Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Markarbete | Dressyr

Publicerad: 2018-08-02

Svårighetsgrad: Bas

Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Men missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.

Tipstack till: Susanne Widner
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson 
  
Att använda fyra bommar är idealiskt, menar ridläraren Susanne Widner.
– Ofta orkar man inte bära fram fler. Är ni sex–sju stycken i en grupp kan man bära, men mina elever rider ofta en och en. Jag älskar de här fyra bommarna, de är ett tema hos mig, säger Susanne.
  
Går att rida på stallplanen
Förutom att det är lite att bära fram finns en annan fördel med veckans övning.
– Det går att lägga ut bommarna på stallplanen om man inte har ridbana eller ridhus. Jag vill att det ska vara enkelt, inte att man ska säga ”jag har ingen paddock”. Du kan till och med lägga ut staketstolpar om du inte har bommar.
Men den främsta fördelen med övningen är att den musklar hästarna, säger Susanne.
– Ridningen över bommarna är väldigt uppbyggande. Hästen måste bli kroppsmedveten och du känner om din häst är i balans.
  
Rid mer i svåra varvet
Susanne har inte samma åsikt som en del andra tränare när det gäller vilket varv man ska rida mer i.
– För mig gäller att man ska ta lite mer i det svåra varvet*, tills hästen blir liksidig. En del säger att man ska rida mer i det enkla varvet, så att hästen tycker att det är roligt. Men då blir inte hästen lika i sina sidor.
Susanne har jobbat som ridlärare och tränare i 29 år och den här övningen är en klar favorit.
– Den funkar även med orutinerade ryttare och barn, det är perfekt att lägga ut bommar i olika färger och att sedan be dem rida till den röda, till den gröna, och så vidare. De lär sig svänga och stanna, samt höger och vänster.
  
Har ett gym-tänk
Susanne jobbar efter gym-tänket: Att göra en övning under ett visst antal repetitioner, sedan vila och göra om.
– Tänk på intervallerna. Gör "mycket" tills hästen släpper efter och bestäm alltid ett intervall. Gå ut och erbjud återhämtning.
Att återhämta kan innebära allt från skritt på lång tygel till galopp.
– Har man gjort skrittjobb kan hästen må bra av galopp och har den gjort ett galoppjobb kan den behöva sträcka på halsen. Tänk att du ska göra något annat än det du har gjort i övningen när du jobbade hästen.
Speciellt viktigt med återhämtning är det för en häst med dålig kondition. Tänk på att försöka hitta rätt intervall, alltså hur många gånger du ska göra en övning.
– Där har du hemligheten i hur hästen blir stark – intervallarbete med vila emellan.
  
Gör så här
Börja rida övningen på halvlånga tyglar i skritt. Hästen ska söka balans. Driv inte på den utan läs av hur den utför övningen.
Rid blommönstret fyra varv, räkna att du gått över 16 bommar. Gå sedan ut och gör något annat. Gör detta fem gånger.
Det är viktigt att övergång och byte av ny väg till bom sker på mitten, lägger du långa avstånd mellan bommarna blir övningen lättare.
  
A. 
Tänk dig två åttvolter över bommarna, byt varv i mitten och ta bommen på andra sidan, en åttvolt klar. Sedan rider du in på mitten, byter varv och gör en ny åttvolt över de två andra bommarna. Detta bildar ett mönster som liknar en blomma.
Om du har svårare åt ett varv, ta en extra volt på den bommen. Då blir det uppbyggande med lite mer volter åt det svåra hållet. Ett liksidigt ekipage kan växla varv hela tiden. Övningen rids främst i skritt och trav, den är svårare i galopp.
  
B. 
Nu rider du ett nytt mönster (se skiss B ovan), som rids i samma varv. Bara högervarv eller bara vänstervarv. Denna övning rids i skritt, trav och galopp. Ta några varv extra om ni har ett svårare varv att rida i, en liksidig ryttare och häst tar lika många upprepningar i vardera varvet.
När du rider övningen i galopp kan du antingen göra galoppombyte eller övergång till ny gångart.
– Då kommer du åt både åttvolter och övergångar. De problem som brukar uppstå är antingen att hästen inte svarar så snabbt framåt, eller så blir det typ som i dressyren – hästen stannar efter bokstaven. "Långsamma" hästar blir snabbare av den här övningen, starka hästar mer uppmärksamma, säger Susanne.


* Vilket varv är det svåra?
Du kan testa vilket varv som är det ”svåra” genom att rida på en volt. I volterna ska hästen korta sin innersida. Åt höger jobbar den alltså med korta muskler i höger sida medan den sträcker ut vänstersidans muskulatur. I vänster varv på volten kortar hästen sin vänstersida och sträcker sin högra yttersida.
Faller hästen in åt höger i högervarvet är den högerstark och har en svag vänstersida.
– Man märker det på att hästen har en mjuk och "vek" innersida i vänster varv, medan den faller inåt i högervarvet. Jag skulle tro att 80 procent av hästarna är högerstarka, säger Susanne.
Om hästen faller in åt höger ska du alltså stärka vänstersidan, rida upp hästen på vänster så att den slutar att falla inåt och därmed blir starkare på ytter. Det hjälper alltså inte att dra i innertygeln. 
I det svaga varvet är det viktigt att hästen inte förböjer sig, var noga med att det inre bakbenet verkligen är på plats under kroppen.

Syfte:
Styrka och lösgjordhet. Är dessutom en lydnadsövning.

Svårighetsgrad:
Bas.

Tänk på:
– Om hästen är med på noterna och gör något innan du har gett hjälpen, ja men klappa den då. Vad gör det om hästen skrittar något steg före? Man vill ju få hästen med sig, inte att den ska streta emot, säger Susanne.

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Susanne Widner.
Bor: I Västerås.
Utbildning inom hästvärlden: Ridlärarutbildningar på Valla folkhögskola och på Strömsholm. Har arbetat 15 år som instruktör på ridskolor och har gått fortbildningskurser för instruktörer.
Jobbar som: Tränare i uppbyggande arbete för dig som har egen häst. Föredrag i målsättning och träningsprogram. Gör även träningsprogram för hästar som har varit konvalescenter, i samråd med veterinär.
Roligast med att vara tränare: "Att min träningsfilosofi fungerar på så många olika ryttare och hästar, i olika discipliner. När mina elever jobbar målmedvetet med uppbyggande arbete och når sina mål. Jag vill att mina duktigare ryttare har en tränare till för att få specifik träning inom sin tävlingsgren. Här jobbar vi som ett team."
Läs mer på: www.susannewidner.com
Har skrivit: Boken "Uppbyggande träning och uppbyggande ridövningar".

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
394 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.

Kommentarer


Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Kommentarer


Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.

Kommentarer


Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.

Kommentarer


Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Kommentarer


Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.

Kommentarer


Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.

Kommentarer


Dressyr | 2017-12-21 | Bas
Carl Hedins ögonöppnande ridövning: ”Håll din egen clinic”

Dressyrryttaren Carl Hedin bjuder på en övning i att fokusera – genom att du ska hålla din egen clinic och föreläsa för dig själv.

Kommentarer


Hoppning | 2017-12-06 | Medel | Bas
Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Irma Karlsson, som tog SM-guld i hoppning i somras, delar med sig av en övning som kan varieras på många sätt.

Kommentarer

Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market

Populärt hos Granngården

Husbloggare

Tvådagars kurs och Hööks Cup

Saras vardag

Gästblogg: Höbristen får katastrofala följder – dags att påverka

Gästbloggen

Vad hände med stallet???

Stalldrömmar

Till Husbloggarna