5 februari 2016, 06:15

Avelsmål, marknadsföring, tillgång & efterfrågan

Hej!

Igår var jag på ett av mina jobb där jag arbetar med marknadsföring i en helt annan bransch än häst-/ridsport. Jag & en kollega hamnade i en diskussion om hur viktigt det är att lokalisera sin målgrupp, att kommunicera budskap på ett sätt som den målgruppen blir tilltalad av samt ha enkel & lättillgänglig info tillhands när kunderna går vidare med ett intresse. Superbasic inom marknadsföring, men ibland lite rocket science inom Swb-avel (jag har ingen aning om hur det är inom andra raser/förbund, därav inringningen). Jag tror att det går både att applicera direkt och även utveckla tanken, för jag tror att vi måste bli bättre på att lokalisera målgruppen redan innan vi betäcker stoet.

Jag hör hur uppfödare/säljare omkring mig säger att det är så extremt svårt att sälja häst i den bemärkelsen att man vill få en rimlig summa för sin uppfödning (detta har jag skrivit ett långt inlägg om tidigare). En vanlig attityd är att köpare istället väljer att importera billiga hästar från t.ex Holland, vilket blir svårt att konkurrera med utan att prisdumpa de svenskuppfödda hästarna.

Jag tror det är en kombination av mycket som behöver utvecklas. Vi är ganska duktiga på att avla fram fina & ridbara hästar här i Sverige, men i ärlighetens namn tycker jag att vi generellt sett är fruktansvärt dåliga på att marknadsföra dem. Det gäller både på ett individuellt plan samt för rasen i största allmänhet - vet köparna vilken skillnad det är på det svenska uppfödarsystemet jämfört med i andra länder? Vet köparna vad kuperade hagar, välorganiserade unghästflockar och analyserat foder betyder för mentaliteten och hållbarheten (forskning/fakta)? Kan man få köparna att värdera det faktum att man kan följa hästens historia från start? Hur kan man kommunicera att det kan vara långsiktigt mer ekonomiskt att köpa en svensk uppfödning, även om den är dyrare i inköp? Nu pratar jag generellt om attityden att köparna väljer billiga importer, det finns såklart fantastiskt många bra uppfödare & fina, hållbara hästar även från t.ex. Holland - ingen skugga över dem.



Sedan tror jag att bland annat SWB (organisationen) har ett jättejobb framför sig med att utveckla avels- & unghästevent  för att bredda intresset. Jag, som ändå redan är helt frälst - plus ett stort fan av SWB (fortfarande organisationen), funderar faktiskt på att bara åka ner till bruksprovet ett par enstaka dagar i år. Det är helt enkelt en för vissen tillställning även om hingstarna är fina att se på. Jag tror alltså på en lite modernare approach, samt i stort lite tydligare riktlinjer för en samlad SWB-trupp. Kanske en idé vore att erbjuda uppfödare workshops/kurser i marknadsföring? Ha listor över duktiga hästfotografer som kan hjälpa en att fota/filma inför annonsering? Ha fler öppna debatter om avelsmål, tillgång & efterfrågan för att ge uppfödare möjlighet att se lite mer nyktert på sitt avelsmaterial - passar mitt sto verkligen i aveln utifrån de förväntningar jag har på avkommans målgrupp?

Ja, jag måste nog sluta där för att inte skriva en (helt osammanhängande) roman såhär på morgonkvisten, men jag är nyfiken på dina tankar om detta? Hur kan vi göra marknaden för SWB mer blomstrande?

ANNONS: