Hästliv
11 december 2020, 14:22
Våra avkommor döps på flygplanstema
Hej,
Jag tänkte presentera bakgrunderna till våra namnval för uppfödningarna. Vi döper dem på ett flygplanstema med tanke på vår gårds närhet till Arlanda och att vi inte bor långt från "landningsplatsen" där Gottröra kraschen ägde rum 27 december 1991 (samtliga överlevde). När folk frågar vart vi bor och man säger Gottröra, så är det 8 av 10 gånger som de återkommer med "jaha, där planet landade".
Vårt sto Chipotle HH har starka profiler inom flyget
Harriet Quimby
Först ut var vår första uppfödning, Quimby LVST. Quimby är född 2018 efter Karmel vd Watering. Hon såldes till familjen som blivit goda vänner till oss, Thedeby på Solbacken Gård i Halmstad.
Det var ingen tvekan när jag valde det namnet. Harriet Quimby, född 11 maj 1875 i Arcadia, Michigan, död 1 juli 1912. Hon var en amerikansk flygpionjär, och även reporter för en rad amerikanska tidskrifter. Den 1 augusti 1911 erhöll hon sitt flygcertifikat som den första kvinnan i USA.
Den 16 april 1912 blev hon den första kvinnan att flyga över Engelska kanalen, från Dover i England till Hardelot söder om Calais i Frankrike. (Bedriften uppmärksammades dock föga, eftersom Titanic, det dittills största och förmodat säkraste passagerarfartyget, samtidigt med Quimbys överflygning hade kolliderat med ett isberg och gått till botten.)
Unga stoet Quimby har redan visat att hon kommer ha en flygande framtid
Mary Ellis
Vår tredje uppfödning på gården blev Chipotles andra föl i vår ägo, Mary Ellis. Stoet är född 2019 efter Romanov. Hon bor med storasyster Quimby hos familjen Thedeby på Solbacken Gård i Halmstad.
Att döpa underbara "Majsan" till Mary Ellis var inget svårt val. Ju mer jag läste, desto mer imponerad blev jag nämligen.
Piloten Mary Ellis föddes 2 februari 1917 och dog 101 år gammal 24 juli 2018. Hon flög sitt första plan som 16 åring. När andra världskriget bröt ut anslöt hon sig till den grupp kvinnor som tillbringade mycket tid i luften. Totalt flög hon över 76 olika typer av plan under kriget och 1000 vändor, favoriten blev modellen Spitfire. Mary publicerade sin självbiografi ”A Spitfire Girl: One of the World's Greatest Female ATA Ferry Pilots Tells Her Story”, 2016. Hon medverkade även i dokumentären ”Spitfire Sisters, Women of the ATA” (se den här: https://www.youtube.com/watch?v=M-xjUqiqVq0&t=224s)
_ _ _ _ _
När vi kommer till vårt andra avelssto, Carnella Z, så har hon kort och gott flygplatser som tema på hennes avkommor.
Vår andra uppfödning är Rose Bay. Rose, även kallad Rosen , är född 2019 efter Cascari och vårt sto Carnella Z. Rose bor kvar här hos oss och vi ser fram emot att om ett år ha henne inriden.
Drygt fem kilometer från Sydneys centrum låg vattenflygplatsen Rose Bay som officiellt öppnade 4 augusti 1938 (även om man redan tjuvstartat landningarna tidigare än så). Det dröjde inte länge innan den blev Australiens första internationella flygplats, då planen startade att flyga mellan Sydney och London. Lyckan var dock kortvarig, när andra världskriget bröt ut 1942 stoppades de kommersiella flygen.
När de större flygplanen sattes i tjänst runt 1950-talet blev vattenflygplanen färre för att 1955 nästan vara helt ute ur den kommersiella tjänsten. Fraktplanen fortsatte att använda Rose Bay som vattenflygplats till 1974, då tog fler landflygplatser över. Än i dag landar mindre vattenflygplan på platsen, men inte alls i närhet av tidigare utsträckning.
_ _ _ _ _
Concorde
Vår fjärde uppfödning på gården är Cortzanas första överlevande föl. En påfrestande historia för våra nerver efter felläget på det redan döda fölet och den dramatiska fölningen 2017. Till vår stora glädje kom ett hingstföl ut i år, drygt 30 dagar efter beräknat datum...(Jo tack, man var ett oroligt vrak!) Han är efter hingsten Cascari och vår älskade Cortzana med Cortez - Maraton i släktträdet.
Cajza har kort och gott flygplan som tema på sina avkommors namn. Det tog inte många sekunder innan vi var helt säkra på vad han skulle heta! Den farten han anlände i och hur långbent han var gjord det enkelt – Concorde.
Flygplansmodellen Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.
Planet konstruerades i ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Storbritannien. Hastigheten drev designen, en stor deltavinge med en mycket smal flygplanskropp och fyra enorma motorer från Rolls-Royce.
Man flög första gången i mars 1969 och sista resan gick i november 2003. Man hade en otrolig säkerhetsstatistik, men år 2000 miste 113 personer livet då ett Concorde-plan störtade vid start från Paris flygplats Charles de Gaulle.
I dag finns några av de 20 exemplaren som byggdes på museer runt om i världen. Ingen har vågat sig på att konstruera en efterföljare – utom vi! Cortzana är återigen dräktig med samma hingst, Cascari och vi hoppas få en kopia av hennes son - men gärna en dotter
Mvh Annelie
Följ oss gärna på instagram @stallsteningeby
ANNONS:
ANNONS: