Träna banhoppning à la "Steffi" på Grevlunda

Hoppning

Publicerad: 2017-11-11

Svårighetsgrad: Medel | Bas

Träna banhoppning à la "Steffi" på Grevlunda

Träningsbanorna på Peder och Lisen Bratt Fredricsons Grevlundagården behöver inte vara långa och massiva, men de används flitigt.
– Vi tävlar ju på banor så det är där vi ska vara bra, säger beridaren Stephanie "Steffi" Holmén.

Tipstack till: Stephanie Holmén
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
  
På Grevlunda jobbar inte beridaren Stephanie Holmén så mycket med specifika övningar.
– Vi kan hoppa dagen före eller någon dag innan tävling. Då är banan lite lägre – man kan träna på att lägga in extra galoppsprång, hoppa rakt, att hästen ska vara rak mot hindren och emellan dem och att den ska landa i rätt galopp, säger hon.
Banorna är någonstans mellan 8 och 14 hinder långa när Stephanie träningshoppar.
– Sedan kan du välja om du vill hoppa om en viss linje. Vad man vill öva på varierar från häst till häst, kanske behöver du träna på hinder ur sväng eller på att ha hästen rak mellan hindren.
Höjden varierar också.
– Jag hoppar kanske 1,10 eller 1,20 med en häst som tävlar upp till 1,50. Om jag har en unghäst som hoppar 1,30 kanske jag tränar upp till en meter om banan dagen efter är 1,20 eller 1,30. Får man till det när man hoppar lite lågt är det mycket lättare att få kvalitet från början när det är dags att tävla.
  
Dela upp passen
En annan del av filosofin på Grevlunda är att det är bättre med två lite lättare hoppass i veckan än ett långt och tungt.
– Då behöver du inte ta ut allt ur hästarna. Man kör ett förberedande pass och ett där man hoppar bana. Avsluta passet när du har tagit ut kanske 80 procent ur hästen.
Grevlundagårdens hästar går sex dagar i veckan. De dagar det inte är hoppning trimmas de på naturbanan eller går markarbete på ridbana.
– De dagar vi ska göra ett fullt markarbetspass på ridbanan skrittar jag fram och av ute i naturen, säger Stephanie.
Passen är oftast runt 45 minuter långa.
– Jag ska hinna med mellan åtta och tio hästar om dagen.
  
Gör så här:
Bygg upp en bana, till exempel Stephanies variant som syns här ovan, någon bana ur Hippsons ridövningsarkiv eller den bansträckning du önskar. Hoppa den och försök att lokalisera var hästens och dina behov är som störst. Ta därefter om de linjer ni behöver öva på.

Syfte:
Att träna på det du ska tävla, alltså banhoppning.

Svårighetsgrad:
Bas till medel, beroende på bana och höjd.
    
Tänk på:
Hellre två lättare ridpass med hoppning på en vecka än ett pass med hoppning där hästen tar ut sig fullständigt.


FAKTA OM TRÄNAREN/RYTTAREN

Namn: Stephanie Holmén.
Bor: På Grevlunda, med sambon Carl-Walter Fox.
Utbildning inom hästvärlden: "Egentligen ingen på pappret, jag har tränat för väldigt bra tränare i hela mitt liv och har lärt mig genom att ta fram hästar själv." 
Jobbar som:
Beridare och tävlingsryttare på Grevlundagården, hos Peder Fredricson och Lisen Bratt Fredricson.
Roligast med att vara beridare: "Att få jobba med fina hästar av absolut toppkvalitet och att få jobba jämte Peder och Lisen, det är otroligt inspirerande varje dag."
Läs mer på: http://grevlunda.com/




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
395 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | Dressyr | 2018-11-14 | Bas
Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Styrketräning i form av övergångar har vi tipsats om förut. Men Susanne Widner tar konceptet till nya höjder, i och med att hon jobbar med intervaller i styrketräningen.

Kommentarer


Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.

Kommentarer


Markarbete | Dressyr | 2018-08-02 | Bas
Blomman eller Klockan – fyra bommar som gör hästen lösgjord, balanserad och lyhörd

Blomman eller Klockan, kärt barn har många namn, kanske känner du igen övningen? Men missa inte Susanne Widners tips om hur du ska rida den – och vad du bör tänka på.

Kommentarer


Markarbete | 2018-07-31 | Medel
Färre skador med bättre uppvärmning – gärna över bommar

Hopptränaren E-G Haking menar att vi ryttare ofta är för dåliga på att värma upp. Här bjuds du på hans tankar och på ett fungerande upplägg.

Kommentarer


Dressyr | 2018-07-11 | Bas
Ridövning: Skänkelvikning och bättre galoppfattningar – för både unga och äldre hästar

Dressyrtränaren Maggan Magnusson Osmund har med sig den här övningen från sin egen tränare Tinne Vilhelmson Silfvén – som ofta använder den för unghästar. Men även på "gamla rävar" kan du få till bättre skänkelvikning och bättre galoppfattningar med det här knepet.

Kommentarer


Markarbete | 2018-06-20 | Medel
Bättre hoppning – med hjälp av förvänd galopp

Framhoppning som bara sker i ett varv har blivit vanligare. Enligt E-G Haking, B-tränare i hoppning, innebär det att vi måste behärska den förvända galoppen. Här bjuds du både på en nyttig övning och på tips inför tävlingar.

Kommentarer


Hoppning | 2018-04-07 | Bas
Städa upp i din ridning – och identifiera dina träningsmål

De flesta av oss vill väldigt gärna bli bättre ryttare, men vet kanske inte riktigt hur det ska gå till. B-tränaren E-G Haking bjuder på måltänk och på konkreta tips.

Kommentarer


Dressyr | 2018-03-14 | Medel | Bas
Koll på rakriktningen med hjälp av serpentin och volter

Den här övningen kör tränaren Maggan Magnusson Osmund med nya elever, för att se hur liksidiga deras hästar är. Den fungerar även bra att köra hemmavid, för att få koll på både dina och hästens sidor.

Kommentarer


Hoppning | 2018-01-07 | Medel | Avancerat
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo

Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som SM-vinnaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar hon med sig av sin favorit.

Kommentarer

Sida: 1 2 3 4 5 ... 40 nästa  sista  

Galleriet på Hippson Market

Husbloggare

Vilket avslut på tävlingssäsongen 2018!

Therese

Duktiga småpojkar och julkänsla

Portugal-bloggen

Är du helt bakom?

Kajsa Boström

Till Husbloggarna