Paradressyr – bakom kulisserna - Konsten att leda sig själv

Idag är det fredag, för många innebär det att komma hem, mysa på olika sätt. 
För mig är det dagen då jag och mina hästar har vilat klart för stunden. 
Vad gör ni under erat fredagsmys?

Det händer ganska mycket runt mig just nu så jag fokuserar på en sak i taget. Det 
Jag ska satsa på mig själv och mitt och mina partners välbefinnande. 
Men varför är det så svårt att göra det? 
En del tror jag är att vi många är uppkopplade på sociala medier nästan 24-7 på bott och ont. Vi ser saker, tar intryck av, lärdom av, kritiserar etc etc.
Jag läste igår ett underbart inlägg som en Silvferbjälke la upp - alltså det är så träffande många gånger. Och just detta inlägg fångade mitt fokus lite sådär extra. 
Det handlar om att vara just om att vara närvarande. Läs själv, mycket bra tycker i alla fall jag! 

Utmaning: Vart ska jag börja? 
Hur lär man sig att se sitt eget värde?  Hur vet man vad nästa steg är för att steg för steg i lagom takt komma framåt?

Det tog mig år att negativa tankar om mig själv för att inse att jag behöver faktiskt hjälp att trassla ut mitt garnnystan. 
För att nå dit krävdes det att vara på botten, att såkallat landa och erkänna för mig själv att jag behöver hjälp att reda ut saker. 
SÅ mina vägar korsades av mentala coachen Christina Bolander. En guldgåva och jag kommer att vara henne evigt tacksam för att hon orkat med mitt eviga trasslande och att hon efter någon minut insåg att HJÄLP hennes hjärna är ju full av måsten.... 

Hur gör jag för att ta mig vidare (Kontakten med Christina)
Vilka delar ska jag börja med (Jag har ju så mycket hela tiden att jag håller andan o kör)
Vad kommer min omgivning att säga (tex sociala medier, går jag ur normen av att inte passa in...)
Hur vet jag ens att det kommer fungera (kontrollbehov)


Jag minns Christinas lugna varma röst: Jag vet vilka steg du behöver ta, hur vi ska göra göra för att det ska fungera, jag finns vid din sida.

Jag har nu några förhållningssätt jag har lärt mig från min menatal coahch att förhålla mig till som jag tänkte dela med mig av till er: 
- Tillåta mig att må bra, vid negativa röster, tankar, så ställer jag mig frågan högt till mig själv.. tex ÄR JAG SÄMST???? Svaret blir högst troligt nej. osv. 
Livet är inte att härda ut i det evigt snurrande ekorrhjulet. 
För att skapa mervärde för mig så har jag kommit till insikt att jag behöver: 
1. Inse vad jag värderar att satsa på för att utveckla mina styrkor, färdigheter och bibehålla min drivkraft, livsgnista. 
2. Ta steget ATT GÖRA, ta små steg, lite i taget OCH se positivt på NU ÄR DET ÄR KLART! Just den lilla saken är i alla fall  för mig otroooooligt lätt att förbise. 
Ex... Åh Marie du o Dux kom ju 2:a i första klassen på SM 2023 
Jag: Tack - jorå jag hade tur alla de andra hade inte turen på sin sida
Sen är det inte mer med det. Men här behöver jag göra en backspegelreflektion och faktiskt se vad var det som gick bra, varför fick vi en 8 på den ökade traven just där o då, hur red jag, vad var det för underlag osv
Jag delar numera ned ett program i delmål. Målet behöver vara reallistiskt och nåbart, accepterat av mig men också i samspel med min partner. Har jag 2 partners så är det 2 olika individer vilket då innebär 2 acceptanser med var och en av dem.

Delar med mig förenklad bild vart jag är just nu: 

Dux
- skrittas igång, skritt med fokus på djup och låg med en fin genomsläpplighet i ryggen.
- Sadel är omvärmd och den ska formas in under tiden. 
- Passa in hans handgjorda bett som ska passa just hans lilla söta pussmun och vara godkänt för tävling - Bombers!
- Anmäld till årets första tävling.

Romeo
- Joggas igång, passa in lite nya bett, vi ska testa att gå från tredelat till tvådelat. 
- Anmäld till årets första tävling.

Jag
-
Hålla fokus på vart vi ska, vem jag är och vad som fungerar för mig och oss och hålla fast vi det. 
- Vara i bubblan 
- När jag är med mina partners (hästarna) så ska jag var närvarande dem. Jag ska fokusera på dem, släppa mobil och sociala medier. Filma i all ära, men sen på kvällen i soffan kan jag ägna mig åt sociala medier. 
- Jag filmar inte själv i mer än skritt ibland med en fin bakgrund, men jag kommer inte tumma på säkerheten att filma i andra gångarter. En olycka händer så lätt. Ja må vara för överförsiktig, men en jag har ett brett konsekvenstänk och jag är mån om de alla runt omkring mig. Den stunden jag är med hästarna är deras kvalitetstid och det är då vi bygger tillit skapar förtroende och de läser av alla mina energier. Alltså hästarna... vad skulle vi göra utan dem? 
- Hitta en lagom nivå där min hälsa och träning lirar ihop.

 

Tack för idag och kom ihåg att just Du är bäst på att vara just Du! 
Du har tagit dig dit du är idag och det är grymt jobbat! 

Kram på er!


Läst 4919 ggr



Fler inlägg

Att skritta sig i form!

När mina hästar arbetar så är det väldigt mycket skrittarbete, självklart andra gångarter med. Men merparten kvalitetsarbete lägger jag i skritt.
Att skritta kan man enligt mig inte göra för mycket av! 
En aktiv skritt är lösgörande, samlande och stärkande. Variera skritten i tempo, form genom att länga och korta formen och steget, sidvärts, rygga och bak- och framdelsvändningar, och faktiskt även påbörja att trampa på stället. 

Skritt är något som lätt kan bli en transportsträcka under tävling. Därför försöker jag att ha skritt uppdelat i aktiv skritt och ledig skritt, dvs. han får gå o spana lite på sånt han tycker är intressant osv. Ledig tid för huvudet. 
Det är inte att förväxla med ökad skritt eller lång tygel i ett pass. Utan om jag känner att nu är det läge för lite hjärnvila då får de ha det. Sen är det dax för jobb, då förbereder jag för jobb igen, och då ska det vara fokuserat. 
Tror ni förstår vad jag menar. Jag kan jämföra de med att sitta vid datorn eller att lyssna aktivt under en tid, sen är det hälsosamt för hjärnan med en mental paus. 

En bra övning för att hitta innerbak är att rida en "slarvis". Det är en förhastad skänkelvikning  med huvudet mot väggen. Den hjälper också till att hitta stödet på yttertygel. 
Om du vill läsa mer om Slarvis så finns den här i Hippsons supernyttiga samling av övningar. Sök på Anne-Carin Klinge Sporrong så kommer slarvisövning upp!
Slarvis kan man göra i alla gångarter, och för att stämma av emellanåt så rider jag rakt fram och känner vart jag har hans bakben. Det är så häftig känsla för jag tycker att det går att känna hur de verkligen sätter in baken under mig och lyfter upp frampartiet med en härlig bärighet över ryggen. 

Det var veckans ridtips från mig!

Jag har i tidigare inlägg skrivit lite om det tabubelagda ämnet inkontinens, vilket gav mig så fina meddelanden på mitt instagramkonto - Tack :-)
Många lider i det tysta. 
För er som vill läsa lite mer, om klimakteriet och inkontinens så kolla in denna: Snippipedia 


Men hur är det med stomi då?
Är det någon av er läsare som har stomi/påse på magen OCH ryttare?
Skicka gärna ett pm till mig om hur du upplever ditt liv i sadeln. Utmaningar och fördomar - vad som!
Jag vill gärna veta mer och kanske få ihop ett intressant blogginlägg med din hjälp! Du får självklart vara anonym!

Det finns ju så mycket bra produkter på marknaden och jag fann under en googling en stomigördel, som med fördel kan matchas ihop med en stomitrosa/kalsong.

Kollektionen kallas stödunderkläder. Underkläderna ser precis ut som vanligt men de är kanske aningen högre i midjan. Stomigördel var ju riktigt smart! 
Vid intensiv träning så håller den din stomi säkert på plats och även förebygger ett ev läckage. Gördeln kan användas under natten, vid bad, myspys stunder (om man vill dölja eller inte riskera att skava). 
Här är ett ex på Stomigördel och underkläder

Tänk att något så naturligt som kroppsvätskor av dess olika slag kan vara så tabubelagt... 
Ca 43 000 i Sverige har stomi och 10% av kvinnor runt 40 lider av inkontinens.

Kram på er!


Läst 7231 ggr Kommentarer Kommentera

Artros drabbar alla, även våra nära intill oss. Det är rent av sorgligt att inte ha den vanliga kraften och muskelstyrkan kvar. Och det är många i den drabbades omgivning som behöver ha förståelse och acceptans för vad som fungerar och utmaning.

Artros är förenklat beskrivet en ledsjukdom som innebär nedbrytning av ledbrosk. Det är vanligt med ledsmärta och funktionsnedsättning. Artros kan påverka vilken led som helst i kroppen, men det är oftast knän, höfter, händer och rygg som drabbas. När ledbrosket som är ett skyddande lagret gradvis bryts ner, så leder det till smärta, svullnad och nedsatt rörlighet. Det kan också leda till benpålagringar och förändringar i ledkapseln.

Artros är vanligtvis åldersrelaterat, och risken för att utveckla denna sjukdom ökar med åldern. Andra faktorer som kan öka risken för artros inkluderar ärftlighet, övervikt, ledskador och överansträngning av lederna. Just överansträngning och komplikation från mina tidigare skador gäller för mig. 

Symptom på artros kan inkludera smärta, stelhet, svullnad och minskad rörlighet i de påverkade lederna. Diagnos ställs vanligtvis genom fysisk undersökning, röntgen och ultraljud. Behandling för artros fokuseras ofta på att lindra smärta och förbättra ledens funktion. Det kan också innefatta livsstilsförändringar, fysisk terapi, smärtstillande medel och ibland kirurgiska ingrepp beroende på svårighetsgraden av artrosen.

Häromdagen intervjuades jag för en artikel om just artros och allmänt stall och ridning. Jag gav mina tips och ideér på hur jag försöker att underlätta min vardag så gått det går. Denna tidpunkt på året är verkligen inte en period jag är tillfreds med, artrosen fullkomligt äter upp mina leder. 
- Tryckavlastade "torgvantar"
- Skenor 
- Värme
- Mjuk skön handkräm
- Mjuk massage
- Värmevantar
- Medicin
- Gelhandtag på så mycket det går

Det är svårt att knoppa, de sista gångerna så har jag flätat dagen innan med en flätgel som ger lite stadga. Sen syr jag dem, försöker att få sju stycken, bulliga svulstiga knoppar. Då trär jag igenom nål och tråd längst ned och fäster vid snodden. Sen tar jag nålen från framsidan, undertill emot mankammen och trär igenom den några varv fram och tillbaka. Klart!

Det finns massor med olika information på nätet att läsa och här är ett förslag där du enkelt kan se och läsa lite mer vart ex. artros kan sitta: www.artros.se, bilden är hämtad från den sidan. 


Läst 10029 ggr Kommentarer Kommentera
JAN
15
2024

Jag vill i detta inlägg börja med att önska dig Vignir - tack för allt du bidragit med inom islandshästvärlden. 
Du var en fantastisk förebild med otroliga hästar och du var alltid själv glad och positiv med härliga energier!
Det är en legend som för alltid kommer att finnas med oss. 
Ikväll tänder jag ett ljus för att hedra minnet av dig. 

Vila i frid 

.

2024-01-14

Första gången jag red igenom vårat kürprogram som jag hoppas att vi får möjlighet att rida på SM. 

Jag lägger upp några bilder från passet. 
Är lite klurigt men otroligt roligt och verkligen en DRÖM att få rida det!
Vi tragglar på hemma, vår ridbana är helt okej att hålla igång. Men just nu är det stora snödrivor längs ena kortsidan. 
Jag lyckades med bedriften att jobba båda hästarna lite lätt både lördag och söndag. Det var otroligt glada och nöjda killar. 

Just nu får båda grabbarna jobba med samma kür men påsikt kommer de ha varsin men superhärlig musik på dem!

Kram på er!


Läst 8703 ggr Kommentarer Kommentera

Till startsidan för Paradressyr – bakom kulisserna »



Här hittar du alla våra husbloggare

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.