästen när den har fel sadel, säger Per Martin.
Hindrar muskeltillväxten
Det han som veterinär har blivit van vid att se är gradvisa problem med sadelläget hos hästar, där hästen inte har en naturlig rygg. Per Martin menar bland annat att sadeln många gånger hindrar muskeltillväxten i ryggen, trots att ryggmusklerna är så viktiga på en ridhäst.
- Man ser på hästarnas ryggar att de har anpassat sig efter de engelska sadlarna, de saknar i stort sett muskler bakom manken. Så ser ingen naturlig rygg ut, hävdar han.
Detta leder i sin tur till att hästen börjar belasta sig fel. Och i slutändan kan den få rörelseproblem och exempelvis kotledsinflammationer.
Sadel i tre delar
Tillsammans har Kicki Näslund och Per Martin Andrén tagit fram ett sadelsystem som bygger på tre olika moduler. Sadelsystemet väger ungefär hälften av vad en "vanlig" sadel gör.
Kärnan är en kolfiberbom som finns i olika storlekar.
- Bommen är större än på en vanlig sadel, till och med större än på en westernsadel. Det gör att den fördelar ryttarens vikt över en större yta, berättar Per Martin.
Nästa modul är en ”pad” under bommen som går att byta ut. Den är byggd i ett nytt, ventilerande material som andas och som transporterar bort svett och värme.
- Ett problem med dagens sadlar är att de är så täta. Det gör att smuts och svett samlas under sadeln och orsakar skavsår, förklarar Per Martin.
Börjar med allroundmodell
Sist men inte minst består systemet av sitsen där ryttaren sitter. Även den finns i flera storlekar och kan bytas ut, till exempel om en häst rids av ryttare med olika stora rumpor.
- Det vi tar fram i första läget är en allroundvariant, men det kommer efter hand att komma sitsar i både hopp- och dressyrmodell. Då kan man använda samma sadel när man rider både hoppning och dressyr, det är bara att byta sits, säger Per Martin.
Vilket ytmaterial sitsen kommer att göras i är inte 100-procentigt klart ännu. Men den kommer att vara stoppad med samma material som den underliggande padden.
Sadeln kommer att kunna fås i olika färger och färgkombinationer redan från start. Vilka är dock inte riktigt klart ännu.
- Sedan kommer man att kunna specialbeställa precis de färger man vill för en merkostnad. Lite som när man köper bil och får välja färg på lack och inredning, säger Per Martin.
Stiglädren justeras med en vev
Ryttare som väljer att byta till den nya typen av sadel kommer att få slänga eller ge bort sina gamla sadelgjordar och stigläder.
- Även gjorden är en helt ny produkt. Den spänns åt ungefär som ett flygplansbälte, berättar Per Martin.
Stiglädren justeras steglöst och längden ställs in genom en vev i framkant på sadeln.
- Man behöver inte lyfta på benet för att justera dem. Och de är konstruerade på ett sätt så att de alltid hamnar mitt under ryttaren. Dagens stigläder är fixerade på ett och samma ställe vilket gör att ryttaren lägger all vikt på framvalvet när han eller hon till exempel står upp i fältsits. Med de här stiglädren fördelas istället trycket så att hela sadeln trycks ner och belastas, säger Per Martin, som förklarar att företaget arbetat tillsammans med ergonomer när de tagit fram sitsen och stiglädren.
Ska testas av elitryttare
Hur fungerar då den nya sadeln att rida i? Visserligen har företaget tagit fram en prototyp som ett 50-tal ryttare har provridit. Men det är först nu under våren som de stora testerna ska göras.
- Vi kommer att ha en testperiod med flera elitryttare i olika discipliner, säger Per Martin.
Han menar att de som har testat sadeln hittills har varit väldigt nöjda, de har beskrivit den som att rida barbacka, fast utan det obehag som barbackaridning ger.
Priset är inte helt fastställt
Vad sadelsystemet kommer att kosta är inte helt klart ännu, det beror lite på vilka avtal Linear AB får till med olika leverantörer. Men Per Martin uppskattar att en komplett sadel hamnar någonstans mellan 16 000 och 18 000 kronor.
Linear AB har fått in sin första finansiär, Kopparberg Invest, och räknar därför med att kunna lansera sin sadel på en mässa i Nyköping redan i september i år. Så paret bakom uppfinningen lär ha bråda dagar fram till dess.
- Finansieringen gör att vi kan jobba heltid med det här från och med nu. Det svåra har varit att den här sadeln bygger på industriell produktion, till skillnad från vanligt sadelmakeri som är ett hantverk. Det gör att initialkostnaderna är höga eftersom man måste ta fram verktyg och kontraktera underleverantörer. Den ekonomiska vinningen kommer först när produktionen är igång på allvar, säger Per Martin.
Själv hoppas han inte bara på hemmamarknaden Sverige.
- Det här är en internationell produkt.
Vann designpris
Per Martin menar att Linear redan har sett en ganska stor efterfrågan på sadeln, trots att den bara finns som prototyp och inte har marknadsförts ännu. Det kan bero på den uppmärksamhet sadeln fick i och med att den vann designpris på förra årets CeBit-mässa i Tyskland.
Men hur är det då med hållbarheten?
- Vi kommer att utsätta sadeln för rejäla hållbarhetstester. Kolfiber, som bommen är gjord av, används till exempel i flygplansvingar, så det är ett hållbart material. Och vi kommer att lämna generösa garantier till köpare, lovar Per Martin.
Tror på "revolution" inom ridsporten
Påståendet att ridsporten är konservativ håller han inte med om.
- Det är för att det inte finns några alternativ. Alla sadlar som finns är ju antingen svarta eller bruna. De flesta som rider är kvinnor i 21- till 40-årsåldern och den målgruppen kallas sällan konservativ i andra sammanhang, säger Per Martin.
Själv tror han att ridsporten kommer att genomgå samma revolution vad gäller utrustning och material som skidsporten, golfen och tennisen redan har gjort.
Apropå nymodigheter så är de bomlösa sadlarna en nyhet som marknadsförs hårt just nu. Men dem är inte Per Martin så väldigt imponerad av.
- I mina ögon så fördelar inte en bomlös sadel ut ryttarens tryck, det är ju bommens uppgift. Men visst, en bra bomlös sadel kan säkert vara bättre än en dålig sadel med bom, säger han.
Den nya sadeln lanseras i höst och kommer att heta Rebel by Linear.
Systemet består av flera utbytbara moduler.
Den nya bommen i jämförelse med en traditionell sadelbom.
Designbyrån Propeller har stått för den nytänkande utformningen och färgsättningen.
Stiglädren hjälper till att fördela tyngd över en större yta.
Bakom uppfinningen står veterinären Per Martin Andrén och sadelmakaren Kicki Näslund. Per Martin har varit veterinär sedan -91 och jobbar främst med hästar som har problem med tänder eller ryggar. Kicki Näslund har tidigare tagit fram en egen sadelmodell, den så kallade Hectorsadeln.
Överdomaren vid FEI vill förändra dressyren
Hans-Christian Matthiesen identifierar behovet av förändring inom dressyren. Han föreslår flera strategier för att främja hästvälfärden.
Han förespråkar en balans mellan tradition och nytänkande förändring
Nytt hopp för Skövde Ryttarförening
Ridskolan har det svårt i ekonomiskt tuffa tider. Nu tar Malin Dahlgren över som ny ridskolechef med energi och en stark tro på framtiden.
"Det är min bästa och sämsta egenskap, att jag aldrig ger upp"
Nytt ljus på din hästtransport
Böckmann erbjuder nu en ny ambient belysning som ger ett mjukt sken. Lamporna säkerställer bra belysning av omgivningen vid backning.
Här är årets hästföretagare
För sjunde året delar Hästföretagarcentrum ut utmärkelsens Årets hästföretagare. Nu står det klart att Tunarps Säteri får motta priset för år 2023.
Läs motiveringen: "En tydlig strategi och arbetet drivs målmedvetet"
Om avelsvärdering i veckans Hästonsdag
Per Skoglund berättar om hur en avelsvärdering går till. I ett härligt inslag får vi följa med till Grevagården och årets avelsvärdering.
Efter Ponnyakuten: ”Fick skriva autografer”
Filippa sökte till Ponnyakuten för att Ludde inte gick att longera. För Hippson berättar hon hur det var där, att bli känd och vad som hände sen.
Kreativ belysning väcker uppmärksamhet
Norska Frida Børli Solaker upplever att många vill ha samma lösning för att lysa upp ridbanan som hon skapat. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.
"Lösningen har fungerat utmärkt för oss i två och ett halvt år nu"
Ridsporten glöms bort i ny idrottsutredning
Regeringen gav i uppdrag att se över idrottsanläggningar – men de tog inte med ridsporten. Nu finns risk att gå miste om framtida investeringar.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Nu är brunstsäsongen här
Med ljusare och längre dagar kommer brunsten i gång hos våra ston vilket kan påverka deras beteende. Men vad händer när stoet brunstar?
Bildspel: Följ med hem till Erica och Thomas
Utanför Tomelilla hittar vi Erica Swartz Ryan och Thomas Ryans gård. Här har de hagar så det räcker och blir över, varsitt stall och totalt fem olika ridbanor.
"Ibland blir kontrasterna så påtagliga"
Resten av hästvärlden diskuterar femtio nyanser av blått. Maria Yttermyr befinner sig i ett parallellt universum: en distanskurs i targetplacering.
Ställer sig frågan i bloggen: är dressyren för hästen eller människan?
Hjälpte polisen med bortsprungna hästar
Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde då. Det var polisen som stod med två hästar. Hon åkte dit med transporten.
La ut ben och huvuden från döda hästar
Länsstyrelsen ville ta en kvinnlig gårdsägares djur. Hon valde då i stället att avliva sina sex hästar och sprida kadaver och slaktrester över gården.
Mulan är en förebild för åringarna
Cerina Lindström köpte den envisa mulan Mulle Meck för två år sedan. Han blev snabbt en modig förebild för de yngre kompisarna i hagen.
"Den största skillnaden mellan en häst och en mula är envisheten"
»En glad häst utgör basen i vår sport«
Jessica von Bredow-Werndl har sett över sin egen och hästarnas vardag. En mer naturlig hästhållning och ryttarträning har gett resultat.
"Det går alltid att hitta ett sätt att träna som passar just din häst"
Avlivning av häst –så kan du förbereda dig
Att ta farväl av en bästa vän är en av de svåraste stunderna för en häst ägare. Det är ett tungt men viktigt ansvar och förberedelse kan underlätta.
Professionell ridanläggning med ridhus
Utanför Nyköping finns en gård perfekt för att kombinera olika företaganden. Där finns totalt 20 boxar, ridhus och två ridbanor.
Konferensanläggning, festlokal och produktion av fläderdryck
Ordet tystnadskultur klistras på ridsporten
Hippsons publiceringar om tystnadskultur har fått Niklas Jonsson att fundera. Vad är egentligen tystnadskultur? Och hur får den få oss att agera?
Ordförande i SvRF:s hoppkommitté: "Kanske inte är så svart eller vitt"
Häst bremsades - man döms för djurplågeri
En häst hade sår på mulen vid en oanmäld kontroll. Hästägaren erkände då att han hade bremsat hästen och lämnat den uppbunden.
Lag-SM i distansritt går genom Västerås
Den 26 juni rids lag-SM i distansritt genom centrala Västerås. Mälardalens distansryttarförening arrangerar distansritten under SM-veckan.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
- Sju punkter för en bra sits: ”Vanligt att ryttare sitter bakom vertikalen”
- Douglas Lindelöw: "Tillbakavisar bestämt anklagelserna om misskötsel av hästarna"
- Patrik Kittel besvarar kritiken
- Träna sitsen med Emelie Brolin: ”Måste få in mer fysträning i sporten”
- Nellie Berntsson flyttar tillbaka till Sverige
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Allt fler upptäcker WE
– Porträtt: Sara Algotsson Ostholt
– Hitta samspelet med slingan
– I huvudet på Steve Guerdat
– Ridning under småbarnsåren
– Få hästen lösgjord i balans
...och mycket, mycket mer!