Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Markarbete | Dressyr

Publicerad: 2018-08-10

Svårighetsgrad: Bas

Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.

Tipstack till: Susanne Widner
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson 
  
– Denna övning kan ridas på så många olika sätt. Jag ger tre olika varianter beroende på om du vill träna raka spår, böjda spår eller koordination, säger Susanne Widner som är ridlärare och tränare.
Hon menar att det är bättre att göra en övning per pass, så att hästen är med. Och det går inte att rida så här krävande styrkeövningar varje pass.
– Nej, man kan inte rida med det här uppbyggande tänket varje dag i veckan, två dagar per vecka är max.
Susanne menar att det ska bli lite mjölksyra under hennes ”gympass”.
 
Skaffa ditt eget träningssystem
– Jag är inte ”the one and only”. Det är viktigt att man har ett bra team och även tränar specifikt i den gren man eventuellt tävlar i. Dressyrryttare gör sitt övriga dagar, hoppryttare gör sitt. Det behövs också tid för återhämtning, säger hon.
En önskan från Susanne är att hennes övningar ska vara återkommande när man tränar hemma.
– Varje måndag styrketränar jag min häst, till exempel. Det blir det bästa resultatet, att ha en bestämd dag i veckan.
  
Ryttaren = hästens PT
För att fortsätta på gym-liknelserna menar Susanne att ryttaren ska vara sin hästs tränare, alla de dagar han eller hon inte rider för ridtränaren.
– Men det är svårt. Vi tränare vet vad vi gör, men det finns de som bara är ute och galopperar i vänster galopp och det är ju nedbrytande, höger sida blir svag och vänster blir trött.
En fälla är att man rider i det varv som känns bäst när man rider utan tränare.
– Men du ska tänka på att hästen ska bli bra i båda sidor. Om det är hoppning måste du hoppa fler språng i det varv som känns sämre, eller stärka med dressyr och markarbete.
Susanne blir extra glad när hennes elever har anammat tankesättet.
– En av mina elever sa att när hon kände att höger galopp inte var bra så tog hon en högergalopp, saktade av, tog en vänstergalopp och avslutade med en längre högergalopp. Då har man gjort en styrkeövning, man har tänkt på liksidigheten.
  
Gör så här
  
Övning A: Styrka
Rid rakt fram över två bommar i taget i skritt, trav eller galopp. Du kan välja att växla varv varje gång eller att stanna kvar i ursprungsvarvet (och växla sedan).

Övning B: Balans och koordination
Rid ett sicksack-mönster. Var noga med att rida åt båda hållen i skritt. Lägg in fler intervaller åt det svåra hållet.
  
Övning C: Styrka
Lägg volter i hörnen, enkla volter eller åttvolter. Börja i skritt. Övningen kan ridas i trav på en välbalanserad häst. Rid i båda varven.

Syfte:
Styrketränings- och koordinationsövning.

Svårighetsgrad:
Bas.

Tänk på:
Rid något mer i det ”svåra”* varvet om ni har ett sådant.
  
* Vilket varv är det svåra?
Du kan testa vilket varv som är det ”svåra” genom att rida på en volt. I volterna ska hästen korta sin innersida. Åt höger jobbar den alltså med korta muskler i höger sida medan den sträcker ut vänstersidans muskulatur. I vänster varv på volten kortar hästen sin vänstersida och sträcker sin högra yttersida.
Faller hästen in åt höger i högervarvet är den högerstark och har en svag vänstersida.
– Man märker det på att hästen har en mjuk och "vek" innersida i vänster varv, medan den faller inåt i högervarvet. Jag skulle tro att 80 procent av hästarna är högerstarka, säger Susanne.
Om hästen faller in åt höger ska du alltså stärka vänstersidan, rida upp hästen på vänster så att den slutar att falla inåt och därmed blir starkare på ytter. Det hjälper alltså inte att dra i innertygeln. 
I det svaga varvet är det viktigt att hästen inte förböjer sig, var noga med att det inre bakbenet verkligen är på plats under kroppen.

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Susanne Widner.
Bor: I Västerås.
Utbildning inom hästvärlden: Ridlärarutbildningar på Valla folkhögskola och på Strömsholm. Har arbetat 15 år som instruktör på ridskolor och har gått fortbildningskurser för instruktörer.
Jobbar som: Tränare i uppbyggande arbete för dig som har egen häst. Föredrag i målsättning och träningsprogram. Gör även träningsprogram för hästar som har varit konvalescenter, i samråd med veterinär.
Roligast med att vara tränare: "Att min träningsfilosofi fungerar på så många olika ryttare och hästar, i olika discipliner. När mina elever jobbar målmedvetet med uppbyggande arbete och når sina mål. Jag vill att mina duktigare ryttare har en tränare till för att få specifik träning inom sin tävlingsgren. Här jobbar vi som ett team."
Läs mer på: www.susannewidner.com
Har skrivit: Boken "Uppbyggande träning och uppbyggande ridövningar".

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
394 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Men missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.

Kommentarer


Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Kommentarer


Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.

Kommentarer


Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.

Kommentarer


Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Kommentarer


Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.

Kommentarer


Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.

Kommentarer


Dressyr | 2017-12-21 | Bas
Carl Hedins ögonöppnande ridövning: ”Håll din egen clinic”

Dressyrryttaren Carl Hedin bjuder på en övning i att fokusera – genom att du ska hålla din egen clinic och föreläsa för dig själv.

Kommentarer


Hoppning | 2017-12-06 | Medel | Bas
Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Irma Karlsson, som tog SM-guld i hoppning i somras, delar med sig av en övning som kan varieras på många sätt.

Kommentarer

Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market

Husbloggare

Ridlära rakt av skulle jag säga.

Kajsa Boström

WOW, vilken helg!

Therese

Lidköping

Saras vardag

Till Husbloggarna