Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Markarbete | Dressyr

Publicerad: 2018-11-14

Svårighetsgrad: Bas

Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Styrketräning i form av övergångar har vi tipsats om förut. Men Susanne Widner tar konceptet till nya höjder, i och med att hon jobbar med intervaller i styrketräningen.

Tipstack till: Susanne Widner
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson 
  
– Övergångar och bommar tränar hästens styrka och ryttarens samverkan mellan framåtdrivande och förhållande hjälper, säger ridläraren Susanne Widner.
Den här övningen ger ridbarhet, att hästen följer signalerna och lyssnar.
– Man tränar ryttarkänslan. Du ska kunna komma i galopp, sakta av och komma fram i en annan gångart, säger Susanne.
  
Ger snabba resultat
Hon menar att sådan här styrketräning ger superbra effekt.
– Det blir snabbt men samtidigt långsiktigt resultat om du gör övningen regelbundet en gång i veckan. Tio övergångar med fem upprepningar blir 50 övergångar på ett pass. Musklerna jobbar och hästen är inte "på lederna", vilket är bra. För det är ju musklerna som ska jobba. Annars skadas hästen, jag behöver bara säga kotledsinflammation. Och det kommer mer och mer rygghästar, ryttare tränar sämre och har för bråttom. Många hästar går på bogarna och är sänkta i sin rygg, anser Susanne.
  
Tänk intervaller
Men nästan alla tränare pratar ju om övergångar? Susanne gillar att ta med hur människor tänker när de tränar på gym.
– Bestäm alltid ett intervall. Då vet du hur många bommar du ska passera och sedan kan du göra något annat. Gärna något som inte liknar det du tränar på under själva övningen.
Veckans övning är lätt för en väldresserad häst, säger Susanne.
– Men om den är oliksidig blir det svårt. Rid lite mer i det ”svåra”* varvet, så tränar du upp den sidan.

Gör så här
Du kan själv bestämma om bommarna ska ligga på ett fyrkantsspår eller på ett mindre spår (se skisserna). Börja med att växla mellan skritt och trav: Bom ett i skritt, bom två i trav, bom tre i trav och bom fyra i skritt. Sedan går det att variera i all oändlighet. Här kommer några exempel:
   
Basic – trava bommen, skritta några steg, trava nästa bom, och så vidare. Du kan även jobba i trav mellan bommarna och rida över dem i skritt.
 
Medel – kom över i galopp, trava några steg, ny fattning. Alla bommar tas under galoppen.
  
Variation – ta en bom i trav och nästa i galopp.

Gymnastikhinder – Lägg upp låga hinder och variera mellan att hoppa i trav och i galopp.


* Vilket varv är det svåra?
Du kan testa vilket varv som är det ”svåra” genom att rida en volt. I volterna ska hästen korta sin innersida. Åt höger jobbar den alltså med korta muskler i höger sida medan den sträcker ut vänstersidans muskulatur. I vänster varv på volten kortar hästen sin vänstersida och sträcker sin högra yttersida.
Faller den in åt höger i högervarvet är hästen högerstark och har en svag vänstersida.
– Man märker det på att hästen har en mjuk och "vek" innersida i vänster varv, medan den faller inåt i högervarvet. Jag skulle tro att 80 procent av hästarna är högerstarka, säger Susanne.
Om hästen faller in åt höger ska du alltså stärka vänstersidan, rida upp hästen på vänster så att den slutar att falla inåt och därmed blir starkare på yttersidan. Det hjälper alltså inte att dra i innertygeln. I det svaga varvet är det viktigt att hästen inte förböjer sig, var noga med att det inre bakbenet verkligen är på plats under den. 

Syfte:
Övergångar bygger upp "dragspelet" i bakbenets leder. Hästen måste sakta av och vara på sin bakdel, den kan inte gå på bogarna.

Svårighetsgrad:
Bas.

Tänk på:
Glöm inte att vila mellan intervallerna.

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Susanne Widner.
Bor: I Västerås.
Utbildning inom hästvärlden: Ridlärarutbildningar på Valla folkhögskola och på Strömsholm. Har arbetat 15 år som instruktör på ridskolor, har gått fortbildningskurser för instruktörer.
Jobbar som: Tränare i uppbyggande arbete för dig som har egen häst. Föredrag i målsättning och träningsprogram. Gör även träningsprogram för hästar som har varit konvalescenter, i samråd med veterinär.
Roligast med att vara tränare: "Att min träningsfilosofi fungerar på så många olika ryttare och hästar, i olika discipliner. När mina elever jobbar målmedvetet med uppbyggande arbete och når sina mål. Jag vill att mina duktigare ryttare har en tränare till för att få specifik träning inom sin tävlingsgren. Här jobbar vi som ett team."
Läs mer på: www.susannewidner.com
Har skrivit: Boken "Uppbyggande träning och uppbyggande ridövningar".

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
395 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Men missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.

Kommentarer


Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Kommentarer


Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.

Kommentarer


Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.

Kommentarer


Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Kommentarer


Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.

Kommentarer


Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.

Kommentarer


Dressyr | 2017-12-21 | Bas
Carl Hedins ögonöppnande ridövning: ”Håll din egen clinic”

Dressyrryttaren Carl Hedin bjuder på en övning i att fokusera – genom att du ska hålla din egen clinic och föreläsa för dig själv.

Kommentarer

Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market

Husbloggare

Pigga hästar

Saras vardag

Vilket avslut på tävlingssäsongen 2018!

Therese

Duktiga småpojkar och julkänsla

Portugal-bloggen

Till Husbloggarna