25 juni 2012, 10:33
Think outside the box
En sliten rad, men jag tycker att den stämmer i många sammanhang - inte minst när det gäller ridning och unghästutbildning.
Som jag skrivit vid flera tillfällen utgår jag alltid ifrån Flyingemodellen vid unghästutbildning, för den som inte vet ser den ut såhär:
Föl - 1 år
Lösdrift, gärna i kuperad terräng med naturliga hinder.
Utbildningsmoment:
Hantering på lösdrift. Lära sig stå still, bindas upp, ledas, lyfta hovar, vänjas
vid att ha gjord om magen (elastisk gjord). Lastas. Löshoppning i
grupp.
2 år
Lösdrift, gärna i kuperad terräng med naturliga hinder.
Utbildningsmoment:
Vänjas vid träns, tömkörning och inkörning.
2,5 - 3 år
Hästarna står uppstallade med möjlighet till daglig utevistelse i grupp med andra hästar.
Utbildningsmoment:
Sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning.
3 år
Utbildningsmoment:
Grundridning i grupp utomhus för kondition, hållbarhet och framåtbjudning. Förbereda hästen för treårstest, därefter betesgång.
3,5 år
Efter bete
Utbildningsmoment:
Fortsatt ridning i skog och mark med inhoppning på terränghinder för att skapa
en naturlig bjudning. Påbörja dressyrridning med syfte att skapa en bra
arbetsform och inhoppning på banhoppningshinder. Hästen skall kunna
ställa upp på stället och stå still vid upp/avsittning. Ren och
vägvinnande skritt på hängande tyglar i öppen form. Ridning på raka spår
samt vändningar under rörelse framåt. Galopp i fritt och naturligt
tempo med ryttaren i lätt sits. Perioden avslutas i nov-jan med
vintervila 5-6 veckor.
4 år
Utbildningsmoment:
Träning i syfte att befästa arbetsformen. Ren och vägvinnande skritt på tygeln, volter och vändningar. Skänkelvikning, halt och framridning. Ryggning. Vändningar
på framdelen. I trav längning på steget. Volter, vändningar samt
skänkelvikning. Halt från arbetstrav och framridning i arbetstrav.
Arbetsgalopp i ändamålsenlig form med förmåga att visa längning på
steget på fyrkantsspåret och volterna. Fattning av galopp från arbetstrav. Önskvärt att hästen kan gå i arbetsgalopp på
hängande tyglar utan att öka tempot. Hoppning på alla typer av banhoppningshinder motsvarande en hinderhöjd av 100 cm. Enkla
kombinationer, trav i bomserier och cavaletti.
5 år
Ung tävlingshäst.
Utbildningsmoment:
Stillastående på tygeln under kortare perioder, vändningar på fram- och bakdelen samt ökning och minskning av volten. Mellan- och ökad skritt. Arbets-,
mellan- och ökad trav. Skänkelvikning och öppna utan större krav på
samling. Arbets-, mellan- och ökad galopp. Fattningar och avbrott från
samtliga övriga gångarter samt förvänd galopp. Minskning och ökning av volten.
Hoppning motsvarande 120 cm.
6 år
Fortsatt träning mot målsättningen individuellt för respektive häst.
Modeller och mallar är för mig enbart referensramar att utgå ifrån, inget jag följer från punkt A till B utan att tänja på gränserna. Dels utifrån mina egna erfarenheter och värderingar men framför allt utifrån den individ som jag för tillfället arbetar och de aktuella förutsättningarna.
Alla mina tankar kring unghästutbildning, som till exempel att jag föredrar att ha en piskförare vid longering, utgår ifrån mallen men självklart är detta inget jag vidhåller av princip om det skulle visa sig vara en dålig idé. Just det exemplet bygger ju på att jag dels har en sidekick att lita till hundra procent på samt att hästen i fråga trivs med upplägget!
På samma sätt tänker jag vid all ridning egentligen, jag går in med en plan men försöker vara helt öppen för vad hästen har att säga om upplägget. För mig är det en självklarhet att jag och hästen ska ha ett gemensamt mål och inte att jag ska "vinna över hästen" eller "få den att göra som jag vill", då försvinner halva min vision av att uppnå en kentaurisk känsla tillsammans med min häst.
Efter ha lärt känna Loppan under vårt (snart) år tillsammans har jag förstått att hon är en otroligt arbetsvillig och lättlärd häst, men även lite osäker och obekväm med vissa nya och okända saker. Den kombinationen, en lite osäker arbetsmyra, bäddar för ett riktigt hårt bakslag om jag inte är tillräckligt känslig och lyhörd för signalerna. Därför kommer jag att ta det helt i Loppans takt under hösten och inte jäkta på, fortfarande med drömmålet att hon ska gå treårstestet i vår - men inte till vilket pris som helst!
ANNONS:
ANNONS: