12 juli 2011, 10:44

Dåligt, sämre, sämst

Jag läste i Tidningen Ridsport om att hästbranschen fortfarande går på knäna. Att det var svårt att sälja hästar och hästtransporter och stört omöjligt att kränga hästbussar just nu. Det är bara detaljhandeln som går bra. Ett par goda vänner till oss har nyss köpt häst, och jag tror att det är tack vare dem som detaljhandeln går så bra, för de köper många hästprylar.

Jag tänkte nu berätta om när dessa goda vänner begav sig till Falsterbo för att inhandla en ny hästtransport till sin nya häst. Efter att ha sett hur försäljarna av hästtransporter uppför sig, så är jag inte längre förvånad över att den branschen går dåligt. Jag har aldrig sett maken till usla försäljare, dåliga erbjudanden och direkt ovilja att faktiskt sälja.

Upplägget var att först gå runt och titta på alla transporter, känna och klämma lite, och sen bestämma sig för ett par, tre olika modeller som man sedan kunde förhandla med försäljarna om. Det handlade om en kontant affär, utan lån eller inbyte. På det hela taget så var de en idealisk kund helt enkelt.

Det absolut första som försäljaren på Umesläp häver ur sig när vi kommer dit är inte "hej" eller "välkomna", vilket borde ha varit ett bra  bemötande av kunder. Nej, han häver istället ur sig: -Är ni på jakt efter något billigt så har ni inte här att göra. Min vän som skall köpa transporten tittar på mig och frågar förvånat om jag tycker att han ser fattig ut?

I de andra montrarna är försäljarna trevligare än vad Umesläp var, men de är inte så speciellt "på". Visst, jag kan förstå att det finns tusentals besökare på Falsterbo som tittar och klämmer på släpen, men ändå. Efter att ha gått runt ett tag så faller valen på det största Umesläpet eller det största Thulesläpet och min vän är redo att börja förhandla om en deal.

När vi återvänder till Umes monter så borde försäljaren kanske ha fattat att det var en affär på gång, speciellt som min vän faktiskt sa det till honom, men han satt och åt och verkade hellre vilja äta än att sälja transporter, men han meddelade ändå bredvilligt att han minsann kunde prata affär och äta samtidigt..?

Vi slog oss ner och de började lägga till den extrautrustning som släpet skulle ha, vilket var ganska många saker. Försäljarens attityd var under hela samtalet ganska överlägsen men min vän försökte ändå föra affären framåt eftersom detta var deras förstahandsval av transport. Nämnas bör att min vän är VD och ägare av flera företag och alls ingen nybörjare när det kommer till förhandlingar.

När totalpriset väl var satt så undrade förstås min vän hur mycket rabatt han skulle få om de gjorde en deal här och nu på ett släp med den valda extrautrustningen. Då undrar istället försäljaren hur snabbt han vill ha den, för han hade en på lager, fast den han hade hemma blev förstås dyrare eftersom han hade betalt ränta på den transporten. Är inte det ganska märkligt att lagervaror är dyrare än beställningsvaror? Måste vara något unikt inom hästtransportbranschen.

Nästa fråga som försäljaren har är om min vän kan lyfta momsen. Vännen påpekar då att det inte är momsen han förhandlar om, utan priset, och att han inte kan lyfta någon moms för en hästtransport. Då börjar försäljaren på Umesläp räkna och säger tillslut en summa inklusive moms med tillägget: -Tar du det här priset så har vi en deal, annars så står jag över.

Vi pratar om ett nytt B60 Umesläp med en massa extrautrustning, en affär på drygt 130000 kronor, kontant och utan inbyte. "Rabatten" som försäljaren är villig att ge är femtonhundra spänn, och om min vän inte tar det budet så blir det ingen affär. Att gå ner en dryg procent i pris är ingen deal, det är ett hån.

Dessutom så är det ett ganska billigt trick att gå ifrån exklusive till inklusive moms för att dölja den, i det närmaste, obefintliga rabatten. Min vän reste sig från bordet och gick, och därmed gick också Umesläp miste om ännu en affär. Jag kände mig glad inombords att min vän inte köpte en transport från ett företag som företräds av så dåliga och arroganta säljare.

Val nummer två var som sagt det största Thulesläpet. I deras monter så ville de inte alls förhandla om pris under själva mässan, men man kunde få en takbox på köpet. En takbox?!? Hur skall man tolka det? Om du köper ett Thulesläp så kommer du att ha så ont om plats för dina saker att du måste ha en takbox att lägga dem i? Däremot så kunde man ringa en valfri Thuleåterförsäljare efter mässan och förhandla fram ett bra pris.

För att vara en bransch som tydligen går dåligt så är jag förvånad både över inställningen hos säljarna av hästtransporter, och över deras ganska dåliga erbjudanden och rabatter. Om man går till en bilfirma för att köpa en ny bil så är det en självklarhet att man aldrig någonsin betalar det pris som står på prislappen, man får rabatt. Det ingår liksom i själva konceptet, vilket det gör i de flesta stora affärer och så borde det väl även vara med hästtransporter?

Jag köper inte en ny hästtransport för att jag vill ha en takbox lika lite som jag köper en ny DVD för att jag vill ha en cykel på köpet. Det som kunderna vill ha är ett seriöst bemötande och de vill känna att de har gjort en bra affär. Det känner man inte om man får en takbox eller en mockningsgrep på köpet, halva priset på tillbehören eller ett pinsamt lågt prisavdrag på 1500 kronor, inklusive moms.

Det kan inte råda någon kris eller stiltje i en bransch som är så uppenbart ointresserade av att sälja och av att ge vettiga rabatter.


Mail från Umesläp.

Av döma av kommentarerna på det här inlägget så verkar BOJ ha arbetat hårdare än de andra med inställningen hos sina säljare. Jag tror även att Umesläp kommer att lyfta frågan i fortsättningen, för jag fick följande mail från VD:n på Umesläp:

"Det är väldigt tråkigt att inte  återförsäljaren ställer sig upp och bemöter kunden på ett positivsätt.

Detta kommer vi att jobba vidare med. Om inte din vän köpt något släp så vill jag att han ringer till mig 070 XXXXXX."

 

Med vänliga sommarhälsningar

 Per Viklund

VD

ANNONS: