Trimma gas och broms i hoppningen

Hoppning

Publicerad: 2010-12-08

Svårighetsgrad: Avancerat | Medel

Trimma gas och broms i hoppningen

En basövning som går att göra svår, och som lösgör hästen. Det bjuder E-G Haking på i denna veckas hoppning. Du övar bland annat det viktigaste vi ska ha koll på: gas och broms.

Tipstack till: E-G Haking
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
 
- Den här övningen har jag haft jättestor nytta av när jag bygger för flera grupper som är på olika nivå – man kan ha samma uppställning men köra flera varianter, säger B-tränaren i hoppning, E-G Haking.
Även om det är skillnader inom en grupp är övningen bra – då börjar alla tillsammans och sen kan man lägga på svårighetsgraden för dem det passar.
- Den här övningen använder jag relativt ofta. Den är väldigt basic; det är en fråga om gas och broms. Den är också lösgörande, och man övar sig i att hitta vägen.
Han passar på att berätta en viktig sak: När du bygger saxar, ha inte bommarna precis dikt an varandra.
- Det är en ren säkerhetsåtgärd, båda bommarna ska kunna ramla och hindret ska inte ”låsas”. 
En extra uppgift till ryttaren är att registrera skillnaderna mellan hur det går i höger och hur det går i vänster varv. 
- Arbeta med att förbättra den svaga sidans bjudning, säger E-G.

 
Gör så här:
A. Börja i trav. Fatta galopp mitt på kortsidan. Kom på 2,4-metersstudsen. Gör halt innan kortsidan. Glöm inte att berömma efter halten. Gör övningen i båda varven. För att göra övningen svårare: Rid skänkelvikning in och ut på bågen, i galopp. Var noga med skänkelläget - du ska ligga kvar i samma galopp.
- Det är riktigt inne att rida sådana här övningar, alla stora tränare kör dem just nu, säger E-G.
B. Nästa del är att komma mot sockerbitarna från kortsidan, rida halvt igenom och så fram igen, så att det blir som en ”åtta” - fast med raka vägar på vissa delar. Gör halt vid punkterna på skissen, fatta galopp ur halterna.
Det gäller att komma in och ha hästen i en bra galopp, framme ur svängen, för att sedan direkt ta tillbaka den till 2,5-metersstudsen.
C. Kom in på krysset i galopp, lägg en volt och bryt av till trav för att komma över kavalettibommarna (som är upplagda på insidan).
- Det här får loss innerbogen, tipsar E-G Haking.
Trava lugnt över bommarna, fatta galopp och kom på nästa kryss. Gör övningen i båda varven.
D. Lägg ihop det hela till en bana. Rid övningen flera gånger i följd, och i båda varven. För att förenkla: Rid studsen in från kortsidan och håll ihop in på 2,40-studsen. Fortsätt sedan rakt fram, utanför nästa studs.
- Jag kan svära på att många kommer att klara den här övningen i vänster varv, men inte i höger, säger E-G.


Syfte:
Öva gas, broms och att hitta vägen, samt att lösgöra hästen.

Svårighetsgrad:

Medel – avancerad. Kan göras hur svår som helst.

Tänk på det här:
Att rida vägarna och variera tempot. Försök att bli snabb i att variera farten, ha hästen framför skänkeln och se till att du kan få tillbaka den. Behåll din egen position.


Skiss A.


Skiss B. För att göra det enklare, bygg 3,30 eller 3,40 mellan studsen i stället för 3,50.

 

Skiss C.

 

Skiss D.

Relaterat innehåll

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning