20 mars 2015, 15:34
Ännu en tenta gjord + läsarfråga
Nu har ännu en tenta bockats av, nämligen histologitentan som förra inlägget handlade om. Det kändes bra och vi hade otroligt gott om tid på oss att göra den. Hela två timmar var vi tvungna att sitta kvar för att inte kunna stöta in i någon från gruppen som skulle göra tentan efter oss. Jag glömde givetvis att ta med mig en bok och fick spendera den största delen av tiden med att stirra ut i tomma intet, efter att ha gått igenom alla preparat flera gånge om.
Det gick till som så att vi fick en hemlig låda med 20 olika preparat och vår uppgift var att bestämma vilket organ preparaten var tagna ifrån. Djurslag behövdes bara anges om det var från ett fjäderfä, då deras organ skiljer sig ganska markant från däggdjurens. Till exempel så har deras röda blodkroppar cellkärnor vilket våra inte har.
Min kära fadder har verkligen tryckt på hur viktigt det är att kolla på preparaten även mikroskopiskt, det vill säga med blotta ögat, innan man tittar i mikroskopet. Ofta kan man då få ett hum om vilket organ det rör sig om innan man går in på cellnivå. Detta tipset står fast till nästa års studenter ;)
Vi fortsätter med tentaplugget då nästa tenta, som är betydligt större, är redan på onsdag. Hej och hå!
Jag gick tillbaka i bloggarkivet och hittade en fråga som jag inte har besvarat. Så jag tänkte göra det nu, 20 dagar senare, men jag hoppas att det är ok :)
Hej! Jag funderar på att söka till Veterinärprogrammet nästa år och läser igenom alla dina poster för skojs skull och för att läsa om allt ni går igenom som veterinärstudenter. Läste att ni har en munta? Kan du berätta mer om den? Är väldigt nyfiken på hur den går till :)
Hej och vad kul! Hoppas att du kommer in, det är världens bästa program! :)
Muntan hade vi alltså i grundkursen och man blev indelad i små grupper om 2-3 personer. Varje person fick ett område som den skulle redogöra för, antingen digestionsorganen, cirkulation&respiration eller urogentialorganen. Uppdelningen av grupper såväl som område skedde på plats så man var tvungen att vara förberedd på allt.
På borden hade vi organ samt katter som skulle användas. Muntan var alltså något praktisk då man var tvungen att kunna peka ut och visa de olika delarna. Innan presentationen började fick man 5 minuter, tror jag, för att förbereda sig och orientera sig i dissektionsmaterialet. Därefter berättade man helt enkelt det man kunde om sitt område och examinatorn ställde frågor som de andra i gruppen skulle besvara. Alltså var det en väldigt interaktiv examinationsform där alla var tvungna att delta hela tiden. När alla hade presenterat sitt område övergick vi till ett hundskelett och redogjorde för delar av det.
Hoppas att du känner dig nöjd med den förklaringen. Lärarna var väldigt schyssta och alla i klassen klarade muntan :)
ANNONS:
ANNONS: