Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

Hoppning

Publicerad: 2018-04-07

Svårighetsgrad: Bas

Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

Uppdaterad 2019-10-21: Artikeln publicerades ursprungligen år 2018. Hippson väljer att återpublicera artikeln som en favorit i repris.

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Tipstack till: E-G Haking
Text: Hege Hellström
Arkivfoto: Adobe Stock och Mikael Sjöberg (porträtt)
  
När E-G Hakings hoppelever fick frågan ”Tror du att fysträning skulle höja dina resultat?” svarade 44 procent att de trodde det.
– Men 44 procent, varför gör de inget åt det? säger E-G.
Hans tankar kring mål och delmål handlar dock inte bara om ryttarens fysträning. Han vill att vi ska se helheten – och detaljerna.
B-tränaren råder oss att börja med en sorts översikt. Först och främst ska målet vara realistiskt. Sedan behöver man ridteknisk kunskap och erfarenhet, och så måste du träna. Dessutom handlar målarbete om ryttarens attityd, om utvärdering och analyser.
Inled med att sätta dig med en kompis.
– Bara diskutera, vad krävs ridtekniskt, mentalt och känns träningen rolig?
  
Använd papper och penna
När det är dags att sätta upp det konkreta målet långsiktigt, för året eller säsongen tror E-G dock att man bäst gör det i lugn och ro – ensam med papper och penna.
– Sätt upp ett långsiktigt mål och vilket år det ska vara uppfyllt. Hur stor chans har du att infria målet? Om ditt huvusakliga mål är x, vad är målet för 2018?
Dessutom bör man sätta upp tre delmål som hjälper en att nå upp till 2018 års mål, tillägger han.
  
Hur många nollrundor?
Viktigt är att analysera sig själv innan man sätter upp de där målen.
– Titta på hur många procent nollrundor du har haft på ett år. Varför kommer du inte upp till 30 eller 40 procent felfria ritter? Det är enkelt att ta reda på, man kan se resultaten i Tävlingsdatabasen.
E-G menar att nollorna är centrala när det gäller hoppning.
– De är ju viktigare än att hålla på att jaga rosetter helt hysteriskt. För mer eller mindre alla är ju under utveckling, man vill inte vinna de små klasserna utan de stora. Det brukar mina ponnyryttare påminna sina föräldrar om, ”jag vill inte vinna en liten klass, jag vill vinna en stor”. Det är bra när barnen rättar sina föräldrar.
  
Även hobbyryttare behöver mål
Hos den som ”bara” tränar utan att tävla vill E-G också se ett måltänk.
– Om du över huvud taget är med på en träning ska du ha mål, alltså om du inte "bara" skogsvandrar med hästen. Då har man förresten också mål, hästen ska ha kondition och ni ska ha det mysigt under ridturerna.
Att sätta mål handlar i grunden om att du vill lära dig något på träning.
– Många säger ”jag vill ju bli bättre”, men det blir för flummigt. Det går inte hem hos mig. Vad är det du vill bli bättre på? Kondition, kommunikation med hästen, vad? Hästen är ett flockdjur, den vill ha en ledsagare. Den vill tillgodose ryttaren och mår som bäst när den känner att den gör bra saker, säger E-G.
  
Var inte rädd för att misslyckas 
En orsak till att många "vardagsryttare" inte sätter mål, eller inte vill sätta mål, kan vara rädsla.
– Vi vågar inte se de riktiga målen framför oss för att vi är rädda för att misslyckas. Och vi är inte beredda på att det är oss själva vi behöver göra något åt, vi vill ha en quick-fix. I alla hästböcker jag har här hemma är ett gemensamt ord "tålamod". Quick-fix innebär inte att man har tålamod, säger E-G.
Han menar att mål ger mer glädje i ridningen och i tävlandet.
– Det handlar om så enkla saker som att höja medvetandet hos ryttarna för att det ska bli ett positivt tänk. Att se vad som behöver åtgärdas.


Gör så här:
1. Fundera kring vad som krävs för att nå målet.
  
Mot ditt mål
Målet ska vara realistiskt och strukturerat.
Målen byggs upp utifrån tidigare erfarenheter.
Bästa sättet att nå målet är att ha roligt.
  
Ridteknik
Att hålla ridvägen i rytm och balans.
Att inverka med tydliga men små hjälper.
Egen fysisk styrka, uthållighet och balans.
Kunskap om hur, när och varför.
  
Öva
Träna för att du ska känna dig trygg.
Övning ger färdighet.

Attityd
Disciplinera vardagsträningen.
Maximera dina positiva erfarenheter, minimera de negativa.
  
Utvärdera
Gör ärliga analyser och utvärderingar.
Använda olika verktyg för att hålla styrningen.
Jobba alltid mot ditt måldokumentet.
  
2. Vad saknas på vägen mot ditt mål? Diskutera följande punkter med en kompis:

  • Ridteknik.
  • Fysik.
  • Mental förmåga.
  • Häst, ”material”.
  • Erfarenhet.
  • Energi.
  • Strategi.
  • Tävlingsresultat.
  • Kunskap.

3. Sätt upp dina mål och delmål. Tänk utifrån din och hästens kapacitet, ta med faktorer som ekonomi och fysisk styrka för att få fram ett realistiskt mål.

  • Vilket är ditt långsiktiga mål och ditt mål för 2018?
  • Vilka är dina tre delmål i år?

Syfte:
Att verkligen kunna bli bättre på det du vill. Att ha ett mål att arbeta mot ger inspiration och realistiska förväntningar.
  
Svårighetsgrad:
Bas.
  
Tänk på:
När du väl har ett mål, gå tillbaka och stäm av under året för att se hur väl du når målet.


FAKTA OM TRÄNAREN

Namn: E-G Haking (Foto här till höger: Mikael Sjöberg).
Bor: Utanför Stockholm, i skärgården.
Utbildning inom hästvärlden: B-tränare i hoppning. Även utbildad på elittränarprogrammet på Bosön.
Jobbar som:
Tränare.
Roligast med att vara tränare: "Att se utvecklingen, man får tydlig feedback. Och att hjälpa ryttare att ta sig över 'de svarta hålen', det är roligt! Ju äldre jag blir desto bättre blir jag på att verbalt förklara att svackor är en del av processen. Det är också roligt att jag nu är inne på generationen 'barnbarn till gamla ryttare'. Jag brinner även för att utveckla ridningen med nya tekniska och mentala hjälpmedel, att vara innovativ inom ridsporten."
Läs mer på: www.haking.se

Relaterat innehåll

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
414 ridövningar listade i datumordning
Dressyr | 2020-04-02 | Bas
Stärk och lösgör hästen med den klassiska "fyrkanten"

Den klassiska fyrkanten är en nyttig övning och inslag av den kan användas dagligen, menar C-tränaren och ridläraren Emma Byström. Här förklarar hon vilka syften övningen fyller – i olika steg.



Dressyr | 2020-03-20 | Bas
Bygg lösgjordhet och styrka med serpentinbågar

Serpentinbågar med volter och övergångar är en övning som passar från unghäst till Grand Prix. Allt du behöver göra är att anpassa svårighetsgraden, C-tränaren och ridläraren Emma Byström tipsar om en övning hon använder dagligen.



Markarbete | 2020-02-21 | Bas
Bygg styrka med lekfull markarbetsövning – oavsett ekipagets inriktning

Lek fram din hästs styrka med den här markarbetsövningen på serpentinbågar. C-tränaren och ridläraren Emma Byströms matnyttiga övning passar såväl hopp- som dressyrhästen.



Dressyr | 2020-02-06 | Bas
Bra basövning för liksidighet och lösgjordhet – som kan anpassas upp till Grand Prix

C-tränaren och ridläraren Emma Byström tipsar om en bra basövning, som kan anpassas efter hästens och ryttarens utbildningsnivå. Hörnpasseringar, diagonaler och en volt ger en lösgjord och liksidig häst.



Dressyr | 2020-01-11 | Medel
Få kontroll på skritten med nyttig övning

Hitta balans, takt och bjudning hos hästen med hjälp av Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés skrittövning. Genom att rida på en volt får du kontroll på hästens yttersida och hittar ramen.



Dressyr | 2019-12-26 | Medel
Galoppövning med övergångar – nyttig oavsett disciplin

Bli mer rakriktad som ryttare i sadeln, samtidigt som hästens självbärighet och balans förbättras. Grand Prix-ryttaren Malin Rinné bjuder på en nyttig övning som passar alla ekipage oavsett gren.



Dressyr | 2019-12-19 | Medel
Få hästen mellan hjälperna med en fiffig trappövning

Kom till bättre ridning med din innerskänkel till yttertygeln, genom att rida öppnor och diagonalslutor som i en trappa. Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés ridövning ger dessutom såväl en lydig som välgymnastiserad och elastisk häst.



Dressyr | 2019-12-13 | Medel
Längre bomserie får (dressyr-)hästen på bakbenen

Med Grand Prix-ryttaren Malin Rinnés bomövning formas hästarna till att självmant ta mer vikt på sina bakben. Detta utan att du som ryttare behöver lägga dig i.
– Bommarna gör att det kommer av sig själv, säger hon.



Dressyr | 2019-11-26 | Medel
Bommar för bättre hörnpasseringar: ”Lika viktigt att rakrikta som att runda”

När Nina Hofmann Küppers tränade hoppryttare i Tyskland var hon ibland tvungen att slänga in bommar i övningen, för att fånga deras fokus. En sådan övning delar Nina med sig av här – perfekt även för dressyrryttare eftersom det handlar om hörnpasseringar.



Markarbete | Dressyr | 2019-11-15 | Medel
Fixa bättre kadens i traven med bommar

För att lära yngre (men även äldre) hästar att vänta på signaler kan du använda bommar. Hur det går till delar Grand Prix-ryttaren Nina Hofmann Küppers med sig av.


Sida: 1 2 3 4 5 ... 42 nästa  sista  

Aktuella samarbeten

Ridsportens Innovationer
Hållbara ryttare
Patrik Kittel Dressage Tour
Uppfödaren i centrum
Foderbloggen
I hästhälsans tjänst

Senaste numret

Läs mer om Hippson Nr 1

SPECIAL: Klimat & Miljö!
– Dags att framtidssäkra ridsporten
– Inspiration: Hållbarhet som lönar sig
– Naturbete har många fördelar
– Vårda hagen för sjöarnas skull
– Hållbar hemmahoppning
– Dressyrträna i mobilen
...och mycket mycket mer

Läs numret i det digitala arkivet