Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Hoppning

Publicerad: 2017-12-06

Svårighetsgrad: Medel | Bas

Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Favorit i repris: Denna ridövning återpublicerar vi 2019-02-11, alltså en vecka efter att Irma Karlsson blivit klar för världscupfinal i Göteborg. Det ligger i detaljerna – ta del av hennes lärdomar nedan.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Irma Karlsson, som tog SM-guld i hoppning i somras, delar med sig av en övning som kan varieras på många sätt.

Tipstack till: Irma Karlsson
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
  
– Den här uppställningen hinder funkar bra både för äldre och yngre hästar, säger svenska utomhusmästaren i hoppning, Irma Karlsson.
Hon fortsätter:
– Man får alltid samma avsprångspunkt på mitten och övningen ger bra styrketräning.
Hos Irma står hindren ofta uppe i just den här konstellationen.
– Vi använder den mycket på träning.
Utmaningen är att få en jämn rytm genom hela övningen.
– Ryttaren ska göra så lite som möjligt och hästen ska ligga kvar i en jämn rytm. Det skapar styrka och man får öva på rakriktning.
Men hur får man till rytmen?
– Egentligen genom att göra så lite som möjligt och genom att störa sin häst så lite det bara går. Hästen ska vara framme och lyssna – framåt, i sidled och bakåt. Klarar du det funkar rytmen så småningom.
– Börja med att hästen är i bjudning, plus att den ska lyssna tillbaka. Klarar din häst av den här övningen bra kommer den att vara stark och kommer att gå i rytm också, säger Irma.

Bygg så här:
Bygg tre hinder på en rak linje. Välj om du vill ha 14 eller 17,5 meter mellan hindren. Bygg räcken i ändarna och oxer i mitten.
  
Gör så här:
Börja lågt, 40 till 50 centimeter, och inled med att hoppa hindren på ett extra antal galoppsprång. Alltså fyra språng om du har 14 meter och fem språng om du har 17,5 meter. Om du har en mer rutinerad häst, lägg till ytterligare ett extra galoppsprång.
– Även en unghäst kan lägga in ett extra språng om du hoppar väldigt lågt, säger Irma.
Du kan också höja upp till din tävlingshöjd och rida ett språng mindre, alltså tre språng på 14 och fyra på 17,5 meter.
En häst som kan mer kan också få testa två väldigt låga räcken medan du höjer hindret på mitten lite mer.
– Man kan även hålla hindret på mitten lågt och höja räckena, då blir hindret på mitten som en lydnadskoll. Höjer du på mitten blir de andra hindren lydnadskollen, säger Irma.
Även om du höjer oxern kan du rida med de kortare sprången. Likaså om du höjer bara räckena och låter oxern vara låg.

Syfte:
Att bygga styrka och få till en bra rytm.
   
Svårighetsgrad:
Bas till medel.
    
Tänk på:
Stör hästen så lite som möjligt.

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Irma Karlsson.
Bor: I Hörby.
Utbildning inom hästvärlden:
”Ingen alls egentligen, jag har pluggat naturvetenskap. Och så har jag jobbat med hästar på heltid sedan drygt fem år tillbaka.”
Roligast med att vara tävlingsryttare:
”Det är nog hela livet runt omkring. Man åker runt mellan olika tävlingar, får uppleva mycket och se bra ryttare.
Läs mer: Sök på ”Irma Karlsson official sports person” på Facebook.
 
Foto (höger): Tomas Holcbecher

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
413 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.



Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.



Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.



Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.



Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

Uppdaterad 2019-10-21: Artikeln publicerades ursprungligen år 2018. Hippson väljer att återpublicera artikeln som en favorit i repris.

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.



Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.



Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.



Dressyr | 2017-12-21 | Bas
Carl Hedins ögonöppnande ridövning: ”Håll din egen clinic”

Dressyrryttaren Carl Hedin bjuder på en övning i att fokusera – genom att du ska hålla din egen clinic och föreläsa för dig själv.



Hoppning | 2017-11-11 | Medel | Bas
Träna banhoppning à la "Steffi" på Grevlunda

Träningsbanorna på Peder och Lisen Bratt Fredricsons Grevlundagården behöver inte vara långa och massiva, men de används flitigt.
– Vi tävlar ju på banor så det är där vi ska vara bra, säger beridaren Stephanie "Steffi" Holmén.


Sida: första  föregående 1 2 3 4 5 ... 42 nästa  sista