Gästbloggen - Gästblogg: "Kostnader för att tävla internationellt"
MAR
11

Gästblogg: "Kostnader för att tävla internationellt"

OM GÄSTBLOGGEN
Dressyrryttaren Lina Dolk har flera gånger ridit i landslaget och driver i dag Dolk Dressage i Sörmland. Utöver att utbilda hästar siktar hon även på att rida mer internationellt med Biggles 1015 och Languedoc. I sin blogg berättar hon om vardagen och tävlingarna. Ett blogginlägg, om vad det kostar att tävla internationellt, har vi fått tillåtelse att publicera här på Hippson.
Till Linas blogg


Foto: Anna Edling
 
"Det är verkligen superkul att kunna tävla internationellt. Dels vill man mäta sig med de andra nationerna, dels känna av hetluften och bli dömd av fler utländska domare. Du måste tävla internationellt för att bli uttagen till EM, det  är oftast väldigt bra tävlingsplatser att besöka och det är roligt att se nya platser.
  
OCH, nej detta är inget ”tycka synd om mig-inlägg”, som några få personer får det hela till när man berättar om kostnaderna. Detta är exakt vad det kostar, jag vet att väldigt många vill veta vad en internationell resa kostar och allt runt det. Och ja, även om jag vet de ungefärliga kostnaderna inför varje resa så får man ändå magknip när man räknar ihop allt... Herrejösses vad allt kostar!
 
1. Pass. För att tävla internationellt måste hästen ha ett FEI-pass (ett till pass mot de vi har här i Sverige). Och att göra ett nytt FEI-pass kostar 2 700 kronor per häst. Passet gäller i fyra år, sedan måste det förnyas vart fjärde år, då kostar det 2 170 kronor per pass för att få en stämpel typ. Både Biggles och Dokkis pass ska sjävklart förnyas i år.
  
2. Licens för en klubb, 805 kronor.
  
3. Jag själv måste ha FEI-licens för att få tävla internationellt som kostar 3 545 kronor per år utöver min vanliga licens, man uppgraderar till FEI-licens i TDB.
  
4. Hästarna måste ha FEI-registrering som kostar 210 kronor per häst per år.
 
Dessa kostnader är alltså endast för att få ordning på pappersgörat först = 9 110 kronor blev det (!) för mig, Biggles och Dokki i endast licenser/pass detta år.
 
Sen, innan avresa, måste man göra ett hälsointyg (som jag skrev om innan resan). Vi tog ut Distriktsveterinärerna från Flen, denna otroligt enkla koll kostar cirka 1 200 kronor. Har inte fått fakturan ännu men det är vad det brukar gå på.
  
För att tävla internationellt ska hästarna även vaccineras varje halvår. Kostnad 700 kronor per häst i halvåret (har tagit ut veterinär hit, då jag har haft flera i stallet som ska vaccineras samtidigt) = 2 800 kronor per år för ”mina” två internationella hästar.

Nu till själva resan:

Uppstallning på resan = 800 kronor för två nätter.

Diesel: 5 000 kronor.

Båt: (Letar efter kvittot! Återkommer snart!)

Bro: 995 kronor enkel resa = 1 990 kronor.

Hotell på resan, två nätter = 1 980 kronor.
(Elin och jag bor oftast i lastbilen när vi reser, men det gick inte för sig med pappa på resan.)

Hotell Belgien måndag–söndag: 5 684 kronor.

Uppstallning/tävlingsanmälan: 4 282 kronor. Sen måste man köpa till spån under veckan. Jag kan inte packa med spån, eftersom jag åker liten lastbil och redan har all packning och hösilage med mig.

Men jag vann 5 086 kronor (Man blir inte rik på dessa tävlingar genom att placera sig, haha. Men man blir så klart väldigt tacksam för alla avdrag. Tacka vet jag Dressage Power och Lövsta Future Challenge...) så de pengarna drogs av för box/anmälan/spån. Så slutsumman blev 1 129 kronor att betala.
  
Kompetensbevis för hästtransportörer, för att få köra hästen. Det kostar 2 150 kronor för att göra denna utbildning på distans. Engångssumma och detta gäller tills nya förordningar kommer. Hoppas aldrig, hehe.
  
Sedan kostar så klart maten, jag äter inte direkt ute så här ofta hemma kan jag skriva under på. Och det var väldigt dyrt faktiskt i Belgien för maten.
 
OBS! Ni som reser utomlands måste även ha er lastbil godkänd för det. Ingen aning om vad det kostar att ta ut en kontrollant för detta, det gjorde bästa Horsepartner till min lastbil innan jag fick hem den. Jag har aldrig blivit stoppad för kontroll, men alla säger att Danmark är landet där det kan ställa till sig lätt, kanske många kontroller där? Vet inte.
  
Sen ska jag så klart betala Kristian för träningshjälp, boende och flyg. Men jag vill inte skriva ut priset här då jag har det mellan honom och mig. Har du fler hästar hemma måste du även få hjälp med dem. Jag valde att ställa Biggles på Ågesta och betala uppstallning och träning där eftersom Elin jobbar, hon hinner inte med allt ensam.
  
Pappa som inte är hemma och jobbar förlorar så klart också pengar på att vara med mig.
 
Och sjävklart är det LYX att kunna tävla internationellt och ingen som tvingar i väg mig, utan vi fixar detta på något konstigt vis = jobba otroligt mycket. Jag är väldigt tacksam att jag har kunnat göra det några gånger under mina år som ryttare. Långt ifrån alla har dessa möjligheter och att jag själv kan göra detta nu när jag är vuxen och ska få det hela att rulla runt är tack vare stipendiet. Jag hade inte haft råd annars att åka på fler internationella. Planen är ju att även åka till Danmark nu i april, men det är i alla fall nära.
  
Helt galet att vår ridsport ska vara så dyr. Tänk så många duktiga ryttare vi tappar på vägen för att ekonomin stoppar. Och så många sömnlösa nätter man ligger och grubblar på detta.
 
Mvh Lina"


Läst 91920 ggr





Fler inlägg

JUN
13

Hovslagaren: Tänk på brandrisken vid skoning!


Foto: Adobe Stock

OM DENNA GÄSTBLOGG
Bridget Uvemark är hovslagare, godkänd av Jordbruksverket. I texten nedan vill hon påminna häst- och stallägare om brandrisken vid skoning. Den 1 oktober 2017 trädde nya regler i kraft gällande "SBF HA-012:1 Hästskoning – heta arbeten". Läs mer om det här.

Hjälp oss hovslagare att informera hästägare om brandfara vid skoning

"Jag måste ha licensen 'Heta arbeten' för att få varmsko eller använda slip- eller svetsmaskiner i samband med skoning. Nu försöker jag göra rätt för att undvika en eventuell brand, men jag måste få stall- och hästägarna att ta sitt ansvar. Tyvärr är det mycket sällsynt att det finns särskild skoningsplats där hänsyn har tagits till just brandrisk. 
 
När jag kommer till en kund och parkerar är det ofta gammalt hö på marken och ibland till och med höbalar, torrt gräs och ogräs längs husvägg etcetera... Det här är otroligt obehagligt och ibland tvingar det mig att sko 'mindre perfekt' på grund av att jag inte kan slipa till exempel rätt längd på traktarmar eller fasa ur för sultryck.
Har en häst tunna hovväggar behövs det slipas bort ämne för att skon inte ska ligga utanför. Med andra ord: För att jag ska kunna sköta mitt jobb korrekt behöver jag kunna slipa och anpassa. Detta innebär 'heta arbeten' och kräver åtagande från både mig och stall- och hästägare.
 
Nu har brandskyddsföreningen anpassat 'heta arbeten' för oss hovslagare, vilket inte alls är svårt för stall- och hästägarna att följa. Det finns till och med fina informationsblad som ska sitta på stallväggen med allt som krävs. Jag har pratat med många av mina kunder men ändå så sker ingen förbättring, tyvärr. Jag skulle önska att alla försäkringsbolag går ut med detta till sina stallkunder och informerar om vad som händer om de inte följer dessa regler.
Om olyckan är framme är det inte bara stall och hästar som kan fara illa, som grädde på moset får stallägaren förhöjd självrisk upp till 500 000 kronor om den inte följer reglerna.
  
Nyligen skickade jag sms till alla dagens kunder, informerade om brandrisken och gav tips om vad de kunde göra. Bara EN kund tog det på allvar! I sms:et tipsade jag om att kratta rent minst 15 meter runt platsen där min bil kommer att stå samt att vattna ordentligt och lämna kvar vattenslangen.
    
Du som stallägare kan kontakta ditt försäkringsbolag för att reda ut hur din skoningsmiljö ser ut och om ni gör rätt enligt brandförsvarets regler. På brandfast.nu kan ni läsa mer om vilka regler som gäller.
  
/Bridget Uvemark"

Arkiv: Ställägaren har ansvar när hästen varmskos


Läst 6669 ggr Kommentarer Kommentera

JUN
11

Gästblogg: Tufft att verka när hovarna är torra


Foto: Privat och Adobe Stock

OM DENNA GÄSTBLOGG
Sofia ”Pella” Persson och Magnus Andersen driver ÅB Horse Event i Skåne. Verksamheten består bland annat av kurser och träningar inom olika ridgrenar, clinics och bed and box. Sofia och Magnus tillhör Skånska björnens riddare, de rider uppvisningar och tävlar i bland annat tornerspel samt i working equitation. I inlägget nedan berättar de hur de gör i sommarvärmen för att hjälpa hovslagaren.

Vårt tips i sommarvärmen – så hjälper du hovslagaren

"Det kan vara tufft för hovslagarna vid denna årstid, när hovarna är torra och hårda. För att bespara hovslagarna och deras verktyg att bli utslitna och för att hovarna ska kunna verkas lättare, då de jobbar med ett flertal hästar i vårt stall och flera hästar om dagen, så har vi hittat ett sätt som fungerar både för hästar och hovslagare.
  
Har du en extra uppbindningsplats så strö ut spån som du blötlägger rejält med myçket vatten.
Tio minuter (eller vad din hovslagare anser vara lämpligt för att hovarna ska bli mjuka) innan hovslagaren kommer kan du ställa upp din häst på spånet, så att hovarna blir fuktiga. Detta underlättar verkningen av hovarna och hjälper hovslagaren.
  
Du ställer sedan upp din häst på ordinarie uppbindningsplats för verkning eller skoning, utan att kratsa ur spånet som har packats i hovarna. Det gör hovslagaren vartefter verkning sker på respektive hov. Då det är cirka tio minuter kvar (eller vad din hovslagare anser vara lämpligt för att hovarna ska bli mjuka) till nästa häst är det bara att binda upp den hästen på platsen enligt löpande band-principen. Och hästarna tycker att det är svalt och skönt. Dela gärna detta tips för att hjälpa hovslagarna.

/ÅB Horse Event"


Läs mer:
Hovslagaren uppmanar: "Fukta gärna hovarna innan jag kommer"


Läst 26858 ggr Kommentarer Kommentera

JUN
05

Gästbloggen: Hovslagarens uppmaning i torkan


Foto: Adobe Stock och Privat

OM DENNA GÄSTBLOGG
Peter ”Peppe” Frosch är utbildad och examinerad på Hovslagarskolan i Skara, han har gesällbrev inom yrket samt har genom årens lopp fortbildat sig återkommande genom hovslagareföreningen. I ett inlägg på Facebook uppmanar han sina kunder att fukta hästarnas hovar så här i torkan. Hovarna blir nämligen betonghårda och hans jobb blir tuffare än vanligt. Vi har fått tillåtelse att låna hans viktiga text. Läs mer om ”Peppe” här

 
”Fukta gärna hovarna innan jag kommer”
  
Nu när det är så här fruktansvärt torrt
 torkar hästhovarna ut, de blir betonghårda och spricker. De går sönder och skorna kommer att sitta löst – klinga och klanga och ramla loss. Går hästarna i riktiga gräshagar brukar det dock inte bli problem.

Är hovarna betonghårda när jag kommer och ska sko så är det nästintill omöjligt för mig att göra ett bra jobb och det sliter otroligt mycket på mina fingrar, handleder, armbågar och axlar.
 Så innan jag kommer, se gärna till att fukta hovarna om de är torra.
  
Låt till exempel hästen stå med hovarna i hinkar med vatten eller linda fuktiga trasor eller liknande runt hovarna en halvtimme innan jag kommer, så kan jag utföra mitt jobb på bästa sätt. 
Ni kan även förebygga torra hovar genom att smörja hovväggarna med vanlig matolja, rapsolja med mera (en studie gjord på Ultuna visar att det funkar bäst). Det ska vara fleromättat fett utan tillsatser.
  
Låt bli alla konstiga hovpreparat som säljs i hästbutiker, de innehåller en massa skumma saker och är mycket dyrare. Är kronranden väldigt torr kan ni smörja den med någon fet salva typ Helosan, Idomin eller Vaselin.

Se även till att det är fuktigt runt vattenhålen/karen/kopparna i hagarna. Ha heller inte för torrt i boxen. 
Låt däremot inte hästen stå i vatten dagligen och spola inte hovarna för ofta, för då riskerar ni att laka ur hästens naturliga skydd och hoven och kronranden blir ännu torrare. Är hovarna elastiska och fina så blir både hovis och häst glada!

/Peppe


Läst 72302 ggr Kommentarer Kommentera

Till startsidan för Gästbloggen »



Gästbloggen

Här får ni hänga med inbjudna gästbloggare på äventyr runt om i världen. Dessutom blir det ett och annat nedslag i den svenska bloggosfären.

Välj annan husblogg

Välj husblogg


Lisen Välj
Portugal-bloggen Välj
Pether Markne Välj
Stalldrömmar Välj
Therese Välj
Redaktionen Välj
Kajsa Boström Välj
Hippologbloggen Välj
Avelsbloggen Välj
Gästblogg: Avel Välj
Saras vardag Välj
Veterinärbloggen Välj
Hästskötarbloggen Välj
Gästbloggen

stäng

Här får ni hänga med inbjudna gästbloggare på äventyr runt om i världen. Dessutom blir det ett och annat nedslag i den svenska bloggosfären.

Till bloggen


Inbjudens senaste




Arkiv

Galleriet på Hippson Market

Populärt hos Granngården

Husbloggare

GCT i Cascais

Portugal-bloggen

Vilken dag!

Saras vardag

Till Husbloggarna