10 okt 2023
Mitt internationella bränsle
Det är verkligen ett av mina mål att tävla internationellt.
Dels för att komma ut på resande fot med mina bästa vänner men också att mäta mig/oss med de andra nationerna och såklart känna andas njuta av hetluften och bli dömd av fler utländska domare. Sen är det så spännande att se nya tävlingsplatser och bo borta i buss.
Shit pommes frites vad allt kostar!
Foto: Privat - Dalgaards Dux & Marie framridning hemma på ridbanan, inför programridning MSV B
Förutom det sedvanlig, medlemskap vaccinering etc. dvs allt som krävs för att tävla i Sverige så behövs lite nytt!
Men först lite grundläggande från min planering innan jag ens kommit till skott att anmäla till själva tävlingen: Kom ihåg, denna blogg är inget regelverk utan det är min dagbok om min och hästarnas resa mot den internationella tävlingsbanan och allt mer mellan himmel och jord. Jag ska göra mitt bästa för att lägga in länkar, men kom ihåg att alltid alltid se TR, FEI regler, kontrollera med veterinärer eller ridsportförbundet. Jag kan skriva fel, jag kan ha uppfattat något på mitt sätt. Det är så mycket att hålla koll på....
- Chipmärkning och kontroll av chip: Vid min första ansökan så avslogs den pga min häst inte skulle ha vart chipmärkt. Men han var chipmärkt så jag fick skicka in pass på nytt efter ID kontroll.
- FEI-Pass till hästen. För att tävla internationellt måste hästen ha ett nytt pass till ett sk. FEI-pass. Det passet ansökte jag om på Svenska RF och det kom hem med rekommenderad post och jag löste ut det till en kostnad på 2700 kr.
Som jag förstått så är det passet giltigt i fyra år, och behöver därefter förnyas, för att få en ny stämpel. Lite osäker på kostnaden men det kan nog landa på ca 2 tkr.
Det vanliga passet ska vara instucket i det nya FEI passet.
Läs mer om FEI pass här
- Pass till mig. Jag som i princip aldrig kommer längre än Ullared eller inom TDBs kartgränser behövde EU kört eller pass. Jag valde att ansöka om pass.
- TDB. Sedan behöver både jag och min "FEI-häst" behöver FEI registrering/licens. Som jag ansökte om i TDB. Ny kostnad varje år.
Läs mer om FEI registrering av ryttare
- FEI vacc = En vaccinering till
Vaccinationsreglerna för att tävla internationellt är strängare än inom SWE. Viktigt att hålla koll på!
Läs mer om FEI vaccinationsregler
- Min gård eller där min häst är installad ska vara godkänd hos jordbruksverket - info se jordbruksverket!
- Chauffören: Kompetensbevis för hästtransportörer - Info finns hos Jordbruksverket.
Kurs krävs! Gäller både lastbil och släp.
Tänk på att kravet på vem som ska ha kompetensbevis skiljer sig åt inom EU. Det är främst tolkningen av vad som är privat och kommersiellt som ses olika.
Redan i Danmark krävs kompetensbevis OM du rider internationellt.
- YKB kan behövas
- Transportmedlet, godkänd för transport långa resor.
Man tittade bl.a. på: ventilation, hur man kan ge vatten till sin häst, att jag kan kontrollera vilken temperatur det är inne hos min häst.
Att jag har godkänd brandsläckare, kniv, att storleken på "boxen" är korrekt anpassad i förhållande till den pålle som ska resa. Att det är ljust tak, rätta skyltar, lutning på ramp, etc.
Man kan få fordonet godkänt för under eller över 8 timmar.
Jag planerar att byta buss. Ta C1 kort och kunna resa lite mer bekvämt under de långa passen. Även för att jag ska ha kök att tillgå då jag har en hel del allergier och intoleranser som gör det svårt att hitta ätbart åt mig på olika platser.
Idag på tävling så bor jag i min buss, har skapat ett compact living som fungerar fint! Men jag skulle behöva kunna just laga mat.
Men innan allt detta med hans pass och allt annat blev klart så har jag haft en låååååång resa med att få tag på alla intyg.
- Medicinska underlag : Min operationshistorik är lång och bred och många involverade läkare/docenter och professorer på Universitetssjukhus. MEN Allt ska samlas ihop olika dokument jag fick från förbundet. Flera vändor behövdes då intygen i mitt fall var komplicerat att få till. Inte bara en diagnos att få med. Diagnos ska beskrivas, symptom, vad händer, medicinering, etc.
Jag grät helt ärligt de 2 ggr jag missade att klassificeras internationellt pga. att läkarna inte fyllt i korrekt och långa handläggningstider och kommunikationsmissar. De 2 ggr skulle jag ha rest ner utan häst och klassats, men nu planerar jag in att tävla i samband med klassificering. Det gör det hela otroligt mer komplext såklart, men regler är regler så bara att tuta o köra!
Även här kan det se olika ut så bara för att jag har denna process betyder inte att någon annans är rätt eller fel. All information och allt stöd finns hos Ridsportförbundet :-).
Det ni läser här är min blogg utifrån mina tankar, känslor, upplevelser, utmaningar och såklart framgångar!
- Anti doping: JÄTTEVIKTIGT att hålla koll på vad äter min häst och vad stoppar jag i mig! I detta inkluderar såklart mediciner.
Det finns en "röd/grön" lista där kan du kontrollera om din medicin du äter är okej, dvs grönlistad eller röd. Då behöver du vidta åtgärder. Det finns information att läsa och personalen på Antidoping.se är jätterara! De har hjälpt mig massor.
Min gedigna lista är godkänd! SÅ skönt!
Läs mer om Röd-Grönalistan här
Läs mer om Anti doping här
Planen att vara redo att starta internationellt 2023 är i princip klar. Inte många steg kvar vilket känns oerhört skönt. Det har tagit energi, tid och pengar.
Jag och en av mina bästa vänner planerar som bäst att starta, resa iväg tillsammans med våra pållar. Hennes pålle är cool att resa med, min ena har inte accepterat att stå still så länge och kan bröta loss big time. Så min comfortzone är hotad ha ha. Stressmage delux att åka båt med honom .... Skämt och sido. Vi har en spännande resa framför oss.
- Hästens utrustning
Jag försöker att alltid kolla FEI regler i första hand, dels kan de ibland vara enklare att tolka. Men kom ihåg att man som ryttare alltid har ett eget ansvar att kontrollera utrustning etc. i TR, att säga att "jag har läst det i en blogg eller en artikel", det håller inte.
Foto: Privat - Dalgaards Dux & Marie mitt i en överstrykning MSV B
Tack för att ni tog er tid att läsa och kom ihåg att söka fram reglementet om ni vill källsöka, det jag skriver här är mina dagboksnötter som jag delar med mig till er
Kram på er!
ANNONS:
ANNONS: