Therese

Jag måste börja med att lägga in den här filmen på lejonhanen som vi såg en av dagarna. Det var mäktigt att se en så stor hane i det fria, och även lite läskigt, vi var ju så nära!!!

Vilket djur!
Sista morgonen och vid frukosten på lodgen så såg vi sex lejon som gick på andra sidan floden. Två hanar och fyra honor. Vilken start på dagen!
Vi åkte sedan runt i parken, fast det känns inte som att man är i en park, det är så storslaget och vackert så det känns som att vara i en annan värld! Ruaha National park är lika stort som Skåne gånger två till ytan.

Vi skulle sedan flyga från Ruaha vid lunch, så vi körde safari hela vägen till flygfältet. Jag räknade nästan minuter, för jag ville att tiden skulle krypa fram, jag ville inte åka därifrån, hade gärna stannat längre!

Hade kunnat åka runt såhär i veckor kändes det som!

Underbara djur!

Flygplanet som flög oss till Zanzibar och vidare till ön Pemba!

Hejdå Ruaha!

Vi flög ut över Tanzanias kust...

....och in över Pemba Island!

Framme på Pemba Paradise, det första hotellet vi bodde på.

Solnedgång på stranden!

Läst 35718 ggr Kommentarer Kommentera
FEB
2019

De två följande dagarna hade vi heldags safari. Vi gick upp strax före sju på morgonen och frukost var det halv åtta. Runt halv nio åkte vi iväg på safari, och kom tillbaka runt kl fem på eftermiddagen. Man kunde välja om man ville dela upp dagen i två safari, och då äta lunch på lodgen. Eller så är man ute och åker hela dagen och äter picknick lunch ute på savannen/steppen. Vi valde heldags safari, för då åkte man iväg längre bort och vem vill inte se så mycket som möjligt att djur och natur!

Vi såg så mycket djur, det var helt fantastiskt! Här kommer bilder!

Impalor så vi mycket av. De lever tillsammans i stora flockar. Så vackra!

Jättestor elefanthane. De uppskattade att han väger runt fem ton och var 40 år gammal!

Så vacker natur!

Elefant!

Giraff som låg och vilade!

Här åt vi picknick lunch en av dagarna!

En stor elefantfamilj, kolla den lilla söta bebisen!

Vår bil!

Björn och en av våra guider.

Gissa om jag var glad, vilken dröm att åka runt och se alla djur i deras naturliga miljö!

Det var mitt emellan två regnperioder nu i Tanzania. De har två kortare. Så därför var det grönt och frodigt nu när vi var där. Under regnperioden är hela floden fylld med vatten, nu var det bara lite!

Kudu, Afrikas näst största Antilop.

Vi såg mycket giraffer.

Massor av flodhästar!

Babian!

Så nära en lejonhane som låg i skuggan och svalkade sig!

Zebror!

Elefanter som badade!

Lejonhonor!

Grusvägar och vacker natur.

Solen börjar gå ner.

På kvällarna satt vi vid lägerelden en stund och pratade om dagens safari innan vi åt middag!

Läst 35509 ggr Kommentarer Kommentera

Första natten på safarit blev en upplevelse i "skräck", med flodhästarna som regissörer!
Innan middagen så satt vi på vår altan och tittade på en stor flodhäst som badade i floden precis framför oss, vilken syn!

Vi hade ätit en god middag och sedan gått tillbaka till hyddan med massajen. Vi konstaterade att det var så mörkt på kvällen/natten, som man hört att det är. Sen alla ljud från alla nattdjur, det var annorlunda. Klockan halv elva stängdes elen av så då var det slut på läsningen i boken, det blev kolsvart! Vi hade solcellslampor vid sängen men det var inte så stark ljus från dem. Vi låg och lyssnade på alla ljud och somnade till slut. Några timmar senare, runt fyra på morgonen vaknade vi båda, skräckslagna av tuggande ljud utanför vår hydda!!! Tänk er att ligga i en säng, innanför myggnät, i en hydda i vildmarken i Afrika, med fönster som endast hade myggnät och du hör massa stampande och tuggande ljud några meter från din säng!!!! Vi låg som två stela pinnar och försökte förstå vad fasiken det var som lät. Efter en stund började det lukta färskt gräs i hela hyddan, det var alltså flodhästarna som stod runt vår hydda och åt gräs!!! Vi vågade inte tända någon mobillampa, vem vet vad de skulle göra då! En flodhäst på tre ton bara några meter från sängen, med en stenvägg med myggnätsfönster mellan oss! Inte för att jag tror att de hade pressat sig in i fönstergluggen, men just då, i mörkret, så kändes det som att de kommer komma in i hyddan!!!
Dessa tuggande ljud, deras trampande runt hyddan, lukten av gräs, sen var det en av dem som sprang förbi utanför, då gungade nästan sängen. Den flodhästen sprang ner och hoppade ner i floden, så det plaskade från floden också!!!
Vilken natt, helt galet!!! Vi förstod nu varför massajerna alltid skulle gå tillsammans med oss.....

Vi var tvungna att filma så man ser hur nära de faktiskt var på natten!

Kändes tryggt att gå med massajen på morgonen!!!

Bild på en flodhäst vi såg ute på steppen, han hade ett eget vattenhål mitt i ingenstans! De är så stora!!!

Läst 37169 ggr Kommentarer Kommentera

Hej på er alla och välkomna till en tillbakablick på Björns och min resa till AFRIKA och landet Tanzania. Vi har varit borta i två veckor och kom hem igår, så nu tänkte jag skriva om vår resa i några inlägg.
Det här är den bästa resa vi gjort, det var helt fantastiskt! Det har alltid vart en dröm för mig att åka på safari och se alla djuren. Nu gjorde vi det! Verkligheten var dessutom bättre än drömmen!
Vår resa började med flyg från Linköping till Amsterdam. Vidare till Nairobi i Kenya och sedan sista flyget till Dar Es Salaam i Tanzania. Första dagen var vi i Dar Es Salaam innan vi skulle flyga ut till RUAHA National Park där vi skulle på safari. Den parken ligger i södra Tanzania.

Vi flög ut till parken, det tog ca 1,5 timme.

Landat i parken, vilken känsla! Det var varmt och en förväntansfull känsla!

Det var Björn, jag och tre svenskar till som skulle till Ruaha River Lodge. Vi blev mottagna av våra två guider som vi åkte med under tiden på safarit. Äventyret började direkt när vi var påväg att landa, det stod både elefanter och zebror bredvid landningsbanan och så sprang det vildsvin framför flygplanet precis när vi skulle landa!

När våra väskor var packade i Land Rovern så började resan ut till lodgen där vi skulle bo. Det tog 45 minuter, 45 minuter av spänning, äventyr och att bara försöka förstå att nu var vi verkligen här!!!
Det dök upp djur överallt, en stor elefanthane såg vi direkt vid landningsbanan. Sen såg vi Impalor, de var alltid i flock, så vackra. Även giraffer såg vi.

Här har vi precis kommit fram till lodgen.

När vi kom fram till lodgen så blev vi välkomnade av ägaren och så åt vi lunch med en helt fantastisk utsikt över dalen och floden. Där nere i floden var det massor av flodhästar. Så redan vid första lunchen var jag så glad och nöjd med resan, när den knappt börjat!

Här bodde vi, Ruaha River Lodge. Utsikt från lunchstället. Man ser taket på några av hyddorna där vi bodde!

Efter lunchen gick vi ner till våra hyddor. Vi hade en masaj som visade oss vägen och alltid gick tillsammans med oss när vi var på lodgen och gick mellan hyddorna och restaurangen. Det här ligger ju mitt ute i Afrikas vildmark så det var djur runt omkring, därför fick vi inte gå ensamma, Masajen skulle alltid gå med oss för vår säkerhet.

Vår "livvakt" Masajen!

Vi fick vår "hydda" och det var jättefint! Hyddorna ligger nere vid floden så vi hade en flodhäst bara några meter från vår altan!
Vi fick installera oss och sedan åkte vi ut på eftermiddags safari i några timmar, då såg vi både babianer, krokodiler och flodhästar!

Våra fantastiskt duktiga guider!

Björn, jag, vår guide. Eva, Tomas och Christina. som också kom från Sverige. Vi hade jätteroligt och trevligt tillsammans under våra dagar på safari!
T

illbaka på lodgen till kvällen och då blev det middag. Varje kväll var det trerätters, så god mat!

Sen var det natt och sova i säng med myggnät runt! Väldigt speciellt att sova ute i vildmarken med alla ljud från djuren. Sen hade de bara el en timme på morgonen från kl sex till sju, samt på kvällen kl 18:30 till 22:30. Ingen WIFI, men rinnande vatten, dusch och riktig toa! Så det var rätt lyxigt att kliva ut i vildmarkens lugn!
I nästa inlägg får ni läsa om Björns och min "skräcknatt" och mer safari!

Läst 24241 ggr Kommentarer Kommentera

Therese Nyman driver ett kombinerat utbildnings – och tävlingsstall med inriktning mot hoppning.

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.