Hinderserie som tränar din sits och balans

Hoppning

Publicerad: 2005-11-15

Svårighetsgrad: Bas

Hinderserie som tränar din sits och balans

Den här hoppövningen är bra gymnastik för hästen samtidigt som den tränar ryttarens sits, följsamhet och balans. Hinderhöjden har ingen större betydelse, det viktigaste är att ryttaren koncentrerar sig på hur han eller hon rider före och efter hindren, samt på sin sits.
 
Övningen består dels av en serie på medellinjen, dels av två fristående hinder (se skiss). Serien börjar med en travbom och två studshinder. Mellan travbommen och det första hindret ska det vara cirka 2 till 2,20 meter. Mellan de båda studshindren, som byggs som saxar, ska det vara ungefär 3,30 meter. Från studsen till det sista stigsprånget i serien ska det vara mellan 6,50 och 7 meter (ett galoppsprång). Avstånden måste självklart anpassas efter hinderhöjd, hästens storlek och galopp.

 

Anridning i trav
Värm upp hästen som vanligt. Hoppa därefter fram på ett hinder i taget. Börja med travbommen och det första studshindret. Anridningen sker i trav, men du ska landa i galopp. Lägg därefter till ett hinder i taget tills du hoppar hela serien. Sedan kan du hoppa de båda fristående hindren ett i taget.
Själva övningen går ut på att du byter varv i stort sett varje gång. Börja exempelvis i vänster varv, rid in i serien i en frisk men inte överilad trav, och bestäm dig redan innan du kommer fram till serien för vilken galopp du ska landa i efteråt. Om du har någon med dig kan du berätta högt för honom eller henne åt vilket håll du tänker vända, så går det inte att ”fuska”.
När du hoppar över sista hindret i serien gäller det att trampa lite i stigbygeln för den galopp du vill att hästen ska landa i. Du får dock inte påverka hästen så mycket att den vänder direkt efter hindret, du ska rida rakt fram ända tills du når kortsidan. Skulle du landa i fel galopp, bryt snabbt av till trav och fatta på nytt.

Växla varv
Bibehåll galoppen. Strax före kortsidan vänder du åt det håll du bestämt dig för. Rid i en mjuk båge mot det av de fristående hindren som ligger på den närmsta diagonalen. Hoppa hindret och bryt av till trav när du når långsidan. Rid in i serien igen, men försök denna gång att landa i den andra galoppen och hoppa så småningom det andra fristående hindret.
Hoppa igenom övningen ett par gånger tills du känner dig nöjd med dig själv och din häst. Sluta när det går bra och fortsätt inte så länge att hästen blir trött eller uttråkad. Tänk på att bibehålla ett jämt och kontrollerat tempo genom hela övningen. Du själv ska vara väl med i sprången utan att hoppa före, och blicken ska hela tiden vila på nästa utmaning i övningen, inte på det hinder du just nu hoppar.

Lämplig för unghästar?
Lämplig för unghästen, här kan avståndet behöva ändras. Den väldigt unga hästen bör inte för tidigt hoppa studs och serier, den kan lätt tappa bjudning. När du börja med studs och serier, börja alltid i trav och lågt så att hästen tar sig igenom. Använd med fördel infångare. Välj bort studsen och ha bara ett kryss till stigsprånget, vilket är mer inbjudande för unghästen och ett el två galoppsprång till stigsprång, kontrollera avståndet.

Tips!
Avstånd som passar bra är travbom 2,3-2,5m till kryss, mellan studsen 3,0-3,2m beroende om det är unghäst el utomhus, ett galoppsprång till ett stigsprång med kryss i framkant 5,5m el vanligt stigsprång 6,0m. Galoppera direkt efter serien.
De enkla hindren kan göras så att de går att hoppa från båda håll. Här kan övningen utvecklas och bli svårare med att direkt efter serien rida på oxern el räcket, sök på avståndstabell för antal galoppsprång. Eller att man först rider på ett enkelhinder, saktar av till trav på långsidan, hoppar serien, fortsätter i galopp hoppar nästa enkelhinder, saktar av till trav på nästa långsida, hoppar serien. Viktigt när du hoppar serier att du är så stilla på hästen som du kan vara, låt hästen arbeta med hindren. För val av galopp, trampa ned i stigbygeln men vik inte överlivet, här är det lätt att man hjälper till för mycket som ryttare och balansen blir fel.

 

Ann Kristin Yngve

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
413 ridövningar listade i datumordning
Dressyr | 2020-03-20 | Bas
Bygg lösgjordhet och styrka med serpentinbågar

Serpentinbågar med volter och övergångar är en övning som passar från unghäst till Grand Prix. Allt du behöver göra är att anpassa svårighetsgraden, C-tränaren och ridläraren Emma Byström tipsar om en övning hon använder dagligen.



Markarbete | 2020-02-21 | Bas
Bygg styrka med lekfull markarbetsövning – oavsett ekipagets inriktning

Lek fram din hästs styrka med den här markarbetsövningen på serpentinbågar. C-tränaren och ridläraren Emma Byströms matnyttiga övning passar såväl hopp- som dressyrhästen.



Dressyr | 2020-02-06 | Bas
Bra basövning för liksidighet och lösgjordhet – som kan anpassas upp till Grand Prix

C-tränaren och ridläraren Emma Byström tipsar om en bra basövning, som kan anpassas efter hästens och ryttarens utbildningsnivå. Hörnpasseringar, diagonaler och en volt ger en lösgjord och liksidig häst.



Dressyr | 2020-01-11 | Medel
Få kontroll på skritten med nyttig övning

Hitta balans, takt och bjudning hos hästen med hjälp av Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés skrittövning. Genom att rida på en volt får du kontroll på hästens yttersida och hittar ramen.



Dressyr | 2019-12-26 | Medel
Galoppövning med övergångar – nyttig oavsett disciplin

Bli mer rakriktad som ryttare i sadeln, samtidigt som hästens självbärighet och balans förbättras. Grand Prix-ryttaren Malin Rinné bjuder på en nyttig övning som passar alla ekipage oavsett gren.



Dressyr | 2019-12-19 | Medel
Få hästen mellan hjälperna med en fiffig trappövning

Kom till bättre ridning med din innerskänkel till yttertygeln, genom att rida öppnor och diagonalslutor som i en trappa. Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés ridövning ger dessutom såväl en lydig som välgymnastiserad och elastisk häst.



Dressyr | 2019-12-13 | Medel
Längre bomserie får (dressyr-)hästen på bakbenen

Med Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés bomövning formas hästarna till att självmant ta mer vikt på sina bakben. Detta utan att du som ryttare behöver lägga dig i.
– Bommarna gör att det kommer av sig själv, säger hon.



Dressyr | 2019-11-26 | Medel
Bommar för bättre hörnpasseringar: ”Lika viktigt att rakrikta som att runda”

När Nina Hofmann Küppers tränade hoppryttare i Tyskland var hon ibland tvungen att slänga in bommar i övningen, för att fånga deras fokus. En sådan övning delar Nina med sig av här – perfekt även för dressyrryttare eftersom det handlar om hörnpasseringar.



Markarbete | Dressyr | 2019-11-15 | Medel
Fixa bättre kadens i traven med bommar

För att lära yngre (men även äldre) hästar att vänta på signaler kan du använda bommar. Hur det går till delar Grand Prix-ryttaren Nina Hofmann Küppers med sig av.



Markarbete | Dressyr | 2019-10-23 | Medel | Bas | Avancerat
Rid bommar för lösgjordhet – från basnivå till utmaning

Grand Prix-ryttaren och tränaren Nina Hofmann Küppers tycker att det är bra att rida över bommar med sina hästar – hon gör det ofta och gärna. Här delar hon med sig av en övning som kan användas från bas- till avancerad nivå.


Sida: 1 2 3 4 5 ... 42 nästa  sista