Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

Hoppning

Publicerad: 2018-04-07

Svårighetsgrad: Bas

Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Tipstack till: E-G Haking
Text: Hege Hellström
Arkivfoto: Adobe Stock och Mikael Sjöberg (porträtt)
  
När E-G Hakings hoppelever fick frågan ”Tror du att fysträning skulle höja dina resultat?” svarade 44 procent att de trodde det.
– Men 44 procent, varför gör de inget åt det? säger E-G.
Hans tankar kring mål och delmål handlar dock inte bara om ryttarens fysträning. Han vill att vi ska se helheten – och detaljerna.
B-tränaren råder oss att börja med en sorts översikt. Först och främst ska målet vara realistiskt. Sedan behöver man ridteknisk kunskap och erfarenhet, och så måste du träna. Dessutom handlar målarbete om ryttarens attityd, om utvärdering och analyser.
Inled med att sätta dig med en kompis.
– Bara diskutera, vad krävs ridtekniskt, mentalt och känns träningen rolig?
  
Använd papper och penna
När det är dags att sätta upp det konkreta målet långsiktigt, för året eller säsongen tror E-G dock att man bäst gör det i lugn och ro – ensam med papper och penna.
– Sätt upp ett långsiktigt mål och vilket år det ska vara uppfyllt. Hur stor chans har du att infria målet? Om ditt huvusakliga mål är x, vad är målet för 2018?
Dessutom bör man sätta upp tre delmål som hjälper en att nå upp till 2018 års mål, tillägger han.
  
Hur många nollrundor?
Viktigt är att analysera sig själv innan man sätter upp de där målen.
– Titta på hur många procent nollrundor du har haft på ett år. Varför kommer du inte upp till 30 eller 40 procent felfria ritter? Det är enkelt att ta reda på, man kan se resultaten i Tävlingsdatabasen.
E-G menar att nollorna är centrala när det gäller hoppning.
– De är ju viktigare än att hålla på att jaga rosetter helt hysteriskt. För mer eller mindre alla är ju under utveckling, man vill inte vinna de små klasserna utan de stora. Det brukar mina ponnyryttare påminna sina föräldrar om, ”jag vill inte vinna en liten klass, jag vill vinna en stor”. Det är bra när barnen rättar sina föräldrar.
  
Även hobbyryttare behöver mål
Hos den som ”bara” tränar utan att tävla vill E-G också se ett måltänk.
– Om du över huvud taget är med på en träning ska du ha mål, alltså om du inte "bara" skogsvandrar med hästen. Då har man förresten också mål, hästen ska ha kondition och ni ska ha det mysigt under ridturerna.
Att sätta mål handlar i grunden om att du vill lära dig något på träning.
– Många säger ”jag vill ju bli bättre”, men det blir för flummigt. Det går inte hem hos mig. Vad är det du vill bli bättre på? Kondition, kommunikation med hästen, vad? Hästen är ett flockdjur, den vill ha en ledsagare. Den vill tillgodose ryttaren och mår som bäst när den känner att den gör bra saker, säger E-G.
  
Var inte rädd för att misslyckas 
En orsak till att många "vardagsryttare" inte sätter mål, eller inte vill sätta mål, kan vara rädsla.
– Vi vågar inte se de riktiga målen framför oss för att vi är rädda för att misslyckas. Och vi är inte beredda på att det är oss själva vi behöver göra något åt, vi vill ha en quick-fix. I alla hästböcker jag har här hemma är ett gemensamt ord "tålamod". Quick-fix innebär inte att man har tålamod, säger E-G.
Han menar att mål ger mer glädje i ridningen och i tävlandet.
– Det handlar om så enkla saker som att höja medvetandet hos ryttarna för att det ska bli ett positivt tänk. Att se vad som behöver åtgärdas.


Gör så här:
1. Fundera kring vad som krävs för att nå målet.
  
Mot ditt mål
Målet ska vara realistiskt och strukturerat.
Målen byggs upp utifrån tidigare erfarenheter.
Bästa sättet att nå målet är att ha roligt.
  
Ridteknik
Att hålla ridvägen i rytm och balans.
Att inverka med tydliga men små hjälper.
Egen fysisk styrka, uthållighet och balans.
Kunskap om hur, när och varför.
  
Öva
Träna för att du ska känna dig trygg.
Övning ger färdighet.

Attityd
Disciplinera vardagsträningen.
Maximera dina positiva erfarenheter, minimera de negativa.
  
Utvärdera
Gör ärliga analyser och utvärderingar.
Använda olika verktyg för att hålla styrningen.
Jobba alltid mot ditt måldokumentet.
  
2. Vad saknas på vägen mot ditt mål? Diskutera följande punkter med en kompis:

  • Ridteknik.
  • Fysik.
  • Mental förmåga.
  • Häst, ”material”.
  • Erfarenhet.
  • Energi.
  • Strategi.
  • Tävlingsresultat.
  • Kunskap.

3. Sätt upp dina mål och delmål. Tänk utifrån din och hästens kapacitet, ta med faktorer som ekonomi och fysisk styrka för att få fram ett realistiskt mål.

  • Vilket är ditt långsiktiga mål och ditt mål för 2018?
  • Vilka är dina tre delmål i år?

Syfte:
Att verkligen kunna bli bättre på det du vill. Att ha ett mål att arbeta mot ger inspiration och realistiska förväntningar.
  
Svårighetsgrad:
Bas.
  
Tänk på:
När du väl har ett mål, gå tillbaka och stäm av under året för att se hur väl du når målet.


FAKTA OM TRÄNAREN

Namn: E-G Haking (Foto här till höger: Mikael Sjöberg).
Bor: Utanför Stockholm, i skärgården.
Utbildning inom hästvärlden: B-tränare i hoppning. Även utbildad på elittränarprogrammet på Bosön.
Jobbar som:
Tränare.
Roligast med att vara tränare: "Att se utvecklingen, man får tydlig feedback. Och att hjälpa ryttare att ta sig över 'de svarta hålen', det är roligt! Ju äldre jag blir desto bättre blir jag på att verbalt förklara att svackor är en del av processen. Det är också roligt att jag nu är inne på generationen 'barnbarn till gamla ryttare'. Jag brinner även för att utveckla ridningen med nya tekniska och mentala hjälpmedel, att vara innovativ inom ridsporten."
Läs mer på: www.haking.se

Relaterat innehåll

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
394 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Men missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.

Kommentarer


Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Kommentarer


Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.

Kommentarer


Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.

Kommentarer


Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.

Kommentarer


Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.

Kommentarer


Dressyr | 2017-12-21 | Bas
Carl Hedins ögonöppnande ridövning: ”Håll din egen clinic”

Dressyrryttaren Carl Hedin bjuder på en övning i att fokusera – genom att du ska hålla din egen clinic och föreläsa för dig själv.

Kommentarer


Hoppning | 2017-12-06 | Medel | Bas
Basövning från Irma Karlsson – som ger rytm och styrka

Irma Karlsson, som tog SM-guld i hoppning i somras, delar med sig av en övning som kan varieras på många sätt.

Kommentarer

Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market

Husbloggare

Lidköping

Saras vardag

En ursäkt till western och alla dess utövare

Portugal-bloggen

Människan och myten om musslan

Kajsa Boström

Till Husbloggarna