24 januari 2015, 09:32
Didaktikinlägg - Att hålla lektion!
Jag har ju tidigare lovat ett didaktikinlägg till er kära läsare. Nu vill jag påpeka att jag absolut inte är någon expert på detta utan håller på och lär mig. Jag tränar och tränar just nu för att kunna gå upp och göra level II examen som svensk ridlärare. Men jag får ju expertråd från våra lärare som håller i kursen undervisningsmetodik så jag kan dela med mig lite om vad vi lärt oss och hur jag tänker när jag lägger upp lektioner osv. Diskutera gärna!
Säkerhet
Säkerheten är A och O och skall alltid komma i första hand. Lär eleverna vad som gäller från första början. När de vill rätta till avståndet är det ur säkerhetsperspektiv bättre att de reglerar tempot eller vägen istället för att byta plats. Jackor tas av i mitten av ridhuset när ridläraren håller i hästen. Lägg upp dina övningar på bästa sättet så du minimerar risken för att något skall hända. Bli inte slarvig för att det ”aldrig har hänt något förut”. En dag är olyckan framme.
Position
Din position i ridhuset skall alltid vara där du ser alla som bäst och har minst antal hästar bakom din rygg. Detta är ur säkerhetssyn då du skall ha koll på alla dina ekipage samt minskar risken för att du själv skall bli påriden. Många ridlärare tenderar ju att hamna i mitten av manegen vilket då innebär en risk för dom själva och ryttarna. Tips är att när ryttarna rider på fyrkantspåret så kan ridläraren stå vid ett hörn där ryttarna passerar bakom ridläraren när de rider genom hörnet. Eller vid mittenbokstäverna (E och B) när ryttarna rider på volterna.
Utbildningsnivå
Lägg lektionerna efter den utbildningsnivå eleverna har. Har de olika utbildningsnivån så lägg nivån efter den lägsta eleven och individundervisa de som kan lite mer. Krångla inte till det och gör det svårare än vad eleverna är färdiga för. Det hjälper dem inte framåt. Gör det hellre basic och avancera under lektionens gång om du ser att alla hänger med.
Mål & syfte
Lektionen skall ha ett syfte, ett mål. Det kanske inte uppnås av alla eleverna under lektionen men det skall finnas ett mål att sträva till. T.ex. halvhalt. Eleverna kanske inte kommer lära sig att göra korrekta halvhalter när allting är klart, men de skall ha förutsättningarna för det. Det skall veta vad en halvhalt är, vad syftet med en halvhalt är och hur man rider den. Sen tar det olika lång tid för alla att komma i mål men det är ju vägen dit som är viktigast. Ett tips är att skriva PM där du skriver upp vad lektionens syfte är, vilka övningar ni skall göra i framridningen, huvudövningen och avslutningen. Samt vad du som ridlärare skall tänka på. Då får du en välplanerad lektion.
Röd tråd
Lektionerna måste även ha en röd tråd. Jag planerar allting efter syftet av lektionen och där skall framridning och huvudövning från början till slut ha en röd tråd och göra så eleverna har alla förutsättningar för att uppnå ett bra resultat. Te.x halvhalt där framåtdrivande, förhållande och (alltid) sitsen är i fokus så skall eleverna från början när de skrittar på långtygel kontrollera sin sits, att framåtdrivande och förhållande hjälper fungerar med en renodlingsövning och övergångar. Detta är sedan förberedande för huvudövningen som kan vara ångraövning och tempoväxlingar i trav eller galopp. Allting skall hänga ihop från början till slut.
Språket
Språket är något som kan vara svårast att ändra på. Vi i Sverige har en tydlig mall på hur lektionsundervisning skall utföras och korrekta termer skall användas. Det kommer från militären och handlar om tydlighet. Kort och gott göra det så enkelt för ryttarna att förstå vad vi menar. Vi har bestämda korrekta termer som skall följas för exempelvis: Hjälper så som framåtdrivande, förhållande, ledande, sidförande osv. Sitsen så som skänklar, sätet osv. Ridvägar så som Vänd snett igenom, vänd rätt upp, volta osv. Korrekt uttal vid övergångar att ryttarna bryter av till trav och saktar av till skritt.
Jag har själv väldigt lätt för att säga ”Nu tar vi och kortar upp våra tyglar och skall nu vända snett igenom och byta varv” istället skall jag försöka tänka på just tydligheten och det väsentliga. ”Ta tyglarna och vänd snett igenom” Plocka bort vi – de är ju faktiskt inte du som ridlärare utan eleverna som skall utföra något. Man säger ta tyglarna, inte korta upp. Samt enbart vänd snett igenom då (med undantag för kanske första gångerna eleverna rider vägen) den vägen avser att man byter varv och det är det som är syftet med den. Man kan åka runt och höra på många ridlärare och tränare och hitta fel på språket och termer. Det viktigaste är att man försöker hålla sig till det vi i Sverige har bestämt och har ett system för men att även hitta sin egna stil där man bäst kan kommunicera med eleverna så de förstår.
Hästarnas hållbarhet
Hästarna skall hålla under flera lektioner, under många år. Därför är det även viktigt att det är ryttarna som får jobba och inte hästarna. Samt att ditt upplägg på lektionen inte sliter för mycket på dem. Variera rakt och böjt spår. Har du t.ex. mycket volt i framridningen bör huvudövningen innehålla någon form av rakt spår. Lägg in skrittpauser. Håll inte ett för högt tempo för länge. Här är det fingertoppskänsla. Låt eleverna få jobba med sina sitsar i skritt och göra t.ex ridvägar eller gymnastikövningar = hästarna gör minsta möjliga ansträngning medans eleverna får jobba. Värna om våra lektionshästar.
Kommunikation
Kommunicera med dina elever! Ha en dialog, fråga dem hur det känns, vad de vill och vad deras mål är? Har du genomgång, få dem engagerade genom repetitionsfrågor! Kommunicera även med hästarna, de kanske inte kan svara men ha alltid en överblick så att hästarna ser okej ut och nöjda med situationen. Feedback är ett måste för elevernas utveckling och jag brukar tänka 90% positiv och 10% konstruktiv kritik. Ge dem alltid något att ta med sig från lektionen, något som var bra och något de skall tänka på och arbeta med i framtiden.
På ridsportförbundets hemsida finns det jättebra böcker om just "att hålla lektion". Väl värt att investera i!
Som sagt, jag är ingen expert utan håller själv på att lära mig. Men detta är det jag brukar tänka på när jag skall hålla lektion. Sista saken att ta med är att ridning också är kul! Så med ett säkertförhållnings sätt – ha kul med dina elever!
ANNONS:
ANNONS: