Saras vardag
2015

Hej! Häromdagen var jag i manegen på kvällen med Marco för lite hoppning. Fredrik var snäll och hängde med och byggde hinder :) Byggde upp en övning som Hippson postade förra veckan, med lite studs och kuber. Ställde upp hindren likadant som på filmen här på Hippson, men jag körde bara i galopp och eftersom jag inte kom ihåg exakt hur de hoppade på filmen så gjorde jag min egna lilla bana (min film hittar ni här nedan).

Värmde upp Marco på ena studsen och hoppade runt på en stor volt. Bytte varv och när han skulle byta galopp gjorde han en liten brall. La upp den sekvensen på Instagram och den har fått mer likes än vad mina klipp normalt brukar få. Alla gillar Marcos små tricks! :D

Marco var jätteduktig och på hugget. Tyckte det var superkul att skutta runt! Fick jobba lite extra med att forma honom, speciellt i höger varv där han gärna genar inåt. När vi hade jobbat lite med studsarna och de små räckena så avslutade vi med ett högre räcke och en högre oxer. Titta på filmen hur taggad han är när vi vänder upp. Så kul att känna att han är hoppglad :D

Följ mig på snapchat om ni vill, aamaziingsara :)

Tröttisen :)

Fredrik hängde med mamma ut i skogen häromdagen och red Hedda. Det hade varit mycket hålligång och Fredrik och Hedda hade susat iväg i snabb galopp upp för backarna :)

Läst 17327 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! Idag blev det hoppning igen, fast med Hedda och Rivica :) Samma serie som igår. Hedda var jättefin och kändes försiktig. Tyckte det var kul att hoppa igen! Idag var det dessutom hennes tur att ha renluvan på. Får passa på när det är jul, bara då den används ;)

Efteråt fick även Rivica hoppa igenom serien några gånger. Länge sedan hon hoppade, hon var ju lite dålig i höstas, så då blev det mest att mamma jobbade från marken och red ut. Hon verkade tycka det var kul att få hoppa igen och kändes bra!

Videolänk Hedda http://play.videofy.me/v/11005084
YouTubelänk https://www.youtube.com/watch?v=hvFKxyVA0e4

Videolänk Rivica http://play.videofy.me/v/11005168

Efter hoppningen blev det förmiddagsbio med familjen. Vi såg "En man som heter Ove". Den kan jag rekommendera! Både rolig och sorglig :)
Jag ska strax gå och lägga mig, för nu är julledigheten över för min del. Jobbar både lördag och söndag.

Läst 18342 ggr Kommentarer Kommentera
2015

God jul alla! :) Hoppas ni haft en mysig dag, ätit mycket gott och umgåtts med nära och kära!

Mamma, Fredrik och jag gick upp tidigt i morse för att åka bort till manegen med Marco och Ratzia för lite julaftonshoppning. Såg en övning här på Hippson för ett par dagar sedan som jag ville bygga upp. Tre kuber med sex meter i mellan och sedan 6,5 meter fram till en oxer.

Marco var till en början helt vedervärdig att rida. Galet på tårna och ryckte till för minsta lilla ljud. När vi väl började hoppa blev det bättre, då var han tvungen att fokusera. Han var väldigt pigg och på, men hoppade fint, lite väl framåt bara. Kändes i alla fall som han tyckte det var väldigt roligt :)

Mamma red Ratzia samtidigt och när jag hade hoppat klart Marco bytte vi, så fick hon trava av Marco och jag fick hoppa serien ett par gånger med Ratzia. Hon tyckte också det var kul och drog ner huvudet första gången och ruskade runt :) Lite svårt med sådana här serier med henne. Hon har noll respekt för små kuber och vill gärna älga iväg över. Fick kämpa för att få in ett galoppsprång, så att det inte skulle bli studs.

Här nedan har ni filmer! Dagen till ära fick Marco ha på sig renluvan :D

Videolänk http://play.videofy.me/v/11002470
Youtubelänk https://www.youtube.com/watch?v=vEz4qXEJryQ

Videolänk http://play.videofy.me/v/11002499

Fia, jag och ren-Marco ;)

Hedda och Rivica fick vila idag och bara äta massor av morötter. Imorgon är det däremot deras tur att åka bort och hoppa samma serie! :)

Förresten! Jag fick en jättebra julklapp ikväll! Ett par stallskor med stålhätta! Jag har alltid haft vanliga stallskor utan stålhätta och i november någon gång trampade Marco mig på vänster fot så att jag bröt min lilltå (den är fortfarande kass). Efter det har jag velat ha ett par skor med stålhätta och jag var ändå i behov av nya skor då mina nuvarande läcker in i ena skon. Blev superglad när tomten kom med dessa! :)

Läst 15637 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! Då var det dags för Marcos årsresumé! :) I år är han sju år och har gjort många felfria rundor i 120cm med placeringar och nu på hösten började han även gå 130cm där det också hann bli felfria rundor och placeringar! :)

Började säsongen rätt tidigt och hann göra ett par tävlingar, sedan blev det ett litet uppehåll när han fick den där inkapslade hovbölden och fick bo nere på Helsingborg, sövas, röntgas, sövas, opereras. Blev en himla grej av något som verkade så litet! Han återhämtade sig i alla fall fort och har under sommaren och hösten känts jättefräsch! :) Hoppas att han håller sig frisk, för det ska bli spännande att se vad han kommer hitta på under 2016!

Antal starter: 35
Antal poäng: 57
Antal placeringar: 21 (3 i 110cm, 13 i 120cm, 3 i 125cm, 2 i 130cm)
Varav vinster: 2 (en i 110 och en i 125cm)

Tycker Marco har utvecklats jättemycket i år och har hoppat fint! Fick lite problem med trekombinationer, men har tragglat det som bara den. Får hoppas att det har gett resultat inför nästa år, då det knappt varit några på de senaste tävlingarna :)

Här kommer några bilder och filmer från året:

120cm Ale-Jennylund, första tävlingen efter operationen

120cm inne på Åby. Ibland tar han i som bara den! :)

Seger 125cm i Ale, första segertäcket för Dimarco! :D

125cm i Glommen

120cm + 130cm i Gäsene, felfri i båda! :D http://play.videofy.me/v/10743728

130cm 5:a i Trollhättan :D http://play.videofy.me/v/10798723

120cm 5:a inne på Åby :D http://play.videofy.me/v/10427543

Mamma och jag har förresten löst manegekort på Kungsbacka RK nu. Är ju så trist väder nu och alltid mörkt (när det är ljust är jag på jobbet..), så tyckte det kunde vara väl värt pengarna så jag kommer igång och kan rida ordentligt! :) Vi åkte dit i eftermiddags efter jobbet med Marco och Rivica. Detta blev första "riktiga" ridpasset med Marco. Han var rätt pigg och låg på ordentligt! Någon gång flög han i luften, men för det mesta höll han sig på mattan.

Läst 17193 ggr Kommentarer Kommentera

Hej! Igår kväll landade vi hemma i Sverige igen. Lite skillnad på temperatur ;) Inget snökaos i alla fall, så det är jag glad för.

Här är några bilder från de två sista öarna vi besökte (fler bilder på Facebook och Instagram aamaziingsara), Dominica och St. Maarten :) På Dominica åkte vi på en guidad tur, först till Trafalgar Falls och sedan till Emerald Pool. Emerald Pool var en liten pool som bildades av ett vattenfall. Fick gå i och bada där!

St. Maarten var vi både på den franska och holländska sidan. Åkte till en jättefin strand och njöt av sol, bad och värme hela dagen :)

Dominica:

St. Maarten:

Försöker komma tillbaka till rätt dygnsrytm nu. Var svårt att somna igår kväll och jobbigt att gå upp i morse. Fredrik och jag åkte till skogen i eftermiddags med Hedda och Marco. Båda två har vilat helt när vi har varit på semester, så de var redigt pigga båda två! Tog bara en lugn tur i skogen i skritt (okej, blev en hel del taktinslag). Skönt var att Marco kändes som vanligt!

Ska strax åka ner till Varberg på mental träning med talanggruppen. Spännande!

Läst 18975 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! Igår var vi på Barbados :) Den ön besökte Fredrik och jag på förra Karibienkryssningen. Igår åkte vi ut med en catamaran en liten bit och snorklade. Massor med fiskar och två stora sköldpaddor! Så coolt! Åkte sedan in mot stranden för sol och bad. Så härligt!

Nu har vi precis anlänt till Dominica, så ska käka lite frukost och sedan gå av :)

Läst 17190 ggr Kommentarer Kommentera

Hej! Igår besökt vi ön St. Croix, som är en av Amerikanska Jungfruöarna :) Mamma, Henrik och jag åkte iväg till en strand för sol och bad hela dagen, medan pappa och Fredrik tog en cykeltur runt på ön. Vi gjorde världens tabbe på stranden och glömde smörja in oss!! Fläktade så gott hela tiden, så tänkte inte ens på det. Fatta vilka kräftor som kom tillbaka till båten på eftermiddagen..

Idag besökte vi ön St. Kitts! Jag skulle egentligen hänga med Fredrik och Henrik på en vulkanhike, men då jag dragit på mig en förkylning bytte jag och hakade på mamma och pappa istället. Fick en guidad tur genom staden, regnskogen och sedan till stranden. Superbra! St. Kitts var jättefint med massor av färgglada hus, grön natur, vacker strand m.m.

Läst 14960 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! Nu är vi ombord på båten Adventure of the Seas. Gick ombord igår eftermiddag, käkade middag och tittade på kvällsshowen med en amerikansk ståuppare :) Precis vaknat och ska strax gå till frukosten, sedan anländer vi till Amerikanska Jungfruöarna!

I förrgår var vi på båtutflykt med en catamaran till den obebodda lilla ön Icacos utanför Fajardo, Puerto Rico. Snorklade och badade massor. Jättefint!

Läst 12595 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! I onsdags slappade vi bara hela dagen och solade och badade. Igår däremot åkte vi till El Yunque National Forest. Åkte en bit upp i regnskogen med bil, klev sedan ur och gick några minuter för att komma till ett vattenfall där vi kunde bada. Var som sagt bara några minuters promenad för att komma dit, men första och sista biten var riktigt brant. Jag brukar för det mesta halka när vi varit ute på liknande utflykter, men den här gången höll jag mig på bena! :)

Vivi var hemma och tittade på Marco idag igen med värmekameran. Förra veckan såg man att han var jättemycket varmare i vänster fram (se några inlägg ner), men nu däremot såg det mycket bättre ut! Hoppas det bara var en vrickning och att vilan och MSM-pulvret hjälpt det läka. Hoppas han ser okej ut när vi kommer hem! :)

Läst 11265 ggr Kommentarer Kommentera
2015

Hej! Nu befinner vi oss i Rio Grande, på ön Puerto Rico i Karibien :) Vi kom fram sent på natten till tisdag lokal tid. Ligger fem timmar efter er hemma i Sverige. Flygresorna gick bra och jag sov som vanligt mestadels av tiden. Mellanlandade i Helsingfors och New York.

Vi bor på resorten Gran Melia Golf Resort i Rio Grande. Långt ut i ingenstans, haha! Väldigt fint här och precis vid stranden. Ligger även nära nationalparken El Yunque National Forest, som vi ska besöka imorgon. Verkar som att det är lågsäsong här, är jättelite folk på hotellet i alla fall. Skönt, då slipper man rusa till poolen/stranden för att få bästa solstolarna ;)

Igår började vi dagen med frukostbuffé, sedan gick vi till det fina poolområdet. Solade, badade, läste, spelade spel.. Mitt på dagen gick pappa, Fredrik och jag till hotellets gym. Ja, hör och häpna! Jag måste ju förbättra min kondis, så lika bra att börja nu. Jag gick i raskt tempo på bandet i 10 minuter, sprang i fem och gick sedan i fem minuter till. Efteråt blev det lite styrkeövningar.

Gick sedan ner till stranden en stund och på eftermiddagen/kvällen spelade vi lite spel innan middagen. När vi hade gjort oss i ordning och skulle gå bort till den italienska restaurangen som vi bokat bord på, då kommer världens oväder in! Ösregn och jättemycket blixtar. Även om det inte var långt bort till restaurangen så var vi inte jättesugna på att gå ut i regnet och bli pissblöta, så Fredrik ringde lobbyn och bad dem skicka en golfbil med tak och hämta oss, haha!

På restaurangen delade vi på lite bruschetta till förrätt, sedan blev det en stor köttbit med pommes och rödvinsås och till efterrätt tog jag en varm brownie med vaniljglass, kolasås och marshmallows. Mums!

Läst 11274 ggr Kommentarer Kommentera

Här får du följa Sara Ekmans vardag. Det är hästar, resor och allt däremellan.

Maila Sara

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Arkiv

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.