27 april 2013, 20:50
RS i Eurohorse-paddocken
30 minutes of fame har riksanläggningarna i paddocken varje dag. Flyinge visar inridning enligt Flyinge-modellen, vi pratar ridlära och lösgjordhet, och Wången visar monté.
Hållbar träning är temat för våra 30 minuter, och hur vi rider våra hästar är en mycket viktig del av träningen för en hållbar häst. Vi vill ha en genomsläpplig häst som använder sin kropp på rätt sätt! I arbetet dit utgår vi ifrån utbildningsskalan, och under vår lilla demo har vi tagit upp något vi inte tycker att man kan ta upp nog mycket - lösgjordhet!
Själva definitionen på lösgjordhet är att hästen är fysiskt och psykiskt samarbetar villigt och följer ryttarens hjälper utan motstånd. Det är grundläggande för att hästen ska kunna röra sig på bästa sätt - annars motverkar spänningen rörelsen.
Foto; Anna Nyström
Det finns flera tecken på lösgjordhet som man kan titta efter - se på hästens blick, är den lugn, vaken, uppmärksam eller rädd? Öronspelet går att utläsa mycket av, eftersom de visar vart hästen riktar sitt fokus. Är det på omgivningen eller ryttaren?
När hästen rör sig tittar vi på ryggverksamheten, att den släpper fram rörelsen genom hela kroppen och inte fastnar i t ex en spänd rygg. När den spänner av kommer den att bära sin svans lätt, som då kommer pendla med i rörelsen. Att hästen frustar är också ett gott tecken på att den är avspänd.
I den fria skritten vill vi se att hästen vill sträcka halsen framåt – nedåt, och när ryttaren sedan tar tyglarna ska det ske mjukt och stegvis. I det här momentet kan vi utläsa mycket - både hur ryttaren agerar, och hur hästen reagerar. I ridhandboken heter det ju att "Hästen ska söka kontakt på bettet – ryttaren ska erbjuda den genom en mjuk, följsam, fri och stadig hand", och innebörden av det måste vi lära våra elever. Om vi försöker backa oss till stödet skapar vi ju istället spänning och hamnar i en återvändsgränd med hästen bakom våra hjälper, undvikandes en kontakt. På samma sätt riskerar hjälptyglar att ge ryttaren en falsk känsla av eftergift.
Vi vill lära våra elever att det handlar om att bygga upp ett förtroende och låta varje moment ta sin tid. När kontakten upprättats renodlar vi sedan hjälperna - använder dem en och en och kontrollerar effekten, innan vi successivt börjar lägga ihop dem.
Lösgjordhet jobbar vi med precis varje dag, varje ridpass, i varje rörelse - och den får aldrig gå förlorad! Inget arbete som görs på spänning är av värde. En psykiskt spänd häst lär sig dessutom ingenting, så man har mycket att vinna på att bygga förtroende och låta varje steg ta sin tid.
ANNONS:
ANNONS: