Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Hoppning

Publicerad: 2017-12-06

Svårighetsgrad: Medel | Bas

Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Favorit i repris: Denna ridövning återpublicerar vi 2019-02-11, alltså en vecka efter att Irma Karlsson blivit klar för världscupfinal i Göteborg. Det ligger i detaljerna – ta del av hennes lärdomar nedan.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Irma Karlsson, som tog SM-guld i hoppning i somras, delar med sig av en övning som kan varieras på många sätt.

Tipstack till: Irma Karlsson
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
  
– Den här uppställningen hinder funkar bra både för äldre och yngre hästar, säger svenska utomhusmästaren i hoppning, Irma Karlsson.
Hon fortsätter:
– Man får alltid samma avsprångspunkt på mitten och övningen ger bra styrketräning.
Hos Irma står hindren ofta uppe i just den här konstellationen.
– Vi använder den mycket på träning.
Utmaningen är att få en jämn rytm genom hela övningen.
– Ryttaren ska göra så lite som möjligt och hästen ska ligga kvar i en jämn rytm. Det skapar styrka och man får öva på rakriktning.
Men hur får man till rytmen?
– Egentligen genom att göra så lite som möjligt och genom att störa sin häst så lite det bara går. Hästen ska vara framme och lyssna – framåt, i sidled och bakåt. Klarar du det funkar rytmen så småningom.
– Börja med att hästen är i bjudning, plus att den ska lyssna tillbaka. Klarar din häst av den här övningen bra kommer den att vara stark och kommer att gå i rytm också, säger Irma.

Bygg så här:
Bygg tre hinder på en rak linje. Välj om du vill ha 14 eller 17,5 meter mellan hindren. Bygg räcken i ändarna och oxer i mitten.
  
Gör så här:
Börja lågt, 40 till 50 centimeter, och inled med att hoppa hindren på ett extra antal galoppsprång. Alltså fyra språng om du har 14 meter och fem språng om du har 17,5 meter. Om du har en mer rutinerad häst, lägg till ytterligare ett extra galoppsprång.
– Även en unghäst kan lägga in ett extra språng om du hoppar väldigt lågt, säger Irma.
Du kan också höja upp till din tävlingshöjd och rida ett språng mindre, alltså tre språng på 14 och fyra på 17,5 meter.
En häst som kan mer kan också få testa två väldigt låga räcken medan du höjer hindret på mitten lite mer.
– Man kan även hålla hindret på mitten lågt och höja räckena, då blir hindret på mitten som en lydnadskoll. Höjer du på mitten blir de andra hindren lydnadskollen, säger Irma.
Även om du höjer oxern kan du rida med de kortare sprången. Likaså om du höjer bara räckena och låter oxern vara låg.

Syfte:
Att bygga styrka och få till en bra rytm.
   
Svårighetsgrad:
Bas till medel.
    
Tänk på:
Stör hästen så lite som möjligt.

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Irma Karlsson.
Bor: I Hörby.
Utbildning inom hästvärlden:
”Ingen alls egentligen, jag har pluggat naturvetenskap. Och så har jag jobbat med hästar på heltid sedan drygt fem år tillbaka.”
Roligast med att vara tävlingsryttare:
”Det är nog hela livet runt omkring. Man åker runt mellan olika tävlingar, får uppleva mycket och se bra ryttare.
Läs mer: Sök på ”Irma Karlsson official sports person” på Facebook.
 
Foto (höger): Tomas Holcbecher

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning