Värmning som ger rak häst med elastisk galopp

Markarbete

Publicerad: 2013-10-30

Svårighetsgrad: Medel

Värmning som ger rak häst med elastisk galopp

Glöm det där med var hästen har huvudet. Den här uppvärmningsövningen med bommar ger galoppkänsla och bakbensaktion. Utan att böja hästen.
– Man behöver inte böja den för att få med sig bakbenen. Rid med benen och möt upp med handen. Inte tvärtom, säger hopptränaren Helena Schiller.

Tipstack till: Helena Schiller
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
  
Helena Schiller, C-tränare i hoppning och före detta landslagsryttare, vill att hennes elever koncentrerar sig på bakbenen – inte på hästens huvud.
– Många är fixerade vid var huvudet är, men huvudet kommer av sig självt när bakbenen är med. Min allmänna filosofi är att om man stärker hästen på rätt sätt i markarbetet blir den lättare att rida i hoppningen.
Ofta klagar man över att hästen har en stelare och en mjukare sida (vilket betyder att den har en starkare och en svagare dito).
- Men är du konsekvent med att rida hästen rak och fram till handen så blir den mer jämn i sidorna och går mer ärlig fram till bettet.
I den här övningen är tanken just att jobba hästen så rak som möjligt. Och att få "gummisnoddskänsla" i galoppen, det ska gå att korta och länga.
– Ryttaren hittar känslan i en galopp som är reglerbar både framåt och tillbaka, säger Helena.
  
Knep för raka hästar
Ett trick för att få ryttare att jobba med spårning och rakriktning är att arbeta innanför spåret, det ingår i veckans övning.
– Innanför spåret måste du vara mycket mer noggrann med att hästen är rak. Det är lätt att ta stöd av väggen annars, en bog kan åla ut för att du rider så nära en vägg att du inte märker det. Kom ihåg – när du hoppar ett hinder har du oftast inte stöd av någon vägg, säger Helena.
En annan ingrediens i övningen är skänkelvikning.
– Den hjälper hästen att vinkla bakbenen och sätta dem under sig. Och så är hästen fortfarande rak i bålen, till skillnad från i öppna. Jobba den rak så att du får samma stöd i båda mungiporna.
  
Gör så här:
1. Värm först upp i skritt, trav och galopp.
  
2. När du inleder övningen rider du enligt skissen i galopp. Från att du lämnar den nedre långsidan, tänk att du ska ha så få språng som möjligt fram till bommen vid A. Räkna sprången från väggen och fram till bommen. När du når bommen ska den komma mitt i ett galoppsprång.
– Titta på bommen i tid och våga rida mot den. Du ska framåt, tipsar Helena.
  
3. Från långsidan tänker du skänkelvikning (som diagonalsluta men med rak häst) tills du kommer innanför bommen. Rid rakt några steg och flytta sedan ut i skänkelvikning (så gott det går i galopp) mot spåret.
  
4. När du har lämnat långsidan är det dags att försöka ta så många språng som möjligt från väggen/början av hörnet fram till bommen vid C.
– Förbered innan. Driv framför allt med inner skänkel mot ytter tygel. Du ska få till korta galoppsprång.
  
5. På nästa långsida ska hästen vara helt rak, och du ska rida långsidan innanför spåret.
  
Successivt kan du öka kraven. Om du har tre språng fram till bommen från början, när du ska ta få språng, kanske du kan få till två efter ett tag. När du ska få in många språng kanske du börjar på fyra och kan korta ner galoppen till sex.
– Kör inte järnet från början, öka kraven allt eftersom hästen har värmt upp sig och lärt sig övningen, säger Helena.



Syfte:
Att få med bakbenen och att få en rak häst. Ryttaren blir mindre koncentrerad på var hästen har huvudet och hittar i stället känslan i en galopp som är reglerbar.
  
Svårighetsgrad:
Lätt-Medel. 
  
Tänk på:
Det som brukar bli problem är att ryttaren glömmer benen när hen ska korta hästen. Då drar hästen in nosen utan att korta sprången, eller så bryter den av till trav.
– Egentligen är det enklare när hästen bryter av, för det märker ryttaren. Det är inte alla som märker om hästen drar in nosen. Reaktionen att dra in nosen kommer ofta från hästen när den blir för stark, då reagerar ryttaren genom att använda mer hand än ben. Men man ska göra tvärtom.

 
   
 

FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Helena Schiller.
Bor: Djursholm, norr om Stockholm.
Utbildning inom hästvärlden: C-tränare i hoppning. Har ridit i hopplandslaget från tonåren och har haft stall i Frankrike, där hon tävlade upp till nationell och internationell 1,50. Utbildad mental rådgivare (idrottspsykologi).
Jobbar som: Är doktorand, jobbar med forskning inom psykologi på Stressforskningsinstitutet. Forskar kring prestation, motivation, sömn och stress. Jobbar som tränare i hoppning 30 procent av arbetstiden. ”Det är den bästa kombinationen!”
Roligast med att vara tränare
"Jag tänker på trisslottsreklamen, ”plötsligt händer det”. När ryttaren plötsligt inser något eller hästen plötsligt blir lösgjord. När man över tid kan se att hästen förbättrar sin språngkurva och teknik.
Jag menar att alla ryttare kan utveckla sina hästar, även om man är på en lägre nivå. Mindre erfarna ryttare ska få hjälp att rida loss sin häst minst en gång i veckan. Och ska få sitta upp efteråt för att få känna hur det ska kännas, annars blir det som att famla i mörkret. Jag vill att ryttaren ska hitta känslan.
Vad är ett galoppsprång av god kvalitet? Hur känns en bra galopp? Jag använder mycket schysta avstånd och hjälpbommar för att bygga muskler och förtroende. Då håller hästen längre också. Glada hästar och glada ryttare – då är jag glad."

Avståndstabell

Här hittar du Hippsons populära avståndstabell för hoppträning.

Lathund för hoppträning




Fler ridövningar

Här visas alla ridövningar
402 ridövningar listade i datumordning
Markarbete | 2019-07-18 | Bas
Få en uppmärksam häst – med övning från marken

Behöver du få en mer fokuserad häst på tävlingsplatsen? Eller vill du helt enkelt att hästen är mer uppmärksam på just dig i den vardagliga hanteringen? Prova då den här avsuttna övningen från Sophie Linde.



Markarbete | 2019-06-30 | Bas
Imponera med ett "trick" inför uppsittningen

Hur jobbigt (och farligt!) är det inte med hästar som inte har fått lära sig att stå stilla när man ska sitta upp? Och hur coolt vore det inte att kunna få hästen att göra skänkelvikning in mot uppsittningspallen – utan att behöva ta i tygeln? Missa inte veckans övning från hästtränaren Sophie Linde. 



Markarbete | 2019-06-14 | Bas
Få hästen att förstå och acceptera din "bubbla"

Har du en häst som gärna hoppar upp i knäet på dig när den blir rädd? Är den ouppmärksam på ditt kroppsspråk? Det kan du komma till rätta med i den här övningen från Sophie Linde, som driver eget företag som hästtränare.



Dressyr | 2019-05-17 | Medel
Samla hästen – med galopp ur bakdelsvändning

Galopp ur bakdelsvändning hjälper till med samlingen och kan göras på olika sätt. Denna vecka delar tränaren Suvi Räsänen med sig av några roliga varianter.



Dressyr | 2019-04-03 | Medel
Träna Grand Prix-dressyr fast i "slowmotion"

När tränaren Suvi Räsänen skulle rida Intermediaire upptäckte hon att det var svårt att hitta linjerna. Därför tycker hon att vi kan börja rida piruetter i skritt, för att öva inför framtiden.



Dressyr | 2019-01-12 | Medel | Avancerat
Utmana dig själv – rid öppna på kvartslinjen och diagonalen

Det kan ge en hel del att rida gamla invanda rörelser på nya spår. Det menar hippologen Suvi Räsänen, som tipsar om öppna längs med diagonalen.



Markarbete | Dressyr | 2018-12-30 | Bas | Medel
Varva bommar i trav och galopp – för en vaknare häst

Vill du ha en piggare, mer alert häst? Prova då dressyrtränaren Anna Dufvas fiffiga bomövning.



Markarbete | Dressyr | 2018-11-14 | Bas
Bommar i hörnen med övergångar – en riktig fullträff

Styrketräning i form av övergångar har vi tipsats om förut. Men Susanne Widner tar konceptet till nya höjder, i och med att hon jobbar med intervaller i styrketräningen.



Markarbete | Hoppning | 2018-08-18 | Bas
Tre bra "komma i gång"-övningar efter sommaren – med bommar och småhinder

Hopptränaren E-G Haking bjuder på tre hoppövningar som passar bra i början av höstsäsongen, till exempel när det är dags att komma i gång igen efter sommarbete och semestrar. Allt för att öka precision, takt och lydnad.



Markarbete | Dressyr | 2018-08-10 | Bas
Fyrkanten av bommar – som ett gym för hästar

Rakriktning, böjda spår och koordination – denna övning kan ridas på många sätt. Framför allt tränar du styrka, men också balans och koordination, säger ridläraren Susanne Widner som har specialiserat sig på att ”bygga” hästar.


Sida: 1 2 3 4 5 ... 41 nästa  sista