17 maj 2011, 22:33

Inför muntlig syntes

Igår fick vi ämnena till den muntliga syntesen som vi har nästa måndag, som är själva slutklämmen på året. För att få gå upp och göra den krävs det att man är godkänd på alla examinationer, tentor och inlämningar. Dessutom måste man bli godkänd på den muntliga syntesen för att få börja årskurs 2.
Vi jobbar i grupper, får ett ämne som vi arbetar med under dagen, och sedan redovisar vi i tvärgrupper.
Ämnena är:
  • Framtida yrkesmöjligheter efter studier på Hippologprogrammet

  • Hur ska vi bredda ridsporten?

  • Framtida tävlingsmöjligheter inom olika discipliner för att minska godtycklighet respektive utöka tävlingsformer för de som inte vill tävla inom de traditionella disciplinerna. Möjligheter? För- och nackdelar?

  • Vilka aktörer finns inom hästnäringen och hur påverkar de? Positivt och negativt. Saknas någon och varför?

  • Säkerhet vid häst

  • Olika former för ridskoleverksamhet. Nytänkande?

  • Sommarbete. Vad bör beaktas?

  • Hästen i samhället

  • Faktorer som kan påverka hästens fysik/psyke.

  • Naturligt födosök och utfodring för prestation – hur kombinera det?

  • Avvänjning och naturligt beteende i stora och små besättningar – möjligheter och begränsningar

  • Utfodring,inhysning och beteendestörningar – samband och förebyggande åtgärder

  • Hingstars naturliga sociala beteende – hur tillgodose det i modern hästavel?

  • Inlärning hos häst – hästens möjligheter och begränsningar

  • Hästens sömn – mönster, behov och förutsättningar att tillgodose det

  • Vilka konflikter ser ni mellan tävlingssporten, etologer, djurrättsaktivister och samhället när det gäller etiska värderingar och tävling med häst? Och hur ska man lösa detta?

  • Helhetssyn på träning eller hur tränar man för optimal prestation och samtidigt bygger in förutsättningar för god hållbarhet.

  • Hästkiropraktiker, homeopater, hästtandläkare, equiterapeuter, massörer, sjukgymnaster, hästpratare med flera - behöver vi dem eller behöver de oss?

  • Hur motivera ridskoleelev/ryttare? Vilka undervisningsmetoder lämpar sig när, var och hur?




ANNONS: