Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Markarbete

Publicerad: 2018-07-31

Svårighetsgrad: Medel

Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Tipstack till: E-G Haking
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
  
– Vi vet att det är för mycket skador på hästarna. Jag skulle vilja säga att det rids för lite. Tränas hästarna för att göra två starter per dag, eller är det bara på tävlingsdagen du sitter upp två gånger? Proffsen rider på morgonen, trimmar och lösgör, och hoppar sedan på eftermiddagen, säger E-G Haking.
Han förklarar att det inte är alla ”proffshästar” som går varje dag under ett meeting.
– Men jag ser alltför många hobbyryttare på meetings som kan göra både fyra och sex starter. Och jag ifrågasätter om hästarna är rustade för det.
E-G får ofta höra när han håller kurs att ”min häst kan inte gå så mycket, jag ska tävla till helgen”.
– Och så ska den gå två klasser per dag. Det är klart att det blir skador på hästarna.
  
Träna som du tävlar
Hakings recept är att träna hästen lika hårt som den ska tävlas.
– Om man ska göra flera starter på en dag måste man kunna rida flera gånger även när man tränar. Mer lösgörande arbete, fler uppsittningar och fokus på varje övning,
Det där med fokus på varje övning ligger E-G varmt om hjärtat. Det handlar delvis om att våga rida samma övning om och om igen.
– Jag hör många som har tagit en övning från exempelvis Hippson, men sedan forcerar de fram övningen. Jag skulle vilja ha ett kvalitetstänk, att man kvalitetshöjer arbetet med varje övning så att man kan checka av hur det har gått.
Ett tips för att undvika skador är att värma upp ordentligt, vilket E-G utvecklar här nedan.
  
Gör så här
– Jag låter ofta ryttarna värma upp själva i tio minuter. Då får de känna av hästarna och får lite värme i kroppen på dem. Ryttarna kan stämma av sitsen och sedan kan man börja jobba, säger E-G.
Efter detta är det nästan alltid en specifik favoritövning som gäller. Den inkluderar alla gångarter, plus skänkelvikning med mera. Rid gärna övningen – du hittar den här.
Sedan är en bra övning kavaletti på volt (se skissen ovan). Du kan börja med fem bommar varav två är upphöjda på lägsta kavalettihöjd (tvåan och fyran ska vara upphöjda). Så småningom kan du lägga till så att det totalt blir sju bommar, varav tre är upphöjda. I mitten ska avståndet vara ungefär 1,20 meter för stor häst.
  
Ska inte kännas svårt
Börja alltid i det lätta varvet, som oftast är vänstervarvet där högertygeln är yttertygel, och inled i skritt. Kom i lugn skritt – men med energi. Hästen ska acceptera bettet och får inte springa ifrån dig.
– Tänk lite spansk skritt så blir benlyften höga och med energi. Kontakten mellan gas och broms, den tajmingen vill jag utveckla hela tiden och stämma av. För att höja nivån måste man kunna korta steglängden. Korta på ytter, hästen ska vara eftergiven i innersidan, instruerar E-G.
Kom sedan i trav. Var noga med vägen, om du vill gå mitt på bommarna ska du komma ur serien mitt på dem också.
– Sitt inte till över bommarna utan låt hästen få bruka sin rygg. De blir väldigt höga över kavaletti i traven efter att ha samlat sig så i skritten. Börjar ryttaren rida lätt inne i kavalettin förstör man det fina arbetet. Jag rekommenderar att du står upp för att inte påverka ryggverksamheten.
  
Undvik obalans i sitsen
Börja att stå upp i god tid, kanske fem–sex steg innan. Detta så att hästen får känna in ryttarens balans och position, och sedan kan ta sig an bommarna.
– Om ryttaren rider lätt ända fram till kavalettin blir det ofta att han eller hon kastar fram överlivet och gör en viktfördelning in på första bommen. Då får hästen ta hand om en obalanserad ryttare, plus bommarna.
Byt varv regelbundet – och rid i både skritt och trav.

Syfte:
Att få en mer liksidig häst och bättre framridning.
  
Svårighetsgrad:
Medel.
  
Tänk på:
Försök att kontrollera din högerhand (om du är högerhänt), så att du inte blir för stark eller ”meckar” med den.


FAKTA OM TRÄNAREN

Namn: E-G Haking (Foto här till höger: Mikael Sjöberg).
Bor: Utanför Stockholm, i skärgården.
Utbildning inom hästvärlden: B-tränare i hoppning. Även utbildad på elittränarprogrammet på Bosön.
Jobbar som:
Tränare.
Roligast med att vara tränare: "Att se utvecklingen, man får tydlig feedback. Och att hjälpa ryttare att ta sig över 'de svarta hålen', det är roligt! Ju äldre jag blir desto bättre blir jag på att verbalt förklara att svackor är en del av processen. Det är också roligt att jag nu är inne på generationen 'barnbarn till gamla ryttare'. Jag brinner även för att utveckla ridningen med nya tekniska och mentala hjälpmedel, att vara innovativ inom ridsporten."
Läs mer på: www.haking.se

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
400 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | 2019-06-14 | Bas
Få hästen att förstå och acceptera din "bubbla"

Har du en häst som gärna hoppar upp i knäet på dig när den blir rädd? Är den ouppmärksam på ditt kroppsspråk? Det kan du komma till rätta med i den här övningen från Sophie Linde, som driver eget företag som hästtränare.



Dressyr | 2019-05-17 | Medel
Samla hästen – med galopp ur bakdelsvändning

Galopp ur bakdelsvändning hjälper till med samlingen och kan göras på olika sätt. Denna vecka delar tränaren Suvi Räsänen med sig av några roliga varianter.



Dressyr | 2019-04-03 | Medel
Träna Grand Prix-dressyr fast i "slowmotion"

När tränaren Suvi Räsänen skulle rida Intermediaire upptäckte hon att det var svårt att hitta linjerna. Därför tycker hon att vi kan börja rida piruetter i skritt, för att öva inför framtiden.



Dressyr | 2019-01-12 | Medel | Avancerat
Utmana dig själv – rid öppna på kvartslinjen och diagonalen

Det kan ge en hel del att rida gamla invanda rörelser på nya spår. Det menar hippologen Suvi Räsänen, som tipsar om öppna längs med diagonalen.



Markarbete | Dressyr | 2018-12-30 | Bas | Medel
Varva bommar i trav och galopp – för en vaknare häst

Vill du ha en piggare, mer alert häst? Prova då dressyrtränaren Anna Dufvas fiffiga bomövning.



Markarbete | Dressyr | 2018-11-14 | Bas
Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Styrketräning i form av övergångar har vi tipsats om förut. Men Susanne Widner tar konceptet till nya höjder, i och med att hon jobbar med intervaller i styrketräningen.



Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.



Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.


Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista